hallo, ik moet even precies weten wat een klassenassistent inhoudt en wat de taken zijn die ze doen? op internet is het allemaal zo moeilijk omschreven en ik moet het even in me eigen woorden doen... is iemand hier klassenassistent?
Op de school waar ik werk als juf ben je dan ter ondersteuning van de groepsleerkracht aanwezig. Dat kan van alles zijn, zoals met een klein groepje kinderen aan het werk zijn, praktische dingen zoals plakboeken plakken en lichte administratieve werkzaamheden, maar ook als er bijvoorbeeld een kindje in de broek heeft geplast een helpende hand bieden. Ik weet uit ervaring dat iedere school er anders mee omgaat, op de ene school ben je een halve leerkracht en op de ander school een soort manusje van alles. Volgens mij best wel een leuke baan! Groetjes, Anakin.
er is een verschil tussen klassenassistent en onderwijsassistent. Een onderwijsassistent mag meer leerkracht gebonden dingen doen. Zoals met "zwakkere" kinderen aan de slag of een klein taallesje geven of de kleine kring doen. Een klassenassistent is ter ondersteuning. Deze neemt de taken van de leerkracht, buiten het lesgeven om, over. Dus kopieeren, plakboeken plakken, lijmpotten bijvullen, knutselopdrachten klaarzetten, letterdozen sorteren enz enz. Zo wordt er bij ons op school mee omgegaan en zo staat het ook in de stagegidsen omschreven.
en hoe zit het met orde houden enzo? Ik loop stage bij een speciale school en ze zeiden dat ik klassenassistent en juf door elkaar haal en daarom even moest uitzoeken wat nou de taken zijn... wat er dus van mij verwacht wordt.
Vreemd...ik zou toch zeggen dat juist de stageschool jou duidelijkheid moet geven over wat er wel en niet van je verwacht wordt... Orde houden lijkt me meer een taak voor de groepsleerkracht, alhoewel je dat natuurlijk wel zelf moet doen als je met een groepje kinderen werkt. Hebben ze op jouw opleiding geen duidelijke taakomschrijvingen op papier voor klassenassistenten? Even checken, dat scheelt weer een hoop onzekerheid. Succes ermee.
Ik ben juf en heb geregles stagiaires gehad, onderwijsassistent en klassenassistent. Inky heeft helemaal gelijk in hoe ze het beschrijft. Wat betreft orde houden. Zover het bij mij bekend is, is de juf gewoon hoofdverantwoordelijk voor de gang van zaken in de klas, dus ook voor de orde, maar de stagiaire mag zeker ook ingrijpen als dat nodig is, wel op een manier die aansluit bij de manier van de leerkracht en de sfeer in de groep. Groetjes, Nikki F
Hey ik wou ook graag een opleiding volgen voor klasse assistent! Maar ben nog verder niet echt opzoek gegaan naar info omdat ik nog steeds met mn eigen zaak zit die eerst verkocht moet worden... maar het lijkt me nog steeds heel leuk, alhoewel ik wel van verschillende mensen hoor dat je niet echt veel garantie op een baan hebt met deze opleiding...
ik denk ook wel dat het moeilijk is om een baan te vinden hoor... bij die school waar ik stage loop hebben ze er 1.. die werkt iets van 20 uur en dan in verschillende klassen. Bedankt voor de antwoorden!
Klassenassistenten, en vooral onderwijsassistenten zijn heel zinvol in het onderwijs. Helaas is het aantal mensen dat werkzaam is in een van deze functies maar heel gering. Het is namelijk zo dat een school maar beperkte mogelijkheden heeft voor het aannemen van personeel, leerkrachten én assistenten. Als een school kiest voor een assistent, dan betekent dat dat ze het met een leerkracht minder moeten doen. Daarom wordt dan vaker gekozen voor een leerkracht dan voor een assistent. Vervelend hoor, maar dit is de reden er achter. Groetjes, Nikki F
yep dat klopt. Vandaar dat wij wel de stagiaires nemen maar geen afgestudeerde assistenten daar is gewoon gene geld voor in onze stichting.
En hier in Friesland is zelfs geen geld voor zulke leuke juffen als ik Werk helemaal in Hoorn....... xxx