"Bang" om overtijd te lopen...

Discussion in 'De bevalling' started by Kitty07, Dec 12, 2011.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Kitty07

Kitty07 Fanatiek lid

Jan 5, 2011
    2,297
    25
    48
    Financieel administratief medewerker
    Ergens in Limburg
    Hallo dames,

Ik ben a.s. donderdag de 15e uitgeteld van ons eerste kindje en ik merk dat ik nu behoorlijk last begin te krijgen van de hormonen...:)

Ik loop vanaf week 31 bij de gyn omdat het kindje vrij zwaar zou zijn en ik verdacht werd van ZW-suiker.
    Suikerwaardes zijn gelukkig wel altijd goed gebleven maar de baby is idd vrij groot....
    Met 38 weken hebben we de laatste groei-echo gehad en toen zou hij al 4 kilo zijn. :$
    In eerste instantie werd tegen mij gezegd dat we het over inleiden konden gaan hebben als ik 41 weken zou zijn of als de baby ongeveer 4.5 zou zijn.
    Nu bleek middels een aantal wekelijkse groei-echos dat de baby elke week zo'n 250-300 gram aankwam en hij deze week dus aan die 4.5 kgs zal komen.

Nu ben ik vorige week op controle geweest en toen zei mijn gyn ineens dat ze de uitzetting van de buik wel vond meevallen en een natuurlijke bevalling "mogelijk zou moeten zijn". (ik ben zelf ook vrij lang en behoorlijk fors)
    Na een inwendige controle bleek dat er nog niets verweekt was en er was ook nog geen sprake van ontsluiting.
    Ook had ik nog redelijk veel vruchtwater waardoor de kleine zich nog happy voelde in mijn buik vlgs haar.
    Heel fijn allemaal natuurlijk, maar ik krijg heel sterk de indruk dat die kleine boef voorlopig dus nog blijft zitten!
    En ik begin nu echt heeeeeeel bang te worden dat hij dadelijk enorm zal worden als ik echt overtijd ga lopen en het uiteindelijk een KS zal worden ofzo...:(

Is er geen mogelijkheid om de artsen te vragen of ze iets kunnen proberen? Strippen bijvoorbeeld? Of moet je daar al ontsluiting voor hebben?
    Zijn er hier vrouwen dit ook met dit "dilemma" hebben gezeten?
    Uiteraard wil ik het liefste een natuurlijk bevalling wanneer ons ventje er klaar voor is maar ik ben zo bang dat het me niet gaat lukken als hij te groot wordt...:(...vandaar dat ik stiekem hoop dat ik met 40 weken de gyn mag vragen om te strippen....?

Alle tips en/of advies is welkom! :)

2. 11oktober

11oktober Actief lid

Jul 28, 2011
    266
    0
    0
    NULL
    NULL
    Bij ons hetzelfde verhaal gehad. Al vanaf de 20w echo werd gezegd dat onze zoon heel groot was en dat is bij iedere controle weer benadrukt. Uiteindelijk met 38w echo was hij rond de 3600 geschat. Ik was dus ook enorm bang om overtijd te lopen en vroeg me af of ik de bevalling wel aankon. Ook getest op suiker maar er was niets aan de hand.
    Ik heb gevraagd of ze me niet te lang overtijd wilden laten lopen (normaal pas met 41+3 werd een afspraak gemaakt voor inleiden en dat vond ik veel te lang). Uiteindelijk ben ik met 40+6 ingeleid en met 41 weken is onze zoon geboren met 4160gram en 54cm. Het was wel een zware bevalling (door het inleiden en het feit dat de bevalling niet natuurlijk begon) maar ik heb het allemaal doorstaan en het is allemaal goed gekomen!

Ergens rond de 35e week heb ik nog een borstvoedingsbijeenkomst bijgewoond en 8 van de 12 vrouwen daar hadden hetzelfde verhaal. Kind werd groot geschat, moeders getest op suiker, etc. Dus je bent zeker niet de enige!!!
    Heel veel sterkte en praat gewoon met de VK/gyn of ze je niet te lang overtijd laten lopen!!

3. Kitty07

Kitty07 Fanatiek lid

Jan 5, 2011
    2,297
    25
    48
    Financieel administratief medewerker
    Ergens in Limburg
    Bedankt voor je reactie!
    Fijn om te weten dat je idd niet de enigste bent....ik merk gewoon dat ik onzettend onzeker begin te worden naarmate de bevalling dichterbij komt.
    En die kleine blijft gewoon doorgroeien natuurlijk.....;)

Ik zal het donderdag zeker gaan aankaarten bij mijn gyn en ben eens benieuwd wat ze zegt! :)

4. Speentje

Speentje Fanatiek lid

Jan 13, 2008
    1,343
    2
    0
    Bij mijn eerste zwangerschap heb ik ook meerdere groeiecho's gehad waarvan er ook eentje met 38 weken. Daar kwam toen ook uit dat hij op dat moment ook al zeker 4 kg was! Dit heeft mij destijds erg bang gemaakt en zodoende was ik dus ook bang om overtijd te lopen. Uiteindelijk ben ik bevallen met 40w6d en hij woog 3490 gram. Net 7 pond dus. Zo zie je maar dat een groeiecho er ook naast kan zitten.

Om die reden heb wilde ik tijdens mijn tweede zwangerschap ook geen groeiecho's. Ik heb me toen zo ontzettend druk gemaakt om niets (achteraf gezien) en dat wilde ik niet nog een keer meemaken.

5. Senna

Senna Fanatiek lid

Dec 8, 2005
    2,560
    0
    0
    Hier ook een groot kindje (p95 met de echo's). Geen suiker.. maar word wel met 37 weken ingeleid, juist omdat ze zo groot is. Als ze haar langer laten zitten dan zou dat niet meewerken met de bevalling. Ze zou met 37 weken waarsch al dik over de 4 kilo zijn.

Mijn zoontje was ook zo groot, 3165 met 6 weken te vroeg. Dit kindje lijkt nog groter te zijn.. We zullen het zien. Maar ben erg blij dat ze me inleiden en niet laten lopen tot 40 weken.

6. Ster27

Ster27 Fanatiek lid

Jan 14, 2010
    2,905
    254
    83
    Jesse was ook best groot, ik had ook geen zwangerschapssuiker. Met 37w werd hij al acht pond geschat. Met 38w2d ben ik ingeleid (ivm hoge bloeddruk en dat ik het niet meer trok, was al paar weken door bloeddruk om de haverklap opgenomen, had behoorlijk erge BI en was helemaal op) en met 38w4d is Jesse geboren met 3930 gram. Het viel dus nog behoorlijk mee, maar ik was van tevoren best heel bang dat ik hem er niet zelf uit zou krijgen en het een keizersnede zou moeten worden. Was dan ook heel bang dat ze me tot 42w zouden laten lopen.
    Onze tweede ligt nu alweer zes dagen voor op groei, dus dat beloofd nog wat...

Share This Page