Pleegzorg, wat zijn de mogelijkheden?

Discussie in 'Adoptie en pleegzorg' gestart door haailena, 13 feb 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. haailena

    haailena Actief lid

    24 okt 2014
    458
    5
    18
    Regelmatig schiet het idee door mijn hoofd dat pleegzorg misschien wel bij ons leven past..
    Het helpen van een gezin door hun kind op te vangen als het thuis niet meer gaat vind ik erg mooi. En nee, ik zie geen roze wolk voor me met voorbeeldige kindjes die gezellig spelend en ja knikkend bij je aan de keukentafel zitten.( Ik ken ook de moeilijke kanten van pleegzorg. Mijn oom en tante hebben 2 kinderen opgevangen en heel goed voor deze kinderen gezorgd maar toch hebben ze beide voor hun 18e mijn oom en tantes huis moeten verlaten door gedragsproblemen.)
    Maar wat vooral mijn vraag is: Kan pleegzorg werken als beide pleegouders werken? En zo ja, welke vorm pleegzorg kan dan wel en welke niet?
     
  2. Vlinder84

    Vlinder84 Niet meer actief

    Dat kan zeker! Ik heb onlangs een info pakket aangevraagd bij vitree. Daar stonden ervaringsverhalen in van allerlei gezinnen. Ook van mensen die allebei werkten. Ze staan te springen om pleegouders dus zou gewoon eens bellen en om info vragen :)
     
  3. Gemma79

    Gemma79 Fanatiek lid

    19 feb 2011
    1.105
    2
    0
    NULL
    NULL
    Dat kan zeker.
    Denk aan weekend/vakantie pleegzorg.
    Als je werktijden te combineren zijn met schoolgaande kinderen is dat ook mogelijk.
    Voor hele jonge kinderen willen ze vaak wel dat er altijd 1 ouder thuis is zodat het kindje niet naar crèche oid moet.
    Maar dat is vrij logisch.
    Als ik jou was zou ik gewoon een info pakket aanvragen bij jeugdzorg.
    Ze staan te springen om nieuwe pleegouders.
     
  4. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.104
    3.373
    113
    Vrouw
    Pleegzorg instellingen hebben vaak ook vrijblijvende informatie avonden. Je kan op de landelijke site van pleegzorg zien welke instelling(en) bij jouw in de buurt zitten.
    Ik wil in april misschien eens een avond gaan bezoeken. Afhankelijk hoe deze maand verloopt.
     
  5. haailena

    haailena Actief lid

    24 okt 2014
    458
    5
    18
    Dank voor de info! Ik heb al eens een informatiepakket aangevraagd en de ervaringsverhalen gelezen. toch hoor ik het ook graag van "onpartijdige" mensen! Wellicht is het in het "echt" toch anders..
    ik ga nog eens met mijn man erover praten. Nu zijn we nog niet zover om echt de stap te maken. Maar informatie inwinnen is de eerste stap 😊
     
  6. Emm27

    Emm27 Fanatiek lid

    24 mrt 2013
    1.801
    351
    83
    Grappig, wilde net zon zelfde topic openen. Ik ben vooral bang wat voor negatief effect het kan hebben op mijn eigen kindjes. Ik denk ook dat het heel leuk voor ze kan zijn juist! En is het te combineren met werk etc
     
  7. Gemma79

    Gemma79 Fanatiek lid

    19 feb 2011
    1.105
    2
    0
    NULL
    NULL
    Pleegkinderen wonen veelal niet voor niets meer bij hun ouder (s).
    Vaak hebben ze veel meegemaakt voor het tot een uithuisplaatsing geleidt heeft.
    Dit neemt een kind uiteraard met zich mee.
    Hoe heftig dit is is verschillend per kind.
    Heeft te maken met verschillende factoren.
    Maar verwacht inderdaad niet dat een pleegkind zo bij je huidige gezin ingeschoven kan worden.
    Het ene kind makkelijker dan het andere (en dat is vaak afwachten en weet je meestal niet op voorhand ) maar dat gaat eigenlijk altijd met ups en downs.
    Wel fijn dat je het überhaupt overweegt.
     
  8. mavi derya

    mavi derya Fanatiek lid

    4 dec 2011
    3.414
    0
    36
    Vrouw
    zuid holland
    Wij hebben er ook overnagedacht maar bij een info avond kwam er naar voren dat het kind een eigen slaapkamer moet hebben.. en daar hield het voor ons op. Want die ruimte heb ik niet...
     
  9. Nell

    Nell Bekend lid

    5 feb 2015
    670
    0
    16
    Wij zijn crisispleegouders geweest de afgelopen jaren. Door de zwangerschap van nr 4 komt daar voorlopig wel een einde aan.

