Wie is hier (kleuter)juf??

Discussie in 'De lounge' gestart door Eerised90, 17 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. #1 Eerised90, 17 aug 2011
    Laatst bewerkt: 17 aug 2011
    Hoi,

Ik ben de laatste tijd heeeel erg aan het nadenken welke opleiding ik met de tijd wil gaan doen.
    -Nu wil ik wat meer weten over (kleuter)juf zijn?
    -Welke opleiding hebben jullie gedaan? (welke instelling)
    -Voltijd of deeltijd of duaal? Was je toen al moeder?
    -Hoe bevalt het nu? Wat vind je de voor en nadelen?
    -En hoe combineer je het met je kinderen??

Liefs Desiree

2. Eeksie

Eeksie Bekend lid

10 jun 2011
    640
    0
    16
    Drenthe
    Hier een juf van groep 8...

Ik heb de PABO gedaan in Gouda, voltijd. Had toen nog geen kinderen, dus prima te doen.
    Ik moet in september weer beginnen na mijn verlof. Dus een heel duidelijk antwoord kan ik je nu misschien nog niet geven.
    Voordelen:
    - als je kids vakantie hebben, heb jij het ook!
    - Je kunt als het echt nodig is, wel iets eerder thuis zijn en dan nog wat werk meenemen bijvoorbeeld.
    - Het is gewoon mooi werk om te doen!
    Nadelen:
    - Je bent echt NOOIT klaar met je werk.
    - Je kunt niet zo makkelijk een dag vrij 'nemen', als je bijvoorbeeld een dag geen oppas hebt, of je kindje is ziek. Je hebt geen vrije dagen die je zelf in kunt vullen. Optie is dan om bijvoorbeeld met een collega van dag te ruilen...
    - De kinderen vragen van je dat je er voor 100% bent! Ook als je zelf moe bent of je niet zo goed voelt... (Misschien niet zozeer een nadeel, maar vond ik tijdens de zwangerschap soms best zwaar!)

Combineren met kinderen denk net als elke andere baan: zorgen voor oppas... Wel heb je zo nu en dan een avond dat je aanwezig moet zijn. Denk aan oudergesprekken, ouderavonden, e.d. En vaak heb je wel verplichte studie(mid)dagen. Als die op jou vrije dag vallen, moet je wel werken...

MAAR: alles bij elkaar opgeteld vind ik het (een van) de mooiste baan die er is!

3. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Ik ben kleuterjuf! Heb de PABO gedaan in Utrecht in 4 jaar. Maar heb ook de extra gymopleiding erbij gedaan omdat ik niet altijd bij de kleuters les wil geven. Wil liever middenbouw, dus gymopleiding wilde ik erbij hebben.

Ik was toen nog geen moeder. Daar hebben we bewust mee gewacht tot na de gymopleiding.

Ik vind mijn werk heerlijk! Echt geweldig met die kinderen. Hoewel ik nu moet leren om 3 dagen te werken valt dit zwaar tegen. Meestal kom ik op mn vrije dagen ook nog terug omdat je nog ZOOOO veel moet doen. Dat is wel het nadeel. Het werk houd nooit op! Zelf rapporten schrijven ed doe ik allemaal thuis! Ik werk officieel 3 dagen, maar eigenlijk dus meer!

De opleiding doen met kinderen, geen idee, maar het lijkt me wel zwaar, maar als je goede steun hebt aan ouders en schoonouders ed lukt het wel. Werken nu ook hetzelfde, veel steun van ouders ed. Dan lukt het wel.

Succes!

4. Ikbenhetmaar

Ikbenhetmaar VIP lid

18 nov 2008
    6.486
    0
    0
    Maar dan moet je wel in dezelfde regio vallen voor de vakantie, gelderland en overijssel hebben bijv niet tegelijk vakantie, en dat scheelt 10 minuten van elkaar.. mijn moeder werkte dus altijd in Overijssel terwijl we in gelderland woonden, hadden maar 3 weken samen vakantie

5. Aukje

Aukje Lid

16 aug 2011
    52
    0
    0
    (hobby)fotograaf
    Ik ben leerkracht van groep 8 op een zogeheten zwarte school.

