Slapen...

Discussie in 'Prematuur' gestart door Magda, 23 apr 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Magda

Magda Bekend lid

29 mei 2012
    524
    28
    28
    Hoe slapen jullie kindjes snachts? Onze meid heeft in ziekenhuis altijd goed geslapen,maar eerste nacht thuis was een drama, ze wilde niet in de wieg slapen en was niet rustig te krigen, dan maar tussen ons in in bed. Sinds afgelopen vrijdag leggen wij haar toch in de wieg en ze is er niet mee eens. Op zich is ze niet meer zo erg aan huilen maar ligt heeel erg onrustig. Ze maaks sowieso heel veel geluidjes,zit te persen zwaaien met de handjes en voetjes ( hoort er schijnbaar bij ), maar ze slaapt hooguit kwartier en dan is ze week wakker en wil ze speentje en is super actief. Ik heb al mijn tshirt er in gelegd zodat ze mij kan ruiken en haar wiegje staat aan mijn kant van bed maar dat wil niet echt helpen. Toen ze tussen ons in sliep was ze ook onrustig maar lang niet zo erg als nu. Hoe gaat het met jullie en hebben jullie tips voor mij?

2. ingetje

ingetje Actief lid

4 apr 2011
    372
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoi Magda,

Je dochter is precies met dezelde termijn geboren als mijn dochter, 32-4. Je verhaal klinkt me bekend in de oren. Wij hebben haar in het begin in een hydrofielluier gewikkeld en dan in bed gelegd, een alternatief voor de inbakerdoeken waar ze toen nog niet in paste. Momenteel slaapt ze in e puckababy piep. Onze fysiotherapeute heeft ons gewezen hoe we haar moesten inbakeren in een hydrofielluier. Heb jij ook fysio dan kan ze wellicht wijzen hoe je dit doet. Ze sliep hierna stukken beter!
    Hopelijk heb je er iets aan!
    groetjes inge

3. Mopje

Mopje Fanatiek lid

18 apr 2011
    2.753
    1
    0
    Friesland
    Nu 15 maanden later gebeurt het wel eens dat hij doorslaapt...
    Dat kreunen is heel normaal voor premature kindjes en niet erg. Heb je het wiegje op jullie kamer staan? Je zou ook een co-sleeper kunnen overwegen, dan ligt ze toch bij jou. Verder heb ik geleerd dat je het slapen niet kan forceren, geduld heeft ons ver gebracht en nu dus bijna een doorslapend kind...

4. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Dat inbakeren in een hydrofiel doek klinkt als n goede optie...
    Hier werd ze juist onrustig van mij... En sliep ze veel beter op haar eigen kamertje. Wellicht t proberen waard ook.
    Hoe slaapt ze overdag?!

5. Magda

Magda Bekend lid

29 mei 2012
    524
    28
    28
    Ze slaapt bij ons op de kamer, ze moet in dezelfde ruimte zijn anders is het helemaal feest. Misschien moet ik idd dat inbakeren proberen. Als ze in mijn armen ligt dat ligt ze heerlijk rustig te slapen zonder geluidje te maken,ze word pas actief als ik haar apart leg. Heeft het zin om haar wakker proberen te houden overdag zo dat ze snachts moe is?

6. vondebs

vondebs Bekend lid

16 okt 2009
    684
    0
    0
    ik zou ook proberen om haar in te bakeren. werkt hier ook perfect. ze slaapt nu ook sinds 3 dagen 8 uur door. zalig :). onze dochter schrok altijd heel erg als haar handjes of armpjes op de matras vielen. ze is erg gevoelig voor elke prikkel. dus zo een inbakerdoek was bij ons een echt geschenk.

7. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0

8. adi

adi Niet meer actief

NEE, niet wakker houden. Dat heeft alleen averechts effect op babys, plus je kind groeit het hardst als het slaapt.

Wat wil helpen:
    - toch een paar weken afwisselen met je man qua slapen, en haar in je armen laten slapen. Buidelen dus, net zoals in het ziekenhuis. Zij wil lichamelijk contact inhalen. Ik heb nog steeds spijt van dat ik dat niet meer heb gedaan na thuiskomst;

- inbakeren en op haar zij laten slapen. In ziekenhuis mogen kinderen in andere houdingen slapen als rugligging, en dat geeft ook geborgenheid. Ze is gewend om de foetushouding na te bootsen in het zkh, en dan is de rugligging heel onrustig.

