hallo, ik kon nog geen topic hierover vinden, dus ik wil mijn vraag hier graag stellen; Volgens mij is mijn TSH waarde te hoog, ik ben 6 weken zwanger en mijn TSH is 3,3 Ik kom bij de gyneacoloog door een eerdere bbz, maar hij zegt dat 3,3 binnen de norm valt. Ook de HA zei dat het binnen de norm valt. Maar ik ben er erg ongerust over. Ik lees overal dat de norm bij zwangeren 1.0 is. Ik ben zo bang dat het weer mis gaat. En ik las ook over T4 waardes, die zijn bij mij niet eens nagekeken. Ik was bij mijn 1e zwangerschap heel erg misselijk, en nu helemaal niet. Dan ben ik bang dat dat komt doordat ik niet genoeg hormonen aanmaak. Weet iemand hoe ik er nu achter kan komen dat het echt okay is? Of zijn er misschien meer mensen met hogere TSH waardes die een normale, gezonde zwangerschap hebben gehad? (zonder medicijnen?)
In principe is het zo dat het inderdaad binnen de norm valt. Als je TSH-waarde binnen de norm valt, dan bepalen ze je FT4 niet. Het verhaal over je TSH die rond de 1 moet liggen geldt eigenlijk voor mensen die een schildklierafwijking hebben en dus medicijnen hiervoor slikken. Dat is dan de richtlijn die ze aanhouden, maar als je geen schildklierafwijking hebt, dan is het de bedoeling dat je binnen de norm valt. Toch kan ik me zo goed voorstellen dat je je zorgen maakt. Ik zou daarom vragen of dat je huisarts/gynaecoloog je FT4 wil bepalen. Dat is verder geen moeite en dan heb je toch een duidelijker beeld van hoe je schildklier werkt. Dan kun je met veel meer zekerheid zeggen of je schildklier te traag werkt. Leg ook uit dat je je ontzettend veel zorgen maakt en dat je toch graag wil hebben dat de FT4 ook bepaald wordt. Ik vroeg me af of je een vermoeden hebt dat je een te trage schildklier hebt? Heb je klachten die daarop zouden kunnen duiden? Of is er tijdens een onderzoek deze TSH-waarde uitgekomen en maak je je heel erg zorgen? Als je nog vragen hebt dan hoor ik het graag! Heel veel succes! Nog 1 iets, als je schildklier echt veel te traag zou werken, dan zou je niet eens zwanger kunnen raken (misschien dat je dat een beetje hoop geeft).
Hoi Allie, bij gezondheid kan je een paar topics vinden over trage schilklier. Ik vind 3.3 te hoog, bij een zwangerschap wordt inderdaad rond de 1,0 aangeraden. Veel huisartsen weten er weinig vanaf, en ook gynecologen niet, laat je dus doorsturen naar een internist. Slik je nu medicijnen? T3 mag je niet als ze zwanger bent, en als je thyrax slikt zou je nu direct moeten verhogen! Sommigen meiden hebben de helft meer nodig tijdens de zwangerschap omdat de beeb het ook nodig heeft. Laat vanaf nu ook iedere 4 weken je bloed controleren, TSH en T4. Schildklierhormonen hebben niks te maken met al dan niet misselijk zijn. Iedere zwangerschap is anders, en wie weet draag je nu het andere geslacht Succes, en laat je niet wegsturen, je kindje is te belangrijk! liefs Miek
ik vin dhet ook vrij hoog. die van mij lag dan nog hoger maar ik ben er bekend mee.loop daarom bij een gyn.
De waarde die normaal is voor TSH is afhankelijk van het feit of je al schildklier patiënt bent of niet. Meestal labs hanteren een normaalwaarde van 0,4-4,0. Voor mensen met een te traag werkende schildklier wordt aangeraden om een TSH onder de 2 te hebben. Dus ook tijdens het zwanger worden en als je zwanger bent. T4 waarde is niet zo belangrijk als de TSH waarde. De TSH geeft een indicatie of je lichaam meer schildklier hormoon nodig heeft. (Ben zelf vanaf m'n 12e schildklierpatiënt).
