Baby gewend aan fles, stoppen borstvoeding?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door jalta, 27 apr 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jalta

jalta Lid

21 apr 2014
    58
    0
    0
    NULL
    NULL
    Goeieavond dames,

titel zegt het eigenlijk al, maar ik zal even wat uitgebreider uitleggen.
    Onze dochter heeft sinds geboorte borstvoeding gekregen. ALleen op een geven moment groeide ze niet zo hard. Consultatiebureau (cb) raadde me aan om 100ml kunstvoeding te geven na borstvoeding. Ik heb dit 1 keer gedaan en het voelde niet goed. Dus heb een kolfaparaat gekocht en gekolfd. Groeide opeens hard! Heel blij. Dus nu altijd 's avonds een fles afgekolfde melk en de rest gewoon borst. Maar nu is ze erg onrustig. Na 5,6 soms 10 minuten stopt ze met drinken, maar ze sabbelt wel aan haar handjes. Soms wil ik daarna nog een flesje geven, maar dit wilt ze niet. Maar ik heb gewoon het gevoel dat ze niet genoeg heeft gehad en ze stopt omdat de toeschietreflex al minder word. Nu zit ik te denken om voortaan afgekolfde melk te geven elke keer en eventueel de borst erna zodat ik zeker weet dat ze voldoende binnen krijgt. Weet alleen niet hoe ik moet gaan kolven zodat ik niet de hele dag bezig ben. Is dit een goed idee dat ik dit doe en hoe tips over wanneer ik moet kolven? Na een voeding elke keer? Dan heb ik niet veel natuurlijk...

2. fafa

fafa Niet meer actief

Ik begrijp het probleem niet zo goed, sorry.

Je hebt het gevoel dat ze niet genoeg heeft gehad omdat ze op haar handjes sabbelt? Maar dat is toch gewoon wat baby's van 4 maanden doen? Heel veel sabbelen? Als je haar en fles aanbiedt en die hoeft ze niet heeft ze echt geen honger meer volgens mij.
    Als een baby effectief drinkt kan ze in 5 minuten gewoon klaar zijn. Mijn jongste is ook zo'n snelle drinker.

Als ik jou was zou ik me geen extra kolfwerk op de hals gaan halen. Is alleen maar extra gedoe en win je niks mee.
    Probeer te vertrouwen op je dochter en je eigen lichaam. Als ze groeit en genoeg plast gaat het prima! En bij twijfel een extra keertje aanleggen, maar ik ben zou niet gaan kolven.

3. Leeuwtje83

Leeuwtje83 VIP lid

8 mei 2008
    9.079
    313
    83
    Vrouw
    Software Engineer
    Nieuw-Zeeland
    Wat fafa zegt. Zolang je dochter gewoon tevreden is, zou ik niet extra gaan kolven. Babies sabbelen op alles wat ze kunnen vinden, en hun handjes zijn altijd in de buurt :)

4. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Waarom zou je jezelf onnodig meer werk op de hals halen, en je kind tweede keus geven i.p.v. eerste keus?
    Eerste keus voor een kind is borstvoeding, afgekolfde flesvoeding is tweede keus. Je kind mist daarbij het dichte lichamelijke contact, en jij maakt minder efficiënt antistoffen aan voor je kind.

Ga eens naar een mamacafé of bv-café in je omgeving, en praat daar eens met ervaren moeders!

5. jalta

jalta Lid

21 apr 2014
    58
    0
    0
    NULL
    NULL
    #5 jalta, 28 apr 2014
    Laatst bewerkt: 28 apr 2014
    Als ik haar een fles bij geef is het flesvoeding, want wat ik dan gekolft had is voor die avond. Ze groeit wel, maar nu minder hard. Maar het is natuurlijk ook niet elke keer feest en ze zal niet hard blijven groeien.

Is goed ik blijf borstvoeding geven en misschien een keer extra aanleggen en me pas zorgen gaan maken als ze niet aankomt:D maar het komt omdat ze zo sabbelt. Ben zogewend dat sabbelen aan handen betekent dat ze moe is. Maar ik heb er verder geen ervaring mee, maar zo leer ik het ook. Af en toe lijkt ze niet veel plasluiers te hebben hoor. Vooral bij haar onrustige momenten tegen de avond. Maar ik moet me niet zo druk maken;)

6. ratatosk

ratatosk VIP lid

16 mrt 2010
    5.429
    5
    0
    Maar met vier maanden horen ze toch minder te gaan groeien?
    Vul haar gegevens anders eens in op de groeicurve van borstvoeding.com?

7. dirksmama

dirksmama VIP lid

29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Let weer eens heel goed op het aanleggen, maakt ze een mooie grote hap? Kijk gewoon eens youtube-filmpje over aanleggen.

8. Madelein84

Madelein84 Fanatiek lid

5 jun 2013
    1.042
    80
    48
    de beruchte vier-maanden-dip ;) borstvoedingskindjes groeien in het begin harder dan flesvoedingskindjes en op een gegeven moment lijkt de curve dan af te buigen. Dat in combinatie met snel afgeleid zijn en het ontdekken van de handjes en sabbelen rond 4mnd.

Heb je echt het gevoel dat ze te weinig krijgt, dan zou je gewoon wat vaker aan kunnen leggen, 8-10 voedingen per dag is helemaal niet raar hoor met 4mnd ;).

9. Cream86

Cream86 Bekend lid

12 feb 2014
    864
    0
    0
    Grunn
    Hier met 7 weken al zo'n sabbelaar ;) Alles wat langs haar mond komt verdwijnt erin (handjes, spuugdoekjes, draagdoek...) en het is echt geen honger. Ze heeft net een uur op mn borst liggen sabbelen terwijl ze met 5 minuten al klaar was met drinken. Het is dat ze in slaap is gevallen, anders was er ook weer een handje in haar mond verdwenen.

Met 4 maanden zijn ze sowieso aan het ontdekken en dan zijn de handjes in de buurt en fascinerend natuurlijk! Of dat hier met 7 weken ook al zo is of dat ze net als d'r ouders gewoon een beetje gek is? Geen idee :p

10. m met borisboef

m met borisboef Bekend lid

12 jan 2012
    586
    0
    0
    NULL
    NULL
    over het sabbelen, misschien komen er wel tandjes aan?

11. Nova81

Nova81 VIP lid

18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Zou ook alleen aanleggen desnoods (paar) keer extra!
    Met zelf drinken krijgen ze vaak sneller meer binnen dan dat jij kolft...
    En inderdaad met vier maanden de welbekende dip!

En voer alle gegevens qua groei eens in op de curven van Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding dan zie je een meer betrouwbare curve dan die op het cb, is nl die van fv kindjes.
    Lekker advies ook om na iedere bv nog een fles kv aan te bieden, komt je productie ook niet echt ten goede!
    Goed van je dat je dat niet hebt doorgezet!!

Ga desnoods paar keer extra wegen op het cb of zo...

12. jalta

jalta Lid

21 apr 2014
    58
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ze groeit goed volgens de cb ze zat namelijk eerst onder de tweede curve en nu gaat ze mee met de tweede curve. Dus eigenlijk gewoon aankijken. En inderdaad ik merk dat ze erg nieuwsgierig is naar van alles en dan de borst los laat, maar vind het dan raar dat ze niet weer de borst pakt haha. Maar goed...ik zal het aankijken en zolang ze op die lijn blijft zal ik niets zeggen :D

Deel Deze Pagina