Dames, er zitten vast een aantal ondernemers/zelfstandigen hier die mij kunnen helpen.. Ik ben bezig om te kijken of ik vanuit huis een bedrijf kan opstarten.. Het gaat om (in eerste instantie kleine) evenementen, zoals familiefeesten, partijen e.d. Nu ben ik vandaag achter een aantal zaken aan gegaan, maar van bijna alles moet ik nog bericht terug hebben.. In eerste instantie is het de bedoeling om het aan de keukentafel allemaal te regelen en dus niet gelijk een bedrijfsruimte te huren, omdat ik geen idee heb of er in deze buurt en tijd vraag naar is.. Er zit niks vergelijkbaars hier in de buurt, dus heb geen idee.. Mocht het zo zijn dat het dus wel loopt en alles haalbaar is kan ik altijd nog op zoek naar een kantoor/bedrijfsruimte o.i.d. Ik heb dus de gemeente gebeld met de vraag of het binnen het bestemmingsplan past van onze woning en wijk.. En wat wel en niet mag qua werken vanuit huis.. Mag er bijv. een bord aan de gevel met de bedrijfsnaam, hoe zit het met evt. klanten die in en uit lopen (wat ik zoveel mogelijk wil beperken door naar de klanten zelf te gaan en telefoon en mail is ook een oplossing) Daar krijg ik nog bericht van omdat degene die daar over gaat vandaag niet aanwezig is.. Op het moment dat alles duidelijk is zal dat per bevestiging via de mail worden gestuurd zodat er op papier staat wat de mogelijkheden wel en niet zijn.. De naam is definitief, gecheckt bij de kvk en het logo is gisteren gemaakt en is ook definitef. Mocht alles haalbaar zijn en doorgaan, worden er ook visitekaartjes besteld. Ik heb bij een aantal mensen (via via) gevraagd wat het kost om een website te laten maken.. De domeinnaam is ook nog vrij.. Het is de bedoeling om dit samen met een vriendin op te starten, dus a.s. woensdag willen we alles doorspreken.. Wat onze wensen zijn, wat we wel en juist niet willen en in welke richting we de evenementen willen zoeken.. Wat ik pertinent niet wil is een (starters)lening aanvragen bij een bank. Dit omdat ik gewoon niet weet of er vraag naar is en dus niet opgezadeld wil zitten met een schuld.. Wel ga ik a.s. woensdag bezig met een ondernemingsplan, vind dit zelf wel een vereiste bij het opstarten van een bedrijf. Naar mijn idee ben ik al een heel eind, maar ik zal ongetwijfeld wat vergeten.. Oja, mijn jongste dochter gaat binnen twee weken wennen een dag wennen op de opvang, voor als ik weer ga werken..Dat hoor ik deze week en ik hoop dat er op die dag de mogelijkheid is om een afspraak met de kvk te krijgen.. Maar ze verwachtte dat dat geen probleem was omdat ze op de hoogte zijn van de plannen.. Dus, wat vergeet ik nog? en wat moet er echt nog geregeld worden en wat komt er nog meer bij kijken? Oja, mijn accountant belt nog terug om een afspraak te maken om door te nemen wat er bij de boekhouding komt kijken.. Veel geregeld en een aantal afspraken staan.. Maar wat nog meer?
Zover ik weet mag je geen klanten ontvangen en je mag geloof ik 1/3 van je woning gebruiken voor je bedrijf. Tenzij je een aparte ingang hebt om in het bedrijf te komen. op huurwoningen mogen geen borden en als het goed is voor een eigen huis moet je een vergunning aanvragen maar dit weet ik niet zeker ik zou de domein naam reserveren via mijn domein voor de rest heb ik geen idee want ik doe totaal iets anders
Goed dat je er al op voorhand zo over nadenkt! - Een aansprakelijkheidsverzekering - Algemene voorwaarden zou ik ook maken, voor de goede orde tussen jou en je klanten. - Iets tussen je vriendin en jou: wie investeert hoeveel, welk werk verzet je daarvoor, welke bedragen gaan jullie naar klanten rekenen, hoe doe je de winstverdeling (50-50 of obv binnengehaalde orders), moet je de winst opnieuw als investering gaan gebruiken, wie is er aansprakelijk voor inkoop (als je bv catering inkoopt op je eigen naam, moet je dan alleen of met z'n tweeën tekenen), hoe doe je dat als jouw woning als bedrijfsruimte wordt gebruikt (investeert zij hierin mee) of als je met je eigen auto naar klanten gaat? - Een bankrekening. - Iets over de juridische vorm van je bedrijf, waarin je afdekt dat mocht er iets mis gaan, de bank/schuldeisers niet je huis komen confisqueren. Ik vind eigenlijk de afspraken tussen je vriendin en jou nog één van de belangrijkste dingen. Je wilt niet dat er op enig moment ruzie/onduidelijkheid over komt wie wat koopt/verdient.
