Woningruil! Maar help me even alsjeblieft...

Discussie in 'De lounge' gestart door Assi, 29 nov 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Assi

Assi Fanatiek lid

2 mrt 2008
    4.519
    46
    48
    Ik woon nu sinds 11 maanden in een nieuwbouwappartement waar ik tot nu toe fijn woonde. Het is een ruim appartement, maar ik heb maar 2 slaapkamers.
    En nu komt er dus een tweede kindje.

Nu heb ik een stel gevonden die hun grote eengezinswoning (4 grote slaapkamers, grote tuinen, speelplaats voor de deur) wil en moet verruilen voor een appartement. De man heeft namelijk iets aan zijn been waardoor 3 verdiepingen teveel van het goede is.
    Ze willen heel graag met mij ruilen van woning. En dat is wederzijds!!! Ik voel me, nu de 2de op komst is, helemaal niet meer thuis hier in mijn appartement!!!
    Dat huis is ideaal voor een gezin en anders zou ik hier zo ongeveer 5 tot 7 jaar wachten op zo een woning. Ik merk echt dat ik een tuin begin te missen en die omgeving is ook beter, op loopafstand van winkelcentra.

Nu had ik niet gerekend op een verhuizing aangezien ik hier nog niet eens een jaartje woon.
    Dus je kunt je voorstellen dat het met de financiele middelen ook niet erg super is. Ik krijg eind december mijn 13de maand en nog ander geld. Dus daar kan ik mee vooruit (nieuwe vloer, verf, gordijnen in de kamers die ik nu ga gebruiken)..

Ik heb mijn woningruil papieren ingevuld en die moet ik nu inleveren.
    Toch zit ik zo met het financiele deel. Vooral omdat ik vorige week te horen kreeg dat het niet zeker is dat mijn contract verlengd wordt volgend jaar (wegens bezuinigingen op veel projecten).

Ik probeer even alle kosten op een rij te zetten en alles waar ik rekening mee moet houden. Kunnen jullie met me meedenken?? Ik heb even dat zetje nodig.. de nodige lef.. :)
    Alle meubelen en spullen heb ik al nieuw aangeschaft toen ik hier kwam wonen, dat scheelt.. :)

2. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Heb je een huur huis?

Dan is volgens mij de regel dat je minimaal een jaar in het huis moet wonen om te kunnen ruilen?

En ja het is krap maar twee slaapkamers hebben hier ook maar het is te doen met twee kinderen. De jongste slaapt bij mij op de kamer omdat de oudste echt te oud is om de kamer met zijn baby zusje te delen. Andere levensfase.s

En finacieel ze kijken volgens alleen naar je jaar inkomen als je wilt verhuizen. Bij huur dan bij koop lijkt het me dat ze wel kijken of je een vastcontract hebt. maar in elk geval succes.

3. torrach le

torrach le Fanatiek lid

30 okt 2008
    4.435
    1
    0
    wat ik mij dan afvraag: zit je dan niet met dubbele kosten (huur, gas, water, licht ed??)

heb je al in het huis gekeken?? hoe ziet het eruit?? ben erg nieuwschierig!!

edit op pnirmal: bij koop kun je door de werkgever een werkgeversverklaring laten ondertekenen dat zij de intentie hebben om je een vast contract te geven. dit hoeven zij dan niet te doen maar voor de hypotheek is het dan dat je wel werk hebt en dus inkomen en de hypotheek kunt betalen.

4. Assi

Assi Fanatiek lid

2 mrt 2008
    4.519
    46
    48
    Hoi,
    bedankt voor je reactie!

Ja, ik heb een huurappartement.

Als we gaan ruilen dan doen we dat per 1 februari waarschijnlijk. We bepalen dat zelf onderling. Dus tegen die tijd woon ik hier 1 jaar (in december).

Ik ben me bewust dat 2 kindjes best kan met 2 slaapkamers, maar ik mis gewoon echt een tuin, waar mijn kinderen straks lekker kunnen spelen.
    En ik ben die lift hier nu al zat.. En het feit dat ik, als ik hier de deur uit ga, eerst door mijn eigen voordeur moet, dan door de deur van het trappenhuis, de lift in, vervolgens ook nog eens door de gemeenschappelijke buitendeur (zware deuren!)
    Ik heb straks namelijk een kindje van bijna 2 jaar en een pasgeboren baby. Niet ideaal.

