Zwanger worden & griepvaccinatie

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door samkids, 31 okt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. samkids

samkids Niet meer actief

Via mijn werk kon ik de griepprik krijgen. Gewoon, de normale seizoensgriep. Omdat ik mij bij de laatste zwangerschap zorgen maakte over al die epidemieen die aan het ontstaan waren, dacht ik er goed aan te doen om de griepprik te halen. Toen ik daar aan kwam, lag er informatie waar onder andere op stond dat je de prik niet mocht krijgen als je minder dan 13 weken zwanger was. Nou, ik ben niet zwanger, dus ik dacht 'kom maar op met die prik'. Toen lief dit hoorde, ging hij zich helemaal zorgen maken dat het negatief zou kunnen werken op een eventuele aankomende zwangerschap. En gisteren avond zei een vriendin dat bij haar op het werk de vaccinatie werd afgeraden als je binnen nu en 3 maanden zwanger zou willen worden. Lief natuurlijk nog meer in de stress en ik stiekem toch ook wel.
    Weet iemand hier meer van?

2. samkids

samkids Niet meer actief

Nou, ik ben er mooi klaar mee. Overal lees ik dat ik beter de komende maanden maar niet zwanger kan worden.

Toch lees ik op een medische pagina het volgende:
    The Centers for Disease Control and Prevention Advisory Committee on Immunization Practices recommends routine influenza vaccination for all women who are or will be pregnant during the influenza season. During seasonal influenza epidemics, during previous pandemics, and with the current influenza A (H1N1) pandemic, pregnancy places otherwise healthy women at increased risk for serious complications from influenza, including death. Inactivated influenza vaccine can be safely and effectively administered during any trimester of pregnancy. No study to date has demonstrated an increased risk of either maternal complications or adverse fetal outcomes associated with inactivated influenza vaccination. Moreover, no scientific evidence exists that thimerosal-containing vaccines are a cause of adverse events among children born to women who received influenza vaccine during pregnancy. In this article, we review the evidentiary basis for the recommendation of vaccination of all women who will be pregnant during the influenza season and safety data of influenza vaccination during pregnancy.

Ik heb de dokter die dit gepubliceerd heeft al gemaild of ze me wat meer info kan geven over zijn/haar studie. Maar er lijkt dus geen bewijs te zijn dat vaccineren tijdens zwangerschap (welk trimester dan ook) nadelige gevolgen kan hebben en dat het volgens deze dokter zelfs aangeraden wordt om iedereen te vaccineren omdat je al zwangere tot de risicogroepen behoord.

Maar ik baal als een stekker dat ik me heb laten vaccineren. Echt heel erg! En ik vind het ook stom van mijn werkgever dat ze alleen maar zeggen dat je het beter niet kan laten doen als je minder dan 13 weken zwanger bent, maar niet wijzen op andere adviezen. Potverdikkie, ik ben toch ook niet zwanger!! Dus in mijn ogen dan geen probleem. Of ben ik dan heel naief? :(

3. samkids

samkids Niet meer actief

Ondertussen zoek ik gewoon door en zet ik het hier neer. Ik weet, ik zit vooral tegen mezelf te praten. Maar misschien is het voor anderen ook informatief en zo niet, dan werkt het vooral therapeutisch voor mezelf...

Ik heb nl weer wat gevonden:
    In several countries, pregnant women are recommended seasonal influenza vaccination and identified as a priority group for vaccination in the event of a pandemic. We review the evidence for the risks of influenza and the risks and benefits of seasonal influenza vaccination in pregnancy. Data on influenza vaccine safety in pregnancy are inadequate, but the few published studies report no serious side-effects in women or their infants, including no indication of harm from vaccination in the first trimester. National policies differ widely, mainly because of the limited data available, particularly on vaccination in the first trimester. The evidence of excess morbidity during seasonal influenza supports vaccinating healthy pregnant women in the second or third trimester and those with comorbidities in any trimester. The evidence of excess mortality in two previous influenza pandemics supports vaccinating in any trimester during a pandemic.

Ook deze arts zegt dat er geen indicatie voor schade is door vaccinatie in het eerste timester en dat vaccineren in ieder trimester in aangeraden. De reden dat sommige landen hierin terughoudend zijn zou door gebrek aan bewijs komen.

Nou, ik weet wel dat ik het dus nooit meer doe, maar dat de stress nu wel een beetje is afgenomen. Naief of niet...

4. ProudMom28

ProudMom28 Niet meer actief

Je naiviteit is heel goed te begrijpen, hoor ik heb dat net zo ik moet hem halen maar weet ook niet of ik het wel doe wij gaan wel door met klussen en gaan dit niet staken voor een vaccin, tenzij het levensbedreigend zal zijn dan is het een ander verhaal natuurlijk, meid lees niet te veel want de een zegt dit en dat ander zegt dat.
    ben blij dat je wat gerustgestelder bent.

