Tot nu toe mn zwangerschap met 2 vingers in de neus gedaan. Afgelopen week echter voelde ik me niet lekker. Was echt klaar met de zwangerschap, zo van de ene op de andere dag. Ik herkende mezelf eigenlijk niet meer, maar dacht: het zal er wel bijhoren. Vrijdag bij de vk bleek mijn bloeddruk opeens verhoogd. Ik kom van een bloeddruk 110/65 a 70 en deze was nu 145/95 (en later 140/90). Normaal gezien nog geen reden tot paniek, maar de vk zei dat het vooral zorgelijk was omdat ik van zo laag kom en nu opeens hoog. Zaterdag moest ik weer terug. De hele malle molen. Urine was goed, bloedwaarden ook redelijk, ctg prima. Mn onderdruk was echter wel gestegen tot 100. Maar ik zit nu aan de medicatie, dus ik hoop dat die snel gaan werken. Er is mij vooral op het hart gedrukt het 'rustig aan' te doen. De verpleegkundige gisteren zei dat ik zelfs geen boodschappen meer mocht doen. Moet ik dat met een korreltje zout nemen, of is dat echt zo? (ze lachte er namelijk wel een beetje bij) Ik ben van mezelf nogal een bezig bijtje, dus normaal huishouden vind ik eigenlijk al 'rustig aan'. Ik kan dus niet zo veel met die term. Ik heb concrete voorbeelden nodig. Hopelijk kan iemand mij daarbij helpen die in een vergelijkbare situatie heeft gezeten. Mag ik: - stofzuigen - de was doen (ophangen/vouwen ed) - boodschappen doen - Gras maaien (sorry hoor, maar het moet echt nog een keer) - Ramen lappen - Auto rijden - Kippenhok schoonmaken - Koken - In het bos wandelen Of... moet ik echt de hele dag op de bank?
je bent al 37 weken zwanger, en er is je op het hart gedrukt het rustig aan te doen, er vanuit gaande dat je al verlof hebt en niet meer werkt zou ik uit je bovenstaande lijstje alleen wandelen, en misschien koken, maar goed, dat ben ik, als mijn bloeddruk zo hoog zou zijn en ik op het laatst zou lopen en daarvoor medicijnen moest slikken dan zou mijn eerste zorg zijn dat die bloeddruk omlaag gaat, niet dat lijstje met klusjes die je hier hebt neergezet. ik zou het niet doen dus
Ik mag niet meer werken door mn schommelende bloeddruk, maar de rest doe ik nog wel allemaal. Maar wel op standje langzaaaaaaam
Hier ook ineens van 120/60 naar 145/95 Maar dit was volgens de gyn niet raar of zorgwekkend. De controle daarna was hij 145/65 en dat was ook oke. Gek dat daar zo'n verschil tussen zit wat een vk zegt en de gyn.
bij mijn was hij gedurende de zwangerschap altij 110/65 toen ik met 34 weken ineens zo last kreeg en het ook echt spuugzat was was mijn bloeddruk ook ineens zo gestegen 130/95 en jeukende handen en hoofdpijn weet niet of je die klachten ook hebt maar dan duid het op een beginnende zwangerschapsvergiftiging / hellp . hoe het in de gaten en doe echt rustig aan uiteindelijk ben ik bevallen met een spoedkeizersnede met 35 weken placenta liet los ik deed dus ook al die dingen gewoon wie je op je lijstje heb staan ik heb die dag ervoor namelijk nog met boodschappen lopen sjouwen! niet doen!!! succes!
Mag ik: - stofzuigen DAN NIET HET HELE HUIS - de was doen (ophangen/vouwen ed) OPVOUWEN OF STRIJKEN ZITTEND - boodschappen doen GEEN GROTE BOODSCHAPPEN MAAR BIJV HET ETEN VAN DIE DAG, IK PARKEERDE DAN WEL RECHT VOOR DE SUPERMARKT - Gras maaien (sorry hoor, maar het moet echt nog een keer) TOCH AAN MAN/VRIEND OF SCHOONPAPA OVERLATEN! - Ramen lappen LIEVE MOEDER OF SCHOONMOEDER? - Auto rijden NIET TE VER, NAAR VERLOSKUNDIGE OF BOODSCHAPJE - Kippenhok schoonmaken IDEM ALS GRAS MAAIEN - Koken GEEN INDISCHE RIJSTTAFEL MAAR JE KAN BEST KOKEN - In het bos wandelen STRAKS MET DE KINDERWAGEN Of... moet ik echt de hele dag op de bank? Precies hetzelfde meegemaakt rond 37 weken.. Bij mij was er zelfs nog sprake van inleiden maar gelukkig mocht ik het afwachten en is alles goed gegaan! Maar ik had toch duidelijk wat kalkafzetting op de placenta als gevolg van de hoge bloeddruk. Maar als je kindje goed blijft groeien is dat geen probleem, maar het was wel een waarschuwing voor een volgende keer bij mij! Ik deed veel van die dingen toch en werd terug gefloten.. Dus beter toch rustig aan en lekker op de bank. Ik begrijp je helemaal er zit ook nog een beetje nesteldrang in.. Ik wilde ook alles tiptop maar mijn lijf riep telkens ho maar! Dus meid je moet toch wat gas terug blijven nemen, nog even en je wachten wordt beloond!
