Ik gebruik inmiddels een paar weken macrogol ivm een verstopping. Heb ik helaas vaker last van (of ik heb juist steeds diarree). Ik vroeg me af of het normaal is als je dagelijks 3 zakjes neemt dat je alleen maar diarree hebt (steeds klein beetje)? Als ik minder zakjes neem (2) dan komt de boel helemaal niet op gang. Op zich werk ik thuis maar moet af en toe tijdens videobellen ineens mega naar het toilet dus dat is niet practisch. Normaal als ik dit spul neem krijg je gewoon vaste ontlasting maar dan neem ik 1 zakje. Dus het zou kunnen zijn dat dit "normaal" is bij 3 zakjes.
Ik vind 3 zakjes per dag voor langere tijd erg veel. Ik werk als verpleegkundige en mijn ervaring is dat 1 zakje per dag of hooguit 2 voldoende moet zijn om de ontlasting soepel te houden. Als je nog steeds een opgeblazen gevoel hebt en flinke buikpijn zou je een hele hardnekkige obstipatie kunnen hebben en daarbij ‘overloopdiarree’. Als je verder niet zulke klachten hebt, denk ik dat je gewoon iets teveel gelaxeerd wordt met 3 zakjes per dag. Als wij in de thuiszorg geen klysma bij de hand hebben en iemand geeft bijvoorbeeld in de avond aan al een aantal dagen geen ontlasting te hebben gehad en lijkt geobstipeerd, geven wij soms in overleg met een arts 4 zakjes macrogol. Zoals ik al zei, is 3/4 zakjes per dag geen ‘normale’ dosering dus zover ik weet.. Ik zou er ook niet te lang mee doorlopen maar anders gewoon even de huisarts om advies vragen.
Even bovenstaande meteen ontkrachten maar sommige mensen hebben zelfs tot 8 zakjes nodig om de boel goed op gang te krijgen en te laten. Als je dit zo ervaart kan je ook weer even langs de huisarts gaan en je buik laten onderzoeken. Die kan zo horen of er eventueel sprake is van overloopdiarree en je juist net wat agressiever moet laxeren of een klysma nodig hebt. Of juist dat je bijv net een half zakje minder nodig hebt. Wat je namelijk ook kan doen als je met 2 niks hebt en met 3 dunne ontlasting en dit is dus geen obstipatie meer is naar 2.5 zakje kunnen gaan.
Drink je wel voldoende? Na het innemen nog zeker een glas water elke keer? Anders heeft het een tegengesteld effect.
8 zakjes is absoluut geen normale dosering. Als dat noodzakelijk is dan zit daar meer achter dan een simpele obstipatie. TS, overleg met je huisarts. Wij kennen jou voorgeschiedenis niet.
Bedankt voor jullie reacties. Ik ben al diverse keren bij de huisarts geweest en MDL arts en omdat het niet op gang kwam moest ik dus 3 zakjes pakken. Ik heb een paar maanden geleden (toen ik er ook last van had) in 2 uur 10 zakjes moeten pakken maar dat hielp zelfs niet . Uiteindelijk is het wel goed gekomen. Ik zal vanaf vandaag 2 zakjes pakken en het een paar dagen af wachten. Ik heb in de avond vaker last van buikpijn maar overdag niet. Het voelt nu niet meer verstopt alleen komt het ook niet echt vanzelf op gang (althans mijn vorige stop pogingen). Maar ga het nog een x proberen
Bij mij was het omslagpunt al bij 1 op 2 zakjes: 1 was de weinig en bij 2 had ik diarree. Ik ben toen (toen ik redelijk zeker was dat het geen overloop-diarree was) in de ochtend een halve en in de middag een half zakje gaan nemen. Misschien kun jij ook zoiets proberen En probeer te zorgen voor continuïteit. Als het weer liep dacht ik: mooi! Opgelost! En minderde/stopte te snel. Beter eerst zorgen dat het langere tijd stabiel is. Enne... 8 zakjes is echt niet normaal hoor!
Weet je waar het vandaan komt, je klachten? Ik moest een half jaar terug beginnen met 4 zakjes op de 1e dag en daarna 1 of 2 zakjes per dag. Hier hielp het niet (of deels), want het probleem lag ergens anders.
Nou ja ik neem de zakjes achter elkaar en dan drink ik nog ruim een glas extra er bij. Maar geen 3 glazen extra. Ik kan wel proberen om meer te drinken. Omdat je per zakje al min 125 ml water moet pakken ben ik na 3 zakjes niet meer heel dorstig.
