Hoii dames!! Veel mensen vertellen mij dat een 2e bevalling meestal minder erg is dan de eerste. Wie heeft dit ook zo ervaren? en bij wie was dit niet het geval? Nu mijn bevalling nadert begin ik toch was zenuwachtig te worden 1e bevalling vond ik een drama, hoewel voor een 1e bevalling best vlot maar met veel pijn en flink ingeknipt omdat het persen niet ging. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!
Lees ook mee. Moet nog paar weekjes. Eerste bevalling was 5 uurtjes. Ben heel benieuwd maar deze bevalling. Hoe meer ik er over denk en dichterbij komt, toch wel zenuwachtig.
Veeeeeeeeel makkelijker!! Bij mijn eerste heb ik anderhalf uur geperst en de gyn had de vacuümpomp al klaargezet maar gelukkig had ik het toch nog op eigen krachten gered. Mijn tweede had ik 2 uurtjes weeën en heb ik binnen 7 minuten eruit geperst zonder scheur, knip, of wat dan ook! Was zelfs binnen 2 dagen weer op de been
bij de eerste heb ik er totaal 18 uur over gedaan waarvan 1,5 uur persen. erg veel pijn gehad en ze is er toen met een vacuumpomp uitgesleurd. knip en volledig uitgescheurd. hoop narigheid overgehouden aan de ruggenprik dus ik was als de dood voor de 2e bevalling. 2e is thuis geboren en het heeft totaal maar 2,5 uur geduurt waarvan 10 minuten persen. deze bevalling zou ik zo weer over doen. ik heb nog gewoon rond gelopen en tegen de tijd dat ik het wel erg vond drukken van onderen, bleek ik al 10 cm ontsluiting te hebben. bijna compleet uitgescheurd en gehecht maar zat na een paar uur al in kleermakerszit in bed. heb tijdens deze bevalling wel een geboorte-tens gebruikt. echt een aanrader.
stuk gemakkelijker. Maar dat geld niet voor iedereen natuurlijk. Ze hebben alle twee in het vruchtwater gepoept...dus dat is al een voordeel dat de kleine niet te lang mag blijven zitten. Diego is 3 weken te vroeg geboren. snachts moest ik plassen, en ik dacht ik bed toen ik opstond, wat voel ik nu? Ja me vliezen natuurlijk. Verloskundige gebeld, 3 kwartier later naar het ziekenhuis... weeen opwekkers gehad... vliezen braken rond 2uur snachts en s''ochtends om 8.00 is tie geboren.. binnen 1,5 uur ging de ontsluiting vrij snel. Bij de oudste ging het niet zo makkelijk, vacuum aan de pas, ingeknipt, 2 liter bloed verloren.. en zeker 6 a 7 uur weeen gehad.. Hij is wel op de uitgerekende datum geboren haha. Maar pff, als ik de foto''s zie.. en me man ook , het staat op me netvlies gebrand, leek wel een slachtpartij. Zn broer ging wat 'makkelijker' maar net wat ik al typte, dat hoeft niet altijd zo te zijn, kan ook omgekeerd zijn.
Niet perse makkelijker. De bevalling bij de eerste duurde 30 uur, vacuümpomp en klein beetje ingescheurd. 2e duurde 26 uur. Door vorige bevalling met enorme pijn en uitputting besloot ik na 15 uur een ruggenprik te nemen. Goed besluit, want kon hierdoor even slapen en ervaarde de bevalling daardoor denk ik als 'makkelijker'. Persen viel juist tegen (bij de eerste verademing), want hij zat lang klem. Was een knip nodig waar ik veel meer last van had nadien dan van de scheur. Ik hoop dat de derde ietsjes makkelijker gaat maar vooral minder lang
Bevalling van de tweede was veel makkelijker, terwijl de eerste ook niet zo erg was eigenlijk. Maar de eerste was een sterrenkijker dus lag er niet goed voor en dat merk je ook aan de weeën. Bevalling van de eerste 7 uur weeën gehad waarvan 3 uurtjes wat meer pijn. Een uur moeten persen, ook moeten wegzuchten ivm hartslag baby. Van tevoren waren mijn vliezen spontaan gebroken. Bevalling van de tweede 8,5 uur weeën gehad, maar veel relaxter want de weeën deden nauwelijks pijn. Had pas 3,5 uur voor ze geboren werd door dat de bevalling toch echt begonnen was. Daarvoor sliep ik tussen de weeën door. Daarna deden de weeën ook niet heel heftig pijn. En in 3 persweeën (5 minuten) was ze er! Twee keer geen knip, scheur of naweeën gehad dus dat was heerlijk, meteen weer op de been
Bevalling van de 1e liep uit op een keizersnede, de 2e veel makkelijker nadat de weeën wel goed doorzette toen in 2 uur naar volledige ontsluiting en 6 min persen.
Terugkijkend zou ik mijn 1e bevalling het liefste overdoen (al dacht ik daar toen niet zo over, ha ha, ik was best in paniek doordat het snel ging en errug pijn deed, had niet verwacht dat de 'oerkrachten' zo heftig zouden zijn ). Ik was bij 2e wel veel rustiger, omdat ik een beetje wist wat ik kon verwachten en vertrouwen had in mezelf en mijn lijf. Ontsluiting ging snel, gevoel vergelijkbaar als bij 1e, in 2 uur, daarna 4 min complete chaos (schreeuwende kraam, schreeuwende VK en ik gillen van pijn ), plots breken van vliezen met een enorme sloot vruchtwater en gevoel dat ik echt compleet kapot scheurde omdat ze er zelfs zonder te persen gelanceerd werd. Mijn 2e bevalling ging te snel, veel moeite gehad om te bevatten wat er gebeurde. De 3e viel tegen omdat alles heel anders ging dan bij nr 1 en 2, platte bedrust (gebroken vliezen bij niet-ingedaald baby) ontsluiting ging erg langzaam in begin waardoor bevalling 2 keer zo lang duurde als de eerste, daarna zeer heftige, helse weeënstorm, voordat baby geboren werd.
