Huishoudelijke hulp, hoe & wat...

Discussie in 'De lounge' gestart door Zuss, 16 feb 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zuss

Zuss Bekend lid

3 nov 2011
    559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Na jaren heb ik mijn man eindelijk zo ver dat hij ermee ingestemd heeft om hulp in de huishouding te nemen :). Hij heeft altijd volgehouden dat we twee gezonde jongen mensen waren en dat we het toch echt zelf moesten kunnen. Ben ik het in principe helemaal mee eens, maar we hebben allebei een fulltime baan en zijn niet gezegend met huishoudelijke discipline. Ikzelf heb er gewoon een hekel aan, en mijn man heeft volgens mij oogkleppen wat rommel en stof betreft. Ook vooruitdenken is voor hem wat lastig, een wasje draaien komt bij hem dan ook pas op als zijn onderbroekla leeg is...

Maar goed, die hulp gaat er nu dus komen! Nu vroeg ik me alleen af aan de meiden onder jullie die het ook hebben: hoe hebben jullie dat geregeld? Hoe zijn jullie aan jullie hulp gekomen. Hoe vaak komt de hulp en voor hoe lang?

Als ik zou willen dat de hulp elke week mijn huis stofzuigt, afstoft, de badkamer en keuken poetst, een wasje draait en de bedden verschoont, hoeveel uur heeft zij (hij?) daarvoor nodig?

Ben benieuwd naar jullie ervaringen!

2. Djamila

Djamila Fanatiek lid

8 okt 2010
    2.221
    3
    0
    Mijn moeder doet dit al jaren. Ben 1x met haar mee geweest en zij deed een huis in 3 uur. Was hoefde ze niet te doen. Wel de keuken, badkamer boven en beneden. stoffen zuigen en dweilen.

3. heleentje80

heleentje80 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.296
    28
    48
    Gent
    mijn vader is alleenstaand en heeft om de 14 dagen een poetsvrouw voor 4u. In die tijd dweilt ze beneden, ruimt op, stoft af en doet de ramen. Afwassen of de was of koken doet ze niet.
    Mijn vader krijgt deze van de gemeente omdat hij 65-plusser is (is wel in vlaanderen, weet niet hoe het in nederland is).
    Hij betaald 6 euro per uur.

4. Eefke84

Eefke84 Niet meer actief

ik denk dan een uurtje of 4. heb zelf weleens als poetshulp gewerkt en deed in 3 uur ook alles maar hoefde geen bedden te verschonen en ook de was niet te doen

5. Zuss

Zuss Bekend lid

3 nov 2011
    559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Over de was: het is niet mijn intentie dat de hulp 'de was' gaat doen. Maar meer dat ze bijvoorbeeld de dekbedden in de machine stopt als ze de bedden heeft verschoont, of de handdoeken uit de badkamer en keuken na het poetsen. Of dat ik bijvoorbeeld een briefje kan achterlaten met 'er zit een was in de machine, zou jij deze voor mij in de droger willen stoppen als ie klaar is'.

6. mamazeyad

mamazeyad Niet meer actief

ik heb het zelf jaren gedaan. ik deed eigenlijk van alles. stoffen, badkamer, toiletten, strijken, was draaien en ophangen, stofzuigen, dweilen, ramen zemen enz. kwa uren ligt het eraan hoe groot je huis is en wat je allemaal gedaan wilt hebben. met drie uur per week kom je wel heel ver;)

7. mamazeyad

mamazeyad Niet meer actief

6 euro per uur kom je niet meer mee weg;)
    het is nu minimaal 9 euro per uur. maar ik vroeg er altijs 10 euro per uur voor en ik ken ook mensen die 12,50 per uur krijgen

8. Snoopy82

Snoopy82 Fanatiek lid

23 mrt 2009
    3.755
    0
    36
    Hier 1x per week 3u hulp in huishouding gehad tot voor kort en ze deed elke week:

- keuken helemaal soppen inc gasfornuis magnetron etc
    -afwassen als dat er stond
    -badkamer grondig
    -wc
    -slaapkamers soppen
    -tapijten uitkloppen op balkon
    -woonkamer stoffen/soppen

Dan aan t eind gehele woning en slaapkamers etc alles erbij stofzuigen en dweilen en alle matjes terug op hun plek en tapijten.

en wanneer ik t nodig vond of aangaf: balkon voor en achter schoonmaken, ramen lappen, meubels schuiven en erachter en eronder stofzuigen, was strijken.

dit was 4u totaal dus met half uur pauze en half uur reizen en 3 uurtjes werken. Voor 4uurtjes 40 euro. Dus 10 euro per uur.

9. Mime28

Mime28 Fanatiek lid

24 nov 2008
    4.050
    1
    0
    Wij hebben verschillende gehad inmiddels, altijd via via, bij ons appartment was het 3 uur per week, nu in ons huis 4 uur. Standaard is denk ik idd stoffen, zuigen, dweilen badkamer keuken mss bed verschonen en strijken. Maar je kan natuurlijk altijd met de schoonmaker bespreken wat hij /zij bereid is om te doen en wat jij gedaan wil hebben. Er zit in mijn ervaring heel veel verschil in de kwaliteit van het werk en ook van de bereidheid af en toe wat anders te doen.

