Daar stond ik met mijn bek open te kijken naar de bloeddrukmeter toen ik vanmorgen plasma ging geven. Altijd heb ik een lage bloeddruk 110/60 en tijdens colleges ed moest ik gewoon af en toe even rondlopen anders soesde ik zo weg. De laatste keer was een half jaar geleden en ook tijdens mijn zwangerschappen is mijn bd nooit boven de 130/75 uitgeweest. Vanmorgen zei ik dus al, schrijf maar 110/60 op maar er stond 150/90... Na 5 minuten weer gemeten en nogmaals 150/90... De arts zei ook dat de bd wel erg hoog is voor mijn leeftijd (31) en helemaal als ie normaal zo laag was. Voor het bloed geven maakte het niets uit maar ze adviseerde me wel om even bij de huisarts nogmaals te laten meten. Zeker omdat ik geen last heb van wittejassenbloeddruk... Zit me meteen af te vragen of mijn vage andere klachten daarmee te maken kunnen hebben. Maar zijn er meer mensen hier die een hoge bloeddruk hebben? En wat hebben ze daaraan gedaan? Ik heb zelf op cardio gewerkt maar daar kregen we ze pas als het al 'te laat' was Ik voldoe helemaal niet aan de typische hoge bloeddruk patiënt. Ik beweeg veel, sport 2x per week, fiets veel, rook en drink niet... Heb geen overgewicht (68kg bij 176) al zou ik nog wel 3kg kwijt willen maar doe daar niks bijzonders voor.
Huh wat raar! Ik heb zelf heel erg last van wittejassenbloeddruk (sta dan doodsangsten uit en gevolg: bloeddruk onmeetbaar hoog, vooral bovendruk ) , maar dat heb jij dus niet? Maakte je je misschien om iets anders druk die dag of in het algemeen de laatste tijd? Slecht geslapen? Hard gefietst of iets ervoor? Ik weet het ook niet, zou het dan nog maar eens bij de huisarts(assistente?) laten meten
Je zou ook een 24 uurs meting kunnen aanvragen. Dan kun je het gemiddelde van de dag zien. Zou het zeker even goed na laten kijken. Ze zijn er bij mij ook zo achter gekomen ... heel toevallig!
Wacht eerst maar af wat de volgende meting aangeeft. T was maar een moment opname en bovendien kan de bovendruk wisselen. Als t de onderdruk geweest was had er gelijk actie ondernomen moeten worden. Dus rustig blijven en even de meting van de ha afwachten.
Ik ben wel bekend met hoge bloeddruk tijdens de zwangerschap (hellp) maar daarna was het weer prima. Bij mij was het ook ineens tijdens bloed geven dat ik merkte dat de band opnieuw ging pompen en inderdaad een vrij hoge bloeddruk. Ook naar mijn weten geen last van het wittejassensyndroom dus toch maar even langs de huisarts. Eerste keer bij een vervanger, bloeddruk was wat verhoogd maar niet zorgwekkend maar door de hellp tijdens mijn zwangerschap wilde hij dat ik na een week of twee weer een keer zou komen. Toen dus bij mijn eigen huisarts en die vond hem ook wat dubieus dus hij stelde een 24 uurs meting voor. Na de meting bleek mijn bloeddruk gedurende de gehele perfect te zijn en alleen de laatste meting in de wachtkamer was iets hoger dan de rest.... Hier dus misschien onbewust toch wat nerveus en is er dus gelukkig niks aan de hand! Wel nog bloed laten prikken omdat ik toch moe was en niet helemaal mezelf al een tijd, gecontroleerd op cholesterol tot vitamine tekorten en daar bleek alleen een vitamine d tekort uit en verder ben ik dus gelukkig kerngezond. (nu wel supplementen voor het vitamine d tekort en langzaam begin ik me ook weer beter te voelen) Hopelijk loopt het voor jou ook met een sisser af en wordt je niet gelijk aan de medicijnen gezet!
mijn andere klachtjes: hoofdpijn, hartkloppingen, oorsuizen en extreme vermoeidheid. ik ben sowieso al moe ivm ME maar het is nu een stuk erger. had laatst al eens laten prikken op hb omdat het zo erg was. maar die was 8.6 dus helemaal prima. moet om kwart voor 12 even laten meten bij de assistente.
oh en luciaatje, ik was juist heel rustig op dat moment. sta nl echt in de vakantie relaxmodus hihi. was met de auto en had al 20min gezeten voor de keuring. voorheen ook wel eens bd laten meten na hard fietsen maar dan was alleen de bovendruk anders.
Zodra ik weet dat ik mijn bloeddruk moet laten meten slaat ie ook omhoog. Misschien bij jou ook mee te maken?! Succes, goed laten onderzoeken zeg!
Je spreekt normaal van een hoge bloeddruk als deze op verschillende tijdstippen hoog is (hoe hoog hangt van verschillende dingen af) Ik ben ook bekend met een hoge bloeddruk. Tijdens de zwangerschap was deze extreem hoog en was deze niet onder controle te krijgen (wat resulteerde in een prematuur geboren dochter na een spoedkeizersnede) Nu is mijn bloeddruk nog steeds veel te hoog, 175/110, met medicatie. Ik rook niet, beweeg veel, geen overgewicht... Inmiddels heb ik vele onderzoeken gehad (meerdere 24uurs metingen, 24 uurs urine opsparen, meerdere uitgebreide bloedonderzoeken, hartecho's, ecg's, fietstesten.. Nu zijn ze er wel redelijk achter wat het is, maar er is nogmaals bloed afgenomen om zeker te zijn van de oorzaak. Over twee weken word ik opgenomen in het zh en krijg ik een scan van mijn nieren en een zout infuus. Bij mij is de mogelijke oorzaak een tumor op mijn nieren. Gebruik je een anticonceptie middel? Misschien daar eens kritisch naar laten kijken? Ik mag bijvoorbeeld niets gebruiken van de cardioloog en internist, want hormonen laten je bloeddruk stijgen. Maar ik zou me niet te druk maken, en gewoon op verschillende dagen en tijdstippen je bloeddruk laten meten bij de huisarts. Het is echt een momentopname dus er kan veel verschil zitten in je metingen.
Ben weer geweest en twee metingen kwamen weer uit op 150/90. Moet nu urine inleveren bij het lab en opnieuw bloed laten prikken. Vooral het verschil met half jaar terug baarde zorgen, omdat de stijging vd onderdruk 30 is. Dat van die tumor kwam ik ook tegen bij het googlen, lijkt me schrikken zeg... Ik ga daar bij mijzelf niet vanuit iig. Ik gebruik geen ac of andere hormonen ivm migraine en mijn moeder had eierstokkanker dus is mij ook afgeraden. Ik heb mij laten steriliseren dus ook niet nodig. Wel maak ik nog steeds borstvoeding aan ondanks dat ik al bijna 10mnd niet meer geef.