- een zacht rustgevend muziek aanzetten in de slaapkamer. In ziekenhuis heeft ze altijd geluiden om zich heen gehad. De rust thuis kan heel vreemd zijn

- De eerste weken zo min mogelijk de slaapkamer verlaten. Jouw dochter moet wennen aan haar 'nieuwe' thuis. Ze is vanaf de geboorte gewend aan de geluiden en geuren van het zkh, en deze nieuwe omgeving is voor haar vreemd. Jij bent de enige bekende factor (+ papa). Wij hebben de babys de eerste 2-3 weken structureel boven gehouden, op advies van de ka. Om ze de kans te geven om te wennen aan hun nieuwe huis, om de omgeving/geuren/geluiden zo min mogelijk te veranderen. Zo hebben we ze een veiliger gevoel gegeven.

9. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Hier hebben we echt veel aan de puckababy gehad, de eerste keer dat mijn zoontje er in lag sliep hij gelijk 3 uren achter elkaar. Hij had die geborgenheid echt nodig

10. ingetje

ingetje Actief lid

4 apr 2011
    372
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik zou haar ook niet overdag ophouden dan leren ze nooit een ritme herkennen. Ik heb veel met mijn dochter gewandeld, vooral de slaapjes die ze moeilijk vond. In de wandelwagen sliep ze heerlijk.

ONze fysio heeft ook naar het matrasje gekeken en vond het erg hard, een matras voor de wieg van prenatal. Hierdoor ervaren ze het alsof ze slapen op een plank. Bovendien kunnen hun armen daardoor veel verder naar boven uitslaan dan wanneer ze meer in een soort kuiltje liggen. We hebben nu eerst een fleece deken om de matras en dan en molton en hoeslaken. Nu ligt ze veel knusser. Dit ook bij de wandelwagen gedaan met een grote zwemhanddoek. Wat ook heel erg fijn is is je voedingskussen in het midden aan elkaar maken met veiligheidsspelden en dan een waskussenhoes eromheen. Hierop liggen ze ook in een coconnetje. Dit vond mijn dochte rgweldig. We namen haar zo ook vaak bij ons in bed tussen ons in met een dekentje erover. Dit kun je ook overdag in de box doen dan is ze er toch bij. Ook kun je haar hier ingebakerd opleggen. (ook een tip van de fysio)

We leggen onze dochter op de zij overdag met een rolletje voor en achter haar. Dit mag eigenlijk niet maar we gaan overdag gewoon vaak bij haar kijken. Dit kun je in de box en kinderwagen ook prima doen omdat ze dan toch onder toezicht is. Hopelijk heb je hier iets aan!

11. Magda

Magda Bekend lid

29 mei 2012
    524
    28
    28
    Hallo ik wilde ff laten weten dat het nu bijzonder goed gaat. Inbakkeren is echt de uitkomst. Ze slaapt nu 2 weken op eigen kamer en slaapt gewoon de hele nacht door. Wij weten niet wat ons overkomt haha

12. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Wat heerlijk, lekker genieten ervan!

13. Mopje

Mopje Fanatiek lid

18 apr 2011
    2.753
    1
    0
    Friesland
    Super fijn! Voor haar en voor jullie!

14. HannekeG

HannekeG Fanatiek lid

20 aug 2012
    1.702
    0
    0
    Dat is fijn!!!
    Hier na zes maanden nog steeds geen doorslaper helaas....

15. wendyenmax

24 feb 2011
    26
    0
    0
    Amsterdam
    Wij hebben ook lang getobt met ons zoontje (geboren 32,5). Wisseldiensten met mijn vriend (de een tot 04.00 de ander vanaf 0.400), inbakeren, osteopaat, voeding indikken, en een heel voorspelbaar strak ritme hebben wij ingezet (klinkt vanzelfsprekend maar in de praktijk blijkt dat toch minder strak dan je soms denkt te doen zo ontdekten wij).
    Daarnaast vrienden en familie ingezet om eens een nachtje op te passen zodat we beiden even bij konden tanken en huilbaby begeleiding vanuit het ziekenhuis om gewoon van ons af te kunnen praten en tips.

Na ongeveer 8 maanden is hij goed gaan slapen gelukkig.

We verwachten nu onze tweede en ook al zijn we prematuur risico nu royaal voorbij deze zwangerschap toch vinden we het slapen straks weleer spannend, hoe gaat dit kindje het doen?
    Waar we in de basis zeker aan vast gaan houden is de strakke voorspelbare regelmaat, indien nodig inbakeren en de bezoekjes aan de osteopaat.

En wat wij nu weten (en ons toen tot wanhoop dreef) het gaat over, ECHT

Deel Deze Pagina