3 goede echos gehad...plus vraagje

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door ukoldaatje, 2 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

2 feb 2008
    5.082
    0
    0
    Hoi allemaal..ik heb weer eens een vraag aan de verloskundigen hier gesteld..maar omdat ik zo onzeker ben, dacht ik, ik vraag de ervaringsdeskundigen onder ons ook es om hun ervaringen!

Daar was ik weer eens..:)..

Na 5 ma s heb ik voor het eerst een goede zwangerschap, althans, in elk geval tot aan de echo van 9 weken en drie dagen...

Ik had met 7 weken precies de eerste echo, werd toen 2 dagen vooruit gezet. 11.5mm

Met 8 weken en 1 dag werd het kindje gemeten op 8 weken en 2 dagen. 18.3mm

Met de echo van negen weken en drie dagen was het kindje qua grootte precies negen weken en drie dagen 2.77mm.

Nu ben ik zooooooooo onzeker..Sinds de echo van 9 weken en drie dagen heb ik geen echo meer gehad.

Ik heb dagen dat ik een soort euforisch gevoel heb dat ik zwanger ben, en dagen (zoals nu,) dat ik continu denk gaat het nog wel goed daarbinnen..

De verloskundige zei de laatste keer, bij intake en echo met 9 weken en drie dagen, dat alles erop en eraan zat wat er met die termijn moest zijn, het hartje deed het perfect..zij zei dat dit er hartstikke goed uit zag.

Maar ik ben zoooooooo onzeker......

Hoeveel kans heb ik nou nog op een MA??

Miskramen heb ik nooit gehad, altijd missed abortions en allemaal rond de zes weken, het hartje ging het nooit goed doen.

As vrijdag heb ik mijn termijn echo..zou gek worden van de onzekerheid zeg!

Owja, nog een vraagje, wij willen een combinatie test laten doen, moet je dat zelf betalen? En wat zijn de kosten hiervan eigenlijk?

2. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    lieve meid,

ik ben nu 26 weken, voel continu geschop en maak me soms nog zorgen!

Kansen zeggen niet zoveel, een vriendin van mij heeft nog miskramen gehad met 14 en 16wk, maar dat komt niet zo heel veel voor.

Hoe moeilijk het ook is, geniet! Je hebt het verdient en hoe hard het ook klinkt.. er zit niets anders op.. Mocht het gebeuren dan kun je er toch niets aan veranderen.

Het moederschap maakt je ontzettend kwetsbaar, ook als ze er al uit zijn en de hele dag "wat is dat" vragen :p

hele dikke knuf!

3. miffy

miffy VIP lid

15 jun 2011
    7.746
    418
    83
    Gastouder en Verzorgende IG
    friesland
    volgens mij is de kans dat het misgaat nog maar 3% ofzoiets
    echt heel klein in ieder geval

combinatie test word volgens mij alleen vergoed boven een bepaalde leeftijd (35ofzo) en in de uitgebeide gezinspakketen van de verzekeringen, maar dat kun je altijd uitzoeken
    zo een test kost geloof ik 150 euro als je hem zelf betaald

Veel plezier vrijdag bij je echo
    is heel mooi om te zien hoe groot je kindje al zal zijn

4. Pomm

Pomm Fanatiek lid

23 nov 2010
    4.554
    116
    63
    Met jou geschiedenis begrijp ik je onzekerheid goed, het gevoel dat het te mooi is om waar te zijn... Toch gaat een zwangerschap meestal goed en is de kans nu nog heel erg klein!! dat het mis gaat bij je.

Veel sterkte aankomende week met afwachten.. pas na een goede echo zal jij denk ik opgelucht zijn!

5. Trees

Trees Niet meer actief

Ik heb even een tabel uit het herhaalde miskramenprotocol van de NVOG voor je gekopieerd. Dit is de kans op een miskraam, nadat je een goede echo op dat termijn hebt gehad. Let vooral op de succeskans 99,4% bij een goede echo rond de 10 weken!! Gerustellende cijfers toch ;).

Tabel 3: Kans op succes en op miskraam naar zwangerschapsduur bij echoscopisch aangetoonde vitale zwangerschap [61]
    zwangerschapsduur (wk), Succeskans (%), kans miskraam (%)
    6, 78, 22
    8, 98, 2
    10, 99.4, 0.6

Bron: NVOG

Edit hij kopieert het een beetje vreemd, maar je moet een boel spaties tussen de cijfers zien. Ik krijg dit niet aangepast.

6. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

2 feb 2008
    5.082
    0
    0
    Trees: Dat zijn geruststellende gegevens ja!! ;)

Dat het altijd fout kan gaan, besef ik door mijn 5 MA s behoorlijk goed idd...blijft gewoon hele zwangerschap spannend.

Soepkip: elke keer voor een echo denk ik, als deze goed is, ga ik het geloven...vrees dat dat heel de zwangerschap blijft totdat ik het ga voelen...

Miffy: Ik ben net 33 jaar. Dus zal wel buiten de categorie vallen waarbij het vergoedt wordt. Ga het eens navragen bij de cz.

Iedereen hartstikke bedankt voor hun lieve woorden!!!!!!!!! Doet me goed!

7. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

2 feb 2008
    5.082
    0
    0
    AAArrrggggghhhh...wil gewoon elke dag even spieken in mijn buik..

Vanaf wanneer ga je nou je baarmoeder voelen? Ik ben wel iemand met fors overgewicht hoor..

Mijn kleren passen nog gewoon enzo....

Toen ik gisteren zei tegen mijn moeder dat ik een hekel heb aan bukken (zoontje liet weer wat vallen), zei zij, dat komt nou omdat die ribbel in de weg gaat zitten dat had zij rond deze tijd bij mij en mijn broer (zij was wel slank), maar bij mij zit er echt nog niets in de weg hoor..

Raak ik weer in de stress..

8. tulip

tulip Niet meer actief

wanneer je iets gaat zien of je kleding niet meer past, daar moet je echt niks vanaf hangen, al snap ik je wel hoor. Maar een vriendin van mij is 3 maanden geleden bevallen en toen ze op het einde liep vroegen mensen heel voorzichtig: ben je zwanger??? Daar zag je bijna niks aan, terwijl het bij mij bij de 1e al snel ging en nu helemaal, hier zie je het ook al goed. (ligt eraan wat ik aan heb)
    Dat is per persoon en lichaam verschillend.

Ik hoop op een voorspoedige zwangerschap en probeer je niet te druk te maken, maar positieve energie te geven aan je kindje.

9. moontje2008

moontje2008 VIP lid

7 aug 2008
    9.366
    87
    48
    Vrouw
    Docente Engels
    Achterhoek
    Bij de eerste zag je bij mij ook pas wat rond een week of 17.. En ben ook niet slank hoor!

10. Sjenny

Sjenny Bekend lid

24 jan 2011
    509
    0
    0
    verkoopster
    zuidholland
    Kun je geen angelsound aanschaffen? Dan kan je op onzekere dagen opzoek naar een hartje!? :) succes met wachten tot je volgende echo in elk geval!

Ik zelf heb ook een MA gehad en bij de volgende zwangerschap kwam ik er pas met 10 weken achter (dacht toen een krappe 4 weken te zijn) en kreeg pas bij 8 weken me echo was toen dus al 14 weken en sinds ik daar het volledige kindje zag met hartslag en ik het met 16 weken voelde geloofde ik het wel hoor! :)

Probeer te genieten want al mocht het mis gaan ook dit kindje verdient het! (snap dat het moeilijk is hoor!)

11. Pomm

Pomm Fanatiek lid

23 nov 2010
    4.554
    116
    63
    De baarmoeder komt ongeveer vanaf 12 weken boven je schaambot uit, bij de een iets eerder en bij de ander misschien iets later.

De angelsound is inderdaad een optie! Ik was ook erg onzeker en dacht dat het mis zou gaan. Was maar kort gerustgesteld na een echo, heb er dan ook veel gehad ;) (terwijl ik geen reden had tot ongerustheid).
    De angelsound heeft me geholpen om te kunnen genieten en niet steeds te denken dat het mis is. Ik gebruik de angelsounds niet meer sinds ik de baby voel bewegen...