Ik heb de Pabo in 3 jaar tijd gedaan.

Het voordeel is voor mij vooral het werken met de kinderen, daar haal ik mijn energie uit. Zeker met de doelgroep en in de wijk waar werk kun je gewoon heel veel betekenen voor de kinderen.

Vakantie is een voordeel, maar ik moet er wel bij zeggen dat je deze vakanties ook wel hard nodig hebt. Want het werken in het onderwijs is hard werken.
    Het werken met de kinderen (dus het voor de klas staan) is 1 ding maar er komt nog heel veel werk bij.

Het is niet heel makkelijk te combineren met thuis vind ik omdat je minder flexibel bent. Je kunt niet schuiven met uren o.i.d. en je kunt niet eens wat later beginnen zodat je je eigen kinderen naar school kunt brengen.
    Dit doet mijn man allemaal.

Ik werk nu 3 dagen in de week (eigenlijk 4 maar 1 dag is ouderschapsverlof) en dat is goed te doen.
    Ik moet er wel eerlijk bij zeggen dat ik hoop ooit het onderwijs te kunnen verlaten en mij volledig met mijn studio bezig kan houden.

6. angelbaby

angelbaby Fanatiek lid

Welke opleiding hebben jullie gedaan?
    Als je leerkracht wilt worden op een basisschool ga je naar de pabo. Ik heb de pabo in Nijmegen gedaan en ben afgestudeerd op het oudere kind (groep 4 t/m 8). Maar dan mag je dus ook gewoon in 1 t/m 4 staan.

Voltijd of deeltijd of duaal? Was je toen al moeder?
    Ik heb hem voltijd gedaan en ik was toen nog geen moeder.

Hoe bevalt het nu?
    Door lichamelijke problemen kan ik helaas al ruim 2,5 jaar geen juf meer zijn :( Maar het was heel erg leuk!

Wat vind je de voor en nadelen?
    Voordelen:
    - veel vakantie
    - veel vrijheid in hoe je je week indeeld. Welke vakken je wanneer geeft, hoe je bbepaalde dingen aanpakt.
    - de interactie met kinderen vond ik geweldig.
    - dat je week na week kan meemaken hoe kinderen groeien
    Nadelen:
    - veel vrij, maar wel altijd in de duurste vakantieseizoenen.
    - Buiten het gewone lesgeven komt er nog vrij veel bij. Vergaderingen, studiemiddagen, oudergesprekken, nakijken en voorbereiden, stagebegeleiding (als je daarvoor kiest, ik deed dat wel), overleg met collega's en nog vanalles meer.

En hoe combineer je het met je kinderen??
    Niet dus. Sinds ik zwanger werd kan ik niet meer werken. Heb het ook echt heel erg gemist, ben me er inmiddels bij neer aan het leggen :( Het is niet anders

Weet wel dat de kleuterbouw op veel scholen de moeilijkste bouw is om in te komen. Er zijn nog vrij veel klosleerkrachten (juffen die de kleuteropleiding gedaan hebben, toen dat nog los was van groep 3 t/m 8) Verder zijn er over het algemeen meer studenten die het jonge kind willen doen, dan het oudere kind. Ben je er dus bewust van, dat ook al ga je pabo doen, dat dat geen garantie is, dat je ook in een kleuterklas terecht komt. Dus zou je groep 3 t/m 8 ook leuk vinden? Dat is wel iets waar je ook over na zou moeten denken...

7. Vanavond lees ik even uitgebreid, met welke opleiding bedoel ik meer welke instelling. Inholland oid. en hoe beviel dat..
    Verder nog, wat verdient het ongeveer??

Alvast bedankt!

8. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Ik heb dus de PABO in Utrecht gedaan, die heette Domstad, maar nu geloof ik gefuseerd en een andere naam. Niet zo tevreden over... Maar of INholland nu goed is, je hoort er zo veel over!

Ik werkte fulltime, zat in schaal LA (standaard waar je inkomt als je begint) en schaal 3. Daarbij kreeg ik 1700 euro per maand. Nu met de maandag, dinsdag en woensdag werken is dat 1200 euro.

9. Senais

Senais Fanatiek lid

27 jul 2008
    3.089
    0
    0
    Ik ben juf van groep 5/6 en 1 dag kleuters.

Ik heb de PABO in Rotterdam gedaan, Hogeschool Rotterdam. Had toen ook nog geen kinderen en daarom was dat prima te doen. Alleen zou ik niet zo snel meer voor deze hogeschool kiezen.

Grootste voordeel vind ik dat ook vrij ben als mijn kinderen straks ook vrij zijn.

Nadeel is inderdaad dat je niet zomaar even vrij kan nemen. Wel met bijzonder verlof maar is niet altijd makkelijk te regelen, en logisch ook natuurlijk!

Ik werk nu de maandag, dinsdag, donderdag en vrijdagochtend, 3,5 dag zeg maar. Daar verdien ik nu 1480 euro netto mee.

10. Sallie

Sallie VIP lid

27 sep 2008
    8.257
    292
    83
    Voor de klas
    Noord-Holland
    Hier nog "één" ;).

Ik denk dat alle voordelen en nadelen wel een beetje genoemd zijn. Ik heb gewoon na de middelbare school de PABO gedaan (in mijn geval IPABO Alkmaar/amsterdam). Ik ben wel tevreden over de opleiding, in ieder geval beter te speken dan over Inholland, daar heb ik nu ook nog wel eens stagiaires van en het is echt slecht geregeld. IPABO is kleiner en ik vind breder.

Wat iemand anders ook al zegt, ga er niet vanuit dat je kleuterjuf kan worden. Persoonlijk vind ik ook dat je niet met die instelling aan de PABO moet beginnen, je wordt leerkracht basisonderwijs, dus van groep 1 t/m 8. Natuurlijk heeft iedereen een voorkeur, maar brede inzetbaarheid wordt tegenwoordig eigenlijk overal wel gevraagd.

Ook moet je er rekening mee houden dat het even duurt voordat je een vaste baan hebt, je begint vaak met invallen en dat kan betekenen dat je 's morgens om 8 uur wordt gebeld dat je "daar en daar" moet invallen in "die en die groep", vaak zonder dat er iets voor je klaarligt.

Ik klink nu heel negatief, maar heb zelf afgelopen jaar nog een LIO'er zien afhaken door dingen waarvan ik vond dat ze die allang had kunnen weten. Zij vond het zwaar met een kindje van een jaar, maar wel goed te doen.

Al met al heb ik een geweldig leuke baan (3 dagen groep 3/4 en een dag groep 5 nu) en zou ik voorlopig nog niks anders willen doen!

Als je er aan begint ondanks alle dingen die je nu weet, weet ik zeker dat je er komt en dat het een super baan is voor je! :).

En oja, als je de mogelijkheid hebt, begin maar niet aan de gymopleiding. Ook al lijkt het handig, het is een heel zware last naast je werk en ik gok zomaar dat het vak wel terug komt op de PABO, het zou zonde zijn als je het daardoor niet trekt :). (heb hem zelf net natwee jaar afgerond, werkte 4 dagen en zonder kinderen, maar vond het erg pittig! )

11. Sarah84

Sarah84 VIP lid

21 jul 2008
    6.665
    1
    0
    Student en moeder
    Dordrecht
    -Welke opleiding hebben jullie gedaan? (welke instelling)
    Zoals andere zeggen...de PABO. Iets anders is er niet echt!

