pot groenten of vers???

Discussie in 'De lounge' gestart door LittleMonsters, 17 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LittleMonsters

LittleMonsters Niet meer actief

vraagje... groentes zijn best heel duur.. mijn man vind groente uit pot lekkerder als vers (ja weet het heb een vage kerel:p:D) nu kwam ik dit stukje tegen

Zijn groenten uit pot of blik, pot of diepvries net zo goed als ‘vers’?
    Verwerkte groenten bevatten, net als verse groenten, volop vitamines, mineralen en andere belangrijke voedingsstoffen. Door de snelle verwerking bij groenteverwerkende bedrijven blijven voedingsstoffen zoveel mogelijk behouden. Verse groenten die verkocht worden in de supermarkt of groentewinkel leggen vaak een lange weg af via de veiling, magazijnen en koelcellen van winkelketens. Bovendien worden ‘verse’ groenten thuis regelmatig (te) lang bewaard en (te) lang gekookt. Gevolg: verlies van kwaliteit en voedingswaarde. Natuurlijk gaat er ook bij het inblikken of invriezen van groenten een deel van de vitamines verloren. Aan de andere kant hoef je pot -, blikgroenten voor gebruik alleen op te warmen, waardoor er juist minder vitamines verloren gaan. Uiteindelijk is er, als er op het bord ligt, nauwelijks verschil in voedingswaarde tussen vers of verwerkt. Verwerkte groenten zijn dus een goed en gemakkelijk alternatief voor vers bereide groenten.

geef jij je kindje wel eens potgroente of altijd vers?

2. sjorsje

sjorsje VIP lid

17 aug 2007
    11.361
    266
    83
    Noord-Brabant
    Ik haal voornamelijk verse groenten, maar dat is meer door het gerecht wat ik klaar wil maken. Af en toe haal ik ook potgroenten, voornamelijk doperwten/wortel, en de kindjes eten dat ook gewoon mee.

3. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.188
    35.876
    113
    Ik koop eigenlijk nooit potgroentes, maar wel heel vaak diepvriesgroentes, idd net zo gezond als vers en heel makkelijk.

4. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Potgroentes vind ik echt niet lekker, enige wat ik misschien koop zijn bruine bonen voor chili con carne ofzo. Verder eten wij nooit dingen als rode kool etc, bijna altijd zit de groenten ergens in verwerkt. Verder gebruik ik overwegend verse groenten of uit de vriezer.

5. Amethist

Amethist Niet meer actief

Nee, ik koop nooit potgroente, ik vind het echt niet te vreten. Bovendien is er zout aan toegevoegd. Doperwten heb ik altijd uit de vriezer. De enige groente die ik uit blik/pot heb zijn bruine bonen, voor als we bijv. chili con carne eten.

6. Nescio

Nescio Niet meer actief

Hier altijd vers, maar dat is meer voor het gerecht dat ik klaarmaak en bovendien vind ik diepvriesgroenten duur in vergelijking met vers...

7. Wijffie75

Wijffie75 VIP lid

26 jun 2009
    5.330
    0
    36
    Midden v/h land
    Ik koop juist nooit vers, altijd pot/blik of diepvries, ik proef t verschil toch ni.:D

8. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Bijna altijd vers, vinden we nl. allemaal veel lekkerder.

Alleen kapucijners en soms wortelen met doperwten komen uit een pot/blik of als er echt vrijwel niets leuk geprijsd is ;)

9. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    ja wij eten wel eens groenten uit de pot omdat het makkelijk is, niet lekkerder.... wij eten soms rodekool, mijn kinderen zijn gek op sperziebonen uit een pot dus dat geef ik wel eens als wij roerbakgroenten eten... dat lusten ze niet graag. bietjes eten we ook wel eens uit de pot... en doperwtjes... dat vind ik zelfs erg lekker uit de pot, lekkerder dan uit de diepvries.... die zijn wat droog.....en jonge velderwtjes.... das ook erg lekker..... wat spkjes er door bakken met een ui en appel even meebakken en dan sla erbij.... mjammie

10. debby82

debby82 VIP lid

18 nov 2008
    25.903
    1
    0
    Hypotheekacceptant
    zaandam
    in potgroentes zit zout. Vanaf een jaar geef ik het wel maar daarvoor niet.
    Je kan ook diepvries kopen.

