Denk ik maak even een algemeen topic hierover voor iedereen. ik werk nl bij de belastingdienst en nu het bijna 2011 is en veel mensen bedolven worden onder de brieven wil ik even wat uitleggen ik hoop zo mensen te helpen. Toeslagen: Kijk goed op de voorschotbeschikking naar het toetsingsinkomen. Toetsingsinkomen is het inkomen van jou en je partner (als je op 1 adres woont) opgeteld. Klopt het toetsingsinkomen niet pas het dan aan. Staat het nl te laag dan wat jij of jullie daadwerkelijk verdienen moet je terugbetalen, staat het te hoog (wat beter is) dan krijg je te weinig per maand maar krijg achteraf bij de def.beschikking nog wel geld terug (is beter dan terugbetalen toch?) Zet het niet stop dan zie je af van je recht nl. wat beter is is het toetsingsinkomen op 60000 euro te zetten ofzo dan krijg je niks per maand maar blijkt nu dat je 20000 verdiend hebt krijg je bij de def.beschikking waar je recht op hebt en hoef je er zelf niet om te denken, want je kan bijv. toeslagen 2010 tot 1 april 2011 (of tot uitstel datum aangifte ink.belasting) aanvragen en uit ervaring weet ik dat dit heel vaak vergeten wordt en dan heb je gewoon niks dus... kan je hoog of laag springen. Kinderopvangtoeslag is niet mijn afdeling dus daar weet weinig vanaf daar moeten jullie echt even over bellen. Toetsingsinkomen kan je berekenen als volgt: 12x je bruto maand inkomen + 8% vakantiegeld (zo ook van je partner) en rond het goed naar boven af. Nu inkomstenbelasting: in 2011 gaat het fiscaalpartnerschap wijzigen. Let hier goed op. vooral voor samenwonende mensen die geen kinderen/koophuis/samenlevingcontract of huwelijk hebben... Dus stel je woont samen en je hebt niks vd bovenstaande dingen en 1 van jullie krijgt de huisvrouwentoeslag (alg.heffingskorting) die heeft er in 2011 dan geen recht op omdat er volgens de voorwaarden geen fiscaalpartnerschap is meer. Als een voorlopige teruggaaf hebt werkt het bij de IB net de andere kant dan bij toeslagen... beter niet te hoog met je inkomen zitten maar beter wat lager dan kan je bij de aangifte de rest krijgen waar je recht op hebt. (ink.afhankelijk combikorting, hypotheekrente e.d.) ook voor VA2011 ben je zelf verantwoordelijk voor wat je aanvraagd en krijgt, dus veranderd er wat geef een wijz. via papier of internet door (telefonisch gaat niet bij IB) belastingdienst weet pas in 2012 wat de inkomens zijn in 2011 en nu weet iemand zelf dit het beste Inkomstenbelasting betaald de 15 van elke maand uit of 1e werkdag na de 15e (als 15e in het weekend valt) en dan kan het een hele dag door binnenkomen. de banken boeken het wanneer zij het willen als het maar binnenkomt die dag. Toeslagen is de 1e werkdag na de 19e van elke maand, dus hier geldt ook voor kan een hele dag door binnenkomen dus ook 's avonds nog tot 0.00 uur Zijn er nog vragen dan hoor ik het wel, probeer zo goed mogelijk te helpen. Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben allemaal
hoi, als je dan toch informatie wilt delen misschien dat je me dan kan helpen, ik heb van de week het geld binnen gekregen voor de eerste keer van KGB en zorgtoeslag dit omdat ik niet meer werk maar huisvrouw ben sinds april.. maar ook hebben wij via ons "belastingmannetje" de aanvraag gedaan voor de huisvrouwen toeslag zoals jij het omschrijft maar die heb ik nog niet ontvangen terwijl wij daar wel recht op hebben volgens hem.. betalen ze dit pas later uit dus aan het eind van januari voor januari zeg maar of hoor ik dit ook van tevoren te krijgen?? zoals bij de omschrijving van KGB en zorgtoeslag stond bij toeslag voor januari komt die huisvrouwen toeslag dan achteraf?? hoop dat je hem nog snapt..
ja klopt, alle inkomen optellen. dus ook 1 malige uitkeringen e.d. sommige dingen tellen niet mee zoals studiefinanciering.