Groetjes Wilma26

5. cybi

cybi Fanatiek lid

30 okt 2009
    1.324
    0
    0
    Randstad
    Nou laten we hopen dat het geen negatief effect heeft, ik heb m al gehaald. De mexicaanse griep vaccinatie ga ik niet halen, daar is wat mij betreft te weinig over bekend.

Succes ermee!

6. samkids

samkids Niet meer actief

Cybi, als we de medische literatuur moeten geloven, zal het allemaal wel loslopen en komt het er op neer dat er te weinig bekend is en dat ze daarom terughoudend zijn. Heb jij em al lang geleden gehaald? Officieel is het advies 2-3 maanden niet zwanger worden.

Wilma, als ik de tijd terug kon draaien had ik het niet gedaan. Ook niet ondanks hetgeen wat ik hierboven gepost heb en dat het dus niet schadelijk lijkt te zijn.
    Aan de andere kant lees ik dus genoeg in de medische literatuur dat het juist beter is je wel te laten vaccineren omdat je als zwangere vrouw meer risico loopt.
    Als je het aan je gyn of ha vraagt, zal deze sowieso negatief adviseren, dus het blijft moeilijk.

7. maja82

maja82 VIP lid

30 jan 2007
    15.508
    1
    0
    Hier 2 weken geleden de griepprik gehaald en mijn spiraal laten verwijderen:D In 1 afspraak dus.
    De ha zei dat de gewone griepprik absoluut geen kwaad kon maar de mexicaanse prik raadde ze me wel af. Ik ga er dus gewoon vanuit dat het prima is. Ik hoop dat ik snel zwanger word, maak me niet druk om die vaccinatie.

8. samkids

samkids Niet meer actief

Ha Maja, tja, zo zie je maar, iedereen denkt er anders over. Ik maak me ook al een stuk minder zorgen. De prik zit er in en geklust (vind ik zo'n stom woord, wij noemen het 'kroelen') hebben we ook al. Dus er is vrij weinig meer aan te doen.
    Hopelijk is het snel raak bij jullie!

9. Butterfly26

Butterfly26 Fanatiek lid

4 apr 2008
    2.746
    0
    0
    Verzorgende VIG
    Utrecht
    Als je prikken laat zetten voor de mexicaansegriep mag je 3 maanden niet zwanger worden. Met de gewonen griep prik hoeft dat niet !

10. huitje

huitje Bekend lid

18 okt 2009
    561
    0
    0
    kop van overijssel
    Hoi

Ook ik krijg straks een oproep voor het halen van de mex griep omdat ik met een risicogroep werk.
    Ik wil hem niet omdat ik van mijn huisarts al begrepen heb dat het inderdaad 3 maanden na de prik beter is om niet zwanger te worden.

Wij zijn 10 mei gestopt met de pil maar omdat ik erg onregelmatig ongesteld ben nog niet zwanger. Ik ga zeker niet 3 maanden 'pauze' nemen.

groetjes

11. Butterfly26

Butterfly26 Fanatiek lid

4 apr 2008
    2.746
    0
    0
    Verzorgende VIG
    Utrecht
    Dan heb je een slimme HA hoor.. die van mij wist er niks over te vertellen ..!

12. Chivay

Chivay Fanatiek lid

31 okt 2009
    3.552
    0
    0
    Utrecht
    Hallo,

Ik ben nieuw hier op het forum.. en vooral over dit onderwerp op zoek naar informatie..

Ik krijg elk jaar de gewone griepprik ivm behoorlijke astma..
    Nu hoor ik dus voor de mexgriep ook bij de risicogroep (longpatienten en hoop snel ook bij zwangeren)..
    Mijn huisarts raadde het aan om deze vaccinatie ook te nemen, maar ik twijfel flink..

2/3 maanden wachten vind ik nogal wat.. ik ben afgelopen week gestopt met de pil, maar nog niet officieel begonnen omdat ik nog wat medicatie moet aanpassen... maar zou toch graag over een week of 2 willen beginnen..

en ook vind ik het erg moeilijk.. is het echt veilig die vaccinatie?
    Is de prik of het virus het meest gevaarlijk voor het kindje..
    Er zijn nog geen onderzoeksresultaten over de mexvaccinatie bij zwangeren...

Ben dus heel benieuwd naar jullie meningen..

13. setje

setje Fanatiek lid

18 jun 2006
    1.989
    0
    36
    Hoevelaken
    Ik vind het dus ook zo frappant dat de een zegt het kan wel, en de ander het kan niet :(. Ik krijg 10 november de griepprik, maarja ben er nog steeds niet uit of ik het wel of niet moet doen.... Als je zwanger bent, en je krijgt een flinke griep, lijkt me erger dan de prik toch?

groetjes Setje

14. kwebbelsnoes

kwebbelsnoes VIP lid

29 okt 2009
    5.925
    2.093
    113
    Vrouw
    Kraamverzorgende
    Tiel
    Goed om dit te lezen, want ik heb dus ook astma en het advies om de mex. griepprik te halen, maar wil ook graag zwanger worden.....

