Hoi, kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen KI en IUI, ik dacht dat het hetzelfde was maar ik zie wel dat het apart beschreven staat. Gr. Imke
Volgens mij heeft het te maken met hoe ver ze het zaad inspuiten (voor de baarmoedermond of voorbij de baarmoedermond)..maar ik zoek het even op. KI staat voor Kunstmatige Inseminatie. Hierbij wordt zaad kunstmatig in de baarmoedermond ingespoten (Inseminatie betekent "inspuiten"). Dit kan zijn KIE (Kunstmatige Inseminatie Eigen semen) of KID (Kunstmatige Inseminatie Donorsemen). KIE is uitsluitend aangewezen wanneer een normale natuurlijke gemeenschap niet mogelijk is, b.v. bij sommige gevallen van aangeboren afwijkingen aan de schede. Het zaad moet in principe goed van kwaliteit zijn en hoeft voor deze behandeling niet te worden opgewerkt. Het enige dat in dit geval van belang is, is dat het moment van de inseminatie rond het tijdstip van de eisprong plaatsvindt. KID kan worden toegepast b.v. wanneer de man geen eigen zaad heeft en wanneer het paar gebruik wil maken van zaad van een donor. Het is tegenwoordig gebruikelijk om hiervoor geen vers zaad, maar diepgevroren zaad te gebruiken. De reden hiervan is gelegen in de "quarantaine" periode van 6 maanden, die benodigd is om zeker te weten dat er geen infecties zoals HIV bij de donor aanwezig zijn. Diepgevroren/ontdooid zaad is meestal minder van kwaliteit en in veel gevallen wordt het zaad "opgewerkt". Het zaad wordt voor het paar geselecteerd op basis van een aantal uiterlijke kenmerken zoals lichaamsbouw, bloedgroep, huidskleur en de kleur van haar en ogen. Wat is IUI ? IUI staat voor Intra Uteriene Inseminatie. Hierbij wordt het zaad niet in de baarmoedermond gespoten, maar rechtstreeks in de baarmoederholte. Hiertoe moet het echter worden "opgewerkt" om het voor deze behandeling geschikt te maken. De meest voorkomende indicatie hiervoor is de niet behandelbare "ondoordringbaarheid" van het slijm van de baarmoedermond. IUI kan ook in combinatie met donorzaad worden uitgevoerd, omdat deze behandeling in een aantal gevallen verbetering van resultaten geeft. Bron: KI en IUI