Hallo meiden. mijn man word vanaf januari 100% afgekeurd. hij is chroninsch pijnpatient geworden na een mislukte herniaoperatie en is uitbehandeld. omdat hij straks niet werkt hebben wij geen recht meer op kinderopvangtoeslag...vanwege deze situatie werk ik een behoorlijk aantal uren ,wij hebben een peuter van 2 en een baby van 3 maanden. hij is niet in staat op de uren dat ik werk voor onze kinderen te zorgen... vanuit de gemeente kun je een tegemoetkoming kinderopvang krijgen dus dat heb ik aangevraagd.. nu blijkt echter dat er dan met beide ouders iets aan de hand moet zijn en ik ben gewoon gezond. ik kan niet stoppen met werken en ons sociale netwerk is groot... maar niet in de zin van een structurele opvangmogelijkheid. ik ben echt heel erg bezorgd hoe dat straks moet... want het kan gewoon niet. daarnaast vind ik het vreselijk verdrietig als onze kinderen niet meer naar de gastouder kunnen want ze is bijna familie geworden.... ik kan me gewoonweg niet voorstellen dat hier niets voor bestaat... en ik ben vast niet de enige waarbij in het gezin een van de ouders chronisch ziek is.. zijn er mensen die hier ervaringen mee hebben en klopt het wel dat je volgens de gemeente beiden iets moet mankeren... onze gemeente staat namelijk slecht bekend als het gaat om het verstrekken van geld voor dingen... als het in andere gemeentes anders gaat dan maken we misschien als we het via onze rechtsbijstandsverzekering doen wel een kans??? daarom ervaringen gevraagd.. iemand hier? groetjes Jose
geen ervaring, geen tips. Maar ik vind het wel heel erg dat het zo kan gaan...heel veel succes en hopelijk vind je toch een oplossing! Kan me voorstellen dat je je erg zorgen maakt over de toekomst
Wij zitten in hetzelfde schuitje....mijn man zit al 2,5 jaar volledig thuis (herseninfarct en tia en ook uitbehandeld) en kan de zorg voor ons zoontje ook niet meer aan. Hier in Eindhoven hebben we ook die tegemoetkoming bij de gemeente aangevraagd (bij ons hoef je niet allebei iets te mankeren) maar het potje is op, ons zoontje staat nu op de wachtlijst en zal dan een vd eersten zijn die dat krijgt, maar ja kan ook nooit meer open gaan of pas over een jaar... Hij gaat nu iets eerder naar de PSZ met 2 jaar 3 ochtenden en dan maar afwachten hoe het gaat....ze zeggen gewoon kei hard ook al mankeert uw man iets, hij moet maar voor het kindje zorgen, echt heel krom allemaal. Ik weet hoe slopend het kan zijn, heb er zelf ook slapeloze nachten van Succes meid! Ps hebben jullie niemand die bij jullie thuiskomt? wij hebben elke week iemand die komt praten en ons met dit soort zaken helpt om uit te zoeken en aan te vragen. Volgens mij is hij van swz zorg. edit, de swz zorg is alleen voor brabant zie ik net...maar er zal toch vast wel zoiets ook bij jullie zitten? succes
hoi. mijn man gaat begin januari een chronisch pijn traject volgen voor uitbehandelde mensen... ik hoop dat zij misschien iets kunnen.. dus in jouw gemeente hoef je niet beiden iets te mankeren??? dat bedoel ik dus.. ik dacht zouden we naders een pgb aan kunnen vragen??? desnoods opvang aan huis ofzo... gr Jose
volgens mij is het per gemeente verschillend is het net wat de gemeente hanteerd, kennissen van ons kregen een kindje en hij is volledig afgekeurd doordat hij een vorm van kanker aan zijn hersenen heeft gehad al 18 jaar geleden (konden ook geen kinderen krijgen maar toch opeens zwanger) maar die kregen ook geen kinderopvangtoeslag en de gemeente daar deed ook niets en die zeiden dat het per gemeente verschillend is. hij doet nu van 8 - 11 voor zijn kindje zorgen en dan wordt ze opgehaald door 1 van de oma's en of vrienden en kennissèn zodat hij kan gaan liggen en dan wordt het kindje weer thuisgebracht om 16.00 uur. ik vindt het heel belachelijk dat hte zo moet denk dat ze beter kunnen kijken naar per familie.
