Even van me afschrijven... Gisteren pakte mijn zoon het schepje van de kattenbak en wilde hier mee in de zandbak scheppen. Hij kon zijn eigen schepje niet vinden vermoed ik. Ik was op dat moment aan het koken én werd gebeld. Ik heb het schepje afgepakt en hierna mijn handen gewassen. De handen van zoon heb ik niet gewassen... Vervolgens was hij binnen en zat ik aan zijn handen (waarmee hij niet lang daarvoor aan het vieze poepschepje zat). Ik ben hierna helemaal vergeten mijn handen te wassen en heb zelfs een aardappeltje met mijn handen uit de pan gepakt en in mijn mond gestopt. Voor de maaltijd heb ik mijn handen wél gewassen. Ik voel me gewoon zo dom... Hoeveel kwaad kan dit, of maak ik me te druk? Man vertelde me dat hij het schepje nooit schoonmaakt. Toen ik de kattenbak nog verschoonde, deed ik dit wel altijd.
Relax! Ik snap dat je je er druk om maakt, maar het is gebeurd.. De kans dat er iets gebeurd, is klein! De stress die je er nu van hebt, is schadelijker dan dat je je handen niet hebt gewassen.
Geen idee of het kwaad kan maar snap je bezorgdheid wel. Er is nu natuurlijk niks meer aan te doen maar als je je er echt over blijft stressen anders even de vk bellen?
Heb ik gedaan, maar die zegt uiteraard dat het geen kwaad kan. Heb ik gebeld omdat ik bleef googelen en dat me niet gerust stelde. Ik begrijp alleen niet dat zij aangaf dat het geen kwaad kan en dat het risiso heel klein is, terwijl de kans op besmetting in het tweede trimester toch redelijk aanwezig is. Daarbij weet ik dat ik in 2016 nog negatief was voor toxoplasmose en hebben we relatief jonge katten...
I Ik heb zo iets ook mee gemaakt met deze zwangerschap. Ik heb toen een bloedtest laten doen om te zien of ik inmiddels wel toxo had gehad. Die bleek negatief. En later weer een om te zien of ik het nu wel had gekregen. Gewoon dus aanvragen bij je vk. Ik moet ze zeg betalen, dus waarom niet.
Ik ga inderdaad toch maar laten prikken. Juist omdat ik tijdens de zwangerschap van mijn eerste nog negatief was. Wil over 1,5 week prikken, dat is dan net geen 2 weken na het foutje... Zou dat qua tijdstip oké zijn?
De kans dat onze katten, die alleen in onze eigen tuin komen en ook niet jagen + inmiddels volwassen zijn, eitjes uitscheiden is klein. Een kat scheidt tijdens zijn leven meestal maar 1 keer eitjes uit die geïnfecteerd zijn met toxoplasmose, gedurende enkele weken. (Aldus Google) De kans dat dat precies nu zou zijn, zou wel heel wrang zijn. Maar las ook dat bij ouderdom of ziekte er opnieuw eitjes kunnen worden uitgescheden. En laat onze oudste kater nu 17 jaar zijn en nog net niet uit elkaar vallen... Zit me gewoon niet lekker. Vooral omdat ik juist zo goed oplet.
Hoe lang na die situatie heb jij geprikt? En wanneer voor de 2e keer? Wij zitten nu middenin een verhuizing, dus ik denk dat ik nu hier laat prikken en bij de volgende afspraak eind volgende maand vraag ik of de nieuwe verloskundige mij wil prikken. In Nederland niet heel standaard om op te prikken, geloof ik. De huisarts deed er tijdens mijn vorige zwsnzwangers ook nogal moeilijk over. De verloskundige heeft het toen meegenomen met het bloedprikken met 11 weken.
ik zou me er niet druk om maken. heeb zelf al jaren katten en bij mijn 3e zelfs een onverwachts nestje 2 weken voor ik zelf beviel.. En deed zelf de kattenbakken.. En niets aan de hand.. Nu zwanger van mijn 4e, en dan nu geen kattenbak meer in huis maar je raakt de katten ook aan en die zijn echt niet schoon..
