Ik kom net terug van de 20-weken echo. De gyn vond dat de hersenkamertjes verwijd waren. Nu moet ik over twee weken terug komen om te kijken of het verandert is. Heeft iemand hier ervaring mee??
neen sorry, ik heb er geen ervaring mee. maar ik kan me zeker je bezorgdheid voorstellen. Ik duim mee voor de volgende echo! Veel geluk!
Nee ik ook geen ervaring mee! Maar ik wil je de komende 2 weken wel sterkte wensen, ik kan me voorstellen dat je je niet echt prettig voelt nu!
@Mamaloe26: bij onze kleine meid is hetzelfde geconstateerd bij de 20- weken echo. Heb daarna een vruchtwaterpunctie en MRI-scan ondergaan. Er is geen sprake van een chromosomale afwijking en de hersenbalk is gewoon aanwezig. Bij de laatste controle ( 1 nov) was het ene ventrikel 11 mm en het andere 13. Over 2 weken ( 30 nov) gaan we weer naar het zh om te zien hoe het er dan voor staat! Veel succes met wachten, dat is echt het allermoeilijkste!
Bedankt voor je reactie. Nog 5 dagen dan hebben we de volgende echo. Idd het wachten is echt rot. Hebben ze bij jullie een reden gevonden? En is er een prognose voor de toekomst gesteld? Veel sterkte.
@Mamaloe: tot nu toe is er dus nog geen reden gevonden. Over prognoses, ze denken dat als het zo blijft onze kleine meid motorisch gezien wat trager zou kunnen zijn en dat ze moeite zal hebben met het verwerken van prikkels van buitenaf. Maar eigenlijk is het nog koffiedik kijken en gewoon afwachten tot de volgende controle in het zh. Het vocht moet dan of minder zijn geworden of gelijk, als het meer is geworden, zijn de prognoses natuurlijk minder goed, maar daar gaan we maar niet van uit! Ik geniet nu iig wel weer van mn zwangerschap, voel de kleine dagelijks bewegen en dat geeft me een gerust gevoel. Laat je iig niet pushen door de mensen in het zh als ze een vruchtwaterpunctie willen doen! Bij ons zat er een maatschappelijk werkster echt op te hameren, dat voelde niet fijn. Heb de punctie wel laten doen, maar echt omdat we het zelf wilden en niet voor haar. Ook dus een MRI gehad om te kijken hoe de structuur van de hersenen was ( wegens twijfel over aanleg hersenbalk), maar dat zag er volgens de neuroloog goed uit. Misschien dat ze dat jou/jullie ook aanbieden. Ik wens je iig veel sterkte de komende dagen!!!
@mamaloe26: van de klinisch geneticus ( die onderzoek heeft gedaan naar het DNA/chromosomen ) hebben we begrepen dat onze dochter ook gewoon gezond ter wereld zou kunnen komen. Ikzelf had na mijn geboorte te maken met een te snel groeiend hoofd en mijn ogen staan ook iets verder uit elkaar dan wat het volgens de norm zou moeten zijn, en dat laatste is nu al geconstateerd bij onze dochter. Voorlopig gaan we er dus van uit dat het een 'zo moeder, zo dochter' verhaal is, maar 30 nov weten we dus weer wat meer!
hoi, Bij ons was met de 20 weken een ventrikel 10,0 mm en de andere 7,0mm . we moeten nu met 8 weken terug komen! (20 dec) gelukkig zag er voor de rest alles goed uit, maar je schrikt toch. maar als ik dit zo lees bij jullie moeten jullie veel eerder terug komen en worden er extra onderzoeken. blijft toch allemaal spannend!
@daantje: das idd wel ff schrikken! als ze het erg hadden gevonden ( en dat is meestal pas bij ventrikels > 10 mm ) hadden ze je wel extra onderzoeken aangeboden! dus ik zou zeggen, geniet van je zwangerschap! Dat doe ik ook, zeker nu ik de kleine dagelijks voel bewegen! Over 8 dagen weten wij ook weer meer... Liefs, Marieke
@marieke:Moet wel eerlijk zeggen dat je in het begin wel schrikt! Ze bleef ook zo lang kijken en meten dat ik gelijk had is het wel goed! toch gevraagd en gelukkig konden wij een paar dagen later voor een echo in het ziekenhuis.Daar was precies het zelfde verhaal. Als ik idd de verhalen zo ook op de site lees, is dat het enige.Ik geniet ook van onze zwangerschap, maar toch wel nieuwsgierig hoe het 20 december zal zijn. 30 november is dus bij jullie spannend! Hoop dat het allemaal goed is. liefs danielle
Daantje, dat is inderdaad schrikken he. Ook al zegt iedereen, probeer je niet drukt te maken etc. Maar dat doe je toch wel. Vandaag weer een echo gehad. Eigenlijk kon ze niet veel meer zeggen als de vorige keer. Nog steeds niet helemaal goed, maar ook niet slechter geworden. Ze mete zo net 1.1 cm. As donderdag gaan we naar het AMC voor verder onderzoek. Ben wel blij dat we dit keer zo snel terecht kunnen. Dus nog even afwachten.
Hier goed nieuws! Vanochtend uitgebreide echo gehad in het AMC en alles was goed. Meting kwam op 9mm, ipv de 11 mm in het plaatselijke zh. En verder waren de hersentjes goed ontwikkeld met alles er op en er aan. Al het andere wat onderzocht is was ook in orde. Voor de zekerheid met 30 weken nog een echo en na de geboorte nog naar de kindernuroloog. Ik ben zo opgelucht en blij!!
@Mamaloe: hersenkamertjes waren nu 11 en 12 mm, kleine was verder goed gegroeid! in het zh waren ze vrij positief, dus dat is ook mooi! Nu mag ik over 3 weken weer terug, voor een routine-check up en dan 4 weken later weer een extra controle om te kijken hoe het er dan voorstaat qua hersenkamers. Blijf wel onder controle van het zh... Ben dus echt opgelucht nu, heb ook weer een mooie foto meegekregen! Groetjes, Marieke
mamaloe:fantastisch nieuws!! mag je gewoon thuis bevallen? marieke: ook goed nieuws! blijft toch spannend!!! wat verstaan ze onder routine check??
@Daantje: omdat ik nu onder zorg zh val, krijg ik daar, net zoals dat bij een gewone verloskundige het geval is, elke 3 weken een controle. Dat bedoelde ik met routine check. Niks bijzonders dus...En dankjewel! Blijft idd spannend, maar omdat ze nu echt positief waren, ga ik er ook meer en meer in geloven dat het goedkomt! Ik ga dus sowieso in het zh bevallen, en dan wordt de kleine daar ook goed in de gaten gehouden. Groetjes, Marieke