Ik ben al een hele tijd benieuwd hoe het werkt als zzp'er. Ik ben het niet, geen intentie ook om het te worden, maar een familielid is het, en denkt nergens aan. Ik vroeg me eigenlijk af, wat betaalt een zzp'er maandelijks aan ziektekosten wanneer deze voor een operatie uitgeschakeld is een tijdlang, is daar een verzekering voor en hoeveel kost dat dan? En als je dat niet hebt, en je kunt een maand niet werken, betekent dat een maand geen geld? en belasting betalen? achteraf denk ik? Mijn familielid weet dat 'ie daarvoor moet sparen. Maar doet dat niet. En dan is er dus straks een probleem. Mijn andere familielid heeft ook al financiele zorgen, en mijn schoonmoeder kan er nog weinig bij hebben ben ik bang. Ik wil niet roddelen, vandaar dat ik het wat vaag hou, maar misschien kan ik hem nog ergens op wijzen? hij is nogal laks volgens mij. Een zzp'er die mij kan adviseren? Dank!
Je kan een arbeidsongeschiktheidsverzekering afsluiten als zzp-er. Afhankelijk van het bedrag waarvoor je je verzekerd betaal je een bepaald maand bedrag. Als je geen verzekering hebt hebt je volgens mij ook geen recht op uitkering etc mocht je ziek worden. En tuurlijk betaal je als zzp-er ook belasting. In ieder geval dien je in de meeste gevallen btw af te dragen én betaal je natuurlijk inkomstenbelasting.
Hai hai kwa ziekte kosten verzekering weet ik niet veel. Wel als je ziek bent of op vakantie gaat je dus geen geld verdient.. En je moet minstens de helft van je verdiende maand of week salaris wegleggen..en de belasting teruggaaf is jaarlijks maar je hebt ook nog iets om de 3 maanden wat je moet betalen..zou als ik hem was alles via een boekhoudsters doen groetjes
Hij zegt dat hij ervoor moet sparen omdat hij dus zzp is, maar hij spaart nu niet zegt hij, dat komt wel. Maar dat gaat niet om een paar honderd euro neem ik aan aangezine mijn man duizenden betaalt per jaar aan belasting. Ik vind dat niet slim, maarja, mijn probleem is het natuurlijk niet. Ik vraag me af waar ik me weer druk om maak, maar zij hebben ook een zoontje en mijn schoonmoeder staat zwaar onder de stress vanwege alle problemen. Ik vind het sneu als ook hier weer iets misgaat.
Eenderde tot de helft van je salaris is veel, dan moet je wel sterk in je schoenen staan om het niet uit te geven...
Mijn man is zzper, maar werkt wel met collega's.. beetje lastig uit te leggen.. Zijn 'werkgever' (heeft een baas, maar is niet in loondienst.. Ze verdienen allemaal evenveel afhankelijk van de winst) betaald ongevallenverzekering.. mocht mijn man een ongeval krijgen, dan krijgt hij een bepaald bedrag per maand.. Een derde van zijn inkomsten draagt hij zeker wel af aan de belasting.. Hier is dat jaarlijks, weet niet of dat altijd zo is.. Wij moeten dit dus echt opsparen.. Alle gegevens brengen we naar de boekhouder en die regelt de belastingaangifte.. Dat deel van het spaargeld zijn we dan direct weer kwijt.. Zou hem zeker aan raden om geld te sparen.. De rekeningen van de BD zijn niet grappig.. Uiteindelijk betalen wij jaarlijks (met verrekening van mijn teruggave) zo'n 3000 euro.. normaal zou dat rond 4600 euro zijn.. Afhankelijk van zijn vak kan hij in aanmerking komen voor bepaalde kortingen.. Mijn man krijgt de eerste drie jaar dat hij zzper is een korting wat ons 600 euro scheelt.. Maar dat is in de visserij, dus weet niet of elk beroep dat kent.. Zeker de moeite waard om na te vragen..
Roeltje, is dat niet heel weinig dan? mijn man is in loondienst en betaalt veel meer belasting dan 3000 euro zover ik kon zien op zijn jaaropgaaf. Is dat aangeven van belasting hetzelfde qua tijd als bij niet zzp'ers? dus rond nu aangeven en in mei de brief? Nouja, iig. bedankt!
