Rechten als werknemer?

Discussie in 'De lounge' gestart door 40plusmama, 21 nov 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 40plusmama

40plusmama Niet meer actief

Ik heb een werkgever waar ik, 7 jaar geleden begon met veel plezier. Het was een leuke afdeling, leuk werk, afwisselend en ik had het naar mijn zin. In de loop van de jaren is er erg veel veranderd en het is er niet leuker op geworden. De sfeer is ver beneden peil en ook zeuren ze over alles en nog wat. Vrij krijgen was eerder nooit een probleem (als je maar genoeg dagen had) en nu moet alles via een hele weg worden aangevraagd. Ik ben dus ook hard op zoek naar wat anders maar ik heb wel wat vragen over wat ze wel en niet kunnen maken. Er zijn meer mensen die op problemen stuiten met bijvoorbeeld kinderopvang maar dat maakt ze geen bal uit. Jij kiest voor kinderen dus jij zorgt maar voor oppas. Is je kind ziek, jammer dan, regel maar wat want vrij krijg je er niet voor.

Waar o.a dus mijn vragen over gaan is die indeling van de dagen. Toen ik begon kon ik aangeven hoeveel ik wilde werken en op welke dagen. Ik heb opgegeven op ma, wo en vr, 24 uur. Nooit een probleem geweest maar nu gaan ze schuiven in de roosters. Het kan zijn dat ze me straks (ik ben nu aan het reintegreren dus draai nog niet het volledige rooster) 2 hele dagen inzetten en 2 halve, of 2 en 2x een paar uurtjes. We hadden hier geen keuze in, je moest gewoon mee in dit systeem. Het enige dat mag is 1 dag opgeven die je echt niet wilt werken. Hier gaan we dus al met de opvang van de kleine. Wel weten we ons rooster ongeveer een maand vantevoren dus tijd om wat te regelen vinden ze.

Dan het tweede. In de zomer is het niet zo druk en heb je dagen dat je eerder naar huis moet. Die moet je vervolgens in de piek periode inhalen. Je gemiddelde blijft dus 24 uur als je het over een jaar bekijkt maar in de zomer werk je minder en in de winter meer (32 uur bijvoorbeeld). Ook hierin heb je geen keuze, zo gaat het nou eenmaal.

Ik ben die burocratische regeltjes spuugzat, vooral omdat het zo niet was toen ik werd aangenomen. Ooh en in mijn contract staat 24 uur, niet welke dagen.

Kunnen ze dit maken en hoe sterk sta ik als ik hier een zaak van maak?

2. Amfy

Amfy Niet meer actief

jij hebt als werknemer een sterke zaak tegen de werkgever.
    hijmag namelijk veel dingen die jij zegt niet eens doen.daarbij mag hij jou niet verplicht om over uren te draaien in de winter ook niet ter compensatie.

hij is verpilcht jou 24 uit tebetalen ten aller tijden en als jij zegt ik werk geen 32 uur maar ik werk alleen de 24 uur die ik op contract staat heeft hij geen poot om op te staan.hij mag namelijk geen compensatie vragen dan moet hij zotgen dat er meer werk is in de zomer zodat hij jou die 24 uur kan bieden.

3. 40plusmama

Ik krijg in de zomer wel gewoon de 24 uur uitbetaald. In de winter krijgen we niks extra als we meer werken trouwens.

Mag hij me wel verplichten te komen werken op dagen die ik helemaal niet wil werken?

4. Tania

Tania Fanatiek lid

13 mei 2008
    1.240
    0
    0
    Staat hier niks over in je CAO? Bij ons staat daar namelijk in, hoe dat met je uren zit enzo.

5. 40plusmama

Volgens mij niet maar ik heb het boekje ook niet gekregen. Ik zal er eens naar vragen en het eens uitspitten.

6. Tania

Tania Fanatiek lid

13 mei 2008
    1.240
    0
    0
    Als je het niet krijgt op je werk kun je het ook op internet nalezen. De meeste cao's staan er gewoon helemaal op.