Noukie Zoiets zei de gemeente idd ook maar wist het niet zeker vandaar dat ik nog word terug gebeld.. Heb geen aparte ingang of ruimte dus dat zou dan even puzzelen worden.. Sophy Als alles tussen ons besproken word zal er een contract worden opgesteld met se gemaakte afspraken.. idd om problemen te voorkomen en om ons beide wat meer veiligheid te geven.. Ik heb een formulier in elkaar gezet voor de gemaakte kilometers.. gebruiken dan beide onze eigen auto's.. Er komt idd een aparte rekening maar dat kan natuurlijk pas als we alles op papier hebben en echt van start kunnen gaan..verzekering is ook wel een goeie, had ik nog niet aan gedacht.. Over de verdeling van de winst zijn we nog er nog niet uit.. maar waarschijnlijk niet per se 50/50 maar naar de gewerkte uren.. als zij meer werk verricht aan een opdracht zal zij ook meer verdienen.. maar goed daar hebben we het woensdag over dus daar moet mog over onderhandeld worden.. Algemene voorwaarden Ook een goed idee.. zal daar vanavond eens naar kijken als de kinderen op bed liggen..
Niet vervelend bedoeld, maar je geeft aan dat je geen idee hebt of er in de buurt en in deze tijd vraag naar is. Ik denk dat het noodzakelijk is voor de slagingskans van je nieuwe bedrijf, dat je onderzoek doet daar naar. En een bedrijfsplan schrijft. Is dan wel niet voor de bank, maar voor jezelf wel belangrijk en handig. heb je al klanten waarmee je op kan starten? weet je wat de kosten zijn voor je bedrijf (denk aan logo's, briefpapier, contributies, drukwerk e.d.) heb je een buffer waarmee me voorschotten kunt betalen? Veel locaties vragen doorgaans een voorschot of feesten en partijen wat zijn je algemene voorwaarden? En betalingstermijnen? Je zult een juridische vorm voor je bedrijf moeten hebben. Met een BV ben je het meest beschermd, maar die is wel het duurste. Hebben jullie dat allemaal al uitgedokterd? Een eigen bedrijf is ff want anders dan "een contractje" opstellen. Je moet je echt wel goed voorbereiden voordat je je in dat soort dingen gaat storten.
Klopt wij hebben zelfs ons plan laten keuren en moet er wel bij zeggen dat we er ruim 7 maanden over hebben gedaan om het plan helemaal correct te krijgen
Ik zeg ook nergens dat het bedrijf per direct moet starten maar we zullen toch ergens moeten beginnen.. Zoals ik al zei beginnen we woensdag met het bedrijfsplan.. de grote lijnen zijn bekend maar de details moeten nog uitgewerkt worden.. algemene voorwaarden had ik idd niet aan gedacht maar zoals ik zei kijk ik daar vanavond naar.. het opstellen van een contract ging over een contract tussen ons beide.. zodat we later geen problemen krijgen mocht er een conflict komen (of elk geval de problemen zoveel mogelijk beperken) Ik weet dat er heel veel tijd in gaat zitten en dat is ook logisch als je het goed wilt doen.. alleen heeft elk bedrijf een begin moeten maken.. de financieen is een punt dat besproken kan worden als het voor lkaar duidelijk is hoe we het voor ogen zien.. ook dat wordt woensdag besproken.. Ik ken de verschillen tussen de bddrijfsvormen en weet wat elke vorm inhoud. ik neem aan de de kvk me daarin advies kan geven zodra ik een afspraak geregeld heb.. We hebben beide een opleiding gedaan in de evenemtenorganisatie en op dit moment ben ik met een zelfde soort opleiding bezig dus qua branche hebben we verstand van zaken (ook niet geheel onbelangrijk) Plus het feit dat ik ook nog gewoon werk en 2 kleine kinderen heb.. en dan dus een studie ernaast.. hoe kom ik er achter of er idd vraag naar is.. middels een enquete oid? Want dat is zeker iets om naar te kijken..