voor zulke dingen moet je denk ik verzekerd zijn wil je recht hebben op een toeslag of een uitkering. daanaast heb je toch gewoon recht op opvangkosten lijkt mijn als jij volledig werkt en je partner kan aantonen niet voor de kids te kunnen zorgen? bedoel er zijn nu genoeg vrouwen die heel de dag thuis zitten en hun kind wegbrengen en daar hoor je niemand over. misschien anders opa en of een oma die bijv 3 ochtende kan oppassen of andere familie die niet werkt. al is het maar tijdelijk tot er een oplossing is misschien iets van thuiszorg maar ook daar zit volgens mijn een eigen bijdrage aan en loopt al snel op. moeilijk hoor. ik zelf moet 3 augustus bij de chirurg zijn om een hernia operatie te bespreken. mijn man is verzekerd voor als hij arbeidsongeschikt raakt en ik niet. ik hoop dus zo dat het bij mijn ineens goed gaat. bij mijn zus is dit de 2e keer ook fout gegaan en zit nu volledig thuis (afgekeurd). omdat zij alleen staande moeder is heeft ze wel een uitkering gekregen want ja anders is er geen inkomsten.
Wat een rotsituatie! Ik heb geen ervaring, maar weet inmiddels wel veel over PGB. Mijn dochter krijgt pgb. Deze zou je voor je man kunnen aanvragen maar daar kan je verder niks mee mbt je kindjes. De zorg die je daarmee inkoopt moet je verantwoorden. Die zorg moet echt aan je man verleend worden. Dus qua geld of kinderopvang heb je er niet zo erg veel aan. Succes! Groetjes
geen man met gronische ziektens, maar ik zelf. onze gemeente werkt ook absoluut niet mee. ik zorg dan zelf voor onze dochter (wat niet altijd lukt) maar het huishouden wil absoluut niet. maar omdat mijn man gezond is krijgen we dat niet, en dat hij meer 60 uur in de week werkt en daardoor te moe is om savonds nog in huis te werken zeggen ze eigenschuld, hun vinden 40 de norm. hij moest wel meer gaan werken want ik krijg geen uitkering. dus gemeentens AAAAAAAHHHHHHHHH. kan je het zh niet vragen?? of idd revalidatie? sterkte
Hier ook hetzelfde probleem, alleen dan ook niet mijn man, maar ik zelf. Ook hier zegt de gemeente dat wanneer 1 van beide ouders gezond is die alle taken op zich kan nemen. En dat we eventueel maar familie of vrienden in moeten schakelen. Dit geld voor zowel de kinderen als voor het huishouden. Blijkbaar is dat in veel gemeentes toch het beleid.
Hier precies hetzelfde; heb MS en ben 100% afgekeurd en krijg daarom geen kinderopvangtoeslag meer. Wij hebben 'gelukkig' (tussen haakjes, want ik had heel graag meer kindjes gehad, maar dat is met mijn ziekte niet te doen) maar 1 kind en zij zit nu 3 dagdelen op de PSZ, wat al heel veel scheelt en daarbuiten is ze 2 dagen in de week bij opa en oma. Nu het vakantie is neemt mijn man wat vaker een middagje vrij om mij te ontlasten of hij komt thuis werken. Ik heb het geluk dat ik alles vrij goed heb kunnen regelen, maar een vriendin van mij (ook MS-patiente) wil heel graag een kindje en is nu al van alles aan het uitzoeken, maar loopt tegen hetzelfde aan als jullie. Geen recht op toeslag, maar het volle pond betalen is te duur. Verder weinig mogelijkheden voor opvang. Het is heel krom, maar als chronisch zieke met een werkende partner ben je afhankelijk van je omgeving voor de opvang van je kinderen (of je moet heel veel geld hebben). Dit geldt ook voor het huishouden. Wij hebben geen recht op huishoudelijke hulp, omdat ik een gezonde man heb. Ik kan wel wat dingetjes in huis, maar stofzuigen, strijken, dweilen, ramen lappen etc. kan ik niet meer. Dus moet mijn man dit maar allemaal doen, naast zijn fulltime baan. Gelukkig heb ik via via een fijne hulp die de grote dingen uit handen neemt. Ik hoop heel erg voor jullie dat er een mogelijkheid is om het probleem op te lossen, maar als je het van de overheid moet hebben zal het denk ik heel lastig worden. Heel veel succes!!
