belastingvraagje

Discussie in 'De lounge' gestart door joan81, 29 mrt 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. joan81

joan81 Bekend lid

28 dec 2008
    822
    0
    0
    Hoeksche waard
    Hey meiden,

ik ben bezig met mijn belastingaangifte. Ik ben voor een deel van dit jaar fiscaal partner met mijn ex. Nu krijg ik een flink bedrag terug, hij een stuk minder. Mijn ex vind dat hij eigenlijk recht heeft op een deel van dat geld omdat we een deel hebben samen gewoond dit jaar. Hij zei dat als hij veel geld zou terug krijgen hij wel een stuk wilde delen met mij (niet dat ik dit had gewild overgens)

Wat vinden jullie heeft hij ook echt recht op een deel?

2. Romy1979

Romy1979 Niet meer actief

Waarom krijg je geld terug?

3. Bubblez

Bubblez Niet meer actief

Je vult het per persoon in dus het is ook jou recht..
    Mijn ex wou dit ook, amahoela, ik heb er voor gewerkt!

4. Romy1979

Dit is niet helemaal waar.
    Als fiscaal partner kun je gaan verrekenen en het zo doen dat het bij de 1 gunstiger uitpakt als de ander.

het ligt er dus echt aan waarom je het terugkrijgt.

5. joan81

joan81 Bekend lid

28 dec 2008
    822
    0
    0
    Hoeksche waard
    Romy; inkomensafhankelijke combinatie korting.
    Ik werk weer vanaf september vorig jaar. In het begin van het jaar nog 2 maanden WW gehad, daarna was ik fulltime thuisblijf moeder omdat ik geen werk kon vinden, tot we uit elkaar gingen toen ben ik weer gaan zoeken naar werk.

6. Chantalleke1985

Chantalleke1985 Actief lid

10 apr 2009
    316
    0
    16
    Wanneer je bij zou moeten betalen, zou hij dan ook de helft mee betalen?

7. joan81

joan81 Bekend lid

28 dec 2008
    822
    0
    0
    Hoeksche waard
    ik kon niets verdelen, wel zijn teruggave van de kinderallimentatie maarja daar hoef ik geen geld voor terug...

8. joan81

joan81 Bekend lid

28 dec 2008
    822
    0
    0
    Hoeksche waard
    Dat weet ik niet of hij dat zou doen...

9. Romy1979

Ok, dus jij verdiende het minst van jullie beide.

Heb je in die periode wel van zijn inkomen geleefd?
    Zoja, dan vind ik eigenlijk dat je het moet verdelen. Je hebt dan immers een gezamenlijk huishouden gevoerd.

Maar goed, dat is de eerlijke manier.

10. Romy1979

Dat is een goede idd, net zozeer dat als hij beloofd met jou te delen als hij terug zou krijgen. Dan moet je je ook maar afvragen of hij dat doet.

Blijft toch een persoonlijke kwestie. Lastig hoor.

11. Riverr

Riverr Fanatiek lid

27 aug 2012
    2.019
    172
    63
    Hier gaat alles op een grote hoop, hij moet betalen, ik krijg veel terug, we 'verrekenen' dat met elkaar en het bedrag wat overblijft is gewoon van ons samen.

Over 2013 krijgen we een hoop terug en dat gaan we ook niet verdelen, dat is gewoon van ons samen.

Ik heb er nooit zo over nagedacht.. Als ik eerlijk ben vind ik een beetje kinderachtig maar misschien dat als jullie altijd alles 50/50 doen (dus woonlasten 50/50, boodschappen 50/50, uitjes 50/50 etc) dat het dan anders ligt, geen idee, dat is inderdaad persoonlijk. Wij hebben al het geld op een grote hoop zeg maar, wat van hem is is van mij en andersom, dus wij hebben over dit soort dingen dan ook geen gedoe.

12. novaa

novaa Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.286
    0
    36
    Precies dit.

13. joan81

joan81 Bekend lid

28 dec 2008
    822
    0
    0
    Hoeksche waard
    wij hebben geen relatie meer en wonen dus niet samen, voorheen ging ook alles op 1 grote hoop. wat van mij was was van hem en andersom.