Was het maar zo simpel Voor een beetje robuust bedrijfsplan zul je marktonderzoek moeten doen. Dat kan o.a. d.m.v. een enquete, maar je moet ook zeker kijken naar wat er landelijk gebeurd. En wat zijn volgens jou de gaten in de markt? Hoe doen je toekomstige concurrenten het. Wat is het marktaandeel en hoe denk jij je te onderscheiden van de anderen. Cijfers opvragen (heeft de KvK meestal wel per branche) bv. Kijken naar de ultrakorte, korte, middellange en lange termijn strategie. En dan, hoe ben je van plan om marktaandeel te "winnen", hoe ga je je profileren, hoe denk je aan omzet te komen het eerste jaar (en ga er vanuit dat je het eerste jaar zeker maar wellicht ook het tweede jaar met verlies of misschien net break-even draait). Ik zeg ook niet dat je per direct wil starten, maar als ik het zo lees ben je ook niet helemaal bekend met hoe zoiets moet draaien. Been there, done that en geloof me, het is echt lastiger dan het lijkt. Je doet dat echt niet ff op een woensdagavond. Trek daar gerust maanden voor uit (zoals Noukie al aangaf). Ik twijfel er niet aan dat jij een feest kunt organiseren, maar met een eigen bedrijf is dat echt een ander spelletje. Contracten tussen jou en je vriendin in principe zegt niets, zolang je niet een juridische bedrijfsvorm hebt (vof, bv) Laat je vooral leiden door de KvK. En het lijkt me dat als je een eigen bedrijf hebt je je niet laat leiden door "ik 50% en jij 50%". Een eigen bedrijf is 120% inzet door alle partijen, niet een beetje. Als jij denk dat je dat niet kunt ivm met je huishouden, kinderen, studie whatever ... niet aan beginnen. Een eigen bedrijf hebt je niet part-time! Is misschien niet helemaal wat je wilde horen, maar meid ... weet waar je aan begint.
Daarom dus ook een afspraak met de kvk ik ben idd niet geheel bekend met het opzetten van een bedrijf, daar heb je helemaal gelijk in. maar ik ben wel van mening dat ik het kan leren.. ik snap ook dat het niet in 1dag geregeld is.. maar het eerste gesprek is woensdag.. snap je wat ik bedoel? Beetje lastig om uit te leggen wat ik bedoel maar goed, ik denk er zeer zeker niet te licht over.. Oja over het drukwerk.. ik heb gisteren bij 3 drukkerijen offertes aangevraagd.. van 2 heb ik inmiddels bericht dat de aanvraag binnen is en deze week contact op nemen.. Strijkkraal ben blij met al het advies en ervariingen.. ik probeer alles mee te nemen.. ik hoop alleen wel dat je begrijpt dat ik er niet te makkelijk over denk..
Inderdaad je doelgroep ( mogelijke) analyseren Kan op verschillende manieren. Maar omdat jullie weten wat jullie precies gaan doen kun je zelf het beste kijken op welke manier jullie een marktonderzoek gaan uitvoeren Als je wil kun je het bedrijfsplan wel aan mij laten zien. Ik heb er voor geleerd en wie weet kan ik jullie wat helpen. Stuur als het klaar is maar een pb Waar je je ook even kunt aanmelden is hier : Home | Higherlevel - Het forum over innovatie en ondernemerschap, voor starters en groeiers Daar kun je heel veel vinden en goed op weg worden geholpen
Bosi Bedankt. Heb me net aangemeld.. Zal eens rondkijken op het forum. Bedankt voor je aanbod. Ga er zeker gebruik van maken ter zijner tijd.
Ik denk niet dat je er te makkelijk over denkt, ik denk dat je niet weet wat zoiets inhoudt En dat is geen aanval/kritiek, want als je dat nog nooit hebt gedaan, dan weet je dat ook niet, maar het is geen gewoon kattepis. Ik neem aan (ik hoop in ieder geval) dat je die offertes hebt aangevraagd om puur een prijsgevoel te krijgen en niet om briefpapier te bestellen? Zo niet, dan ben je in dat geval achterstevoren bezig. Eerst marktonderzoek/bedrijfsplan en hoeveel je kwijt bent aan een opstart en dan pas kosten maken als je weet wat je moet weten. Succes meid, laat je goed voorlichten en ga vooral ook niet de stekelige dingen uit de weg. Het klinkt romantisch allemaal, maar het is niet allemaal rozengeur en maneschijn. Ook dingen waar je op moet letten: - arbeidsongeschiktheidsverzekeringen voor jezelf - pensioen (gat) - belastingen - hoe ben je getrouwd (huwelijkse voorwaarden/gemeenschap van goederen)
Nee ben je gek, ga zeker niks bestellen Maar idd om te kijken wat ik nodig ben en wat de eventuele kosten zijn.. (en dan daarbij, briefpapier is zelf ook eenvoudig om te maken. Die ben ik nu toch nodig voor mn studieopdrachten, tip van de docent) Ik zie het niet als aanval hoor, alleen kreeg het idee dat je me verkeerd begreep, vandaar Eerst maar eens de afspraak afwachten met de kvk en woensdag een begin maken met het bedrijfsplan..