Wij zetten van elke factuur 40% opzij voor belastingen e.d. en komen hier ruim mee uit, een goede accountant zal dat ook adviseren, zo kom je nooit in de problemen (hier betalen we ook de AOverzekering premie van en aansprakelijkheidsverzekering) Qua AO verzekering, wij betalen iets van 700 euro per maand hiervoor, dan heb je een wachttijd van 2 maanden (dus je hebt er niet meteen wat aan alleen als je echt langdurig arbeidsogeschikt word, anders betaal je je blauw aan premie, de rest voor de eerste 2 maanden hebben wij een potje voor gespaard en staat op de spaarrekening.
wij betalen altijd vooruit (belasting) omdat we het dus apart zetten op een spaarrekening staat het daar. Wij kregen bv eergisteren de aanslag voor IB 2012 binnen en hij is nu al betaald, als je dan ooit een keer in de problemen komt dan heb je de ergste betaald denk ik dan maar..
Zal proberen een beeld te schetsen.. Mijn man werkt in de visserij.. Hoe meer hij per week vangt, hoe meer hij verdiend.. Dit kan de ene week 200 euro zijn, de andere week 1000 euro.. Hij is elke 8 weken een week vrij met kerst en oud en nieuw liggen ze ook stil.. De afgelopen jaren loopt het qua verkoopprijs van de vis enorm achteruit dus verdient hij ook minder.. Het is echt een kwestie van hoe meer hij vangt, hoe meer belasting hij betaald.. In de visserij betaal je maandelijks (word van zijn winst afgehaald door zijn 'werkgever') een bedrag aan een scheepvaartfonds Doordat in de visserij andere regels gelden krijgt hij de eerste drie jaar als zzp-er bepaalde kortingen.. Na die drie jaar vervallen deze kortingen en betalen we behoorlijk wat meer.. Doordat ik zijn fiscaal partner ben word mijn voorlopige teruggave verrekend met het openstaande bedrag dat hij nog moet betalen.. Daarnaast krijgt mijn man geen zorgtoeslag, terwijl hij daar wel recht op heeft, maar door de visserij kan dit niet vooraf geregeld worden.. Dit is zo'n 1200 euro.. Dus die zou nog boven op de 4600 euro komen.. Is 5800 euro.. 2011 is een goed jaar geweest 'gelukkig'.. Maar dat betekend wel dat de aanslag over 2011 ook een stuk hoger zal zijn.. Op zich wel leuk al die kortingen en het is ook niet voor niets. Het is nu niet bepaald een veilig beroep.. Hij werkt zo'n 18 uur per dag, maar in verhouding krijgt hij daar niet voor betaald.. Puur omdat het draait om de vangst.. Maar nogmaals, ik weet niet of dat voor elk beroep als zzp-er geldt, die kortingen.. Vaak zijn het kleine regeltjes of uitzonderingen waar je zelf nooit achter zou komen.. Een handige boekhouder is dus wel grote aanrader..
mijn man is ook zzper. Voor de belasting leggen wij van ieder factuur 45% opzij. Hier komen wij altijd mee uit. Mijn man heeft een werkgerelateerde verzekering. dit houd in dat als er iets gebeurd hij toch verzekerd is van een salaris, en stel dat hij dit werk niet meer kan doen, dan hoeft hij niet omgeschoold te worden ed. Hij krijgt dan tot zijn 63ste een uitkering. Wij betalen hiervoor 600 per maand. We hebben dan een wachttijd van een maand.
Ja dat hebben wij ook, dat je verzekerd bent voor je eigen beroep als je dat niet meer kunt doen dat je dan uitgekeerd krijgt. Mag ik vragen hoe hoog jullie verzekerd hebben en waar, wij zitten te kijken naar een andere (misschien wat goedkopere verzekering)
6 a 700 per maand voor die AO verzekering! jeetje...ben er stil van. Ik kan me niet voorstellen dat hij die heeft, volgens hem was dat niet nodig, maar hij wordt over een tijd geopereerd en zal dan 1 a 2 maanden uit de roulatie zijn. Maar voor zulke dingen spaar je dus, en belasting betaal je vooruit? ik hoop maar dat hij niet voor enorme verrassingen komt te staan de komende maanden. Ik vind het nogal wat wat ik hier lees, zulke bedragen voor AO had ik dus niet verwacht. En bijna de helft van je salaris naar de spaarrekening voor belastingen? zoals ik al eerder zei, knap dat jullie niet in verleidingen komen om er van alles van te kopen. Er was laatst iemand die hulp nodig had (sorry, hou het vaag, niet wij gelukkig) en zij konden niets helpen, want ze hadden niets, ook niet gespaard. Vraag me dus af, ernstig af, of ze wel sparen voor belastingen. Maar belasting betaal je dus vooruit? is dat dus anders bij zzp of loondienst? (nouja, daar betaal je het natuurlijk ook wel iedere maand). Dus begin dit jaar betaal je voor heel 2012 vooruit? of achteraf? sorry, ik ken het wereldje niet, en als ik jullie zo hoor vind ik dat niet zo erg Qua beroep, zet ik hier liever niet neer. Ik wil het wel pm'en Kwestie van privacy hier op 't forum. Bedankt voor de reacties, ik snap het nu wat meer
het licht er toch ook aan hoeveel je verdient?? en partimer betaald toch veel minder belasting dan iemand die fulltime werkt? ik weet nog wel dat ik van fulltime werken naar partime ging en hield zeg maar meer over.
