van stad naar dorp

Discussie in 'De lounge' gestart door Joeja, 18 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Joeja

Joeja Bekend lid

2 sep 2007
    994
    0
    0
    Hallo allemaal!

Wij gaan woensdag naar een heel leuk huis kijken, ik verheug me er echt op. Het ligt in een idylisch dorpje, ik ben er helemaal weg van! Maaaaaaarrrr... ik heb altijd in een vrij grote stad gewoond waar overal winkels zijn, en overal mensen rondlopen met een heel andere mentaliteit dan in een dorp.
    Zijn er dames die in dezelfde situatie zitten? Die van stad naar dorp zijn verhuisd? En hoe voelt en bevalt dat?

gr. Judith

2. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

20 aug 2006
    9.082
    1
    0
    Overijssel
    Ik heb er (nog) geen ervaring mee, maar ik wou dat ik in jou schoenen stond! Ik verlang er naar om naar een lekker rustig dorp te verhuizen, waar de mensen nog vriendelijk 'hoi' tegen elkaar zeggen en waar mijn zoon rustig en relatief veilig op kan groeien...

Het zal vast een hele omschakeling zijn, maar ik denk dat als de keus met je hart gemaakt is, dat het snel genoeg zal wennen.

Ik wens je heel veel plezier en succes woensdag! Hopelijk is het wat voor jullie :)

3. Aszz

Aszz Niet meer actief

Ja, en ik vond het heeeerlijk!
    Ik wil nooooit meer in een stad wonenm, doe mij maar een lekker dorpje.
    Hier zit wel een supermarktje en drogist voor de nodige zaken, maar voor de rest moet je echt in "de stad" zijn.

4. Minyaweth

Minyaweth VIP lid

20 aug 2006
    9.082
    1
    0
    Overijssel
    Ach, zo ben je er nog eens 'lekker uit' als je naar de stad moet voor andere dingen. Lekker met het hele gezin... HEEEEEEEEERLIJK!

5. Juud

Juud VIP lid

21 nov 2006
    9.608
    0
    0
    Hier ook ervaring: van Nijmegen naar Noord-Limburgs dorp. Wel even slikken hoor, dat je niet zomaar even naar een terrasje wandelt, maar gelukkig heeft dit dorp wel een Hema, Bakker bart en verschillende leuke kledingzaken.

Voelt het toch nog een heeeeeel klein beetje stads.

Maar goed, rust en ruimte bevallen me heel goed. Zou me niet prettig vinden in een dorp zonder winkelkern.

Succes!

6. consider

consider VIP lid

24 jan 2008
    14.027
    1.851
    113
    Provincie Groningen
    Ik woon ook in een dorp, en heb ook een tijdje in een stad gewoond.
    Wat ik prettig vind aan een dorp.....dat mensen elkaar kennen, en bereidt zijn elkaar te helpen.
    (Een goede buur is beter dan een verre vriend)
    Het is rustiger en daardoor kunnen de kinderen beter buiten spelen.
    Minder hectiek, mensen nemen nog meer de tijd voor elkaar.

Nu woon ik ook in een dorp met 3 supermarkten, een hema, wat kleding winkels etc. Er wonen hier ongeveer 12.000 inwoners.

7. Devilschase

Devilschase VIP lid

1 dec 2007
    21.155
    8.129
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    Ik ben van Amsterdam naar Swifterbant gegaan en het bevalt me uitstekend! leuke mensen, hele straat met mensen van mijn leeftijd ook (lees: jonger dan 30 ) Hartstikke gezellig! Plus dat ik hier een huis heb voor hetzelfde geld als waar je voor in bijv Almere een kamertje hebt.

Heb hier de AH, Deen, Drogisten, Pizzeria, Gall en Gall, primera, Snackbar, Chinees etc etc

Wonen hier zon 7000 mensen

8. Wardi

Wardi Bekend lid

6 mei 2008
    830
    0
    0
    Mama : )
    Far far away...
    Heb eerst 26 jaren geleefd in een dorp wat uitgroeide tot een kleine stad. Toen verhuisd naar een grotere stad en toen uiteindelijk vertrokken naar een heel klein dorpje in......Marokko!