Ja snap um. Toeslagen betaald een maand vooruit en IB betaald gewoon in de maand zelf. Inprincipe is 17 januari (1e werkdag nade 15e) de 1e betaling van voorlopige aanslag 2011 en dat is voor januari 2011. heb je al bericht of nog niet? Denk wel om het fiscaal partnerschap he?
huisvrouwentoeslag is off. de algemene heffingskorting. iemand die werkt krijgt het als loonheffingskorting (korting op je belasting) op het loon, iemand die niet werkt heeft er ook recht op als diegene aan de voorwaarden voldoedt. partner moet meer dan 6320 verdienen op jaarbasis, minimaal 6 maanden fiscaal partner zijn, en de "huisvrouw of man" moet minder dan 6320 euro verdienen op jaar basis. Als je hieraan voldoedt en ook aan het fiscaalpartnerschap dan kan je dit aanvragen via een voorlopige aanslag 2011 een bedrag van 1987,- op jaarbasis nu. (kan veranderen nog voor 2011 omdat het nog niet door de 1e kamer is) Oh ja je hebt recht op 1987,- als je partner ook minimaal 1987,- belasting betaald. betaald hij of zij minder heeft de minstverdienende partner ook recht op minder, dus betaal parnter 750,- belasting heeft partner ook maar recht op 750,- Ik hoop dat het zo wat duidelijk is Voor mij is het heel begrijpelijk maar probeer dit voor anderen ook begrijpelijk te maken
He Annetske, ik begrijp niet precies wat je bedoelt met dat fiscale partnerschap. Ik en mijn vriend zijn niet getrouwd, wel fiscale partners, wonen in een huurhuis en hebben samen 1 kind. Verandert er iets voor ons? Als het makkelijker is als we getrouwd zouden zijn, dan hoor ik het graag, dan sleep ik hem aan zijn oor naar het altaar
fiscaal partnerschap enzo klopt allemaal die man heeft het allemaal uitgezocht en hij doet het nu al ruim 6 jaar voor ons, heb nog geen bericht gehad maar ook niet van de KGB en zorgtoeslag maar ook die kreeg ik vandaar dat ik zoiets had van waar is die alg.heffingskorting dan??? maar volgens jou komt die dan dus rond 17 januari???
Klopt het dat je maar 5 keer een wijziging mag geven in je voorlopige teruggave? Wij een aantal keren het verkeerde doorgegeven. En nu hadden we iemand van de belasting aan de telefoon en nu mogen we nog 1 keer een wijziging doorgeven en dan niet meer?
Hoi Annetske, hoe kan het dat ik vandaag de zorgtoeslag heb gekregen maar de huur toslag niet?? Hoe kan dit nou want ik krijg ze altijd samen. Of moest ik opnieuw de huurtoeslag aanvragen ? nee toch want de zorgtoeslag heb ik ook niet opnieuw aangevraagd en die heb ik dus wel??
Hai annetske, Ter aanvulling op jouw post, het toetsingsinkomen is salaris minus aftrekpost eigen woning. Dit kan nogal eens schelen waardoor je toch opeens in aanmerking komt voor toeslagen. Succes verder met het topic, zo te zien is er behoefte aan. Groetjes Petra
Nog een aanvulling voordat alle vrouwen hier op het forum hun man voor het blok zetten om te gaan trouwen Het fiscale partnerschap is "makkelijk" weer van toepassing te laten worden indien jullie elkaar opnemen als begunstigde in jullie pensioenregeling. Makkelijke oplossing en stukken goedkoper dan een huwelijk .
Er veranderd niks voor jullie, jullie hebben een kind samen als er een kind is van jullie samen blijven jullie fiscaal partner
Hier heb je gelijk in Ik zeg nu ook wel eens... Trouwen op maandagochtend tegen de mensen hahaha Gelukkig vatten ze dit altijd positief op als ik de vraag krijg. Samenlevingscontract bij notaris mag ook maar kost weer geld.