12. Loontje23

Loontje23 Actief lid

15 nov 2011
    212
    0
    0
    ben vooral bezig met het gezin :)
    ik heb zelf ook een angelsounds, maar de vk zei dat het per persoon verschilt of je al een hartje kan horen met dat ding,
    ze zei ook dat je dan juist in de stress raakt als je niets kan vinden,
    en ze zei dat bij mensen met wat meer gewicht het zelfs wel tot 17 weken kan duren voordat je iets kan horen,
    ik heb hem dus in de kast gelegd, omdat ik zelf ook heel erg zenuwachtig ben als ik haar maar even niet meer voel,
    nu ligt mijn placenta voor en voel ik haar heel weinig, en dat is vreemd als je bij de eertse drie al bij 16 weken veel beweging had,
    nu voel ik af en toe een plopje, en ben dan helemaal opgelucht,

ik hoop dat je toch wel kan genieten van je zwangerschap,
    maar zoals ik al eerder las voor mij, is dat je als moeder altijd erg op je hoede bent, en dat is alleen maar goed, je geeft om je kindje
    en wil dat alles goed is,

geniet van je zwangerschap ;)

13. Ikdus

Ikdus VIP lid

1 aug 2008
    10.695
    15
    38
    Ach ik was ook onzeker van echo tot echo !
    Verschrikkelijk is het gewoon brrr. Vooral als je meiden ziet die al echt een buik hebben en met 14/15 weken hun kindje al voelen.

Mijn baarmoeder lag ook snel hoog, met 10 a 11 weken, maar ik ben echt super slank. Je zag bij dus een mini bobbel zitten. En ik had nergens last van hoor, merkte echt niet dat mn baarmoeder daar zat.

Ik had voor mn termijn echo ook 2/3 goede echo's gehad. En moest daarna 4 weken wachten.

Ik heb na de laatste echo een doppler gekocht, had een operatie gehad en was super bang dat het alsnog mis ging.. doppler is leuk hoor, maar je kan er erg onzeker van worden. De kleine heeft genoeg ruimte en hartje vond ik soms pas na een half uur zoeken.. dus ondanks t leuk is zou ik t niet aanschaffen als je al onzeker bent.

Ik begin nu sinds 1 a 2 weken een buikje te krijgen en nogmaals ik ben echt heel slank!

Probeer te genieten !

Ik zie alles nu positief in, heb extra vaak na onze kleine mogen kijken. Ik voel nog geen getrappel wat inhoudt dat ik nog heerlijk kan slapen.
    Zolang je baarmoeder nog niet in de weg zit ksn je heerlijk op je buikslapen.

Alles heeft zijn voordelen en nadelen !

14. raspberry

raspberry Niet meer actief

Zoals Trees al zegt: de kans dat je nu nog een miskraam krijgt, is errug klein.
    En wanneer je iets gaat zien? Ik ben slank en bij mijn eerste zwangerschap duurde het desondanks tot een week of 20 voor anderen wat zagen. Toen wij voor de twintig-weken-echo gingen, was er iemand die vroeg of ik voor de termijnecho kwam dan...

Toen ik 7 maanden zwanger was, was er iemand die mij minder goed kende, die toen pas doorhad dat ik zwanger was en dat toen durfde te vragen. Toen ik beaamde dat ik idd zwanger was, vroeg ze: Hoever ben je, een maand of 3? Ehm, nee, 7 maanden....
    Die sloeg dus steil achterover :D
    En Thirza was dan nog wel 4330 gram toen ze geboren werd ook...

15. Annemiek1975

Annemiek1975 Fanatiek lid

3 aug 2008
    2.165
    0
    0
    Filiaalleidster
    Neerkant
    Ik herken je onzekerheid helaas maar al te goed. Ik heb voor deze zwangerschap 2 MK en 2 MA gehad. Het duurde tot na de 20 weken echo voorat wij langzaam aan durfde te gaan genieten van onze zwangerschap. En nog vind ik het soms nog steeds onwerkelijk dat ik over een paar weekjes onze kleine man in mijn armen mag sluiten.

Bespreek je onzekerheid met je gyn e/o VK ik ben met ca 15 weken overgestapt van gyn naar VK en na 1 keer 4 weken te moeten wachten heb ik aangegeven dat ik dat te lang vond en werden mijn afspraken vanaf toen meteen om de 3 weken gezet ipv om de 4 weken. Verder geven ze ook altijd aan dat je altijd kunt bellen als je onzeker bent of angstig. Dus meis, is het tot vrijdag echt te lang voor je, dan je gyn/VK bellen of de afspraak niet eerder kan.

Nekplooimeting word pas vanaf je 36ste vergoed of er moet in de familie down oid voorkomen, dan word een nekplooi wel vergoed als je jonger bent. Volgens mij vergoed CZ het niet eerder dan 36 jaar, maar bellen kan nooit geen kwaad.

Meis, hopelijk lukt het je om af en toe te genieten van je zwangerschap, ik weet hoe moeilijk dat kan zijn.
    Dikke knuf!

