Vorige week donderdag een cryo TP gehad van een blastocyste. En normaal gesproken als het niet lukt altijd week later ongesteld. Nu dus niet en heb al last van moeheid en een vieze smaak in Mn mond zoals met Mn dochter en de miskraam. Dus heb vermoeden dat het wel weer eens raak zou kunnen zijn en maandag mogen we dus testen als er nog geen bloed te zien is. Echter vindt ik de tijd daarna echt heel spannend omdat we dus de vorige keer hoorde met de echo van 11 weken dat het mis was gegaan met 10 weken en 4 dagen. Dus zie er ook behoorlijk tegen op om positief te testen en alle onzekerheid vooral omdat het risico op een miskraam met een cryo TP veel groter is dan met een natuurlijke zwangerschap. Tips mocht het raak zijn om een beetje relaxed die weken door te komen?
Tips heb ik helaas niet voor je. Ik zal duimen dat je zwanger bent en je dit wondertje over 8 mnd in je armen hebt. Maar hoezo heb je met een cryo tp meer kans op een mk? Mij is enkel verteld dat je met een tp (vers of cryo) meer kans hebt op een bbz als de plaatsing niet secuur gebeurd, maar over meer risico van een mk heb ik nooit eerder gehoord.
Uit onderzoek blijkt dat je meer kans hebt op een vroege miskraam bij een TP dan met een natuurlijke zwangerschap. En icsi heeft zelfs nog een mindere kans dan met ivf. Ze weten niet precies hoe het komt alleen dat het zo is. Soms is het idee dat je de zgn natuurlijke selectie overslaat dat je daardoor embryo’s hebt die anders niet gevormd waren etc.
Wat ontzettend spannend voor jullie. Ik denk dat er weinig dingen ECHT helpen. Het is ten slotte heel reeele spanning. Wilde je even laten weten dat ik 2x natuurlijk zwanger ben geraakt en 2x een miskraam kreeg. Toen ik zwanger werd van een cryo ging het wel goed. Statestiek zegt dus lang niet alles. Wat mogelijk wel heeft meegespeeld is dat ik ten tijde vd cryo teuefplaatsing inmiddels wist dat ik schildklierpatient ben em medicatie hiervoor moet gebruiken. Maar.....cryo's kunmen hartstikke sterk zijn. Zet hem op
Ik herken je gevoel heel goed. Klinkt misschien stom, maar wat mij hielp was mezelf eraan te blijven herinneren dat ik geen invloed meer had na de bewuste tp. Ik kon me druk maken, maar de uitkomst (ongesteld, miskraam of zwanger) stond al vast. In mijn hoofd is stressen over iets waar ik wel invloed op heb wél geoorloofd . Toegegeven.. etentjes, dagjes weg en het huis opruimen zorgden ook voor afleiding.
Ooww @Siepie85 wat enorm spannend en wat hoop ik voor je dat als je zwanger bent je over een maand of 8 een gezonde baby in je armen hebt. Ik heb helaas geen tips voor je. Ik denk niet dat je ooit nog zonder zorgen en spanning de eerste weken, of de hele zwangerschap door kan komen. Testen kan aantonen dat je zwanger bent maar als je nog niet durft maakt dat je niet meer of minder zwanger dus als jij nog wil wachten dan wacht je nog even totdat je gevoel het aandurft
Wat spannend dan weer he.. Ik heb juist te horen gekregen dat de kans op miskraam hetzelfde is als bij een normale zwangerschap. En bij een cryo juist minder omdat ze het bevriezen en ontdooien doorstaan hebben. Probeer toch een beetje te genieten als het raak is ook al is dat heel moeilijk. En misschien kan je bij de gyn of vk afspreken dat als je je onzeker voelt je een keertje extra mag komen. Hier deden ze er bij beide helemaal niet moeilijk over. Heb bij dochter denk ik wel 27 echo's gehad. En zoontje iets meer maar dat was ook omdat ik toen een maagverkleining had.
Het is ook allemaal ontzettend spannend. Zeker als het eerder mis is gegaan is het moeilijk om er weer vertrouwen in te gaan krijgen. Herken trouwens van die smaak in je mond. Bij mij was het een ijzersmaak waardoor ik de tweede zwangerschap wist dat het weer raak was. Probeer toch ook te gaan genieten mocht het weer raak zijn. Niemand kan in de toekomst kijken. Maar mocht je zwanger zijn dan hoop ik dat je toch het genieten iets toe kunt laten.
Lieve reactie, en idd hoop hebben zeker alleen je gaat er zo anders in wat dat betreft en ook altijd fijn om van andere die een miskraam hebben gehad steun te hebben.
Dat gaat gelukkig ook lukken start weer op een nieuwe werkplek/stage dat kost altijd veel energie maar juist idd de vrije tijd is killing!