    Onze eigen kinderen hebben mij echt positief verrast doordat ze zoveel te geven hadden aan de pleegkindjes. Gewoon de warmte liefde en structuur bieden is voor hen al zo fijn en gewenst. Het had geen negatieve efffecten op hen, al zeiden ze wel altijd als de kindjes wegwaren dat dat toch ook wel weer lekker rustig was.

    Het is belangrijk dat je duidelijk je grenzen kunt aangeven bij pleegzorg.
     
  10. Emm27

    Emm27 Fanatiek lid

    24 mrt 2013
    1.801
    351
    83
    Wij hebben een kamer over voor een kindje. Ben benieuwd hoe het gaat met werk en opvang? Ik werk 3 dagen per week en wil ik wel blijven doen. 'Mag' dat?

    Nell, werk jij?
     
  11. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.498
    4.569
    113
    Ik vind het heel goed dat jullie hiervoor openstaan. Zelf zou ik aanraden om alleen een onderplaatsing te doen (dus een kindje dat jonger is dan die van jullie). Je hebt zelf jonge kinderen en (hoe vervelend dat ook klinkt) het belang van je eigen kinderen moet wel voorop blijven staan. Dat zie ik in de praktijk nog wel eens veranderen omdat pleegouders tot het uiterste gaan voor een pleegkind (wat ook heel goed bedoeld is).

    Een uithuisplaatsing doen ze niet zomaar en zo'n kind heeft behoorlijk wat bagage. Dat kan wel degelijk van invloed zijn op jullie kinderen. Onderschat ook niet dat je veel tijd kwijt bent met alles om het kind heen (contacte met de voogd, pleegzorgwerker, biologische ouder(s) en familie, therapie etc). En dat je overal toestemming voor moet vragen.

    Een eigen kamer is ook echt een noodzaak en zeker wenselijk voor je eigen kinderen. Het moet niet zo zijn dat die hun eigen kamer moeten inleveren voor een ander kind. Ze moeten juist een eigen plek hebben om zich terug te trekken.

    Geef bij jeugdzorg heel duidelijk je grenzen aan! Dus welk type kinderen (leeftijd, geslacht, gedragsproblemen (denk aan stoornissen maar ook seksueel overschreidend gedrag, leerstoornissen, geestelijke achterstanden etc). Er zijn verschillende vormen van opvang nodig.

    Zelf zou ik met zeer jonge kinderen er niet zo snel aan beginnen. Omdat het behoorlijk ontwrichtend kan werken op je eigen kinderen en gezin. Verschillende kinderen die komen en gaan (vaak onzeker hoelang ze blijven). Het kost heel veel tijd en aandacht (ook door alles eromheen). En zeker contact met biologische ouders kan behoorlijk heftig zijn. Natuurlijk is er daarbij een heel groot verschil tussen een vrijwillige of gedwongen plaatsing (waarbij ouders vaak tegenwerken of het kind op negatieve manier beinvloeden). Heb je oudere kinderen, geen kinderen of kinderen die al uit huis zijn vind ik het toch anders.
     
  12. Maan14

    Maan14 Niet meer actief

    Hier ook de gedachten gehad. Mijn man is een jeugdzorg kind. En heeft in een pleeg gezin gezeten echter raad zijn pleegvader het af. die had veel problemen onderling met jeugdzorg helaas.
     
  13. Steph80

    Steph80 Bekend lid

    26 apr 2012
    881
    0
    16
    NULL
    NULL
    Bij crisispleegzorg voor baby's zijn werkende pleegouders niet ideaal. Die kindjes hebben zoveel aandacht nodig.
    Verder maakt het niet zoveel uit, alleen is het aan het begin van een plaatsing wel handig om een paar weken vrij te zijn zodat iedereen kan wennen aan de situatie. Je kan hier overigens adoptieverlof voor aanvragen.
    Bedenk wel dat er een heleboel komt kijken bij een pleegzorgplaatsing, zoals Amberxx ook al schreef. Bezoekregelingen, overleggen, naar therapie, begeleidingsgesprekken, trainingen....
     
  14. Emm27

    Emm27 Fanatiek lid

    24 mrt 2013
    1.801
    351
    83
    Dankje Steph, wij zouden ook niet voor crisisopvang gaan om de reden die jij noemt. Wat fijn dat je adoptie verlof krijgt bij een pleegkindje, dat wist ik niet!

    Wij willen pas starten met pleegzorg als zoon 3-4 is, dus we wachten nog 2 jaar. Tot die tijd maar veel info verzamelen en slaapkamers bijbouwen
     

Deel Deze Pagina