-Voltijd of deeltijd of duaal? Was je toen al moeder?
    Ik ga nu voltijd naar school. Ik krijg npg studifinanciering en ik leen wat geld bij. Ik ben begonnen toen Finn 1 jaar was. Tijdens mn zwangerschap raakte ik mijn baan kwijt en merkte dat je in de mode-detailhandel niet echt verwelkomd wordt als je kinderen hebt.

-Hoe bevalt het nu? Wat vind je de voor en nadelen?
    Ik ben dus nog bezig, ik ondervind niet echt nadelen. Voordeel: schoolvakanties!

-En hoe combineer je het met je kinderen??
    Met Finn gaat het super. Ik ga zelf 3 dagen naar school en loop 1 dag stage (later in de opleiding meer) Finn gaat twee dagen naar het KDV, waarvan 1 dag dus best vroeg omdat ik dan op tijd op mijn stage moet zijn. Dit vindt hij niet erg.
    De andere twee dagen is hij of bij mijn man of bij mn zus of schoonmoeder. Mijn man werkt onregelmatig dus is er niet altijd opvang nodig.
    Verder combineert het super! Ik heb eigenlijk helemaal nog geen last gehad van het feit dat ik een kind heb en op school zit en stage loop.

Verder kan ik alleen maar zeggen dat het mijn echt gelukkiger maakt! Ik vind het zo leuk en heb echt het idee, in tegenstelling tot in de modewereld, dat ik wat beteken en dat ik me ook nuttig maak!

Overigens weet ik niet of je tegenwoordig echt nog alleen kleuterjuf kan worden. Vaak rouleert het toch binnen een school.

12. tayaro

tayaro Actief lid

13 aug 2011
    421
    0
    0
    Hoi!

Ik wil mij toch even aansluiten op je vraag. Ik ben geen kleuterjuf maar wel juf! (docent)

Ik heb pedagogische wetenschappen gedaan in Leiden en ben eigenlijk opgeleid tot Orthopedagoog. Tijdens mijn studie als bijbaan in de kinderopvang gewerkt ook na mijn studie blijven "plakken". Dit was niet mijn ultiene droom, waardoor ik verder ben gaan zoeken. Na mijn baan als Gezinsvoogd en als ambulant hulpverlender in de psychiatrie, uiteindelijk als docent aan de slag in het MBO onderwijs. En ik moet zeggen het is super!

Ik ben als zij-instromer gekomen, hierdoor ga je gelijk aan de slag als Docent. Daarnaast volg je een BVE-cursus voor je lesaantekening. Dit duurt ongeveer een jaar.

Voordeel;
    -gelijk aan de slag als docent
    -vrij als je kinderen vrij zijn (als ze naar school gaan)
    -je geeft geen hele dagen les (je staat niet voor de klas van 9-15:30) Je hebt tussenuren ter voorbereiding van je lessen e.d.
    je geeft alleen bepaalde vakken, niet alles tegelijk.
    -Hierdoor kan je soms eerder naar huis als bijv je kind ziek is. Dan kan en mag je thuis je lessen voorbereiden.

Nadeel:
    - Je moet al een HBO vooropleiding hebben, welke is een beetje afhankelijk van de opleiding waar je les gaat geven. En voor welke vakken ze iemand nodig hebben.
    - komt wel voor dat je op dagen moet werken die niet jou vaste dagen zijn. Dit is bijvoorbeeld als je stagebezoeken moet plannen. Vaak is het niet haalbaar om tussen je lessen door die bezoeken te doen. Daarnaas kan je dan sommige dagen eerder naar huis als je geen lessen hebt. Ter compensatie zeg maar.

Je hoeft je BVE cursus niet te doen als je bijvoorbeeld omganskunde gestudeerd hebt (HBO) of Docent 2e graad bent. Dan kan je gelijk als volwaardig docent werken.

Het is een hele andere doelgroep, maar ik vind het echt super, had ik echt niet verwacht.