alvast erg bedankt voor jullie reacties, ik zat zo te malen in mijn hoofd, echt fijn als iemand met je meedenkt voor mijn zwangerschap had ik al een tijdje een TSH waarde van rond de 4. daarom wilde mijn HA het in de gaten houden met af en toe prikken (door mijn bbz/mk en omdat ik al een tijdje zwanger probeerde te worden) maar ik had dus niet "officieel" een schildklierafwijking, maakte me daar ook niet druk om. omdat ik nu tijdens mijn zwangerschap nog 3,3 heb en overal lees dat de norm rond de 1 is ging ik toch twijfelen of het wel goed zat
trouwens mieke, je schreef iets grappigs; als ik minder misselijk ben dan de vorige keer kan dat duiden op n kindje van het andere geslacht? dat heb ik nog nooit gehoord maar ik had idd vanaf dat ik wist dat ik zwanger was heel sterk het gevoel dat het een jongetje wordt! (ik heb al een dochtertje) )
Voor de duidelijkheid: die TSH van rond de 1 die wordt aangeraden, geldt alleen voor schildklierpatiënten die medicatie slikken. Als jij niet tot die groep behoort, is elke TSH tussen de 0,35 en de circa 4 in orde. Zonder je FT4 is het echter lastig bepalen hoe het precies zit. Het kan daarom geen kwaad om je FT4 te laten bepalen. Vraag wel om FT4 (VRIJ T4) en niet om (TOTAAL) T4. Die laatste is echt onbetrouwbaar, vooral in de zwangerschap. Heb je ook (al voor je zwanger werd) schildklierklachten gehad? Vermoeidheid, haaruitval, spierzwakte, depressie, niet zwanger worden, miskramen, etc etc. zoek maar eens op internet bij klachten trage schildklier. Kijk vooral naar klachten van voor je zwangerschap, want vermoeidheid is ook een zwangerschapskwaal natuurlijk. (Eén klacht, bijv. een miskraam, hoeft trouwens nog niet op een schildklierprobleem te wijzen. Deze miskraam, hoe verdrietig ook, kan ook door andere oorzaken veroorzaakt zijn). Meer info: www.hypomaarniethappy.nl
bedankt, dat maakt het wel heel duidelijk en het is een grote geruststelling! Ik heb al jaren veel klachten die lijken te duiden op een trage schildklier, daarom ben ik vorig jaar naar de HA gestapt (had ik dus eigenlijk eerder moeten doen, had ik nu een wat duidelijker beeld gehad) voor mijn zwangerschap had ik al veel klachten uit het "klachtenlijstje" dat bij de schildklier hoort, en toen ik zwanger was van mijn dochtertje stopte ze met groeien toen ik 30 weken zwanger was. ze is een paar weken te vroeg geboren met een vrij laag geboortegewicht, niemand kon me destijds vertellen waar het aan lag. later dacht ik pas dat dat ook aan de schildklier had kunnen liggen, daar ben ik toen nooit op getest. ik wil dan nu zo graag een onbezorgde zwangerschap dat ik alles wil uitsluiten.... misschien ben ik een beetje te veel een stresskip wat dat betreft
Als je al jaren schildklierklachten hebt, kan het nuttig zijn om (naast je TSH) FT4 en TPO-antistoffen (TPO-ab) te laten controleren. Heb je TPO-antistoffen, dan zou je schildklier tijdens de zwangerschap elke 4-5 weken gecontroleerd moeten worden (TSH en FT4). Bij twijfel dan wel medicatie.
lees iets over dat de FT4 niet zo belangrijk zou zijn en dat je vooral naar je TSH moet kijken > wrong!!! Flapdrollen in NL hebben JAREN gezegd dat ik geen schildklierproblemen had. Mijn TSH was namelijk altijd binnen de marge.... Blijkt dat ik anti-TPO van in de duizenden heb en van mezelf een veel te lage FT4 --> Ziete van Hashimoto. Nu aan de Thyrax en heb me nog nooit zo goed gevoeld.
Dat was ik die dat schreef en voor de duidelijkheid, de TSH is de graadmeter voor schildklier patiënten. Om een diagnose te stellen is natuurlijk wel een volledig beeld nodig. TSH, FT4 en T3. Bij verdenking op Hashimoto inderdaad TPO en bij verdenking op Graves zonder afwijkende waarden in het bloed kan anti-TSH-receptor test duidelijkheid geven.
Mijn internist zegt dat de combi van de TSH en de de FT4 de graadmeter is. Voor een volledig beeld controleert hij nu ik zwanger ben ook standaard de FT3.