Senna, waarschijnlijk heeft het verschil ook te maken met het feit dat ik wel klachten heb. Ik voel me al de hele week niet goed. Daar komt bij dat bij de volgende controle jouw onderdruk weer normaal was (onderdruk schijnt het belangrijkste te zijn) en bij mij was hij wederom gestegen. Ook mijn buik is de afgelopen weken niet meer gegroeid. Als de bloeddruk niet naar beneden gaat met de medicatie, dan word ik waarschijnlijk ook ingeleid. Het kindje is klaar, dus daar is weinig winst meer te behalen. Maar goed. Echt RUST dus. Vind ik zo moeilijk! Als mijn man de hele dag heeft gewerkt en ik zit de hele dag thuis, dan kan ik het bijna niet over mn hart verkrijgen om dan te zeggen: schat, wil jij nog even stofzuigen? En op de bank vind ik zo saaaaaaiiiiii. Maar het is voor het goede doel, zullen we maar zeggen.
Voel me ook niet lekker hoor.. maar goed volgens de gyn kon dat niet aan de bloeddruk liggen. En indd is hij gelukkig weer gezakt. Doe maar rustig aan dan.
Ik voelde me ook niet lekker, had dus geen typische hogebloeddruk klachten maar voelde me oppgejaagd en futloos en hield wel super veel vocht vast. Ik mocht toen op een avond komen ivm die klachten en toen bleek mijn bloeddruk 155/105..
Doe maar voorzichtig en rustig aan anders lig je straks in het ziekenhuis en kan je helemaal niks meer.
Wat een toeval, ik wilde ook dit topic openen! Ik heb echt precies hetzelfde, alleen geen medicijnen, maar ik word deze week of volgende week ingeleid. Sta wel onder controle van ZH nu Ik ben nu 37 weken zwanger. Moet inderdaad ook rustig aan doen maar ja.... wat is rustig aan? Sinds ik verlof heb doe ik voor mijn gevoel al zo enorm rustig... Veel sterkte meid!
Zolang het geen PE en of HELLP is zul je lichte activiteiten kunnen ondernemen. (zolang je bd met medicijnen onder controle is) MAar zodra je wel echt ziek wordt dan is het helaas afgelopen met de pret... (maar in dat geval wordt je meestal ook wel opgenomen) Doe sowieso maar rustig aan en luister goed naar je lichaam meis
Mijn vorige zwangerschap heb ik de hele zwangerschap een hoge bloeddruk gehad met 4 ziekenhuisopnames en dit is geen pretje. Uiteindelijk ben ik ook ingeleid. Ik zou me echt zo rustig mogelijk houden en de klusjes aan je man overlaten. Beter zo dan dat je vandaag of morgen wordt opgenomen en in het ziekenhuis verplichte bedrust moet houden. Denk aan jezelf en aan je kindje en als je klachten erger worden (of wanneer je een strakke bandgevoel krijgt onderaan je ribbenkast) meteen bellen met het ziekenhuis!
Ster, jij bent de eerste die precies kan verwoorden hoe ik me voel! Het voelt of er constant een zware steen op mn borst ligt en of ik idd een zwaar rekverband oid onderaan mn ribbenkast heb. In het ziekenhuis vroegen ze of ik misselijk was. Vond dat een zwaar woord. Maar voel me wel dusdanig dat ik niet weet of ik nu moet eten of het juist moet laten. En als ik dan eet, dan voelt het dat als ik een boertje zou laten, ik alles uit zal spugen. Maar niet echt typisch misselijk. Ze vroegen: heb je hoofdpijn? Vond dat ook geen goed woord. Geen pijn in de zin van 'bonk, bonk, laat me met rust', maar meer een drukkend gevoel, dat vanuit mn schouders en nek naar boven stijgt. En ze vroegen dus ook: heb je last van je maag? En dat voelt bij mij dus als dat benauwenede gevoel onderaan mn ribbenkast. Alles bij elkaar geeft het een soort gejaagd gevoel. Het is zo moeilijk te omschrijven. Ik hou me dus maar echt rustig en zal morgen (moet weer naar het ziekenhuis) eens concreter vragen wat ik nu wel en niet mag... Zucht...
Even Off topic. Heb ook een beetje vervelende ervaring met hoge bloedruk, maar even als tip: De medicijnen moet je na de bevalling afbouwen en houd dan even in de gaten, ALS je borstvoeding wilt geven, of dat met die medicijnen mag... Succes Hier totaal niet begeleid door het ziekenhuis...
ik zou helemaal niks meer doen. Ik moest op een gegeven moment opgenomen worden in het ziekenhuis en mocht alleen naar de wc en 1 keer per dag douchen, vond het toen ook overdreven maar mijn dochter is uiteindelijk met 34 weken gehaald. Nu ben jij wel een stuk verder, maar neem aan dat je liever bevalt zoals je zou willen bevallen, zonder inleiden ed. En op pre eclampsie of hellp zit je helemaal niet te wachten. Mijn advies: kruip in je bed met de laptop en een paar boeken en een stapel dvds. Het is nog maar even en dan heb je er iig alles aangedaan.
bandgevoel is echt niet goed en dat gevoel in je hoofd ook niet. Als het erger wordt DIRECT de vk bellen!
niet waar. Ik had geen pre eclampsie en geen hellp. Alleen hypertensie en mocht echt helemaal niks. Juist ter voorkoming van hellp en hypertensie.