16. samkids

samkids Niet meer actief

Ukoldaatje, wat een spanning steeds hè? Ik kan me ook helemaal voostellen dat die veranderde termijnen je niet bepaald gerust stellen. Het enige dat ik kan zeggen, maar dat weet je al, is dat het onnauwkeurige metingen kunnen zijn omdat alles nog zo klein is. Verder is het afwachten en je vasthouden aan de mooie echo's die je tot nu toe gehad hebt. Nog twee daagjes en dan mag je weer toch?

Wat betreft wel of geen buik: bij mij zie je ook nog niets. Al mijn kleren passen ook nog gewoon. Maar volgens mij is het gebruikelijker dat je nu nog niets ziet dan dat je wel wat ziet, zeker bij een eerste zwangerschap.

En zelf apparaatje kopen om hartje te luisteren, lastig. Je zegt zelf dat je wat overgewicht hebt. Ik geloof dat de kans dan groot is, dat je op deze termijn zelf nog niets kan horen. Dat is misschien beter iets voor later in je zwangerschap. Zoals je wellicht gelezen hebt, heb ik zelf ook een apparaatje daarvoor gekocht, maar werd ik zwaar teleurgesteld afgelopen maandag bij een termijn van 10w1d. Ik laat em dus nog even een weekje in de kast liggen en probeer het dan nog eens.

Succes meissie!

17. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

2 feb 2008
    5.082
    0
    0
    Ben nu alweer 2 dagen zeker van mijn zaak...wisselt zo telkens..dan weer dagen heel onzeker en dan voel ik me weer super zeker.

Ik heb geen wisselende termijnen Drew. Het kindje groeit keurig volgens mijn zwangerschapsweken en dus de uitgerekende datum blijft hetzelfde.

Zal wel standaard zijn een termijnecho?

Heb gisteren en de dag ervoor hele tijd last gehad van steekjes links en rechts afgewisseld.

Geeft mij weer het idee dat er wat gebeurt van binnen.

Dus weer wat gerustgesteld..

Gisteren voor mijn werk hele dag weggeweest. En nu drie nachtdiensten voor de boeg. Ik heb overmorgen mijn echo al.

Ben wat relaxter nu. STraks gaan we ook pas om de 4 weken controles krijgen. Dan zit er gewoon het dubbele tussen.

Ik probeer mezelf toe te spreken nu.

Heb ook een fijne reactie gehad van de vlos hier op het forum. Wat me ook weer wat rust geeft.

18. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

2 feb 2008
    5.082
    0
    0
  19. Kayke

Kayke Actief lid

13 okt 2011
    399
    0
    0
    Waregem, Belgie
    Ik heb ook een Angelsound en heb eergisteren het hartje goed gehoord, wel na lang zoeken. Nu ben ik 10w4d en vandaag heb ik hartje na 2minuten gevonden en al boven mijn schaambeen!
    Iemand zei me dat het helemaaaal nog niet kon dat het kindje al boven m'n schaambeen uitkomt.

20. ukoldaatje

ukoldaatje VIP lid

2 feb 2008
    5.082
    0
    0
    Kayke, ben jij slank?

Ik heb echt overgewicht en durf daar dus echt niet aan te beginnen. Denk dat ik vet in paniek raak als ik niets kan horen hihi...

Owja, over de combinatie test:

Ik ben net 33 jaar, geen down in de familie, geen andere ernstige afwijkingen in de fam. Dus wij komen idd niet in aanmerking voor vergoeding voor de combinatietest.

Geen idee wat we nu gaan doen. Weet je voor mij hoeft het zo nodig niet. Met de 20 weken echo zien ze ook veel. Mocht het dan niet met het leven verenigbaar zijn, dan moeten dan ...(vreselijk trouwens)...stappen ondernemen.

Mijn man is altijd al bang geweest voor een kindje met een behoorlijke handicap.

En geloof mij, we hebben een zoontje geadopteerd met meerdere special needs, die veel operaties vragen en veel zorg aandacht en therapieen. Hier hebben we zelf voor gekozen.

Dus het is niet zo dat we (ik werk met gehandicapte kinderen) geen kindje willen wat iets mankeert..

Haha ik probeer wat uit te leggen, wat eigenlijk helemaal niet van toepassing is...

In elk geval ben ik heel benieuwd naar de echo van vrijdag..

Hoe groot zal ons kindje dan ong zijn?

Deel Deze Pagina