Het is inderdaad waar dat de TSH samen met de FT4 bepaald moet worden om een volledig beeld te krijgen. Eventueel kan ook nog de FT3 bepaald worden. Alleen de TSH levert toch incomplete informatie op. Dit is eigenlijk alleen geschikt voor een korte screening, om te zien of er mogelijk schildklierproblemen zijn. Maar bij een erkend schildklierpatiënt moet ook altijd naast de TSH de FT4 bepaald worden. @Maartje: al weer ruim 17 weken! Fijn zeg! Jouw plakbeeb. Hoop dat alles goed met jullie gaat.
Mijn dosis thyrax wordt aangepast naar aanleiding van de waarde van de TSH. FT4 wordt altijd meebepaald dat klopt. FT4 kan namelijk binnen het normale liggen terwijl de TSH dan bijna 4 is. Het gros van de schildklierpatiënten voelt zich echter het best bij een TSH onder de 2.
Klopt als een bus. Het gros van de schildklierpatiënten voelt zich ook beter bij een hoog-normale FT4. Bij mij wordt ook altijd TSH en Ft4 bepaald. Aan de hand van beide wordt de hoeveelheid thyrax evt. aangepast.
Bij mij controleert de HA nu, en die ik nu heb weet hoe het moet gelukkig. TSH is het eerste dat wordt bekeken, zit die boven de 2 dan pakt ie de FT4 erbij om te kijken of een tikkie extra thyrax kan zonder de FT4 buiten de normaal zone te gooien. Inmiddels controleer ik nu meer mezelf. Ik weet precies wat ik wanneer moet doen en overleg met de huisarts zo nodig. HA weet dit ook en vind dit geen probleem. M'n waarden zijn steeds keurig en bovendien voel ik me er goed bij. Toen m'n schildklier na twee slokken te langzaam ging was het drama en mocht ik van mijn toenmalige internist niet meer thyrax slikken. Ik zat binnen normaal. Wat m'n waarden toen waren weet ik niet. Ben er pas een jaar of 5 achter gekomen dat je beter een TSH onder de 2 kan hebben. Dan voel je je vaak het beste. Denk dat ik jarenlang een te lage dosis heb gehad. Slikte toen 125 micorgram thyrax terwijl mijn niet zwangere dosis nu zo tusen de 175 en 200 zit. Ik zit nu in de zwangerschap alweer op 275. Over 3 weken weer prikken. Ben erg benieuwd of ik dit keer boven de 300 ga uitkomen (de vorige twee keer niet). Kleine doet het in ieder geval goed. Groei ligt mooi op schema hebben we gisterern gezien bij de 20 weken echo.
Misoh, wat fijn dat de kleine het goed doet en dat je goed onder controle staat! En een goede 20-weken echo! Fijn. Ik slik zelf normaal 75 mcg thyrax en nu in de zwangerschap 125 mcg. Een week na de zwangerschap moet ik terug naar 87,5 mcg. Ik heb Hashimoto. Wel vervelend dat je toenmalige internist zo star was! Ik denk wel dat de kennis dat schildklierpatiënten zich beter voelen met een laag-normale TSH en een hoognormale FT4 relatief nieuw is. Je bent wat dat betreft het beste af met een internist/endocrinoloog in een academisch ziekenhuis. Oudere internisten weten soms nog niet hoe ze een schildklierpatiënt goed moeten instellen. Zeker niet voor een zwangerschap! Wil je zwanger worden, dan moet je helemaal scherp ingesteld staan.
Ja precies. Gelukkig weet mijn huisarts het wel en de internist waarbij in tijdens de zwangerschap van de eerste weer onder controle moest van de gyn het ook. Vlak voordat ik zwanger werd van de oudste was mijn TSH nog zo rond de 4 met een goede FT4. Gelukkig wist ik het net op tijd van de TSH onder de 2 en kon ik goed ingesteld worden. Wat ik wel lastig vind aan het hebben van een schildklierziekte en zwanger worden is dat je al snel moet testen en de waarden controleren. Bij mij schiet de TSH in het eerste trimester n.l. flink omhoog. Dus meer thyrax nodig. Was wel lastig om het testmoment te bepalen omdat ik na de eerste geen regelmatige cyclus had toenik weer zwanger werd en na de tweede ook niet. Lang leve lang bv geven.