7. mona23

mona23 Niet meer actief

het ligt eraan over hoeveel tijd je de aantal uren moet werken. bij mij is het zo dat ik gemiddeld 22 uur werk in de week, soms is dit meer en soms is dit minder. Als ik binnen 3 maanden maar op een x aantal uur uitkom. Mijn werkgever mag mijn uren dus inplannen.

weet niet hoe het bij jou geregeld is?

8. 40plusmama

Geen idee en in mijn contract staat dat ook niet. Maar ik vind het ook raar dat ze de regels ineens veranderen. Ik ben daar gaan werken omdat ik dus 3 dagen van 8 uur kon werken en omdat ze bekend stonden als een fijne werkgever. Tegenwoordig is dat wel anders en juist onze afdeling is een ramp. Er is meer dan de helft al vertrokken en dat vullen ze nu op met uitzendkrachten.

9. mona23

mona23 Niet meer actief

da's vervelend. in welke sector werk je?

10. 40plusmama

Zorgverzekeraar ;)

11. Amfy

Amfy Niet meer actief

nee hij mag jou niets verplichten jij staan voor 24 uur op contract dat is wat jij moet werken meer niet.

12. Taby

Taby Fanatiek lid

7 mrt 2007
    4.366
    140
    63
    Als je bijvoorbeeld al 5 jaar 3 dagen van 8 uur en altijd op ma - wo - vr werkt dan heb je een verworvenrecht opgebouwd.
    En dan kan kan je werkgever niet in een keer alles omgooien, dat behoort hij stapje voor stapje om te gooien.
    En dan mag hij je bijvoorbeeld 1 vaste voorkeursdag vrij geven en de andere 4 dagen 6 uur laten werken.

Als er in je contract staat dat je 24 uur per week werkt, dan behoort hij je ook 24 uur per week te laten werken en niet de ene week 32 uur en de andere week 16 uur.
    Maar vaak staat er gemiddeld voor en gemiddeld is natuurlijk een breed begrip. ;)
    En soms bij bedrijven die mensen in bepaalde seizoenen meer nodig hebben dan in andere seizoenen staat dat ook in je contract beschreven.

Vaak dekken de werkgevers zichzelf wel in tegen dit soort dingen hoor, dus er zal wel iets over in je contract staan.

Ik denk dat het moeilijk is om bij welke werkgever dan ook aan de bak te komen met 3 vaste dagen werken en dan ook nog eens dagen van 8 uur.
    Dan zetten ze zich veel te moeilijk als ze dat in een contract beschrijven.
    Ik kan het me voorstellen dat je zekerheid wilt wat betreft de opvang met je kind, maar daar denken werkgevers echt niet aan.

Succes ermee.

13. Veraenroy

Veraenroy Fanatiek lid

2 apr 2006
    3.019
    0
    0
  14. 40plusmama

Niet alleen de dagen worden omgegooid maar ook de werktijden. Ik begon vast om 8.30 en dan tot 5 uur, nu zijn er dagen bij dat ik om 9.30 moet beginnen en dan tot 6 uur.

Ook kwam ik er vandaag achter dat ik, op die extra dag, geen reiskostenvergoeding krijg. Het kan dus zijn dat ze me op een donderdag 2 uurtjes laten werken, ik daar 60km voor moet rijden en een kdv moet regelen (terwijl ik op ma, wo en vr oppas heb en Luuk niet naar een kdv hoef te brengen) en daar dus een hele dag moet betalen.

Ik heb mijn rechtsbijstand nu gevraagd of dit allemaal zomaar kan.

Het solliciteren schiet ook allemaal niet op, bah :(

15. Kirby

Kirby Fanatiek lid

1 jun 2006
    4.175
    0
    0
    Roeselare
    Dees, ik zie dat je van België bent, werk je ook in België? Onder welk PC val je? Dat staat normaal op je loonfiche.

16. 40plusmama

Ik werk in Nederland

Deel Deze Pagina