Maar het is vooral het gevoel, hoor.
    Ben nu echt toe aan een huis met tuin en meerdere verdiepingen. Een gezinswoning! En nu deze kans zich zo makkelijk voordoet, lijk ik wel gek om het niet te doen.

Ik ga het doen, maar probeer even alles helder op een rij te zetten in mijn hoofd.
    Maar straks eerst de papieren inleveren om alles in werking te zetten.

5. Sabrina25

Sabrina25 Fanatiek lid

1 sep 2010
    1.368
    0
    0
    geen
    Rotterdam
    Als je die kans kan pakken zou ik dat echt doen. En dan ga je voor dingen sparen als je in je nieuwe huis zit. Het hoeft niet persee allemaal in 1 keer af. Ja het liefst zou je dat natuurlijk wel willen maar dat gaat niet altijd. Als je erin zit kan je ook de nodige dingen doen.

6. tamren

tamren Bekend lid

25 okt 2010
    690
    1
    0
    Deventer
    Als jullie daar graag willen wonen en deze kans doet zich voor dan zou ik hem meteen aangrijpen. Hou er alleen wel rekening mee dat woningruil heel lastig is met verhuizen...... Je komt niet in een leeg huis......... Succes met alles!

7. Assi

Assi Fanatiek lid

2 mrt 2008
    4.519
    46
    48
    Nee :) Je zit niet met dubbele lasten. Het nieuwe contract laat je ingaan op de eerste van de maand. Dan betaal je dus vanaf dat moment voor je nieuwe woning en niet meer voor je oude woning. Dus het loopt in mekaar over.

Nuon verhuis ik mee per datum van woningruil..
    water is in mijn huidige appartement inbegrepen bij mijn huur. Dus dan verwacht ik een eindafrekening en ik meld mij aan op het nieuwe adres.

ik ben inmiddels 2x wezen kijken in de nieuwe woning.
    Het ziet er als volgt uit:

De woning is gelegen in een hofje. Voor mijn deur heb ik een grasveld en speeltoestellen voor de kinderen.
    De woning heeft 3 verdiepingen.
    Begane grond: voortuin, ruime hal, wc, woonkamer met veel licht en grote ramen, dichte ruime keuken (nieuwe keuken) met de deur naar de grote achtertuin gelegen op het Zuiden (15 meter diep).
    Eerste verdieping: 3 slaapkamers (14 m2, 12 m2 en 10 m2), nieuwe badkamer met 2de wc.
    Zolder: bijzolder, 4de slaapkamer van 15 m2.

8. mimi83

mimi83 Niet meer actief

zo te horen gaat het jouw vooral om of het je het financieel red om de verhuizing te betalen ..
    Met 13 e maand en nog wat extra's moet dat lukken lijkt me.
    Je kan nu wat je wil schilderen eerst gewoon wit doen. 1 grote emmer latex kom je heel ver mee en dan elke kamer 1 muur een kleurtje ofzo. misschien hoeft niet in elke kamer een nieuwe vloer?? dat scheelt aanzienlijk. sowieso kan je ook vinyl leggen in bijv. de hal/keuken en andere plekken waar geen goede vloer ligt. dat is goedkoper en kan je als je dat zou willen het in stukjes aanpakken.. vloeren zijn erg duur.
    Voor de ramen kan je misschien iets hergebruiken van wat je nu hebt hangen (evt. vermaken door een handige vriendin/moeder of zelfdoen) en anders een rolgordijn van ikea bijv.
    meubels heb je al en dat is het duurste.

ik denk dat je het wel redt en bijv. de tuin hoeft nu niets aan gedaan dan kan ook over een jaar, als je het kindvriendelijk maakt kan het rustig even wachten..

9. mimi83

mimi83 Niet meer actief

klinkt heerlijk ruim..

10. Assi

Assi Fanatiek lid

2 mrt 2008
    4.519
    46
    48
    inderdaad!
    Dat vraag ik me dus ook af.
    Dan moeten we eerste alle spullen overbrengen naar de nieuwe woning (en die mensen ook) en dan pas verven, vloer leggen, etc.