Ik zou het uwv eens proberen en anders een krantenwijk op naam van je man laten zetten en dat als werk opvoeren. Dan moet je dat wel zelf lopen, maar dan moet je daar wel de 'tijd' voor hebben...
Pfffiieeeuuuww wat naar om te lezen zeg! Mijn vriend is 65% arbeidsongeschikt en zit in de WIA, maar gelukkig kan hij dus nog wel werken (weliswaar maar een paar uurtjes per dag). Wij hebben dus niet te maken met vervallen van kinderopvangtoeslag, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik niet zeker weet in hoeverre we daar wel op gekort gaan worden omdat mijn vriend maar halve dagen werkt en ons zoontje op die dagen wél hele dagen naar het KDV gaat... Toch maar eens even uitzoeken dus...
Heeft jouw man geen recht op bijzondere bijstand dan? Daar werd ik voor getipt (ik ben ook chronisch pijn patient, nog geen kids maar wel een gezonde man dus kom ook nergens voor in aanmerking)
ik ben zelf ook 100% afgekeurd. mijn vriend is wel gezond en de gemeente vind inderdaad dat je vriend dan maar alles moet doen in huis en voor het kindje moet zorgen. ik kan opzich goed zelf voor ons dochtertje zorgen. alleen is er bij mij een erg grote kans dat er gewrichten uit de kom schieten. als dat bijvoorbeeld met mijn arm gebeurd (gebeurd best vaak) dan heb ik eigenlijk meteen hulp nodig omdat ik dan in mijn rolstoel niet meer vooruit kom. ook het huishouden lukt vaak niet. ik krijg nu pgb om hulp te kunnen inkopen. ik betaal vanuit het pgb mijn moeder om mij te helpen als ik het zelf niet kan en voor het hulp in het huishouden. mijn moeder kan daardoor zelf niet gaan werken omdat er geen vaste tijden zijn dat ik hulp nodig heb. vandaar dat ze geld vanuit het pgb krijgt. ik krijg trouwens wel alleen pgb voor de uren dat ik echt hulp nodig heb gehad en moet dit ook bewijzen. de pgb krijg ik daardoor achteraf en moet daarvoor brieven van artsen overleggen als er weer iets uit de kom is geschoten. misschien toch is het pgb benaderen?
Je kan niet zomaar een krantenwijk op zijn naam zetten. Hij wordt afgekeurd op een hernia en vervolgens zou hij op papier wel een krantenwijk kunnen lopen. Dat strookt volgens mij voor geen meter met hetgeen waar hij op afgekeurd wordt. Dan krijgt hij, denk ik, echt problemen met het UWV en zijn uitkering. Het zou alleen kunnen als hij dit werk lichamelijk werkelijk aan kan en het UWV hiermee akkoord gaat, maar dat lijkt me in dit geval onwaarschijnlijk. Als je afgekeurd bent mag je nog een paar uur bijwerken of vrijwilligerswerk doen, maar daar zijn wel regels aan verbonden. Aan het werk Ik hoop nog steeds dat je tot een oplossing komt TS!
ja ik was hier al bang voor... het is toch niet te geloven.... ik begrijp gewoon niet dat hier nou niks voor is... mijn moeder is visueel beperkt en mijn schoonma zit in een scootmobiel met slecht lijf... mijn vriendinnen werken zelf en wonen best ver weg... waardeloos dit... ik heb zitten denken om nachtdiensten te gaan werken maar dat slaat natuurlijk ook nergens op... ik kann iet overdag en s,nachts gaan werken.. zelf betalen is echt niet te doen... waardeloos,,,, gr Jose
Ik ben voor mijn vriendin ook al aan het zoeken geweest, maar het is gewoon waardeloos geregeld. De enige manier die ik kan bedenken is dat je man op één of andere manier (in overleg met het UWV) een paar uurtjes gaat werken, al is het postzegels plakken bij wijze van spreken. Want volgens mij is het zo dat je, zodra je ook maar een paar uur werkt, recht hebt ook kinderopvangtoeslag. Maar ja, als hij werkelijk zoveel pijn heeft dan is dat bijna geen doen denk ik.. (ik spreek uit ervaring) Verder zou ik het ook echt niet weten. Het wordt wat makkelijker als de kids naar school gaan, maar daar heb je nu natuurlijk geen fluit aan.. Waardeloos, waardeloos, waardeloos :x