Sparen is zeker weten een must.. Wij hebben trouwens 2 spaarrekeningen.. 1 voor de belasting en 1 voor gewoon sparen.. Gewoon een kwestie van niet aan komen
Hij werkt iig. FT. Tja, Roeltje, ik kan ook van mijn spaargeld blijven, maar voor heel veel mensen is dat ontzettend moeilijk
btw ben nu ook zelfstandige (alfahulp ja is ook zelfstandig),en betaal 8,3% aan vrijwilligeverzekering mocht ik ziek worden heb ik 1 wachtdag,en dan word je loon gewoon uitgekeerd.
Ik ben ook ZZP'er Eens per jaar (dat is nu zo ongeveer) doe je belastingaangifte over het afgelopen jaar. Daarin moet je vermelden welke bedragen je gefactureerd /ontvangen hebt. En afhankelijk van de grootte van dat bedrag moet je inkomstenbelasting betalen. Eigenlijk net zoals iedere werknemer, maar nu als belangrijke verschil dat je er zelf achteraan moet en het in één keer afgeschreven wordt. Je doet er dan inderdaad heel slim aan om minimaal 40% van je salaris achter de hand te houden. Dan zit je relatief safe. Zelf houd ik 60% van mijn salaris achter. Dan weet ik 100% zeker dat ik niet voor verrassingen kom te staan (en het potje dat overblijft is ook erg lekker). Je bent vrij om te kiezen voor een arbeidsongeschiktheidsverzekering of niet. En ja, die zijn verschrikkelijk duur. Hij wordt duurder naarmate je voor meer zekerheid gaat. Zo kun je ervoor kiezen dat je de eerste 2 maanden niks uitbetaald krijgt bij ziekte maar daarna pas. Of juist dat je na 2 dagen al uitbetaald wilt worden. Dit verschil kost echt al honderden euro's per jaar. Ik heb zelf een accountant die alles voor me regelt. Die gaan ook naar rato dus betaal je je niet onnodig scheel aan zo'n persoon Mijn accountant kost zo'n 350 euro gemiddeld en doet daarvoor al onze aangiftes (zowel werk als prive) maar daarvoor moet ik wel alles kant-en-klaar aanleveren (facturen etc). Zoals je kan lezen komt er heel veel meer bij kijken dan enkel een formuliertje hier en daar invullen. De boekhouding is vreselijk belangrijk omdat je jezelf altijd moet kunnen verantwoorden bij de belastingdienst. Steekproefsgewijs pikken ze mensen eruit om te controleren of jij alles wel op orde hebt. En met laksheid valt er als ZZP'er veel te vrezen denk ik.... Alleen al de jaaropgaaf. Denk maar eens aan 40% van je hele jaarinkomen die ze komen innen. Brrrr moet er niet aan denken dat je ineens met zo'n schuld komt te staan!!!
Niet perse, je kunt het ook vooruit betalen, maandelijks, door middel van de voorlopige aanslag. Mijn exman is zzp'er en ik heb jaren zijn administratie gedaan. Aan het begin van het jaar maakte hij een schatting van zijn inkomen van dat jaar en daar kreeg hij dan alvast een voorlopige aanslag voor. En die betaalde hij dus maandelijks. Op die manier hou je t ook overzichtelijk en ben je minder snel in de verleiding om het uit te geven. Ik ontvang alimentatie en moet daarover dus ook zelf de belasting afdragen, dit kan per jaar achteraf, maar ook maandelijks vooraf, dat doe ik dus.. Na afloop van dat jaar doe je dan je 'gewone' aangifte, zoals iedereen en daarin verreken je het bedrag dat je al vooruit betaald hebt.
Nu je het zegt, dat is waar ook... Die optie is niks voor mij vandaar dat ik er ook geen gebruik van maak. Maar inderdaad een mogelijkheid!