11. mimi83

mimi83 Niet meer actief

veel opslaan in 1 van de slaapkamers, die van de baby bijv. kan je het rustig stukje bij beetje (samen met vriendinnen) weer op zijn plekje doen. bank/ eettafel in het midden van de woonkamer, zeil erover heen.

Dan doe je de babykamer later verven. je bent 10 weken zwanger nu dus dat redt je..

12. MamaNiess

MamaNiess Fanatiek lid

6 aug 2008
    2.166
    10
    38
    Vrouw
    Paradise.
    Maar wat nou als de woningruil niet bevalt, en dus de mensen van de eengezinswoning weg willen uit jou huisje? Wat zijn dan de consequenties voor jullie en voor die andere mensen?

13. mimi83

mimi83 Niet meer actief

woningruil gaat met contract. dus als alles getekend is en je bent verhuisd is het gewoon jouw huis en gaat het verder zoals je het normaal ook gehuurd zou hebben. als je ergens anders heen wil ga je op de wahtlijst of koop je iets noem maar op.

Net zo als een huurcontract tekenen bij een woningbouw.

14. Assi

Assi Fanatiek lid

2 mrt 2008
    4.519
    46
    48
    Geen consequenties!
    Ik ben er zeker van dat het beide partijen zal bevallen. We krijgen beiden wat we nodig hebben/willen.
    Maar als het niet bevalt...pech gehad :D
    Je ruilt van woning. Zij tekenen een nieuw contract en ik ook. Mijn appartement komt op hun naam, en hun woning op mijn naam.

15. saartje27

saartje27 Fanatiek lid

13 jan 2007
    2.391
    1
    36
    Nederland
    Wij hebben 3 jaar geleden aan woningruil gedaan. Pfff dat was best zwaar moet ik zeggen. Je moet alles zo goed op elkaar afstemmen. Wij hadden het als volgt gedaan.

Aantal dagen van te voren alles al zo veel mogelijk inpakken.
    Op de verhuisdag zelf andere mensen gebeld dat we gingen beginnen met inladen. Zij gingen ook beginnen. Tussendoor contact gehouden met elkaar. Toen we beide ons huis leeg hadden gingen we aan rijden. Wij alles uitgeladen in de nieuwe woning.

Alles in het midden van de woonkamer gezet en wat we niet direct nodig hadden op zolder gezet. Daarna begonnen met verven en schoonmaken.

Behoorlijk zwaar omdat je alles op 1 dag moet doen.

Maar we zijn heel blij dat we het hebben gedaan. Wij hadden eerst ook een appartement, nu een gezinswoning met grote tuin en zolder.

Heel veel succes!

16. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Ik neem aan dat de woning nu niet kaal is aangezien het bewoond woord. En dat de vloerbedekking en dergelijke blijven liggen. Dat kan je beetje bij beetje later vervangen verven het zelfde. Het zal nooit je smaak zijn maar je kunt het wel op je gemak na de verhuizing rustig een voor een een kamer aan pakken die je zo zou willen hebben.

Bijvoorbeeld in jouw geval de baby kamer de kinder kamer en de huiskamer bijvoorbeeld. Je eigenkamer neem je dan maar even voor lief.

Ben zelf jaren geleden ook doormiddel van ruilen veranderd van woning. Toevallig was het de woning van mijn moeder dat scheelt eennorm. Hoefde niet schoon te maken en me moeder lied haar huisraad bijna staan.

We ruilden toen omdat me moeder samen ging wonen met haar vriend en aangezien zij een tuin had dachten we dan gaat zij in mijn woning( Heeft ze een maand later op gezegt) en ik de haren ik gelijk een beter huisje en zij haar huisraadkwijt drie vliegen in een klap hier dus.
    Maar het scheelt wel zeker als je weet hoe je moeder is en schoon dan hoef je niet meteen aan de schoonmaak hihi.

En zo te lezen dat huis ik zou het doen. Klint als te mooi om waar te zijn vier slaap kamers zolder extra wc enz. Misgeschoten is altijd mis.

Gaan met die banaan is mijn advies. En veel plezier alvast als je daar gaat wonen. Moet goed komen allemaal.

