Wie is minder gaan werken en wie niet na bevalling?

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Sunny37, 15 jul 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.899
    7.617
    113
    Mijn man werkt trouwens ook 4 dagen en zo is het wat ons betreft prima te regelen hoor! Allebei 1 dag thuis en de kinderen verder nog 3 dagen naar de BSO.

    Toen ik ze nog niet allemaal op school had hadden wij een gastouder die ook BSO en VSO deed, dat was wel makkelijk. Dus we brachten de kinderen 's ochtends naar de GO en die bracht degenen die naar school moesten naar school, ving de rest op, haalde de rest uit school en dan haalden wij alles op 1 adres op. Ideaal en heel vertrouwd.
     
    Hopsatee en Sunny37 vinden dit leuk.
  2. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    Na de geboorte van de eerste ben ik van 36 uur naar 28 uur gegaan maar dat vond ik te weinig. Heb het drie maanden vol gehouden en toen weer terug naar 36. Nu met de derde op komst houd ik het ook zo. Ik werk onregelmatig en de 36 uur is verdeeld over vier dagen. Vind het wel prima.
     
    Sunny37 vindt dit leuk.
  3. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Ik ben niet minder gaan werken, maar wel meer thuis gaan werken.
    Omdat ik per dag 2 uur reistijd heb bespaar ik zo al 4 uur in de week waarin ik bijv. het huishouden kan bij houden, tijd die ik anders kwijt ben aan rijden. Op de dagen dat ik naar kantoor ga ben ik wel moe; het zijn lange dagen. Maar de dagen dat ik thuis werk en in de weekenden bereid ik ook al veel voor voor mijn kantoordagen (voedingstorens klaarzetten, was wegwerken, koken voor de rest van de week. Daardoor red ik het op deze manier :)
     
  4. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Oh en mijn man en ik werken beiden 36 uur.
    Mijn kantoordagen zijn di-wo-do, maar mocht ik een keer een afspraak of deadline hebben dat ben ik wel flexibel genoeg om 1 dag te wisselen.

    We gaan nu voor een tweede en ik ben van plan het zo te houden.
     
  5. Hopmarjanneke

    Hopmarjanneke VIP lid

    10 jul 2008
    13.508
    496
    83
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Na de geboorte van de oudste ben ik van 36 naar 32 uur gegaan, werkte daardoor dus 4 dagen p/w. Mijn partner is volledig thuis. Inmiddels een andere baan en hier kon ik niet naar 32 uur toe. Ik werk dus sinds een paar maanden weer 36 uur, maar wel met een hele mooie uitdaging.
     
    Hopsatee vindt dit leuk.
  6. Hopsatee

    Hopsatee Niet meer actief

    Nu met twee is het inderdaad ook prima te regelen in deze constructie mede ook omdat ik een flexibele werkgever heb is het goed te doen. Ik wil namelijk ook niet minder werken maar vraag mij soms af ik dat met een derde erbij wel kan handelen. Het voelt zo druk terwijl ik herken wat jij zegt: nummer '1 was life-changing, nummer 2 doen we er al bij. Dank voor het delen van je ervaring!
     
    Juul75 vindt dit leuk.
  7. Betsy

    Betsy Niet meer actief

    Ik ben van 36 uur naar 27 uur gegaan. En neem nu ook nog 3 uur per week ouderschapsverlof op. Heb wel bijna 3 uur reistijd per dag dus dagen van 9 uur zijn niet haalbaar met halen en brengen naar kdv.

    Als we straks verhuisd zijn heb ik dus heel veel extra tijd en ben ik voorlopig absoluut niet van plan meer te gaan werken. :D
     
  8. julia80

    julia80 Fanatiek lid

    11 jan 2014
    4.460
    2.276
    113
    Ik ben van 32 uur naar 28 gegaan na komst van eerste en zo gehouden tot tweede twee jaar was.( moest ook voor die functie). Nu sinds een tijdje maar 18 uur verdeeld over drie dagen, het is erg fijn dat er geen opvang buiten schooltijden nodig is!
    Maar ben aan twijfelen om helemaal te stoppen met werken maar dan wel weer over iets anders na te gaan denken
     
  9. Gewoonsamen

    Gewoonsamen Actief lid

    29 sep 2012
    477
    235
    43
    Na de geboorte van onze dochter van 32 naar 24 gegaan. Toen binnen een jaar overgestapt naar nieuwe werkgever waar ik het eerste jaar weer 32 heb gewerkt. Dat op een gegeven moment teruggebracht naar 28 uur (met ouderschapsverlof). Nu zwanger van nr 2 en na mijn verlof ga ik 24 uur werken (ook met ouderschapsverlof dus behoud mijn contract van 32 uur)
     
  10. Donkerblauw

    27 aug 2014
    30
    5
    8
    NULL
    NULL
    Na de eerste ben ik van 40 naar 24 uur gegaan met 2,5 uur reistijd per dag. I.v.m. reistijd werk ik geen halve dagen dus verdeeld over 3 dagen per week.
    Dit houd ik zo als de tweede er is.
    Mijn man werkt gemiddeld 50 uur per week.
    Is op zich goed te doen, alleen maakt de kleine lange dagen op de opvang. Daar voel ik me wel eens schuldig over, al lijkt hij er zelf niets om te geven.
     
  11. Jajo

    Jajo Fanatiek lid

    7 aug 2015
    3.462
    904
    113
    Na N ben ik 36 uur blijven werken. Mijn man heeft 1 dag vakantie in de week opgenomen (had bizar veel uren over de jaren heen gespaard) en dus van 5 naar 4 dagen gegaan. Ik werk onregelmatig en met 2 dagen crèche was het prima te doen. Ik hou van mijn werk en de kleine was weinig bij anderen.

