Ik heb altijd gezegd dat ik geen donor wilde zijn. Ik vond het een vreselijk idee dat ze me open zouden snijden en delen van mijn lichaam eruit zouden halen als ik dood was. Ik ben zowieso al een schijterd wat betreft alle medische aangelegenheden. #-o Maar toen ik mijn zoontje kreeg ben ik daar opeens heel anders over na gaan denken. Dan dacht ik: stel dat hij iets krijgt en een donor nodig heeft? Dan zou ik ook heel dankbaar zijn voor de mensen die zich als donor beschikbaar hebben gesteld. En dan zou ik hetzelfde ook terug willen doen. Dus toen heb ik gelijk mijn donorcodicil laten veranderen, dat ik donor ben voor alles. En nu vindt ik het eigenlijk wel een fijn idee dat je als laatste daad op deze wereld een ander mens kunt helpen om een beter leven te hebben. O
saraah ja je hebt wel gelijk dat is een gedachte die ik heb dat ze mij eerder opgeven want voor mij 10 andere die ze kunnen helpen. miloux dat klopt niet helemaal omdat mijn vader juist "wel donor" is maar hij kreeg geen donororgaan maar een kunstklep. en nog worden andere mensen voor hem gezet op de lijst die geopereerd worden. het ziekenhuis wist dat pap ook spoedgeval was, nu is het te laat geweest, hij is blijvend verlamd. hij kon niet meer eten, kreeg geen lucht bijna meer, hij huilde veel en nog veel meer, dit was dus voor de operatie en niet erna. waren ze er eerder bij geweest dan had hij geen herseninfart gehad, dus geen verlamming en slecht praten en heel zijn geestentoestand. nou denk je van ja en die andere mensen dan? juist! wie beslist er dan van wie gaat er dan als eerste! ik hoop dat het duidelijk is groetjes 101
Dat iedereen automatisch donor is, tenzij je een formulier invult wat aangeeft dat je het niet bent, vind ik de omgekeerde wereld. Dat betekent dus dat jouw lichaam van de staat is, tenzij je bezwaar maakt.
Ik ben geen donor en ga het ook niet worden. Ik laat de beslissing aan mijn man over mocht het zover komen.
Ik ben sinds mijn 18e donor. Toen was het zo dat je automatisch een formulier thuis gestuurd kreeg waarop je het kon aangeven. Ik heb door tattoos geen bloed mogen doneren, maar ook dat ga ik doen. Ik hoop dat er heel veel donoren bijkomen. Of dat ze in ieder geval laten registreren wat ze willen, anders zouden naasten dat voor ze moeten beslissen na hun overlijden. Het lijkt me erg dat je eigenlijk wel je organen wil doneren, maar het niet laat registeren, plots komt te overlijden en je familie beslist niet te doneren. En je moet het ook zo bekijken; wat als jouw kind een orgaan nodig heeft?
Ik heb het even nagevraagd, en ik theorie is dit zo in België, maar in praktijk vragen ze het toch nog altijd aan de nabestaanden. Ik vind dit geen omgekeerde wereld, het gaat er niet om dat je lichaam aan de staat toebehoort, maar dat je alles wat je kunt doen, doet om een ander te helpen. Jij bent dood, kunt niets meer doen met organen die toch vergaan, maar iemand kan er misschien nog jaren mee verder leven. Het is een kwestie van medemenselijkheid en naasteliefde, niet van 'eigendom zijn van'. (Zo zie ik dit toch ) Het is een beetje vergelijkbaar met een erfenis: ze zouden al het geld van mensen die sterven kunnen afhalen en mee begraven/cremeren, zodat niemand er nog iets aan heeft. Maar nu is het ook automatisch geregeld dat het geld overgaat naar kinderen, familie, testamentbegunstigden, ... Dit geld, net als de organen, gaat niet naar de staat, maar naar medemensen die er meer mee kunnen doen dan jij als je gestorven bent.
Ik vind, dat het er dus wel om gaat dat je lichaam dan tot de staat toebehoort. Dat is een heel belangrijk punt. Ik ben hier absoluut tegen. Misschien moet de overheid een goede campagne beginnen, dan wordt het toch ook onder de aandacht gebracht? Er zijn ook mensen die geen donor willen zijn, het is soms misschien een gevoel of een geloofsovertuiging. Je wordt bijna gezien als een onmens als je geen donor wil zijn. Iedereen heeft weer andere ideeën over het hiernamaals en de rol van het lichaam. Ik denk dat je mensen hier net zo min op mag aanvallen als dat iemand in God gelooft.
Ik ben zelf gelovig en heb begrip voor mensen die om religieuze redenen bijvoorbeeld geen donor willen zijn. Ik zou er ook nooit iemand op willen aanvallen! (Dat was dus oo niet mijn bedoeling tov jou! ) Ik vind het begrip 'staat' echter een leeg en hol begrip, dat gemaakt wordt door mensen om je heen en geen afstandelijk en anders orgaan is (ongelukkige woordkeuze). Ik denk ook dat het idee dat je aan de staat toebehoort een heel ongelukkig makend idee is, niet? In realiteit is het inderdaad wel vaak zo, maar inzake o.a. donorschap wil ik dat niet voorop zetten. Donorschap gaat er niet om dat je de staat gelukkig maakt, maar wel een medemens. Maar ik wil zeker niemand aanvallen die geen donor is/wilt zijn! Ik sta vaak nogal kritische ten opzichte van de 'vrije keuze en mening' in onze moderne maatschappij (omdat het vaak tot individualisme leidt), maar veel mensen hebben inderdaad een goede reden om geen donor te zijn. Dit vind ik iets anders dan onverschilligheid. Als je onverschillig zegt: 'het kan me niet schelen of er iemand geholpen wordt, ik heb er gewoon geen zin in, ze blijven van mijn lichaam', dan heb ik er mijn twijfels bij. Maar geen donor zijn omdat je bijvoorbeeld in de lichamelijke verrijzenis gelooft (zoals o.a. de joden), dan heb ik daar het volste respect voor! Ik wil dus helemaal niemand veroordelen, dit is gewoon mijn aanvoelen
Ik heb met de actie de brief zo in de prullenbak gegooid misschien heel raar maar ik wil er niet over nadenken degene die achterblijven mogen voor mij een beslissing nemen.
ik ben al heel lang donor. het is trouwens zo dat ookal ben je donor je nabestaanden toch toestemming moeten geven dacht ik...
Dat zou lekker zijn zeg, want mijn man is er tegen en ik wil alles af staan, waar heb je dan zo'n donorformulier voor. Volgens mij geef je daar op aan of je nabestaanden laat beslissen of niet. Ik zou het NOOOOOOOOIT aan mijn nabestaanden overlaten, die hebben wel iets anders aan hun hoofd op het moment dat ik kom te overlijden en ach, in de oven blijft er toch niets van me over, dus ze plukken maar wat ze hebben willen
Ik dacht dat als je een formulier ondertekent hebt, ze geen toestemming meer vragen aan je nabestaanden. In belgië is het zo dat je automatisch donor bent in theorie en dat je een formulier moet invullen als je géén donor wilt zijn (maar in praktijk vragen ze ook bij degene die geen formulier hebben ingevuld ter weigeren, of het goed is). Maar ik weet niet of ze het in nederland nog vragen aan de nabestaanden hoor, vermits je duidelijk toestemming hebt gegeven dat je donor wilt zijn, wat een andere situatie natuurlijk is dan automatisch donor zijn tot het tegendeel gevraagd wordt.