Het gaat niet om de katten zelf, die zijn niet besmettelijk. Alleen de ontlasting en dan vooral na 1 tot meerdere dagen. Bij dagelijksdde kattenbak zélf schoonmakem is er daarom ook niets aan de hand. Alleen dat schepje wordt dus niet schoongemaakt en eventuele eitjes krijgen daar dus de kans om te ontwikkelen. Dat is mijn probleem nu zeg maar... En ondanks dat ik ook mijn leven lang katten heb gehad, rauw/rood vlees gegeten heb, ben ik niet immuun. Dus ben erg voorzichtig...
Eerlijk? Ik vind het nogal overdreven. Als straks blijkt dat je het wel hebt opgelopen, wat ga je daar dan mee doen? Kunnen ze er wat mee doen? Volgens mij niet. Alleen controleren met echo. En dan? Lijkt me super stressvol. Er gebeuren in een zwangerschap wel meer dingen waar je geen invloed op hebt. Ik zou het laten en in het vervolg beter uitkijken.
Je katten was je ook niet als die uit de kattenbak komen he? Zou me niet te veel zorgen maken, ik doe hier elke dag de kattenbak, was erna men handen. Ga soms met men dochter naar de speeltuin, nu dat zand is ook niet echt proper, maar ja...
Iemand die een kittenopvang heeft, zei me laatst dat zo'n besmetting pas na 24u plaatsvindt, en als je je goed wast binnen die 24u, de kans eigenlijk nihil is. Nu ja, je stak wel al je handen in je mond, maar dat was dan ook nog voor die 24u termijn, dus volgens mij is er niks aan de hand dan.
Het was geen verse poep aan het schepje, daar gaat het om. Verse kattenpoep kan absoluut geen kwaad. En als je het wel weer, zijn er wel degelijk mogelijkheden. De kans dat ik wel wat opgelopen heb is heel klein, dit zwart op wit zien zal rust geven. Zo niet, dan kan het opgevolgd worden...
Ik waardeer het meedenken hoor. Maar katten zelf zijn geen probleem en ik lees hier over vrouwen die zelf de kattenbak verschonen en hierna hun handen wassen. Dat gaat dan dus om én verse ontlasting wat al geen kwaad kan en de handen worden gewassen. Dit was allebei niet het geval. Ik ben me er bewust van dat ik mezelf soms te druk kan maken. Maar ik zit er nu eenmaal mee en moet er mee zien te dealen. Ik had niet moeten googelen, heb dit wel gedaan en hierdoor allerlei spookbeelden. Vandaag voor de tweede keer sinds we ouders zijn samen een dagje weg. Dat doet me goed en heb het vandaag in ieder geval los kunnen laten. Maar het blijft ergens in een klein luikje in mijn hoofd zitten. Zou ook willen dat het anders was. Ik vraag me oprecht af hoeveel zorgen ik me moet maken. Ik voel me gewoon ontzettend dom en schuldig.
Ik snap je bezorgdheid wel. Maar: relax! Wat gebeurd is, is gebeurd. Vind sommige reacties wel wat bot. TS maakt zich zorgen, beter te veel zorgen maken dan roekeloos. @TS: niet te druk maken en bij onzekerheden: bel je vk gewoon even. Die kan je gerust stellen. Je weet nu dat je extra voorzichtig bent. Ik heb tijdens de zw ook altijd gewoon kattenbakkorrels opgeruimd enzo en drollen die onze kat soms naast de bak gooide 's nachts uit frustratie. Ben ook wel eens vergeten mijn handen te wassen. Alles komt goed!
Ik ben het met @Nina Sanders eens. Ik ben net zoals TS, als zij zich zorgen maakt dan alles doen om de zorgen weg te halen. Om ue vragen te beantwoorden @Snananas, ik heb een week later geprikt om te kijken of ikimmuun was (wat niet het geval was) en daarna na een maand. Incubatietijd is 10-23 dagen. En je kan wel behandeld worden als je het hebt. Het is geen pretje om het op te lopen. Ik snap ook niet waarom je zo’n risico neemt. Gewoon 9 maanden voorzichtig zijn. Ik snap niet waarom ze zo moeilijk doen met bloedtesten. Ik bedoel, ik heb ze zelf moeten betalen.