Hmmm, ik zou in deze tijden niet teveel meer op de overheid vertrouwen. Mijn relatie is over..dus ik word alleenstaande moeder, mijn meisje is bijna 9 maanden. Ook ben ik er tegelijkertijd met de breuk achter gekomen dat ik zwanger ben van de tweede, maar dit kindje DURF ik niet op de wereld te zetten omdat ik bang ben dat het financieel heel slecht zal worden.. Want: wat als ik na mijn verlof geen baan vind??? ik werk nu 4 dagen per week, maar dat contract loopt maar tot eind december. Ja, daar sta je dan...... Dit zijn echt tijden van onzekerheid. Wat betreft de huismoedersubsidie (?): het is een mooi zakgeldje, maar ik vind het anderzijds terecht dat het verdwijnt. Immers, als je je kan permitteren om thuis te blijven, is het niet nodig om ook nog eens 160 euro per maand te ontvangen van de overheid. Als ze meer vrouwen aan het werk willen krijgen zullen ze de werkende vrouwen meer moeten belonen!! Maargoed, het blijft uiteraard eigen keus om te gaan werken.
Vind ik knap dat je dat weet. Is namelijk niet waar. Kun je mij vertellen waar je dat vandaan haalt? Waarschijnlijk heb je minder gekregen omdat je man minder heeft afgedragen. Ik krijg namelijk 167 euro ( 2007 euro per jaar) terug per maand. (Ik laat het trouwens niet per maand uitbetalen.) Dat ze gaan afbouwen is nog helemaal niet zeker en zal zeker niet ineens gaan. Net als de Hypotheekrente aftrek. Geleidelijk ja, maar niet versneld. Die 80 euro is dus afhankelijk van het inkomen van je man. En ik werk nu dus niet. Heb wel gestudeerd maar ik kies er echt voor om in deze tropenjaren met kleine kinderen thuis te blijven. Dat is voor mij luxe. Tijd, geen stress en een vrij gevoel. Materieel is het dus minder luxe ( al valt dat enorm mee) de luxe van geen stress bevalt me erg goed. Ik ben na mijn enquête onder 100 vrouwen die werk en gezin combineren ( mijn afstudeerproject) zo geschrokken van de antwoorden dat ik heb besloten even niet te gaan werken. Ik maak me nuttig door vrijwilligerswerk te doen.
Ik heb zelf 2 HBO-studies gedaan en was aan het werk in de zorg (24-32 uur). Ik heb altijd erg hard geroepen dat ik zou blijven werken als ik kinderen zou krijgen. Bij de eerste echo (11 weken geloof ik), kreeg ik al heel sterk het gevoel dat ik bij mijn kindje zou willen blijven als hij/zij er zou zijn. Dat besluit heb ik nu (ik zit nog in mijn verlof) dus ook genomen. Ik houd wel een 0-uren invalcontact bij mijn huidige werkgever en kan dus werken als ik dat wil, maar moet niks. Ik ben blij dat ik de zorg over andere mensen niet meer heb, ik merkte dat ik de verantwoordelijkheden van mijn werk ook erg mee naar huis heb genomen de laatste jaren en dat ik dat nu dus niet meer wil. Hoewel mijn man niet zo veel verdient en we de komende jaren dus weinig grote uitgaven zullen kunnen doen, voelt dit het beste voor mij op dit moment. Ik wil genieten van mijn wonder! Ik merk wel dat veel mensen dit een ouderwets besluit vinden. 'Dat doet toch niemand meer tegenwoordig', hoor ik veel. Maar ik trek me daar niks van aan. Je hebt maar een leven en de je kunt die eerste jaren van je kind nooit over doen! Wil je thuis blijven, doe het dan gewoon!
