Wie kan er een paar dingen uit een medische brief uitleggen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Sann, 24 jun 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. LovelyDK

LovelyDK Niet meer actief

Ik snap het probleem inderdaad ook niet... Je moeder heeft de scans gehad, de uitslag met uitleg en een verwijzing naar de fysio! Dat jullie zelf de brief niet begrijpen is niet zo raar, aangezien je geen medische achtergrond hebt, maar dat doet er toch niet toe? Als de fysio de brief maar snapt...

Ik ben medisch secretaresse en haal er het volgende uit:

2. LovelyDK

De tussenwervelschijf C6-C7 is versleten, dit kenmerkt zich door uitstulpingen die ook te zien zien (lipping aan de achterzijde) metastasering zijn uitzaaiingen, waar eventueel aan gedacht zou kunnen worden, maar als hier echt aan gedacht werd had hij hier nog wel verder naar gekeken eventueel met een PET scan. Heeft ze ook bloedonderzoek gehad? Om eventueel haar CEA te controleren?

3. Sann

Sann VIP lid

27 jan 2007
    16.307
    2
    38
    Brabant
    Tjongejonge zeg, waarom nou gelijk weer commentaar dat ik zou vinden dat de arts zn werk niet goed heeft gedaan. Dat hoor je mij niet zeggen. Iemand zei dat de fysio meer lijkt te weten dan wij en ja dat klopt toch want hij begrijpt de terminologie. Mn moeder vroeg mij wat alles nou precies betekende en ik wist niet alles dus vandaar de vraag. En dat ik mn vragen stel bij dat woord metastasering lijkt me menselijk met veel kanker in de familie en mn moeder die zelf al een stuk darm verwijderd is en tig plekjes op dr huid.

4. pnirmal

pnirmal Niet meer actief

Je hebt gelijk meis en vragen staat vrij je bent gewoon ongerust en die dokterstaal ik snap er ook de balle niet van. Het moet op de een of andere manier altijd in onbegrijpelijke mensen taal dat zouden ze idd kunnen verbeteren en ik las ook nergens dat je de dokter dingen in de schoenen schoof. Sterkte..

5. MamaMarije

MamaMarije Niet meer actief

Dat het op deze manier gebeurt is op zich niet ongebruikelijk. Ik ben zelf ook fysio (niet werkzaam momenteel) en kreeg regelmatig dit soort verwijzingen.
    Het is wel gebruikelijk dat een arts bepaalde zaken uitlegt of anders de vragen bij de fysio gesteld worden zodra de patiënt daar komt.

Logisch dat je moeder (en jijzelf) meer uitleg wilde. Ik denk wel dat het zinvol is om ook echt een arts of de toekomstige fysio van je moeder te vragen om meer uitleg, omdat je via Internet toch altijd wisselende verhalen krijgt.
    Ik heb ook wel een idee bij de termen, maar omdat ik de volledige gezondheidsgeschiedenis van je moeder niet ken, durf ik er geen uitspraken over te doen.

In ieder geval wens ik jou en je moeder veel succes/sterkte met haar klachten!

6. LovelyDK

Sorry ts ik bedoelde het niet lullig! Maar ik vind niet dat je kan zeggen dat de fysio nu meer weet dan jullie... Ook is het zo dat de brief bestemd is voor de fysio en niet voor jullie zelf, de keus om hem dan toch te lezen ligt bij jullie toch...

Mag ik vragen wat voor plekjes je moeder had?

7. Sann

Sann VIP lid

27 jan 2007
    16.307
    2
    38
    Brabant
    Ik zei ook dat dat zo leek, aangezien de fysio wel de meeste termen weet en mijn moeder niet. Ik heb nog eens nagevraagd aan mijn moeder wat de huisarts nou precies gezegd had en verder als ernstige osteoporose in de nek kwam ze niet dus das niet veel.
    De plekjes waren plaveiselcelcarcinoom. In de darm ging het om een poliep ter grootte van een mandarijn die nog niet direct kwaadaardig was maar al wel afwijkende cellen had. Er is toen een stuk van de dikke darm verwijderd. Ook zijn haar zus en vader aan dikke darmkanker overleden.
    Het is dus echt niet zo dat we nou zomaar om elk woordje in paniek elkaar om de nek vliegen en denken ojee. Er zit gewoon een voorgeschiedenis aan vast waardoor je toch iets eerder denkt van hmm. Ik zal haar in ieder geval zeggen dat ze het even na moet vragen, alleen is haar huisarts nu net 3 weken met vakantie. Altijd handig.

8. LovelyDK

Sannn jeetje ja ik begrijp het! Ik zou dan misschien maandag even naar haar (waarschijnlijk) chirurg bellen, eventueel om een gesprek aan te vragen...

Deel Deze Pagina