part-time werken, wat zegt de wet?

Discussion in 'Zwangerschap en werk' started by guppie81, Feb 11, 2008.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. guppie81

guppie81 VIP lid

Sep 13, 2006
    12,334
    1
    0
    Ik heb voor mijn verlof aangegeven dat ik voor 4 dagen terug wil komen (werkte er eerst 5). Nu onze kleine er is wil ik toch liever 3 dagen, of 3,5. Ik wil wel volgende week een afspraak maken om dat te bespreken. Ik ga niet heel moeilijk doen, want ik vind het belang van de school ook groot. Toch ben ik benieuwd wat mijn rechten zijn?

Ik weet dat part-time werken een recht is, maar voor minimaal hoeveel uren zou ik terug moeten komen?

Alvast ontzettend bedankt voor het antwoord!

2. sassie1980

sassie1980 Fanatiek lid

Dec 30, 2006
    2,292
    0
    0
    Hoi,

Bij mij in de CAO (gezondheidszorg) staat dat je minimaal 16 uur per week moet werken.
    Wat ik me ook kan herinneren is dat als je minder uren gaat werken, dat je dit eerst een jaar moet werken, voor je weer minder uren mag gaan aanvragen.

Nu ben je nog niet aan het werk en is je parttime contract nog niet begonnen, dus ik zou gewoon even in overleg gaan met je werggever.

Groetjes Saskia

3. BlaBlaBla

BlaBlaBla Bekend lid

Jun 25, 2007
    996
    0
    0
    Is dat niet verschillend per bedrijf? Bij ons mag je in bepaalde functies nl niet minder als 32 uur werken.

4. Bluesky

Bluesky VIP lid

Oct 1, 2007
    5,941
    0
    36
    Verzorgende-IG
    Heerewaarden
    Je kunt ook voor een gedeelte ouderschapsverlof opnemen. Bijv: Ik werk 18 uur per week, maar omdat ik de administratie van ons bedrijf erbij doe is dat eigenlijk teveel. Toen Jelle er nog niet was ging dat prima maar nu is het teveel van het goede. Ik ben alles bij elkaar nu denk ik 24 uur per week bezig exclusief reistijd. Ik heb met mijn werkgever geregeld dat ik per 1 Mei 4 uur per week ouderschapsverlof krijg. Dat is een kwart van de werk tijd over 1 jaar. Dus tot 1 Mei 2009 hoef ik maar 14 uur per week te werken en krijg ik daarna die 18 uur weer terug.

Voor mezelf is dit een manier om te kijken of we het zo financieel redden en of het een beetje te doen is om zo de administratie erbij te doen. Als het goed bevalt laat ik volgend jaar gewoon mijn contract aanpassen naar die 14 uur.

Ouderschapsverlof is in beginsle iets wat je werkgever niet mag weigeren, als je de basisregeling gebruikt (een half jaar de helft van je werktijd) Voor de andere manieren moet je overleggen met je baas, maar misschien is het een idee om het zo op te lossen?

Overigens krijg ik de uren die ik verlof heb niet betaald, maar hier en daar gebeurd dat nog wel...

5. guppie81

guppie81 VIP lid

Sep 13, 2006
    12,334
    1
    0
    Mijn ouderschapsverlof ga ik ook wel opnemen, de eerste tijd na mijn verlof. Dat is alleen geen permanente oplossing.

6. Konijn

Konijn Niet meer actief

Volgens mij heb je er sowieso recht op om parttime te gaan werken. De enige mits is dat het moet kunnen. Er zijn nu eenmaal banen die niet mogelijk zijn in een beperkt aantal uren. Het onderwijs is echter een sector bij uitstek waar dit gemakkelijk kan. Je baas mag je officieel niet weigeren om in baanomvang terug te gaan. Je moet dit alleen wel op tijd en duidelijk aangeven en goed met elkaar bespreken. Begin je voor de zomervakantie al weer of lekker daarna pas? Ik weet niet of die bij jullie vroeg of laat valt... Als het voor na de zomervakantie is, lijkt het me nog ruim op tijd genoeg om het te bespreken. Drie tot drie-en-een-halve dag is trouwens nog een behoorlijk flinke baan (voor de klas en een kindje thuis... pff). Ik kan me niet voorstellen dat daar een probleem van gemaakt wordt.

7. zoes

zoes Lid

Mar 18, 2007
    43
    0
    0
    Je moet wel opletten met je ouderschapsverlof.
    Als je nu bijv. 1 fte werkt en je neemt ouderschapsverlof op, mag je tot een jaar erna niet minder dan de helft gaan werken (tot 0,5 fte) anders moet je het ouderschapsverlof (gedeeltelijk) terugbetalen.
    3 of 3,5 dag is volgens mij zo wie zo meer, dus dan heb je dat probleem niet.

En volgens mij kun je in het onderwijs altijd aangeven dat je minder wilt gaan werken.

Na mijn bevalling heb ik eerst ouderschapsverlof opgenomen (0,5 jaar 0,5 baan). Daarna ben ik 0,6 fte gaan werken zonder problemen.

8. Krisstel

Krisstel Niet meer actief

Ik heb vorige week aan mijn werkgever aangegeven dat ik na mijn verlof 3 dagen wil werken (werk nu 5 dagen)..hij was het hier niet mee eens en wil dat ik minimaal 4 dagen terugkom.

Na enig rondbellen binnen het bedrijf blijkt dat er een afspraak is gemaakt dat er voor mijn functie minimaal 3 dagen gewerkt moet worden.
    Verder moet een werkgever toekomen aan de wens als je minder wil gaan werken, mits hij of zij kan aantonen dat dit schadelijk is voor het bedrijf.
    Anders moet je even googlen naar 'de wet flexibele werktijden'.
    Succes!

9. Niet meer actief

Let op: ouderschapverlof is tegenwoordig onbetaald. Je hebt het recht nog wel maar het is niet meer betaald: je hebt hiervoor moeten sparen.

10. jopie

jopie VIP lid

Aug 10, 2006
    6,030
    1
    0
    Putten
    Dit staat op de site van Sociale Zaken en Welzijn

http://home.szw.nl/index.cfm?menu_item_ ... k_id=74782[/quote]

11. Lovelylonnes

Lovelylonnes Fanatiek lid

Jul 3, 2007
    2,208
    1
    0
    Nagelstyliste en incassomedewerker.
    Ok...
    Ik heb al 3 maanden geleden aangegeven dat wanneer ik terugkom van mn verlof, ik 3 dagen wil gaan werken en heb ook aangegeven welke dagen.
    mijn bazin zijn toen dat ze niets kon zeggen omdat ze niet weet wat de situatie dan is. Ze kon me dus geen garantie geven of de dagen die ik wil werken goed zijn, maar ik heb op deze basis wel al het verlof geregeld.
    Ik weet dus ook niet of ik dan een nieuw contrcat krijg of dat mn baas kan weigeren mij ee nieuw contract te geven.

Ik heb nu een vast contract voor 40 uur, en moet dus een contract voor 24 uur krijgen. b.t.w. is voor mijn functie geen bepaald aantal uren nodig...

12. Robin77

Robin77 Fanatiek lid

Apr 12, 2008
    1,194
    1
    0
    Venray
    In mijn functie moet je minimaal 32 uur werken. Het lijkt mij persoonlijk de ideale situatie als ik vier dagen ga werken en mijn vriend ook. Ook op die manier hebben we dezelfde inbreng op het gebied van financieen, huishouding en opvoeding!

Share This Page