Een kennis van mij, zegt dat je geld in België krijgt al voordat je kindje geboren wordt vanaf een aantal maanden. En dat je daar meer kinderbijslag krijgt. ( dezelfde hoeveelheid als ons in 3 maanden maar hun krijgen het zelfde per maand ). Voor de mensen die hier meer over weten, of misschien in belgië wonen. Ben ik wel benieuwd of dat ook echt zo is eigenlijk. xx Chocoladekoekje
Je krijgt kraamgeld: Rijksdienst voor Kinderbijslag voor Werknemers Voor een eerste kind van de vader of van de moeder bedraagt het kraamgeld € 1.129,95 en anders € 850,15. Voor een meerling wordt per kind € 1.129,95 betaald. Over de hoogte van de kinderbijslag kan ik niet zoveel zeggen, aangezien die afhankelijk is van de werksituatie van de ouders. Je kunt hem wel hier berekenen: Rijksdienst voor Kinderbijslag voor Werknemers
Oke. Ja ik was heel nieuwschierig en vindt het ook belachelijk dat we dat hier niet in Nederland kunnen hebben.
Ja nou.. ik dacht dat we hier in Nederland wel genoeg belasting e.d. betaalde wat gewoon verdwijnd in de lucht. Dus vandaar, en ook België zal het wel ergens vandaan halen.. dus denk dat Nederland dat ook wel kan. Bovendien we betalen zoveel belasting dat ik wel vind dat je op zich wel een beetje terug zou kunnen krijgen.
Ik denk ( weet dit dus niet zeker) dat andere dingen die bij ons goed geregeld zijn minder goed geregeld zijn in België en dat ze dus daar dat geld vandaan halen. Het zou lekker zijn om te krijgen maar ben ook al blij met de kinderbijslag die wij krijgen.
Je vindt het al belachelijk zonder dat je precies weet hoe ALLES in Belgie is geregeld..beetje apart. Zou je ervoor verhuizen? In Noorwegen (bijv.) zijn heel veel zaken super goed geregeld voor de kersverse moeder EN vader...dat lijkt me dan nog een beter voorbeeld dan alleen een financiele meevaller in Belgie. Elmo
Waarom zou de Nederlandse staat geld moeten geven omdat jij voor een kind hebt gekozen? Ik vind dat wel ver gaan. Snap eigenlijk niet waarom Be dat doet.
Wie denk je dat dat gaat betalen dan? En daarbij maak je zelf de keuze om voor een kindje te gaan, dus waarom moet de staat daar aan meebetalen? Ik vind het eigenlijk al heel raar dat je kinderbijslag krijgt (wel lekker meegenomen, daar niet van)!
Was gewoon benieuwd hoor vindt het toch handig mee genomen. En nee ik zal er niet voor gaan verhuizen. Ja ik weet het ook niet, heb nog nooit in België gewoond dus weet niet hoe het verder allemaal geregeld wordt en is.
hey allen, zal het even vertellen he woon namelijk in belgie hier krijg je kraamgeld en dat is ongeveer 1100 euro (weet het niet precies meer) dit dient eigenlijk om de grootste aankopen mee te doen en dit krijg je rond de 34 a 36 weken zwanger geloof ik. kindergeld: voor het eerste kind : 83,40 EUR voor het tweede kind : 154,33 EUR voor elk kind vanaf het derde : 230,42 EUR nu moet ik wel zeggen dat het kindergeld lekker is. maar bevallen zelf kost hier wel erg veel vind ik (weet niet wat het in NL kost) maar bij mij koste het 2000 euro!!!! de helft ervan werd vergoed door ziekenfonds, de andere helft was dus voor mezelf!! das 1000 euro. dus dat kraamgeld wat je krijgt, kan je eigenlijk 4 weken later weer meteen aan het ziekenhuis betalen
Ja, tegen de tijd dat je dat extra "uitzetgeld" ontvangt, dien je de boel toch al wel klaar en aanwezig te hebben toch?
ja, toen ik 16 weken was hebben wij "alles, maar dan ook alles" besteld en toen ik 30 weken was kwamen ze alles leveren. dus toen ik die premie kreeg was alles al betaald. tjah, tis wel lekker als je dan ineens 1000 euro krijgt... zomaar... maar tis niet zo lekker als je 4 weken later een rekening van het ziekenhuis binnen krijgt gegooid met: gefeliciteerd met je baby, dat kost dan 1000 euro aub
@ sharon: lijkt me ook iets minder leuk zo'n rekening! Heb je een moeilijke bevalling gehad of had je kindje direct na de bevalling een kinderarts nodig (misschien heeft dat er iets mee te maken) ?