Ja ik ga maar gewoon ook tot maandag wachten ik test sowieso altijd braaf op de aangegeven dag, maar is nu veel spannender dan de eerste 2 keer. Terwijl het al een luxe is als blijkt dat ik zwanger ben.
Goed idee idd van je ga ik ook zeker wel vragen. Ja ik ga het zeker proberen maar geen idee of dat echt helemaal gaat lukken.
Ja idd ik noem het een soort metaalsmaak het is heel typisch. Nee als we allemaal toch een glazen bol hadden dan wist ik het wel!
Ik herken de metaalsmaak. Al vanaf heel vroeg en vooral met het opstaan. Ook na het poetsen van mijn tanden. De angst herken ik ook. En die is heel naar. Niet door een TP bij mij maar door 2 miskramen achter elkaar. Bij mij hielp niks. Ja een goede echo. Maar dan een paar dagen later sloeg de angst weer toe. Nu heb ik gister een goede echo met bijna 11 weken gehad en nu is t weg... natuurlijk de angst die je altijd houd. Maar ik geloof echt dat ik nu oprecht kan gaan genieten. Durf het nu ook aan mijn kinderen te vertellen. Wat ik wel denk dat helpt is elke dag iets opschrijven. Je klachten bijhouden. Zodat je kan zien op een dag dat je heel erg stresst en ineens denkt dat al je kwaaltjes al super lang weg zijn dat je eigenlijk 2 dagen ervoor nog hartstikke pijnlijke borsten had. Ofzo... en dan zie je een patroon. Dat het wel vaker even een dag wat minder is met de misselijkheid, maar dat het ook weer zal toenemen. De tweede tip is luisteren naar je gevoel. Wat zegt die? En dat is moeilijk. Want angst kan lijken op een gevoel. Bij mijn eerste miskraam voelde ik ergens dat het niet goed zat. Ik zei dat ook tegen mijn vk maar mocht geen echo. Deze zwangerschap voelt anders. Natuurlijk niet zo overduidelijk dat ik niet bang ben. Maar onbewust voel ik iedere keer voor de echo een fijn gevoel dat ik mijn kindje ga zien. En dat klopt. Succes hoor. Het is echt een pittige tijd. Ik duim voor je! Op een super gezonde baby!
Dat klopt helemaal wat jenschrijfr over je gevoel. Laatste keer (april) het eerste wat ik zei na de positieve test was, als ie maar niet in mijn eileider zit. Elke keer dacht ik daaraan echt elke dag. En toen kwam het woord eug bij de vk. Doorgestuurd naar zkh 1 in baarmoeder en 1 langs de eierstok. Gelukkig niet in de eileider maar wat zat mijn gevoel er goed dicht bij zeg.. Ts wanneer heb je pregnyl gespoten? Als je dat hebt gehad.. Xxx
@MamaZijnIsDeBom ja ik had dus met de vorige zwangerschap besloten ik ga vanaf het begin genieten etc. De eerste ben ik echt tot 20 weken ook heel onzeker geweest. Dus wel wel een soort van minde.f.uck dat het toen dus mis ging. Maar goed het blijft een wonder gezien de ivf dat het bij de tweede poging eventueel ook weer raak mag zijn. Ja en nuchter gezien weet ik ook klachten zeggen niks, zeker dat ik deze nog volop had maar kindje was al 3 dagen daarvoor gestopt met leven. Maar goed nuchter en gevoelens is zeker wat anders!
@babyhope ovitrelle heb ik 14-09 gespoten dus die moet er al uit zijn. Maar ik test altijd braaf op de aangeven datum geen zijn in twijfelstreepjes etc. En vind het nu extra spannend want eerst was het testen 14 dagen na TP nu mag het al na 11. Maar ook heftig wat jij hebt meegemaakt zeg. En idd gevoel is dan heel bijzonder. Ja ik had week daarvoor ook gevoel het zit niet goed extra echo gehad en was prima helemaal op schema dus weer vertrouwen gehad maar ja meer dan een week later toch niet.
Ja de ovitrelle is er dan idd al uit. Oh spannend dan he. Maar ff serieus. 14 sept ovitrelle 20 sept cryo blastocyst terug geplaatst dus emmy dag 5. Maakt je vandaag op dag 14 dus nod.. Testen mevrouwtje...
Wat mij trouwens WEL hielp was gedachte: De kans dat het goed is nog altijd veel groter dan de kans dat het mis gaat. Dat heb ik die eerste 12 weken heel vaak tegen mezelf gezegd. Wie weet heb jij ook iets aan die gedachte.
Maandag ik ben wat dat betreft echt een eigenwijsje en hou braaf de testdatum van het ziekenhuis. Maar ja nog geen ongesteldheid te bekennen moe en metaalsmaak het gaat de goede richting op