Wie is er medisch secretaresse

Discussie in 'De lounge' gestart door xd24, 5 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. xd24

xd24 VIP lid

27 feb 2010
    6.406
    0
    36
    Brabant!
    Ik ben opzoek naar een nieuwe baan.
    Ik werk al 5 jaar als secretaresse, daarvoor diverse administratieve banen gehad.

Nu vind ik de zorg ook heel leuk, hier ben ik ook werkzaam in geweest, als verzorgende.
    Dit was alleen niet mijn ding.

Na een aantal jaren in de mannenwereld te hebben gezeten weet ik dat ik secretaresse zijn leuk vind, maar het liefst in een zorginstelling.
    En als ik mag kiezen in een ziekenhuis. Nou zie ik hier en daar best wat vacatures alleen vragen ze altijd om een medisch secretaresse, dit ben ik dus niet. Maar ik wil dit dus wel:)

Is er hier iemand werkzaam in die sector en weet of het zin heeft om te solliciteren als je dus geen medische achtergrond hebt?

2. PenK

PenK VIP lid

20 jan 2006
    6.275
    521
    113
    je hebt pb!

3. sam32

sam32 Bekend lid

14 jul 2010
    701
    0
    0
    NULL
    NULL
    Een vriendin van mij is omgeschoold tot medisch secretaresse. Ze heeft daarvoor best een pittige studie moeten doen, met veel medische termen enz. Daarvoor had ze volgens mij al een mbo diploma

4. xd24

xd24 VIP lid

27 feb 2010
    6.406
    0
    36
    Brabant!
    Bedankt PenK.

Mbo heb ik ook, verder niks medisch. Misschien moet ik ook maar een studie doen.
    Is er verder niemand?? :)

5. Chillin

Chillin VIP lid

22 mrt 2007
    68.528
    899
    113
    Zorgprofessional.
    Belgische grens.
    Ik heb begin dit jaar mijn diploma gehaald voor medisch secretaresse en ik vond de opleiding best meevallen,was alleen wel heel veel zoals idd medische terminologie,anatomie en pathologie.
    Maar omdat ik totaal geen ervaring heb met administratie kom ik nergens aan de bak dus in sept ga ik dokterassistent versneld doen.

6. xd24

xd24 VIP lid

27 feb 2010
    6.406
    0
    36
    Brabant!
    @ Chillin, dat is balen... Ik heb wel ervaring maar ken dus de medische termen niet. (heb ook ervaring in de zorg, misschien een +punt. Maar die termen zijn toch wel heel belangrijk!)

7. Chillin

Chillin VIP lid

22 mrt 2007
    68.528
    899
    113
    Zorgprofessional.
    Belgische grens.
    Ja dat klopt,vaak vragen ze dat toch in vacatures,maar misschien is alleen een cursus medische terminologie voor jou handig?
    Leuk hoor,Latijnse woorden stampen ;)

8. simple

simple Bekend lid

3 dec 2010
    951
    0
    0
    limburg
    Hoi,

Ik ben medisch secretaresse.
    Ik heb de opleiding directiesecretaresse/management assistente gevolgd en ben via stage in terecht gekomen in een ziekenhuis en dan op een poli als secretaresse werken. Dit beviel me zo goed dat ik daar ben gebleven. Toen heb ik vanuit mijn werkgever de mogelijkheid gekregen om de cursus medische terminologie te volgen en heb dit ook succesvol afgerond (is niet moeilijk). Nu ben ik nog altijd werkzaam als secretaresse in de zorg en het bevalt me uitstekend. Ik weet dat ze bij ons toen niet specifiek op zoek waren naar een medisch secretaresse. Als je niet veel van de terminologie af wist kon je dus die cursus volgen. Ik raad je wel aan om je kansen te verbreden om deze cursus te volgen. Duurt maar een paar weken en is niet moeilijk.