Ga hem dus niet halen denk ik. Gewone griepprik heb ik wel gehaald, volgens mijn HA jon dat geen kwaad

15. bereke

bereke Niet meer actief

Ik start volgende maand met ICSI en heb gevraagd in het ziekenhuis of ik mocht ingeend worden tegen de gewone seizoensgroep. Volgens hen kon dit totaal geen kwaad en mocht ik de prik gewoon halen. Heb het dan nog eens nagevraagd bij huisarts en ook volgens hem kon het geen kwaad!

16. samkids

samkids Niet meer actief

Meiden, ik ben blij met jullie reacties. Dat stemt me nog positiever.

Setje, dat is ook precies wat er in de medische literatuur staat, dat je verder van huis kan zijn als je zwanger bent en de griep krijgt.

Chivay, volgens mij is het niet zo zeer het feit dat je een afgezwakt virus binnen krijgt, maar meer dat je immuunsysteem even anders reageert dan normaal (het geen wat ze inspuiten kan totaal geen kwaad). Maar ja, aan de andere kant, het reageert minder erg dan wanneer je daadwerkelijk de griep hebt.

Nou, wij gaan lekker door met kroelen (het is toch al te laat) en we zien wel wat deze ronde brengt.

17. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Ik ben onder behandeling van een gynaecoloog in verband met onze kinderwens en die heeft mij gezegd dat ik absoluut niet de Mexicaanse griepprik moest gaan halen. Als je bezig bent met zwanger worden of je bent met vruchtbaarheidsbehandelingen bezig, raadt hij dit ten zeerste af. Dit omdat nog niet bekend is wat het spul kan veroorzaken bij een prille zwangerschap. Bij ons in het ziekenhuis hangen ook posters dat je bij een kinderwens de Mexicaanse griepprik niet moet halen.

De gewone griepprik kan ik dinsdag halen, maar ook daar begin ik nu over te twijfelen. Ik zit net na een IUI-behandeling en wil geen enkel risico lopen. Vorig jaar werd ik namelijk ondanks de griepprik, vlak na de griepprik een paar keer heel erg ziek (hoge koorts, overgeven en aan de diarree).

18. bereke

bereke Niet meer actief

Be Happy, ik ben vorig jaar na de gewone griepprik ook heel ziek geworden maar volgens de ha kan dit echt niet aan die prik liggen. Dus ik heb hem nu toch maar gehaald aangezien het zh + ha vonden dat het geen kwaad kon.
    Als je net zwanger bent en je krijgt hoge koorts door de griep is dit ook héél slecht...

19. Charlie007

Charlie007 Niet meer actief

Ik heb de normale griepprik gehaald 2 weken geleden en wij hebben ook een kinderwens. Volgens mij is je lichaam na 2 weken immuun en ga er ook van uit dat bepaalde stoffen dan ook een beetje uitgewerkt zijn.

Daarbij heb ik allergische astma maar gebruik er dagelijks geen medicijnen voor, maar heb ze natuurlijk wel in huis. Ik denk dat ik daarom ook de mex. prik niet gaat halen maar ben er nog steeds niet over uit.

Als ik echt serieuze astma zou hebben, en pas recentelijk een kinderwens, zou ik zelf wel even wachten tot februari met zwanger worden en maar voor 1 mex. prik gaan. Deze griep zit toch wat dieper in de longen dan de normale griep. Je moet 8 weken wachten na de tweede injectie, als je voor die zou gaan.

Als laatste, soms vraag ik me wel eens af of deze griep niet vorige winter al heerste. Ik heb toen de normale gehaald en werd rond kerst heel erg ziek met veel hoesten en benauwdheid. Er werd toen bij de HA gezegd, er heerst een griep met hardnekkige hoest. Nou dat was het zeker. Heb 3 flessen Bisolvon naar binnen gekregen zonder resultaat en de astma medicijnen werkten ook niet. Antibiotica een beetje....ik vraag het me echt af....anderen die ik ken hadden een soortgelijke ervaring afgelopen februari. Hoe weten ze nou dat die griep specifiek in mexico is begonnen.

Groetjes, Charlie

20. dina88

dina88 Fanatiek lid

7 nov 2008
    2.360
    235
    63
    Vrouw
    Arnhem
    De gewone griepprik mag je gewoon hebben maar de mexicaanse griepprik is anders, daar heb ik dit op gevonden:

Vaccineren en zwangerschap
    Het is nog niet bekend of het vaccin schadelijk is bij vrouwen die onder de 13 weken zwanger zijn.
    Daarom krijgen de volgende vrouwen niet:

■Vrouwen die op het moment van vaccineren minder dan 13 weken zwanger zijn.
    ■vrouwen die niet weten of ze wel of niet zwanger zijn
    ■vrouwen die binnen 2 maanden zwanger willen worden.

Bron: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/zie ... pprik.html

Liefs Dina

Deel Deze Pagina