    Nu ga ik 1 dag in de week minder werken dmv ouderschapsverlof. Er is wel spraken van dat onze werkdagen van 8 naar 9 uur gaan. Dan weet ik nog niet wat ik ga doen. Mijn man werkt weer fulltime
     
  12. suikerklontje

    suikerklontje Fanatiek lid

    23 nov 2015
    1.116
    522
    113
    Ik ben van 36 uur naar 27 gegaan. En binnenkort ga ik naar 24 uur.
    Ik vind de avonden zn gestress, vriend is veel van huis en ga daarom 1 dag 3 uur minder werken, waardoor er rust in de namiddag/avond is en meer tijd door kan maken met onze dochter.
     
  13. FoxyDiamond

    FoxyDiamond Bekend lid

    23 jan 2017
    637
    231
    43
    Ik ben van 40 naar 36 uur gegaan (kon ook niet minder ivm leidinggevende functie) en het bevalt me echt prima! Ben 1 dag in de week thuis en werk de overige dagen tot half 4 dus heb nog de middag om samen met mn zoontje door te brengen. Mijn vriend werkt 1 dag per week thuis en overige dagen is het oma/gastouder.

    Had van tevoren gedacht dat ik me super schuldig zou voelen maar ik geniet nu zelfs meer van de kleine dan toen ik hele dagen met hem zat tijdens mijn verlof.. Ik ben geen thuiszit type en het is prima te combineren voor mij op deze manier.
     
  14. Wij2018

    Wij2018 Actief lid

    21 jul 2018
    465
    156
    43
    Vrouw
    Toen de eerste geboren werd had ik geen werk en daarna ben ik altijd voor max 32 uur gaan werken, maar nu werk ik 25 uur en dat is goed te doen. Als de tweede er straks is, is dat ook echt wel de max wat ik wil blijven werken.
     
  15. Lunarosa

    Lunarosa Actief lid

    24 jul 2017
    183
    135
    43
    Vrouw
    Ik ben van 40 uur werken naar thuisblijven gegaan na de zwangerschap van mijn oudste. Ik kwam al snel na de bevalling alleen te staan en door een speling van het lot kreeg ik een enorme financiële meevaller waardoor ik het voorlopig nog even kan uitzingen. Ik doe wel freelance af en toe wat klussen en wil volgend jaar weer een studie gaan oppakken maar ben voorlopig nog even thuis.
     
  16. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.639
    21.132
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Ik ben gewoon 34 uur (4 dagen) blijven werken. Vriend heeft dagen zo ingedeeld dat hij oo maandag thuis is. Zie niet in waarom altijd alleen de vrouw minder zou gaan werken.
    Minder werken heeft gevolgen voor veel dingen, zoals pensioenopbouw. En mochten partner en ik onverhoopt uit elkaar gaan, kan ik mezelf gewoon bedruipen en zelf een huisje of appartement kopen. Ik wil daarin gewoon onafhankelijk zijn.
     
    Hopsatee vindt dit leuk.
  17. NdNk

    NdNk Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    2.321
    1.421
    113
    Vrouw
    1e kindje van 32 uur naar 24 uur gegaan.
    2e kindje oudeschapsverlof 50% opgenomen voor de duur van een jaar. Dus een jaar lang maar 12 uur gewerkt per week.
    3e kindje voornemens te gaan stoppen met werken.
     
  18. Lumiere

    Lumiere Fanatiek lid

    11 dec 2012
    3.622
    593
    113
    doktersassistente
    Brabant
    Ik werkte 34u (3 hele en 2 halve dagen) en mijn vriend 36, in vaste ploegen ochtend/middag of middag/avond. Door die ploegen konden we elkaar vaak aflossen waardoor minder opvang nodig. Helaas kreeg ik een slaapstoornis na mijn zwangerschap waardoor ik het niet meer trok en 3 jaar na de geboorte van onze zoon teruggegaan ben naar 30u (3 hele en 1 halve dag). Ik ben de woensdag vrij en dat gaat gelukkig goed. Nog wel vaak moe wegens slapeloosheid maar wel meer mogelijkheid om bij te tanken.

    Nu is het mijn vriend die zijn vroege diensten steeds slechter verdraagt. Hij heeft dan 5 dagen van 6 tot 14u, dus 4.40 opstaan. Hij kan niet slapen voor middernacht en doet het die weken met 4 uur en nog wat...nu is hij aan het rondkijken voor wat anders maar als hij overdag gaan werken is er meer bso nodig, en we vinden het toch al een flinke omschakeling van gastouder naar basisschool...
     
  19. Bubblez

    Bubblez Niet meer actief

    Ik ben gestopt met werken.

    Mijn man heeft een eigen bedrijf en werkt behoorlijk veel. Zo houden we alles keurig bij en hoeft onze zoon niet naar de opvang oid.

    Als onze dochter over 4.5 jr naar school gaat dan ga ik weer aan het werk :)
     
  20. Wolky84

    Wolky84 Bekend lid

    1 jan 2018
    630
    638
    93
    Vrouw
    Als zelfstandig ondernemer werkte ik tot voor mijn zwangerschap 50-60 uur. Nu 40 uur. Officieel werk ik na de bevalling nog 32 uur. We hebben straks 3 dagen opvang, 1 dag ben ik vrij en 1 dag ouders die oppassen.

    Man wilde eerst ook dag minder gaan werken maar doordat hij vaak moet reizen gaat dat niet werken want dan moet ik het in die weken alsnog alleen oplossen. Dus hij is "vliegende keep" en zo hebben we juist aardig veel flexibiliteit.

    ik denk dat we zo een mooie balans gaan hebben en zo niet; dan passen we ons weer aan. Is ons eerste kindje dus geen idee nog!
     

Deel Deze Pagina