Ik heb zaterdag mijn ogen laten meten en nou blijkt dat ik een kleine afwijking heb aan mijn rechteroog. Ik voel me er behoorlijk naar van, en dat schijnt te komen doordat mijn linkeroog het tekort van mijn rechteroog probeert te compenseren. Nu staat er het volgende op het briefje wat ik mee heb gekregen: Sf: -0,5C:-0,25As:153 Wat staat hier nou, wat voor soort afwijking heb ik? Weet wel dat ik een vertebril krijg. Wie kan me het precieze verhaal vertellen?
Volgens mij is die sf de sterkte.. dus bij jou -0,5 en die C is cyllinder (heeft volgens mij iets met de vorm te maken).. die laatste weet ik niet. Maar volgens mij is het niet dramatisch of iets hoor.
je hebt volgens mij een minimale afwijking ik heb bijv: -6.5 As130. en een cilinder van 3.5 wat heel veel is. ik denk dat jij een cilinder hebt van 0.25 en een sterke van 0.5 en dat de As de middenlijn van je ogen is om je bril op af te stemmen. die cilinder heb je dan voor een verkeerde kromming in je hoornvlies óf netvlies. dat komt best veel voor. niks om je zorgen over te maken. ze noemen dat met een duur woord een astemagtisme ( als ik eht goed schrijf ) ik heb er 2. 1 in het netvlies en 1 in het hoornvlies maar dat komt zeer zelden voor. meestal is het in het hoornvlies. als je vragen hebt moet je die gewoon aan hun stellen, ze zijn altijd erg aardig en begripvol bij opticiens maar hebben er misschien niet bij stilgestaan dat het voor grieks is wat er staat. ik zou gewoon eventjes bellen. volgens mij heeft devilschace bij een opticien gewerkt als ik het me goed herinner misschien kan je haar ff vragen.
Oh ik maak me geen zorgen hoor, maar als mensen me vragen wat mijn afwijking dan is dan weet ik niet welk getal ik moet zeggen, zeg maar.....
Ik heb ook een minimaal verschil. 1 oog stond ook een heeeeel klein beetje verkeerd (beetje scheel zeg maar, maar niet te zien) Dramatisch is het niet maar uit ervaring kan ik vertellen dat je er behoorlijk last van kunt hebben.
klopt, heb bij een opticien gewerkt. En afwijking met cilinder is Astigmatisme, alleen heeft 95% van de bevolking met een bril dit. Sf is de sferische sterkte, je verte sterkte, C=cylinder, de astigmatisme afwijking, dit is dat de bolling van je oog anders is. AS, is de lijn waarop de cylinder en de sferische sterkte elkaar kruisen, het brandpunt, hierop wordt de bril ingeslepen, ALLEEN mensen die een cylinderfawijking hebben, hebben een asrichting. Niets om je zorgen over te maken. Je hebt ook erg weinig afwijking. Ik heb nu een cilinder die ruim -4.00 is en sferische sterkte van ruim -7, oftewel, -11 aan beide ogen,.
devilschase, heb je ook verstand van lenzen? Mijn man heeft net als ik zachte lenzen maar volgens de opticien heeft hij een cilinder van -3,75 (als ik het goed heb), en draagt nu lenzen met een stuk lagere cilinder. Volgens de opticien zijn er voor zijn cilindersterkte bijna geen zachte lenzen te vinden en raadde hij harde lenzen aan. Klopt dit?
klopt, zachte lenzen zijn maar tot bepaalde sterktes te vinden, maar cilinder in zachte lenzen gaan tot -5.00 daarboven heb je harde lenzen nodig.
Dank jullie wel, meiden! Ze zei al dat het een hele kleine afwijking is en dat met een bril geen wereld voor me open zal gaan, maar het kijkt wat rustiger.
mijn dochter heeft ook altijd last hoor als haar ogen weer achteruit gegaan zijn. en dat is dan ook met 0.25 tegelijk. ze ziet het dan meteen een stuk minder zegt ze, dus ik snap best dat jij er wel last van hebt. ookal zeggen ze dat het wel mee valt. als je je prettiger denkt te voelen met bril moet je dat echt doen scheelt een boel energie als wanner je het nét niet allemaal scherp ziet.. op je vraag kan ik helaas geen antwoord geven. ik weet niet of het bij elkaar opgeteld wordt.
Oh door wat devilschase zei dat ze aan beide ogen - 11 had met een cilinder van -4 en een sferische sterkte van -7 dus totaal -11.... @ Yinte, de opticiën zei dat een bril rustiger zou zijn met kijken. Dus ik heb gelijk een bril besteld, nu maar hopen dat ik niet meer zo'n naar gevoel heb met kijken en minder hoofdpijn....
ja, je optisch centrum is dan -11. Maar je sterkte is dan gewoon: SF: -7.00 Cyl: - 4.00 As: 180 allee het optisch centrum is -11, dat betekend dat je bril op het dikste gedeelte dus net zo dik is als -11.
Even offtopic hoor. Ik begrijp iets niet. Je bent nog maar 24 jaar (ook nog maar net volgens mij) en je hebt al als politie-agente gewerkt, als opticien en nu ben je tandartsassistente? Hoe zit dat dan? Voor alleen de opleiding ben je toch voor alle drie de beroepen toch al een paar jaar verder? En hoe komt het dat je zoveel weet? Bedoel er niks mee, gewoon nieuwsgierigheid.
klopt, en ik heb bij een benzinestation gewerkt, bij de Adidas en bij een makelaar, bij centraal beheer, de snsbank en bij een callcenter. verder heb ik mijn Mavo-D diploma, Havo diploma, MBO diploma Bank en verzekeringsmanagement, EHBO en BHV diploma. Reanimatie en Defibrillatorcertificaten, mijn WFT volmacht schade diploma, Mijn WFT Volmacht leven diploma, mijn diploma Woningfinanciering 1 en 2, diploma Pensioenpraktijk, mijn Assurantie B diploma, mijn basisdiploma Optiek, WFT Hypothecair Krediet en mijn WFT Consumptief Krediet, diploma Allround Politiemedewerker Niveau 4 (hoofdagent) oja en mn veterstrikdiploma Hoe ik dit kan hebben? Door alles tegelijk te leren en alles in 4 weken tijd te halen, achter elkaar. (op enkele na dan) verzekeringsmaatschappijen en banken heb ik gewerkt tijden mijn schooltijd om daar ook informatie vandaan te halen. Heb bij het benzinestation van mn 15e tot 17e gewerkt, van mn 17e tot mn 18e bij de adidas,politie heb ik van mn 18e tot mn 22e gewerkt, daarna maar 3 maanden bij een callcenter, vervolgens bij de opticien maar 6 maanden vanwege depressie door kutcollegas, opleiding tot Optometrist heb ik van hun nooit moegen volgen terwijl het wel beloofd was, en nu als tandartsassistente en ernaast de opleiding ertoe plus een VWO opleiding. En sja, waarom ik zoveel weet,, geen id, ik lees iets 1 keer en ik weet het, net als kentekens, 1x keer kijken en ik weet het voor derest van mn leven uit mn hoofd.