Geen Hema of Albert Heijn te bekennen hier ;) maar de rust, de simpele mensen en alle verse eetwaar op de markt, heerlijk! Je moet iets meer moeite doen voor bepaalde boodschappen en voorzieningen, maar wat is daar mis mee? Wellicht waardeer je het dan allemaal ook net wat meer :)

9. Elmo

Elmo Niet meer actief

Wij zijn van een grote stad naar een echt heel klein dorp verhuisd.
    Ik woon er nu 5 jaar en het bevalt echt meer dan goed!
    Je moet die afweging echt zelf maken ben ik bang...
    Elmo

10. Mvj

Mvj VIP lid

22 mrt 2007
    8.623
    0
    0
    zuster
    zuid - holland
    ik heb zelf ook altijd in een stad gewoond en woon nu echt in een dorp ....ik heb er totaal geen moeite mee maar ik zou wel eens willen dat het wat onpersoonlijker zou zijn ....ik moet altijd gedag zeggen tegen de mensen buiten omdat ze je anders niet vriendelijk vinden ...tja laat ik daar nou niet het type voor zijn .....dus ik dus of liever weer in een stad wonen of in een huis in de middle of nowhere ....lekker rustig

11. Joeja

Joeja Bekend lid

2 sep 2007
    994
    0
    0
    Marokko waaauuwww!:D:D Mooi land! Maar wel heel anders dan Nederland hihihihihi..

Wij hebben het huis gezien in een heel klein dorp. Er wonen iets van 1200 inwoners en er is... niksss! Dat is het enigste dat me tegenstaat. Ik moet op de fiets naar het buurdorp om wat boodschapjes te doen in een kleine supermarkt daar (is heel dichtbij, minder dan 10 minuten op de fiets). Wil ik grotere boodschappen doen dan moet ik naar het centrum in een klein stadje dat weer achter het buurdorp is. Dat is denk ik net te ver op de fiets, ik heb geen rijbewijs dus dat is het probleem. Dat is het enigste heikelpunt. Er is in het dorp wel een heeeeeeeel klein buurtwinkeltje.
    De wijk is erg mooi, heel landelijk maar niet heel boers (perfect voor stadsmensen :)). Er wonen voornamelijk ouderen en/of jonge gezinnen. Om de hoek ligt een school en riante speelmogelijkheden voor kindertjes.
    Het huis zelf is 2-onder-1-kap, heeft een garage, een mooie serre, een ruime keuken, een tuin van 120 vierkante meter en zelfs een volliere! (heb ik altijd al gewild). Het huis is vrij oud, maar erg goed onderhouden (ik hou van oude huizen). Het is ook goed bereikbaar met openbaar vervoer.
    Dus het is eigenlijk het perfecte huis voor ons, alleen die winkels...

12. vosje2000

vosje2000 Fanatiek lid

28 mei 2007
    3.777
    1
    0
    Thuismama en vrijwilligster voor diverse organisat
    Van apeldoorn naar venray in noord-limburg gegaan :(
    Ik vond het 3 keer niks.

We zijn toen naar venlo verhuisd, daar is tenminste nog wat te beleven.

13. kus26

kus26 Fanatiek lid

26 dec 2007
    1.541
    0
    36
    Almelo
    Ik wil ook wel in Sesamstraat wonen ;)

14. sim

sim Niet meer actief

ben ook van een grote stad naar een dorp gegaan en ik wil echt nooit meer naar een stad terug. voor de kinderen heerlijk, ons kent ons (ook wel eens een nadeel) en op de scholen vind ik het een stuk prettiger, alle leraren kennen alle kinderen bij de naam. en voor winkels ben je altijd zo in een stad ;)

15. Elvira

Elvira VIP lid

6 okt 2005
    7.494
    0
    36
    Ik ben geboren en getogen in Rotterdam, en was altijd de drukte, verschillende culturen etc van de stad gewend. Ik vond het heerlijk in de stad.

Ik leerde Albert zo'n 12 jaar geleden kennen en hij komt uit een dorpje. Bijna 7 jaar geleden zijn we daar gaan samenwonen, en de eerste paar maanden kon ik echt niet wennen, vond het zo stil. Nu zijn we al zolang verder en zou ik juist nooit meer in de stad willen wonen. Hier zeggen de mensen nog goedenmorgen tegen elkaar op straat, of maken zomaar een praatje.