Oh zou er zeker nog een halve liter achteraan drinken en dan de rest van de dag ook nog minimaal 1.5. Anders maakt het het probleem juist erger.
Ik heb sowieso last van een prikkelbare darm. Ik heb eigenlijk mijn hele leven lang super veel last van diarree. Ik heb dat nu onder controle door bepaald eten niet te eten. Echter het lijkt nu alsof ik daardoor last krijg van obstipatie. Dan heb ik persoonlijk liever diarree . Ik heb daarnaast last van poliepen in mijn darmen. Die worden steeds weg gehaald middels een coloscopie (heb er al meer dan 10 gehad). Omdat ik 2 jaar geleden nog een coloscopie heb gehad denkt de huisarts niet dat ik nu weer een poliep heb. Ik ben vorige week naar de MDL arts geweest en die vond het raar dat ik al zoveel coloscopien had gehad (vabaf 2004 11 stuks). Zij dacht dat de diaree/obstipatie van de PDS kwam maar de poliepen wilde ze verder onderzoeken (is gedaan in ern ander zkh). Ik heb de afgelopen maanden al 3 soorten laxeermiddel gehad en buikfoto. Het ging nu bijna 2 maanden goed en heb er nu dus weer last van.
Ik heb heel lang Macrogol gebruikt. Bij mij werkte het dan weer wel, dan ineens weer obstipatie. Ik heb via de mdl-arts Magnesium hydroxide tabletten voorgeschreven gekregen zodat de Macrogol niet meer hoeft. Het makkelijke van de tabletten is dat je meer kunt "spelen" met de dosering. Ik heb nog niet helemaal een goede ontlasting....maar ik heb geen opgeblazen buik meer wat ik van de macrogol wel had.
Ik heb zittend werk maar probeer wel 10.000 stappen te halen dmv wandelem en tennis. Ik haal het niet iedere dag maar kom redelijk in de richting. Heb mijn eetpatroon ook goed onder controle. Ik dacht zelf ook dat er wellicht een ander onderliggend probleem zou zijn maar de MDL arts leek er van overtuigd te zijn dat het door PDS kwam.
Zou ook kijken naar je eetpatroon zijn er dingen die je eet die ook verstopping geven. Van mijzelf weet ik dat als ik harde broodjes eet ik ook heel moeilijk ga. Laat staan als ik dan ook nog pita broodje shoarma heb gegeten. Mijn darmen reageren ook snel op vanalles Ooit heb ik ook die zakjes gehad maar met 1@2 zakjes kwam het wel. Wel goed erbij drinken en heb je voldoende lichaamsbeweging?
Oh heftig zeg. Ik herken wel een deel. Heb ook vrijwel mijn hele leven last gehad van diarree, niet altijd terug te lijden naar bepaalde voedingsmiddelen, meestal wel. Vorig jaar kreeg ik ineens dagelijks buikpijn en obstipatie, wat ik nog nooit had gehad. Bij mij bleek het na een aantal maanden aan de schildklier te liggen, terwijl eerst ook aan pds werd gedacht. Het is heel erg vermoeiend en zoveel onderzoeken, pff heftig hoor. Succes!
Ik zou de 3 zakjes verdelen over de dag. Ook omdat je dan wel wat extra kan drinken. Macrogol+te weinig drinken is juist weer verstopping. Ik heb in mijn 2 zwangerschappen iedere dag 3-5 zakjes genomen (kwam door zwangerschap en verstoppende medicatie).iom gyn. De huisarts vertelde mij later dat er idd hogere doseringen ook mogelijk zijn dus ook van 8 zakjes zou ik niet opkijken. Nu eigenlijk geen verstopping meer maar als het vast zit neem ik een metformine pil. Omdat ik geen macrogol in huis heb en het is sporadisch. Behandelaren zijn hiervan op de hoogte.
Vervelend dat het aan je schildklier ligt! En dat je daar pas laat bent achter gekomen....bij mij hebben ze door bloedprikken schildklier en een aantal andere zaken uitgesloten.
Oh was toen vooral blij dat er een oorzaak was gevonden (nu inmiddels iets minder blij haha). Fodmap heb je al geprobeerd denk ik?
Ik ben begonnen om ze te verspreiden over de dag maar dan omdat ik dan de hele dag last had van een diaree gevoel (ook al kwam er niks uit of piepklein beetje) pak ik ze nu allemaal tegelijk. Ik kan wel in de namiddag er al 1 pakken want dat werkt pas een paar uur later.