9. xd24

xd24 VIP lid

27 feb 2010
    6.406
    0
    36
    Brabant!
    Die cursus is dus niet moeilijk?
    Ik heb namelijk pas een kleine en moet straks weer gaan werken, als er dan ook een pittige studie bijkomt dan stel ik het liever even uit.
    Als het niet zo heel moeilijk is kan dit er nog wel bij:)

10. Dana

Dana Niet meer actief

ik heb ook diploma medisch secretaresse, er zitten (in die van mij dan) 4 modules en examens die je moet halen voor je diploma, medische terminologie, medische correspondentie, anatomie, fysiologie en pathologie.

het pittigst vond ik de medische terminologie, 1600 grieks/latijnse medische termen waarvan je dan ook moet weten welke griekse meervoud is en welke latijn. op mijn examen kreeg ik 100 vragen.

de rest was daardoor een eitje (vond ik) ;)

ik kreeg de smaak wel te pakken daardoor en ben nu een focusopleiding aan het doen via de open universiteit, arbeid en gezondheid, kan gewoon thuis dus ideaal als je kleine kinderen hebt.

11. LovelyDK

LovelyDK Niet meer actief

Zonder medische aanvulling is solliciteren zinloos, in ieder geval in het ziekenhuis waar ik heb gewerkt wel.

12. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.062
    3.857
    113
    Ik heb ik een academisch ziekenhuis als secretaresse gewerkt. Geen medische secretaresse, maar stafsecretaresse. Dan regel je meer dingen die artsen naast patiëntenafspraken doen, zoals zakenreizen, lesgeven, bijeenkomsten organiseren, notuleren en organiseren van vergaderingen, noem maar op. Daar verdiende het ook beter dan medisch secretaresse.
    Ik heb zelf een directiesecretaressediploma, maar ook een pedicure-diploma en bij die laatste heb ik heel veel medische terminologie geleerd, wat me wel van pas kwam, omdat je natuurlijk bij vergaderingen ook nog wel het e.e.a. hoort, je soms presentaties maakt met allerlei medische verhalen etc. en dan is het wel zo handig dat je weet waarover het gaat en hoe je het schrijft. Maar sowieso heb je het daar een stuk minder voor nodig dan medisch secretaresse, ik had ook collega's die totaal iets anders hadden gedaan daarvoor, maar de meeste dames hadden wel iets medisch gedaan hiervoor.

13. xd24

xd24 VIP lid

27 feb 2010
    6.406
    0
    36
    Brabant!
    @ Jo79, dat vind ik ook weer erg leuk klinken! Ik ga even het 1 en ander uitzoeken.

Thnx voor jullie reacties!

14. Kellly

Kellly Fanatiek lid

5 mrt 2007
    1.437
    0
    0
    Wat is eiegenlijk het verschil tussen een med. secretaresse en een doktersassistente?

Ik ben namelijk een doktersassistente (athans afgestudeerd als, maar werk nu niet meer)

De opleiding viel reuze mee, die heb ik echt op mijn sloffen gedaan, naast mijn fulltime baan op de ambulance.
    En als het alleen maar om de medische termen gaat, tja dat is elke dag woordjes stampen.

15. Dana

Dana Niet meer actief

medisch secretaresse voert geen medische handelingen uit maar is puur administratief

16. Kellly

Kellly Fanatiek lid

5 mrt 2007
    1.437
    0
    0
    oww zoww op die manier. bedankt voor de uitleg.

17. kaboutertje

kaboutertje VIP lid

10 jul 2008
    5.651
    0
    36
    in mijn droompaleis
    Hier ook medisch secretaresse.

Heel leuke opleiding, maar je moet wel kunnen stampen op de latijnse benamingen enz.

18. limmeke

limmeke VIP lid

28 mei 2008
    17.318
    0
    0
    heb de opleiding in een ver geleden ook gedaan..en kwam niet aan de slag helaas omdat hier in het ZH vrijwel alles intern werd ingevuld..
    opleiding was idd best pittig, met de medische terminologie..was combinatie van direc. secr/medisch secr

19. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Ik heb als doktersassistente ook een certificaat medische terminologie gehaald. Maar vind dat je vooral veel termen krijgt die regelmatig terugkomen en dat je het daarom best snel onder de knie hebt. Vond het nog wel meevallen, ook best logisch vaak.

Deel Deze Pagina