Ik ben in zo'n 10 minuten autorijafstand bij mijn ouders in Rotterdam of binnen 10 minuten in het centrum van Gouda. We kunnen dus alle kanten op.

Succes met het maken van jullie keuze.

Groetjes
    Elvira

16. Mrijn

Mrijn Fanatiek lid

11 nov 2006
    2.853
    0
    0
    Communicatieadviseur
    Fijnaart
    Wij zijn 3 jaar geleden van hartje Den Haag naar Fijnaart (5000 inwoners) verhuisd en willen er nooit meer weg! De dorpsmentaliteit was voor ons niet wennen, maar een verademing (meteen de eerste klusdag spullen mee krijgen op de pof omdat ik geen geld bij me had, spullen staan gewoon buiten als de winkels tussen de middag gesloten zijn...). De sociale controle is wel even wennen, maar als je niet teveel reageert op nieuwsgierige vragen of blikken, laten ze je wel met rust. Toen ik 2 weken over tijd liep, was het hele dorp op de hoogte en toen was ik de opmerkingen wel beu hoor :) Maar goed, in Den Haag had niemand enige aandacht aan me besteed en dan heb ik liever dit.

17. Lon enTijn

Lon enTijn Fanatiek lid

23 mrt 2007
    1.783
    0
    0
    Ik ben geboren in `s-Hertogenbosch, mijn vriend komt uit Gorinchem. Ik ben bij hem gaan wonen, dat was al een hele stap haha! Van het altijd gezellige Den Bosch waar altijd wat te doen is, naar Gorinchem.
    Nu wonen we in een heel klein dorpje waar alleen maar een supermarkt is, verder niks, ja een school en 2 kerken.
    Het is hier heerlijk! Je bent zo lekker buiten in de natuur, aan het water.En we zitten zo in Gorinchem, in 10 minuten. Je hebt hier ook echt een auto nodig om ergens te komen maar ik wil hier niet meer weg!

succes met je keuze en met het huis!

18. Krokus

Krokus Fanatiek lid

5 okt 2007
    3.080
    0
    0
    Grubbenvorst
    ik ben ook geboren in den bosch en daarna vijftien jaar in Oss gewoond, woon nu in een dorp met 5000 inwoners in noord-limburg. Was echt wennen maar wil hier nooit meer weg. Wennen was vooral omdat bijv de winkels tussen de middag gesloten zijn en dat apotheek en huisarts met carnaval enzo gesloten zijn. echt heel gek vond ik dat.

19. Lientje

Lientje Fanatiek lid

24 nov 2005
    4.063
    0
    0
    Financieel advies
    Zeeland
    Het valt me wel op dat niet echt de nadelen van een dorp worden genoemd. Ik woon al heel mijn leven in een dorp, ben er geboren en mijn man ook. Groot nadeel vind ik dat iedereen elkaar kent. Je kunt nog geen scheet laten of het hele dorp heeft er een mening over en loopt te roddelen. Het lijkt me van een kant wel lekker hoor, lekker anoniem in een stad wonen.

Verder kost het me heel wat benzine, want de buurtsuper is megaduur en ik doe al mijn boodschappen in de stad (15 km verderop).

Ik zou niet direct verhuizen, maar als ik al in een stad zou wonen, zou ik er denk ik niet over denken om naar een dorp te gaan.

20. Krokus

Krokus Fanatiek lid

5 okt 2007
    3.080
    0
    0
    Grubbenvorst
    dat vind ik dus ook een nadeel, bijv hier in het dorp is de rabobank en daar hadden wij ook een bankrekening. Daar werkt een vrouw die bij ons in de straat woont, wij zijn daarom overgestapt naar de abn amro in een andere stad omdat ik niet wil dat die vrouw dus weet wat we doen met onze rekeningen.

Die vrouw zal echt wel zwijgplicht hebben ofzo, maar voor mijn gevoel is het gewoon beter zo.

Maar het grote voordeel vind ik dat het zo lekker rustig is en dat de huizen helemaal niet duur zijn. En onze kinderen kunnen lekker buiten spelen. kan in een stad ook maar hier is toch iets meer sociale controle omdat je elkaar kent.

Deel Deze Pagina