vraagje over pco, ervaring gevraagd

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Loe, 7 mrt 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Loe

Loe Niet meer actief

Hallo, wij gaan 1 april naar een nieuw ziekenhuis om onder behandeling te komen van een fertiliteitsarts. Sinds juni 2008 ben ik gestopt met de pil en heb al bij een gyn gelopen, maar die vond alles prima, zowel bij mij als bij mijn man. Mijn progesteron van 15 was ook geen punt.

Ik lees het nu terug, van oktober vorig jaar, en wil toch even wat vragen: hij heeft me, nadat hij echoonderzoek had gedaan, verteld dat ik 5-6 eiblaasjes aan/op mijn rechter eierstok had en 1 cyste. Linker eierstok is nooit zichtbaar geworden, zat achter de darmen volgens hem. Zolang de 'stok' niet te zien was, was er ook geen probleem wist hij uit ervaring.

Nu heb ik gelezen dat het normaal is dat je 3-8 eiblaasjes hebt, verdeeld over beide eierstokken. De linker was bij mij niet zichtbaar, en in de rechter zaten er dus 5 of 6.......Kan dit wijzen op pco? Of heb je er dan veel meer dan 5 of 6 aan 1 kant?

Kan iemand me hierop een antwoord geven, iemand met pco misschien?

Ik maak me erg toch af en toe wel ongerust over.......

groeten Loe

2. Loe

Loe Niet meer actief

iemand een idee?

3. joseetje26

joseetje26 Fanatiek lid

30 mei 2007
    2.431
    0
    36
    zuid holland
    hoi meid..... ten eerste wat vervelend... ik kan uit je verhaal niet helemaal opmaken waarom je naar fertiliteit bent doorverwezen?

een progesteronwaarde van 15 vinden de meeste ziekenhuizen niet voldoende.... vanaf 20 spreekt men over een eisprong die goed is maar het is wel een magere ondergrens....

pco word vastgesteld als er sprake is van minstens 2 van de ( vele) kenmerken aanwezig is.... vaak zijn er afwijkende hormoonwaarden en daardoor een lange of zelfs ontbrekende cyclus met daarbij vaak een afwijkend echobeeld van de eierstok , er zijn dan veel eiblaasjes te zien aan de buitenkant en het ziet er vaak uit als een kralenkrans...

je behandelaar kan je waarschijnlijk het beste vertellen wat er volgens hem /haar aan de hand is...

succes ermee

gr Jose

4. tummetje

tummetje Fanatiek lid

4 dec 2007
    4.270
    1
    0
    in mn holletje
    Ik had zeker 15 (misschien wel meer) blaasjes in elke eierstok, en ze waren ook beide bij mij te zien... Weet niet wat normaal is zegmaar

5. Loe

Loe Niet meer actief

hoi, dank voor jullie reacties. Ja, ik heb ook nog nooit gehoord dat ze een eierstok niet konden zien. Er is een keer door een andere arts heeeeeeeeeeeel hard gedrukt en gewroet en dat deed giga pijn, toen heeft ze hem 2 seconden gezien, maar er niets over verteld...........ik lag te creperen, dus heb niks gezien.

ik kan nergens vinden wat dus een normaal aantal is voor eiblaasjes........zelfs niet op google!

ik heb wel een cyclus, zie mijn onderschrift, maar ben weinig ongesteld, dat wel......

6. tummetje

tummetje Fanatiek lid

4 dec 2007
    4.270
    1
    0
    in mn holletje
    Ik zat ook al te zoeken voor je, maar denk dat het lastig te zeggen is. Want normaliter, dus zonder pcos, is het de bedoeling dat er één eitje gaat uitgroeien, en dat de rest dus 'normaal' klein blijft. Bij pcos groeien ze alleen uit tot blaasjes en verder gebeurd er niets.

Ik had wat aan de twee grafieken op deze site;
    http://www.youngwomenshealth.org/pcosnurse.html

je krijgt dan heel snel een beeld hoe het nu precies werkt, zowel op de normale manier als bij pcos ;)

7. Loe

Loe Niet meer actief

tummetje, bedankt, heb het gelezen. Ik snap het principe inderdaad wel, maar mijn vraag is eigenlijk of er een grens is. Mijn vraag is eigenlijk dus of ik op de grens zit, met 6 follikels aan 1 kant en een andere eierstok die niet te zien is........

maar ik snap dathet een hele moeilijke vraag is!

Deel Deze Pagina