Mijn tweede was veeeeel erger dan de 1e, ben ingeleid dus dat is ook anders, bij mij 1e braken mijn vliezen en na een kwartier gelijk een weeenstorm, ik heb bij hem 2 weeen om de 4 minuten gehad en daarna gelijk om de anderhalve minuut en na anderhalf uur weeen al onophoudelijk maar toch vond ik het opzich wel vol te houden... Mijn zoontje wilde er niet uit dus ze hebben me moeten inknippen en buikcompressie moeten doen om hem eruit te krijgen. Mijn 2e ingeleid en ging wat geleidelijker kwa weeen dus het liep wat op, ik had na een uur ongeveer al 4cm ontsluiting en een uur daarna 6cm (vrijwel identiek als mijn eerste bevalling) en gelijk persweeen die ik een aantal uur heb moeten onderdrukken... Het persen ging wel makkelijker maar daarmee is alles gezegd mijn pijnpompje was al vrij snel niet voldoende en had vreselijke pijn toen besloten ze een ruggenprik te doen want ze hadden het pompje al een fractie over de max gezet en toen ze me kwamen halen zei ik dat ik enorme persdrang had toen de arts keek drukte m'n lichaam mijn dochtertje er zelf al uit en had ik zo 10 centimeter en was de ruggenprik niet meer nodig.. Ik doe nog liever mijn eerste bevalling over met knip/ buikcompressie en langer persen dan mijn eerste bevalling ... Bij beide was ik 39,4 zwanger mijn eerste woog 3950 en mijn tweede 3680. Beide bevallingen duurde iets langer dan 6 uurtjes
Mijn eerste bevalling was heel zen. Keurige oplopende weeën. Kwartiertje persen. Totale duur ca. 7 uur. Klein scheurtje aan over gehouden. 2e bevalling ging super snel. 9.15 vliezen gebroken door vk, naar zh ivm poep in t vruchtwater. 11.41 geboren. Ik wist de 2e bevalling niet wat me overkwam. Van 5 naar volledige ontsluiting in krap een uur tijd. Hele heftige weeën. Binnen 3 minuten persen geboren. Hij kwam met zijn handje eerst dus was flink gescheurd incl bloedvaten. Daarom 1 liter bloed verloren. Het persen was zeer intens en ik was alles vergeten qua houding puffen etc ze moesten me in de houtgreep nemen en echt streng toespreken. Was geen trauma ofzo maar pffff ben blij dat ik er vanaf ben. Zag ook op tegen de 2e bevalling terwijl de 1e zo goed ging. Voorgevoel was juist dus.
Bedankt voor jullie verhalen meiden. Ik ben bij de 1e trouwens ingeleid en ze zeggen dat dat ook vaak heftiger is. Ik kreeg toen nl een weeenstorm. Deze keer hoop ik spontaan te bevallen zonder inleiden dus ben heel benieuwd of dat wat scheelt qua heftigheid...
Eerste stagneerde de weeën, dus aan weeën opwekkers en met twee knips is mijn eerste geboren. Tweede is thuis na drie persweeen geboren met enkel een klein scheurtje. Derde is ingeleid ivm zwangerschap cholostase. Dit keer duurde het uitdrijven dik een half uur zonder persweeën. Hij bleek bij geboorte echter een sterren kijker te zijn wat de lange uitdrijving verklaarde. Zo zie je maar dat het van Veel factoren afhankelijk is. Al lijkt het bij een 2e wel makkelijjer te gaan. Belangrijkste is om je zoveel mogelijk aan de bevalling over te geven en je lichaam en hormonen hun werk te laten doen!
Het lijkt er wel op dat de meesten de 2e bevalling beter te doen vonden.. maar ik ga mezelf nog maar niks wijsmaken en laat het maar op me af komen Hopelijk kan ik me deze keer beter overgeven aan wat er gebeurd en aan de pijn want dat scheelt al heel wat. Bij mijn eerste lukte me dat niet vanwege de weeënstorm.
Hier bij beide ingeleid, via infuus met weeënopwekkers. De eerste duurde 6 uur, zonder pijnstilling bevallen. Rug en beenweeën. De tweede duurde 2,5 uur, ook zonder pijnstilling bevallen. Wederom rug en beenweeën. Bij de 2e was de bevalling een stuk sneller, en de pijn een stuk heftiger. Was bijna niet tegen op te puffen. Bij beide geknipt en gehecht. Bij de 2e ook zeer pijnlijke naweeën gehad een week na de bevalling, bij de eerste geen last van gehad. Minder erg in de zin van de tijdsduur dus, maar daar is ook alles meegezegd .
Ik vond mijn tweede bevalling pijnlijker, maar het ging wel een heel stuk sneller. Om eerlijk te zijn, zou ik liever mijn eerste bevalling over doen dan de tweede. Ik denk wel dat je beleving van je eerste bevalling heel bepalend is. Ik had daar een goed gevoel over, dus misschien wel logisch dat de tweede tegenviel.