Maar is groente dan zo duur? Een pot kost toch ook wel een euro? En voor dat geld kan je soms ook wel een bloemkool/broccoli/zak boerenkool/hutspot kopen of niet?

11. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

hier weleens pot groenten hoor. erwten en wortels bv ( vind ik uit de diepvries dus niet freten) rode kool, bruine bonen, witte bonen in tomatensaus en soms sperziebonen.

vers: boerenkool, andijvie, spitskool, roerbakgroenten, bloemkool ( of uit diepvries)
    prei, zuurkool

12. LittleMonsters

LittleMonsters Niet meer actief

ik heb de goedkoopste koste 50 cent:) bloemkool broccoli boerenkool koop ik wel eens zo ja

13. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    als je de greoenten even afspoelt onder de kraan is meeste zout weg, dat doe je ook als je je hond op een sperziebonendieet zet

14. evelien69

evelien69 VIP lid

16 sep 2007
    5.531
    3
    38
    verzorgende
    over het algemeen is groente uit de pot goedkoper... vooral als je geen A-merk neemt.

15. Biccy

Biccy Fanatiek lid

28 jul 2008
    2.056
    14
    38
    Ierland
    Ik koop diepvries groentes en die stoom ik. Lekker snel en knapperig :)

Overigens woon ik niet in NL en betaal je hier voor bijvoorbeeld 2 stronkjes witlof al snel 5 euro. Ja, de groeten :cool:

16. MadeInUSA

MadeInUSA VIP lid

27 dec 2011
    9.178
    10.719
    113
    potgroente daar kan ik dus helemaal niks mee, slappe smakeloze hap die zich niet laat roerbakken of wat dan ook... maar verse groenten hoeven toch idd niet duur te zijn? In het seizoen heb je soms een kilo tomaten of een heel pond sperziebonen voor een euro, een rode kool waar je acht porties uit haalt kost ook minder dan een euro, en ik scoorde laatst ook drie koolrabi's voor een eurootje. Prei kost ook geen ruk, en als je geluk hebt heb je ook een zak vol aubergines voor weinig. Of speel eens met peulvruchten: een pond linzen krijg je ook mee voor een euro, en kan je alle kanten mee op!

17. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.027
    1.851
    113
    Provincie Groningen
    Hier vaak een pot.
    Soepgroenten, prei en roerbakgroenten eten we wel vers.
    Maar moet ook zeggen dat wij echt geen groente eters zijn.
    Ik eet het omdat het moet, omdat het gezond is.
    Niet omdat ik het lekker vind, en mijn man denkt er hetzelfde over.

18. Purk

Purk Niet meer actief

Wij eten alleen maar vers, behalve bruine bonen voor Chili con carne. Komt eerlijk gezegd niet eens in mijn hoofd op om potten te kopen. Komt misschien ook omdat wij vers veel lekkerder vinden

19. tulip

tulip Niet meer actief

ik vind de potgroenten niet te vreten. Diepvries wel en ik kan mij ook voorstellen dat die evengoed zijn als vers, maar dat geloof ik van potgroenten echt niet, heb je wel eens zo n boontje gezien, kan toch nooit even gezond als vers zijn. Sowieso de bewerking om te kunnen bewaren al.

20. Linda86

Linda86 VIP lid

Wij eten eigenlijk alleen maar verse groenten, liefst van de landwinkel ofzo, dus zo vers mogelijk. Ten eerste vind ik het veel lekkerder en ten tweede zijn er niet allemaal diingen aan toegevoegd om het langer houdbaar te houden. Alleen erwten eten we uit de diepvries.

Deel Deze Pagina