10. frummeltje31

frummeltje31 Fanatiek lid

16 sep 2009
    2.158
    110
    63
    wij hebben ook een huishoudelijk hulp en deze hebben wij via mijn schoonmoeder. Ben ook goed bevriend met haar. Maar zij doet bij ons eens in de 2 weken stoffen, zuigen, dweilen (hele huis) en de badkamer en wc's. Soms ook nog wat extra klusjes als de keukenkastjes of de ramen lappen. En ze vouwt uitzichzelf de was vaak op als die er ligt en de vaatwasser ruimt ze uit en in.

Ze doet dit alles in 3 uur, voor 12,50 per uur. Ze blijft vaak ook wel wat langer als dat nodig is.

11. Nikki88

Nikki88 VIP lid

29 jul 2008
    11.656
    230
    63
    Marktplaats en referenties vragen of rondvraag doen bij buren
    Bij gemiddeld huis 1x p/w 4 uurtjes en 4x per jaar wat extra uurtjes voor de bijzondere klusjes
    Afhankelijk van regio e.d. Eur 10-15 p/u

Succes met vinden van een goede, dat is best lastig!

12. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.345
    36.200
    113
    Jeetje, dan hadden wij echt eentje die lui was haha. Wij hadden een schoonmaakster en wij wilden graag dat ze boven zou afstoffen, stofzuigen en de bedden verschonen, en 1 keer in de 2 weken de badkamer. Ze vond 3 uur per week daar te weinig tijd voor, terwijl ik hier mensen zie in 3 uur bijna het hele huis doen. Gelukkig maar dat wij haar hebben opgezegd.

Wij zijn dus nu op zoek naar een nieuw iemand. Ik heb op marktplaats een advertentie gezet en daar nodig ik iemand vanuit.

13. Rihana23

Rihana23 Actief lid

19 okt 2011
    365
    0
    0
    NULL
    NULL
    Suus het ligt er ook een beetje aan hoe groot je huis is en hoe alles wordt bijgehouden...

Heb een half jaartje dit werk gedaan uit noodzaak want wat een pokkewerk totaal niet mijn ding.

Maar bij mij hielden de bewoners alles netjes dus ik deed dan de badkamer uitgebreid, de wc's afnemen, boven en beneden stofzuigen af en toe ramen lappen maar dan kon ik ook net alles doen.
    Bedden deed ik bij sommige vond dat best smerig hihihi
    De keuken deed ik ook maar goed het ligt er dus aan hoe slordig iemand is of hoe netjes.

10 a 12,50 is toch het minimale wat er gevraagd wordt in belgie liggen de prijzen lager.

14. AtraVim

AtraVim Bekend lid

22 nov 2011
    706
    0
    0
    Ik werkte zelf op zaterdag ochtend van 08.00 tot 12.00u. (Bijbaantje in groot gezin, was 15, 16 jaar.)
    Dan deed ik de grote woonkeuken afstoffen, stofzuigen en dweilen, de woonkamer net zo, 2 badkamers poetsen, en 4 slaapkamers afstoffen en stofzuigen, en bedden verschonen.
    Had ik tijd over, dan hing ik een wasje op.
    en om de week deed ik van zowel het woonhuis als het bedrijf er aan vast, de ramen lappen.

Ik denk dat dat toch wel de hoofdzakelijke dingen zijn die een huishoudelijke hulp doet.

15. heleentje80

heleentje80 Fanatiek lid

30 dec 2006
    2.296
    28
    48
    Gent
    Eventjes over die 6euro per uur in belgie.
    Dit komt uit van het ocmw (de sociale dienst) en bepaalde personen krijgen dan een poetsvrouw die ingeschreven is als gemeente-ambtenaar. Die prijzen zijn wel lager omdat met je inkomen berekend wordt, het is ook enkel voor zieken, bejaarden, mensen die beschut wonen ed.

16. Tennes

Tennes Niet meer actief

Ik heb zelf hulp. 1x in de week voor 2 uurtjes. Daarin wil ik graag dat hij (jah, het is een hij) de ene week de bovenverdieping doet. Twee badkamers en 4 slaapkamers. Dweilen, stofzuigen, badkamers peotsen en stoffen. De andere week doet hij de benedenverdieping. Dweilen, stofzuigen, stoffen, keuken. Dat redt hij prima in 2 uur tijd.

Ik heb mijn hulp via een bemiddelingsorganisatie en dit bevalt mij supergoed!!
    Ik weet alleen niet of ik de naam hier mag neerzetten. Dus bij belangstelling pb me even.

17. Zuss

Zuss Bekend lid

3 nov 2011
    559
    0
    0
    NULL
    NULL
    Meiden, superbedankt voor jullie verhalen! Wij zijn in ook best netjes (alhoewel ik meer dan mijn man, die laat graag overal papieren en kleding slingeren), en door onze fulltime banen ook niet veel thuis, dus dat scheelt weer. Het lijkt me alleen zooooo fijn als idd een keer per week die stofzuiger en stofdoek door het huis ging en dat ik me geen zorgen meer hoef te maken over een schone badkamer/toilet.
    Het ziet ernaar uit dat 3 a 4 uur per week inderdaad genoeg zal zijn voor de werkzaamheden die ik in gedachte had. Dank jullie wel! Qua bedrag zat ik inderdaad al aan 10-12,5 euro te denken.

18. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.345
    36.200
    113
    Ik hield alles goed bij en ons huis is boven gerust aardig klein te noemen. Ze was gewoon lui haha...

Deel Deze Pagina