wie zelf gekozen voor inleiden 41 weken

Discussion in 'De bevalling' started by Belindada, Jan 9, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Belindada

Belindada Niet meer actief

Dames, hier kan je kiezen om bij 41 weken ingeleid te worden.

Wie heeft hier nog meer voor gekozen zonder echte medische reden?

2. Engeltje1

Engeltje1 Niet meer actief

Ik ben donderdag (pas) 39 weken.

Ik vind het zo zwaar nu, dat we het hebben gehad over inleiden.
    Doen ze ook pas vanaf 41 weken.
    Mocht hij niet eerder komen, kies ik er wel voor.

3. Jade86

Jade86 Bekend lid

Hier ook zo. Ik ben nu 38.3 dagen zwanger. Bij 41 weken word ik doorverwezen naar de gyn en mag ik kiezen om ingeleid te worden of af te wachten.
    Ik heb al weken last van voorweeën en bekkeninstabiliteit. Ik heb het echt gehad nu, daarom kies ik ervoor om bij 41 weken ingeleid te worden.
    Ik hoop dat het niet zover hoeft te komen, maar ben bang van wel.

4. Bri

Bri Niet meer actief

Bij m'n tweede hebben we die keuze ook besproken, tijdens de controle op 40 weken. Ik zei toen: zolang ik het nog te doen vind, wil ik het afwachten. Een inleiding is niet alles, leidt vaker tot complicaties dan een spontane bevalling en bovendien wilde ik graag weer thuis bevallen, net zoals de eerste keer.

Uiteindelijk is het zover niet gekomen, dochterlief is bij 40+2 al geboren. Mijn antwoord zou zijn: nee, liever geen inleiding zonder noodzaak. Maar dan wel graag een extra controle (heb zelf bijvoorbeeld een CTG + echo gehad omdat ik wat minder leven dacht te voelen, daaruit bleek dat de placenta er goed uitzag en er voldoende vruchtwater was; dit stelde mij voldoende gerust om het aan te zien).

5. Bonnie87

Bonnie87 Actief lid

Jun 12, 2010
    102
    0
    0
    Tiepmiep
    Friesland
    Hier 41+1weken en ik ga vanmiddag de opties bekijken.
    Om 13.15u moeten we in het ziekenhuis zijn. Ga in ieder geval vragen of ze me eventueel kunnen strippen, ik hoop dat er een beetje ontsluiting is i.v.m. krampen en lage rugpijn af en toe.

Daarna zal ik toch de keus moeten maken voor het inleiden.
    Ze laten het deze week nog zitten en dan moet het sowieso. Maar ik heb het liever ook niet, maar ik kan zo ook niet meer veel langer doorgaan. Ik zal me even laten informeren over hoe en wat. Ik heb ook gehoord dat een bevalling die op gang komt doordat het lichaam het zélf aangeeft beter is dan wanneer het middels opwekking gaat. Zoiets moet je toch zelf ervaren..

6. Yjc

Yjc Fanatiek lid

Jan 18, 2008
    1,133
    0
    0
    Tilburg
    Ik heb er bij de 2e zelf voor gekozen om meerdere redenen.
    - mijn eerste is bij 42 weken ingeleid en dat was prima verlopen dus ik was niet bang voor inleiding en wilde zelf graag zo bevallen (was eigenlijk zelfs bang voor een spontane bevalling).
    - die ene week zou ook niet veel meer uitmaken, qua groei e.d., met 41 weken zijn ze er echt wel klaar voor.
    - wilde niet dat nr 2 geboren zou worden op de dag dat ik een jaar eerder een bbz had gehad (en dat was in week 42)

Dus nr 2 is met 41 weken ingeleid. En binnen 4 uurtjes was het gepiept en konden we weer lekker naar huis!

7. Smiley24

Smiley24 Fanatiek lid

Jun 1, 2008
    4,093
    1
    38
    Bij mijn 2e zwangerschap kon ik na 41 weken kiezen wanneer ik ingeleid wilde worden. Dus is het 41+5 geworden :) Alles verliep prima!!

8. Tord

Tord VIP lid

Oct 26, 2009
    7,304
    299
    83
    Ik vind het best een lastige keuze. Ik ben absoluut voor een zo natuurlijk mogelijke bevalling. Máar, het is niet voor niets dat in heel veel andere landen ze je niet langer dan 41 weken laten doorlopen. Het risico wordt dan toch wel groter.
    Hoe zit het met de controles vanaf week 40?

9. jmm

jmm Bekend lid

May 29, 2008
    766
    0
    0
    kan je dat zelf zeggen aan de gynacoloog of je dan na 41 weken mag ingeleid worden ?? is dat een standaard procedure? gr jmm

10. jmm

jmm Bekend lid

May 29, 2008
    766
    0
    0
    welk risico?

11. Ster27

Ster27 Fanatiek lid

Jan 14, 2010
    2,905
    254
    83
    De vorige keer ben ik met 38w3d ingeleid ivm hoge bloeddruk en het feit dat ik echt helemaal op was.
    Mocht ik deze keer over de 41 weken heen gaan dan zou ik zeker kiezen voor een inleiding. Afgelopen jaar zijn er twee kindjes van vrouwen die ik ken na de 40 weken overleden, dus langer laten zitten zou ik niet aandurven.

12. Bri

Bri Niet meer actief

In steeds meer ziekenhuizen behoort dit inmiddels tot de standaard, dat je bij 41 weken de keuze krijgt om naar de gyn te gaan voor een inleiding. Als je hier niet voor kiest, blijf je nog een week bij de vk, en word je bij 42 weken overgedragen (als je dan nog niet bevallen bent).

