Wie werkt er al verzorgende ig bij gehandicapten?

Discussie in 'De lounge' gestart door Ganesh, 3 feb 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ganesh

Ganesh Bekend lid

21 jan 2014
    500
    2
    18
    Werk, gezin, boeken
    Zuiden
    Hallo iedereen,

Ik werk al helpende bij een zorginstelling voor dementerende ouderen. Begin juni loopt mijn contract af en deze word niet verlengd ivm bezuinigingen. Helpende komen zoiezo niet meer aan de bak. Nu heb ik onlangs een gesprek gehad met een functionaris uit de gehandicapten zorg, mensen wat een beperking hebben opgelopen door een ongeval dus niet aangeboren.

Het lijkt me interessant en ik wil me zelf graag blijven ontwikkelen dmv opleidingen volgen. Alleen lijkt me de opleiding vig bij gehandicapten anders dan bij dementerende ouderen. Als ik dan klaar ben zal ik niet in een verzorgingstehuis kunnen gaan werken omdat bij mensen met een beperking minder medicatie word toegediend.;)

Kan iemand mij vertellen hoe het werk er een beetje uitziet? Ik heb namelijk in mijn hoofd dat ik naast de verzorging alleen maar met activiteiten ga bezig zijn en dat lijkt me dan weer niet echt wat als ik grotendeels met activiteiten bezig ben.:)

Alvast bedankt!:D

2. Vig83

Vig83 Lid

2 apr 2013
    80
    3
    8
    Ik werk als verzorgende IG op een woning met verstandelijk gehandicapten (wel aangeboren). Je bent voornamelijk bezig met de verzorging van de bewoners, ik deel ook medicijnen en voer een aantal verpleegtechnische handelingen uit. De bewoners gaan overdag naar de dagbesteding dus met activiteiten ben ik niet zoveel bezig.
    Het zal qua werkzaamheden dus niet zoveel verschillen met de ouderenzorg.

Ik kan met mijn diploma ook in de ouderenzorg werken, je wordt algemeen opgeleid en niet specifiek voor gehandicaptenzorg of ouderenzorg.

Ik weet natuurlijk niet hoe het er bij de instelling waar jij geweest bent aan toe gaat, sommige hebben wonen en dagbesteding in een.

Waarom denk je dat er in de gehandicaptenzorg minder medicatie toegediend wordt? Bij ons is het in ieder geval best veel.
    En waarom zou je niet de ouderenzorg in kunnen met je diploma?

Als je nog vragen heb stel ze maar.

Groetjes Vig08 :)

3. moesje1

moesje1 Bekend lid

18 dec 2013
    595
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ook ik werk als verzorgende ig op een woonvoorziening voor gehandicapten (wel aangeboren, maar heb ook ervaring met nah)
    Ik kan met mijn diploma wel degelijk ook in de ouderenzorg terecht en heb ook collega's die uit de ouderenzorg komen.
    Ik denk eerlijk gezegd dat je je wbt medicatie ed vergist.. er zijn (natuurlijk afhankelijk van de woning met mensen waar je komt te werken) behoorlijk wat medicatie toedieningsvormen op een gemiddelde woning.

4. Ganesh

Ganesh Bekend lid

21 jan 2014
    500
    2
    18
    Werk, gezin, boeken
    Zuiden
    Bedankt voor jullie reactie, de reden waarom ik dat denk is omdat ze me dat op het werk hebben verteld, dat er in de gehandicapten zorg weinig medicatie voorkomt en dus niet naderhand in de ouderenzorg terecht kan komen.

Bouwen jullie echt een band op met de cliënten? Waar ik nu zit heb ik dat dus niet omdat mensen dementerend zijn. Maar mensen met een lichamelijke beperking zijn verstandelijk toch gewoon normaal en herkennen je waarschijnlijk meer? De nachtdiensten is dat daar slaapdiensten?

5. Vig83

Vig83 Lid

2 apr 2013
    80
    3
    8
    Je bouwt wel een band met ze op vind ik, maar bij mij zijn ze naast lichamelijk natuurlijk ook verstandelijk gehandicapt (en een aantal zijn ook nog eens dementerend). Ik heb zelf geen ervaring met mensen die alleen een lichamelijke beperking hebben, maar ik denk dat je daar ook wel een band mee opbouwt.
    Zoals ik al zei komt medicatie dus wel veel voor en je kan zeker wel de ouderenzorg in.

Het ligt er een beetje aan hoe het bij die instelling geregeld is, bij ons is een nachtdienst dat je de hele nacht wakker blijft en de bewoners verdroogt ed.

6. Ganesh

Ganesh Bekend lid

21 jan 2014
    500
    2
    18
    Werk, gezin, boeken
    Zuiden
    Oke dankjewel voor je reactie, het is altijd een droom geweest om vig te worden of zelfs nog meer, maar door omstandigheden nooit van gekomen. Ik weet niet wat ik van mensen met een beperking moet denken om mee te werken omdat ik het nog niet heb meegemaakt, ik ben ergens wel bang dat als familie nooit kom ik het me te persoonlijk aantrek en mee naar huis neem.

Er zijn zoveel veranderingen waardoor er bijna geen bbl plekken meer zijn in de zorg, of nihiel en heel veel mensen reageren er op, misschien is dit wel een kans uit duizenden.. ik heb immers niets te verliezen.

7. wendy339

wendy339 VIP lid

27 okt 2010
    9.739
    1.060
    113
    Ga eens een paar uurtjes mee lopen! Kijk eens rond en beslis dannof je het wat lijkt of niet.

Mbt verzorgende ig kun je prima terecht in alle takken van zorg. Je doet echter vaak wel je ervaring op in de tak waar je werkzaam bent, dat zou bij overstap naar andere tak weleens lastiger kunnen zijn maar dat hoeft helemaal niet en is ook bij jou niet aan de orde.

Ik zit nu nog in de ouderenzorg maar ooit maak ik de stap naar kraamverzorgende.. Lijkt me ook heel leuk!

Deel Deze Pagina