Pauzes op het werk

Discussion in 'De lounge' started by dreamcatcher, Aug 13, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. dreamcatcher

dreamcatcher Niet meer actief

Ik werk in de detailhanden en als ik een hele dag werk van 9:30 - 18:00 ( Wat eigenlijk van 9:15 - 18:15 is) Dan heb ik 1 onbetaalde pauze van 11:30 tot 12:00. Maar Daarna helemaal geen 1 pauze meer.

En Als ik om 12:00 begin dan heb ik dus helemaal geen pauze. Dit is echt best wel vervelend omdat je ondertussen dus wel honger krijgt en wel even 10 min de tijd wil hebben om rustig een broodje oid te eten. Alleen we krijgen dat dus niet

Mijn vraag is mag dat wel zo lang werken zonder pauze? Ik heb het wel eens voorzichtig aangekaart maar er word niet echt antwoord op gegeven.. Er word vaak gewoon een beetje luchtig overheen gepraat zonder antwoord te geven;)

2. sydneys

sydneys Niet meer actief

volgens mij moet men om de 2u verplicht pauze nemen ivm concentratieproblemen en meer kans op arbeidsongevallen maar weet het niet zeker.
    eens op de website van de arbo zoeken?

3. Annemiek1975

Annemiek1975 Fanatiek lid

Aug 3, 2008
    2,165
    0
    0
    Filiaalleidster
    Neerkant
    Ik meen dat in de detailhandel (werk ik ook) cao staat dat als je 4 uur merkt je minimaal 15 min pauze hebt en vanaf 6 uur werken 30 min.
    Wij hebben 2 keer 14 min en deze zijn op kosten van de baas en mogen we in principe niet naar buiten, maar wel even rustig zitten en wat drinken, het is dan ook de bedoeling dat we de memo's ed lezen in die 2 x 14 min. En dan hebben we 30 min onbetaald pauze, en dan mogen we wel naar buiten.

4. Annemiek1975

Annemiek1975 Fanatiek lid

Aug 3, 2008
    2,165
    0
    0
    Filiaalleidster
    Neerkant
    Dit staat er op de site van werk.nl gebaseerd op de arbeidstijden wet:
    Pauze houden

Werkt een werknemer langer dan vijfeneenhalf uur, dan heeft hij of zij recht op minimaal 30 minuten pauze. Die mag worden gesplitst in twee keer een kwartier. Werkt de werknemer langer dan tien uur, dan is de pauze minstens 45 minuten. Deze mag worden gesplitst in meer pauzes van minimaal een kwartier. In een collectieve regeling (bijvoorbeeld cao) kunnen afspraken worden gemaakt over minder pauzes. Maar als de werknemer langer dan vijfeneenhalf uur werkt, heeft hij of zij in ieder geval recht op vijftien minuten pauze.

En je werkdag is 8 uur, dus hij mag je maar 30 min pauze geven, van 12 tot 18 uur is 6 uur, dus dan heb je wel weer recht op 30 min.

5. Versluis

Versluis Fanatiek lid

Jul 10, 2011
    1,924
    0
    0
    Filiaalmanager
    Zeeland
    Mijn werkdagen zijn hetzelfde als van TS, en wij hebben tussen de middag1 uur pauze. Onbetaald. Werken we van 12 tot 6, dan hebben we in principe geen pauze, maar wat we wel doen is dan even gas terug nemen en wat te drinken pakken. Sommigen pakken een kwartier van hun lunchpauze en nemen die later op de dag op om dan even achter te zitten en eventueel nog wat te eten.

Het staat ook nergens vast bij ons dat we dat uur in 1 keer moeten nemen. Maar met de bezettingen van tegenwoordig is dat nog het makkelijkst, door overlappingen van andere uren, anders staat er gewoon iemand alleen. Ik heb er zelf dan ook geen last van en we gaan er onderling ook flexibel mee om.

6. Devilschase

Devilschase VIP lid

Dec 1, 2007
    21,158
    8,135
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    als ik van 08:00 uur tot 16:30 werk, 8,5 uur dus, heb ik ook pauze van 12:00 tot 12:30 of 12:30-13:00 wat ik zelf wil.

Ik ben vaak 07:30 op t werk en ga 17:00 uur pas weg maar daar veranderen de pauzes natuurlijk niet mee.

7. mamavanY

mamavanY Actief lid

Aug 7, 2012
    288
    0
    0
    Onderin nederland
    Ik werk ook in de detailhandel, zo ziet een dag bij ons er uit

9:00- beginnen
    10:00 pauze
    10:15 beginnen
    12:00 pauze
    12:30 beginnne
    15:00 pauze
    15:15 beginnen
    18:00 vrij ;)

8. Coortje

Coortje Niet meer actief

ik werk ook in de detailhandel maar wij hebben 3 keer pauze op een dag! Maakt niet uit of je van 9/17.00 of 8/18.00 werkt. Begin je om 11.45 dan heb je alleen nog smiddags koffie pauze!