13. jmm

jmm Bekend lid

May 29, 2008
    766
    0
    0
    oei hoe kon dat dan?

14. Bri

Bri Niet meer actief

Het komt heel soms voor, dat een voldragen kindje in de baarmoeder overlijdt. Bijvoorbeeld doordat de placenta niet goed meer functioneert of loslaat.
    Vreselijk, vooral omdat het kindje hoogstwaarschijnlijk gezond geboren had kunnen worden.
    In mijn directe omgeving heb ik het één keer gehoord, dat de placenta na 40 weken zomaar losliet en het kindje heeft het niet gered (en de mama heeft het ook maar op het nippertje overleefd). En één keer dat een kind na 40 weken nogal magertjes werd geboren, omdat bleek dat de placenta 'op' was. Die heeft echt flink moeten aansterken, er zat erg weinig vet op. Gelukkig voor haar (en haar ouders) is ze nog op tijd geboren.

Maar het is echt een misvatting dat de risico's bij 41 weken sterk zouden toenemen. Ik heb de statistieken er via cbs.nl meermalen op nageslagen, en de sterfte van baby's na 41 weken is niks hoger dan van baby's bij 38 of 40 weken. Het huidige overtijdbeleid lijkt dus goed te werken.

Wel zie je dat er steeds meer prenataal onderzoek (zoals ctg en/of echo) wordt gedaan bij overtijd. Hopelijk worden die tragische sterfgevallen daarmee voorkomen.

15. Marieke1983

Marieke1983 Niet meer actief

Hier kon ik wel voor kiezen omdat ik heel erge voorweeen had al weken. Moest ook nog voor mijn zoontje zorgen. Ik was toen 39+4 weken en had zware bi.
    Heb er niet voor gekozen, aangezien een natuurlijke bevalling die spontaan begint toch het beste is, ook voor je herstel. Die nacht begon het eindelijk maar ik stond 100% achter mijn besluit.

Ik had ook besproken dat ik ook met 41 weken niet ingeleid wilde worden maar dan wel iedere dag controle zou krijgen middels echo ed.

16. jmm

jmm Bekend lid

May 29, 2008
    766
    0
    0
    ja zekerr! moet zelf vrijdag weer naar gynacoloog ben benieuwd wat ze zegt en anders draag ik het zelf voor dat ik ingeleid wil worden en ook omdat ik de eerste een keizersnee heb gehad lijkt me dat wel iets om te doen dan! gr jmm

17. Escal

Escal Fanatiek lid

Aug 12, 2009
    3,441
    0
    0
    limburg
    ik heb zelf gekozen voor inleiding bij 41 weken
    het ging goed met mij, goed met de baby, was netjes a terme dus wat is een betere manier om de bevalling in te gaan leek mij.
    is me erg goed bevallen ( ;) ) maar hoop natuurlijk nu bij de tweede dat het natuulijk aan de gang gaat. lijkt me toch mooi om ook mee te maken maar mocht ik weer naar de 41 weken gaan zou ik opnieuw kiezen voor inleiding.

18. mamavanjill

mamavanjill Bekend lid

Oct 8, 2009
    641
    0
    0
    ik ben met mijn eerste ingeleid met 42+1. ik had er ZWAAR genoeg van, ik mocht kiezen. of elke dag op controle komen of inleiden. nou doe maar inleiden. ik hoefde daar echt niet over na te denken. je kindje is gewoon klaar en af met 40 weken en daarbij zijn er gewoonweg vrouwen waarbij een spontane bevalling gewoon niet begint. Ook deze uk zit er nog in en ik gok er op dat ook deze niet zelf gaat komen. Donderdag mag ik weer op controle en ga aankaarten om na het weekend in te leiden. ik ben er klaar mee weer, ik slaap nauwelijk van de pijn in mijn heupen, rug en benen en heb nog een 3jarige peuter hier rond hupsen. ik zit nu ook heel vaak krampachtig te 'wachtén' tot het begint. als mijn vliezen breken moet ik met de ambulance naar het zkh, moetliggend vervoerd worden omdat uk niet ingedaald is. en na een uur lang om de 5min ween moet ik ook al naar het zkh .. heb een med indicatie ivm een vleesboom in mijn baarmoeder. kortom, ik ben er KLAAR mee ;) dus hopelijk ben ik volgende week weer mama geworden!

het inleiden zelf vond ik niet echt een pretje, maar een natuurlijke bevalling is ook geen pretje haha. heb op het einde weenstormen gehad, ze vonden de persween niet sterk genoeg en ze zetten dat infuus steeds hoger, dat is echt HEEL vervelend maar je overleefd het wel (zo blijkt..) ik ben smorgens toen begonnen en had om 16uur pas 1,5cm. heb toen een ruggenprik gevraagd en om 20 uur had ik al 10! zo kan het dus ook gaan...

19. Flowergirl23

Flowergirl23 Fanatiek lid

Oct 22, 2010
    1,358
    0
    0
    Rotterdam
    JMM en mamavanjill...

Zijn jullie al trotse ouders van een pasgeboren beebje?

20. giraf

giraf Niet meer actief

ik heb gekozen voor inleiding zonder medische noodzaak met 41 weken.
    Ik was het zo beu, sliep al weken niet meer, kon niks meer binnenhouden en verzwakte met de dag, maar ik had wel een klein meisje waar ik voor moest zorgen...
    Bij de 1e ben ik met 41+5 ingeleid en dat was een supersnelle, makkelijke bevalling (krap 4 uurtjes), dus ik zag totaal niet op tegen het inleiden en de 2e bevalling ging nog sneller en makkelijker! (1 uur 50 min)

Share This Page