14. joan81

joan81 Bekend lid

28 dec 2008
    822
    0
    0
    Hoeksche waard
    Klopt, ik heb dit jaar het minste verdiend..
    Ja we hebben samen van zijn inkomsten geleefd.. Hij werkte, ik zorgde voor de kinderen en het huishouden..
    Voorheen deelde we dus ook alles, ook als ik geld terug kreeg en hij moest betalen. Alles kwam op 1 hoop en hier deden we beide niet moeilijk over..

Maar de inkomensafhankelijke combinatie korting is toch alleen over de maanden dat ik gewerkt heb? De combinatie korting als 1 werkt en de ander voor de kinderen vervalt toch als je niet het hele jaar samen hebt gewoond?

15. joan81

joan81 Bekend lid

28 dec 2008
    822
    0
    0
    Hoeksche waard
    ik twijfel of ik hem een stukje geef, maar wat ook mee speelt hij krijgt ook geld terug omdat hij allimentatie betaald.
    Hij betaald al het minimale, ik had meer kunnen krijgen (kwam uit de draagkracht berekening) maar omdat hij het niet breed heeft heb ik ervoor gekozen dat hij minder hoeft te betalen. Ik maak veel kosten voor de meiden en daar doe ik ook niet moeilijk over..
    Dus netto betaald hij al minder aan de kinderen dan ik... dit speelt dus ook mee in mijn twijfel...

16. novaa

novaa Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.286
    0
    36
    De korting geldt idd alleen voor jou, dan is het feit dat je samen zijn inkomen hebt gedeeld toen je nog geen werk had niet meer relevant. Toch? Of zie ik het nou verkeerd?

Inkomensafhankelijke combinatiekorting

17. chrystel73

chrystel73 VIP lid

9 jan 2009
    6.300
    2.569
    113
    een gedeelte van het jaar dat je nog samen met hem woonde heb je voor een groot gedeelte niet gewerkt.

ik zou een tussenweg zoeken. Van het bedrag wat jij terugkrijgt niet de helft maar een derde aan je ex geven.
    Hij heeft per slot van rekening ook een tijdje alleen voor het inkomen gezorgd

18. marloes80

marloes80 VIP lid

6 aug 2006
    22.024
    901
    113
    Ik zou het netjes uitrekenen. De helft van het bedrag pakken, dat delen door 12 maanden. Wat daaruit komt weer maal het aantal maanden dat jij gewerkt hebt, want sinds dat moment heb je er recht op.

Voorbeeldje, ik weet de bedragen en maanden natuurlijk niet...
    Krijg je dus 1200 euro, dan rekenen met 600
    600 delen door 12 maanden, is 50 euro per maand. Heb jij bv 4 maanden gewerkt, dan 50 x 4 = 200 voor hem, 1000 voor jou

19. dobbel

dobbel Fanatiek lid

12 feb 2009
    3.868
    39
    48
    ergens in het heelal
    als je in goede verstandhouding uit elkaar bent gegaan, en je maanden op zijn inkomen hebt geleeft ook al zorgde je voor de kids. tja dan zou ik voor de verstandhouding ook een tussenweg zoeken,

inderdaad 1/4 1/3 zo iets ipv de helft.

maar goed dat in het oog voor de kinderen.

wat ik me wel afvraag hoe weet hij dat jij terugkrijgt?? moet je ex soms bij betalen??

hoe lang zijn jullie fiscaal partners geweest, hoe lang heb je van zijn inkomen geleeft enz enz zou bij mij allemaal mee spelen.

20. Riverr

Riverr Fanatiek lid

27 aug 2012
    2.019
    172
    63
    Oooohhh 1000 maal excuses, ik heb gewoon echt niet goed gelezen.. Het staat notabene in je openingspost, sorry!

Ja lastig.. als ik de rest dan zo lees dan zou ik hem niets geven of maar een heel klein deel, hij kan een deel van zijn alimentatie ook al aftrekken dus het is niet zo dat jij heeeeeeel veel krijgt en hij helemaal niks.

Deel Deze Pagina