Wilde je dit toch even meegeven. Ik heb namelijk erg zitten twijfelen of ik niet alsnog de pabo wilde doen, omdat het onderwijs mij heel erg trok. En uiteindelijk heb ik hier echt mijn plek gevonden!
    Zo had een deelnemer pas geleden een interview in de METRO en daar gaf ze aan dat ze ontzettend veel leerde van haar Docent Pedagogiek (ik dus!). Daar doe je het voor!

Ik vind het trouwens prima te combineren met mijn zoon! Ik werk 3 dagen, mijn man 4 en onze zoon gaat 2 dagen naar oma.

"t is een heel verhaal geworden, hoop dat je er iets aan hebt!

13. tayaro

tayaro Actief lid

13 aug 2011
    421
    0
    0
    Oja.... de BVE cursus wordt vanuit de MBO geregeld. Dit kan bij Fontys zijn maar ook Transfergroep van uit Hogeschool Rotterdam

14. puzzelstukje

puzzelstukje VIP lid

13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    BVE cursus kan ook via de school zelf toch meestal?

15. tayaro

tayaro Actief lid

13 aug 2011
    421
    0
    0
    Ja inderdaad! Hoef je zelf ook geen kosten voor te betalen... Deze betaald de school waar je werkt

16. Ik ben nu aan het lezen en zal dan even per persoon even reageren, want ik zie dat er allemaal uitgebreide reacties staan!
    Super :) ...

17. Nou... Vanavond wordt weer niks, nog wat geklust in huis en nu beroerd in bed!

18. Ok dat komt omdat je niet gewend bent om 3 dagen te werken?
    Of heb je dat vaak als juf? Dat je nog terug moet..

Welke dagen werk jij? En hoe lang voor en na sluiting school is dat?

Ok, bij Driestar??
    Die staan erg goed aangeschreven toch?

Voor die studiemiddagen krijg je wel betaald neem ik aan?
    Hoe zijn je werkdagen straks ingedeeld na je verlof?

19. Eeksie

Eeksie Bekend lid

10 jun 2011
    640
    0
    16
    Drenthe
    Ik heb inderdaad de PABO op de Driestar gedaan. Prima opleiding, in bepaalde opzichten wel met eigen denkwijze waar ik niet altijd in mee kon gaan of een andere mening had (Als enige...) :D

Studiemiddagen zitten bij je 'takenpakket' in, evenals ouderavonden, commissies, e.d. Deze krijg je niet apart betaald...

Ik ga nu maandag, dinsdag en vrijdagochtend werken. Ik was er altijd om 7.30 (zal nu iets later worden) en probeerde om 17.15 echt weg te gaan. Tussen de middag MOET ik van mijzelf een half uur echt pauze nemen, dus lekker zitten, broodje eten, kopie thee erbij...
    Daarnaast doe ik thuis ook nog wel aardig wat: rapporten schrijven, oudergesprekken vastleggen, hulpplannen maken en evalueren, toetsen invoeren, bepaalde voorbereidingen...

20. Ja en dat kan hier dus niet en daarom twijfel ik.
    Vriend is int. Chauffeur..
    als je iets wil lukt het, maar ik heb geen zin dat mn meissie dan veel op de bso zit.

Een paar keer een ochtendje bij opa en oma vind ik niet erg. Of een middagje een paar uurtjes.
    MaarHet moet niet uuuuren in een week zijn.
    PapaIs er ook al niet doordeweeks dusja.

WeZijn nu bezig voor een tweede, en eer ik klaar zou kunnen zijn met de opleiding gaan beide kindjes dan wel naar school..

Reageren gaat beetje moeilijk, telefoon doet raar.

Vind je je salaris een beetje redelijk in verhouding met de hoeveelheid werk?

Ohja ik wil waarschijnlijk deeltijd gaan doen. Ff kijken naar de kosten en hoe we dat regelen dan..

Deel Deze Pagina