Toen ik zwanger was heb ik ook gedacht om te stoppen met werken. Financieel zou het kunnen met 1 salaris maar dan moest wel mijn auto weg, mijn shop gedrag drastisch veranderen plus flink bezuinigen op vakanties. Ook wij komen met 1 salaris helemaal niet in aanmerking voor toeslagen. Eenmaal bevallen had ik nog minder zin om te werken en ik vond het echt heel moeilijk om weer te beginnen, om mijn dochter 3 dagen naar het KDV te moeten brengen. Plus dan nog even 250 euro ervoor te moeten betalen per maand. Ik geef het eerlijk toe; was destijds echt wel jaloers op thuisblijfmoeders. Nu zijn we al ruim 1,5 jaar verder en ben ik achteraf toch blij dat ik deze keuze heb gemaakt; onze planning loopt nu als een trein en mijn dochter is alles voor me maar ik vind het ook gewoon lekker om even niet alleen maar mama te zijn. Voor mij geldt ook dat ik een leuke moedere en partner ben met baan. Plus waardeer ik het ook veel meer; de dagen dat ik vrij ben; geniet daar dubbel en dwars van. Ach ja alles heeft zijn voordelen en nadelen.......
ik zit nog steeds in de ziektewet van vorige zwangerschap en nu opnieuw zwanger. Ik twijfel of ik daarna mijn werk nog op ga pakken of niet.. ik vind het eigenlijk heerlijk om voor mijn kinderen thuis te zijn (ook voor mijn tienerzoons, die ik vroeger dus niet zag omdat ik noodgedwongen moest werken) als je partner normaal verdiend, dan krijg je nu nog de volledige heffingskorting. Ik krijg maar een gedeelte, omdat ik zelf parttime inkomen heb en dat ligt net boven de grens van 6000 euro. Ik blijf wel de korting krijgen mochten ze die gaan afbouwen, ik ben van voor 1972. Dit is geen kadootje voor de huisvrouwtjes, voor het heffingskorting was had je nl een andere gelijksoortige aftrek die volledig aftrekbaar was op de werkende partner. alleen nu hebben ze het verdeeld tussen beide partners. Ik vind kinderbijslag ook geen kadootje... bedoel, zoveel gezeur over vergrijzing.. dan vind ik dat ze op bepaalde manier best mogen stimuleren dat er mensen zijn die door het ouderschap ervoor zorgen dat er straks mensen zijn die de vergrijzing opvangen he
Voor zover ik het weet is het wel waar. Een bron: Afbouwen uitbetaling algemene heffingskorting Overigens lees ik daar wel dat er uitzonderingen zijn (voor mij ook nieuw )! Overigens is mijn man absoluut niet minder gaan afdragen. Hij verdient juist ieder jaar meer door zijn jaarlijkse periodieke verhoging. Wat krijg jij trouwens veel, dat terwijl mijn partner echt geen laag salaris heeft (een stuk meer dan modaal, wat jouw man volgens jou verdient?) Ik ga twijfelen of ik wel voldoende krijg. Maar dat zal ik na het einde van het jaar wel merken
Hallo ik ben 34 jaar en werk tot einde contract 1/2 mei nog als personeelsadviseur. DAarna ga ik gelijk het zwangerschapsverlof in. Na mijn verlof wil ik toch wel weer dolgraag aan het werk, ik heb ook hersenprikkels nodig om goed te kunnen functioneren. (ik werk 20 uur). en het evenwicht tussen werk en zorg heb ik hiermee kunnen vinden..... De hele dag thuis met mijn zoon(2jr en 3 mnd) en straks de tweede koter vind ik erg gezellig maar ik kijk ook rustig om me heen naar de rest van de wereld en dat trekt me dan ook erg aan. Ik zie steeds in die teksten staan kindertoeslag dat je dat krijgt. welke toeslag wordt daarmee bedoelt? Ik vind het in NL fijn dat de keuze bij de ouder wordt gelaten of je wel of niet thuis wilt blijven voor je kinderen. Wat er de komende jaren gaat gebeuren zie ik met negatieve gevoelens tegemoet, alle (financiele) middelen voor een thuismoeder worden onaantrekkelijk gemaakt door o.a. de vergrijzing. Ik zou het erg jammer vinden als deze keuze hierdoor ontnomen wordt, tenzij je een geld boom in de tuin hebt staan......