Wij hebben smorgen 15/20 min, met de lunch 45 min en dan smiddsags weer 15/20 min.

9. stopcontact

stopcontact Fanatiek lid

Sep 9, 2011
    1,674
    1
    0
    Vaak is het als je een hele werkdag werkt ( 8 uur) heb je 2 x 15 minuten pauze in de baas zijn tijd. En 30 minuten eigen tijd.

Zo is het bij ons iig (zorg) maar wij ploffen wel vaker neer als we de tijd hebben (en sochtends tijdens de ochtendzorg meestal ook ff 10 minuten een bakkie ;))

10. Coortje

Coortje Niet meer actief

onze pauzes zijn trouwens wel onbetaald

11. Anna009

Anna009 VIP lid

May 30, 2008
    9,884
    5,175
    113
    Home
    bij ons is het ook 2x 15 min baas zijn tijd en 30 van jezelf.
    als je 4 uren werkt heb je recht op 15 minuten

12. dreamcatcher

veel reacties ineens haha. Hmm ik zal toch eens proberen aan de baas te vragen hoe het zit. Alleen kan je hier om de meest kleine dingen er al uitgegooid worden dus durf ik er ook niet zo goed wat van te zeggen. Ik vind het wel zwaar om niet pauze te hebben als ik om 12 uur begin. Bij de winkel waar ik hiervoor heb gewerkt had ik altijd van 12 tot 13 uur pauze onbetaald en dan s'middags nog een pauze van een kwartier. Dus dan kon je s'middags nog even wat eten. Daarom vond ik het ook zo raar dat ik dat hier niet heb

13. MamaChantal

MamaChantal VIP lid

Oct 14, 2010
    16,548
    3,057
    113
    ik werk in de supermarkt, daar ook sochtend kwartier,tussen de middag half uur en smiddags kwartier.

ik werk altijd van 9 tot 5, en heb dan meestal 10.00-10.15 pauze, 13.00-13.30 en 15.00 -15.15

14. sydneys

sydneys Niet meer actief

volgens mij heb je echt recht op meer pauzes maar het probleem tegenwoordig is dat er veel werklozen zijn, dat weten de bedrijven, doe je moeilijk, dan vlieg je eruit
    zeer onterecht eigenlijk maar dat is een probleem, misschien aan je collega's vragen om met je mee te gaan en samen te fragen hoe het precies zit, samen sta je sterker

15. G89

G89 VIP lid

Sep 18, 2008
    10,062
    1,296
    113
    Nederland
    Bij mn oudwerkgever (KDV) was dit ook slecht geregeld.
    's Morgens begon ik om 7.15 op de voorschoolseopvang. Om 8.30 reed ik door naar KDV, rond 12.00 pauze van 30 min en om 15.00 naar de BSO tot 18.00
    Heftige dagen waren dat!

Bij mijn huidige werkgever is het 2x 15 minbetaald en 1x 30 min onbetaald.

16. sjorsje

sjorsje VIP lid

Aug 17, 2007
    11,361
    266
    83
    Noord-Brabant
    Ik werk bij een klantencontactcentrum en daar heb je iedere 2 uur 10 minuten betaalde pauze. Mijn man werkt bij een chemisch bedrijf en hij heeft naast z'n middagpauze nog 2 keer 15 minuten onbetaalde pauze.

Het lijkt mij dat er ergens toch wel geregeld zal zijn dat je om de zoveel tijd een pauze hebt.

17. HopeFaith

HopeFaith Niet meer actief

Als ik het zo lees begin je een Kwartier later en ben je een kwartier eerder klaar?

Dan denk ik dat die 2x kwartier pauze tijd hoort te zijn in je eigen tijd (onbetaald). Meeste bedrijven heb je ook 2x een kwartier onbetaald en een half uur betaald pauze.

18. tico

tico Fanatiek lid

Jul 14, 2008
    1,311
    0
    0
    ligt ook aan je cao wij werken precies 8 uur pd maar hebben helemaal geen pauze. Eten en drinken doe wij dus gewoon werkend.

19. Toverbal

Toverbal Fanatiek lid

May 9, 2012
    2,715
    907
    113
    Ik werk in de thuiszorg en heb 's ochtends een kwartier en 's middags een half uur. Beide betaald, omdat ik 'de deur niet uit kan' en altijd beschikbaar moet zijn. Vaak gaat je pauze er dan dus ook aan. Ik werk van 7.15 / 14.45 ongeveer. Verschilt weleens natuurlijk.

20. dreamcatcher

Nee ik begin een kwartier eerder, voor het openen en etc en ben een kwartier later klaar ivm met sluiten dit is niet betaald maar dat is in bijna alle winkels zo.

Dus in princiepe werk ik van 9:15 tot 18:15 en dan heb ik 1 onbetaalde pauze van een half uur die is van 12:00 tot 12:30.

Als ik om 12 uur begin ben ik om 11:45 aanwezig en werk ik tot 18:15 zonder enige pauze

Share This Page