Tijd komt raad.;)

17. susanne85

susanne85 VIP lid

13 aug 2007
    9.807
    866
    113
    Noord Holland
    1 maart is t precies een aar geleden dat wij met een woning geruild hebben met de vorige bewoonster.
    je kan ook onderling bepalen of je bepaalde spullen nog ff laat staan en die bijvoorbeeld een dag later ophaald;)

wij hadden met de woningbouw afgesproken dat wij de laatste dag van de maand de sleutle overdroegen aan elkaar en alle spullen hebben wij met behulp van schoonpa en de baas van mijn man opgeslagen op t werk in een werk hal die die week niet gebruikt werd en de aanhanger waar de belangrijkste spullen in zaten hebben wij in de tuin gezet, en toen de schutting er weer in gezet zodat de aanhanger niet gezien werd. zo konden wij toch bij onze spullen en stond t niet in de weg.

ik miste ook steeds meer een tuin en toen wij onze woning konden ruilen hebben wij dat meteen gedaan. met wat financiele hulp van mijn schoonouders. :) ik was ook zwanger toen en dat was best heavy maar achteraf was t t allemaal waard.

dus ik zeg doen en als je ff krap zit kun je vast wel wat lenen bij familie als je daarvoor open staat want ze krijgen t vast toch wel terug.

succes

18. SupernovA

SupernovA Fanatiek lid

27 nov 2010
    1.419
    0
    0
    Zuid Holland
    Wow, wat een heerlijkheid, huisje met tuin en speelgelegenheid voor de kinderen. Ik wordt er gewoon helemaal blij van en ik ga niet eens verhuizen :D

Ik zou ook niet alle kamers in 1 keer opknappen, hoe zit het er u uit, wat is nog acceptabel, en is het mogelijk door bijvoorbeeld alleen wat kleur accenten hier en daar aan te brengen? Jouw persoonlijke spulletjes bepalen al een hoop in de inrichting, dus misschien dat je nog even zonder al te veel verf kosten vooruit kan en dan kamertje voor kamertje wat opknappen.

Wat ik helemaal vergeet: gefeliciteerd met je nieuwe huis! Dat jullie er veel plezier en geluk mogen beleven!

19. Assi

Assi Fanatiek lid

2 mrt 2008
    4.519
    46
    48
    Bedankt voor alle reacties!!

Het wordt flink afstemmen op elkaar wat betreft de spullen verhuizen. Want je kan niet in een leeg huis klussen en als alles af is pas je spullen verhuizen.
    Maar dat moet goed komen.
    Gelukkig hebben wij niet veel staan hier. Thank God!!
    En in zo een groot huis kan alles makkelijk kwijt.

Oh ja, de vloeren moeten ze van mij eruit halen. Dat neem ik echt niet over. Het ziet er niet mooi uit en het scheelt ons straks werk.
    zij willen onze vloer wel overnemen want die is heel duur en mooi. Dus dat levert ook weer centen op.

Zelf wil ik nu een goedkopere vloer in huis leggen. In december beginnen veel acties weer dus dat scheelt :)

En het huis is van binnen helemaal wit geschilderd. Maar toch moet ik het straks weer een lik verf geven aangezien die mensen roken in huis.
    Vind ik dat zo smerig.

Maar ik heb er zin in!

Mijn moeder vond dat er zo veel werk aan de tuin zat. Die mensen hebben namelijk alle onkruid laten groeien. Ze hebben geen groene vingers. Dus veel weg te halen en mooi te maken.
    Maargoed, de tuin komt wel!! Straks als de lente komt, dan komt de tuin wel aan de beurt.

20. taliaa

taliaa VIP lid

2 mrt 2007
    16.045
    2.181
    113
    Brabant
    wij hebben ook woningruil gedaan, en zijn super blij met de tuin en de zolder. we hebben geruild met mijn moeder dat scheelde. maar het is wel bewerkelijk, maar je krijgt er wel wat leuks voor terug!!!
    Goed over na denken en veel hulp!
    Hoe ziet het huisje eruit? is het erg uitgeleefd?

en ga je qua huur veel omhoog? anders zou ik het echt doen hoor meid!!!!

Deel Deze Pagina