Paardrijden en zwanger?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Chikai, 24 jan 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Chikai

Chikai Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.265
    0
    0
    juf!
    Noord-Brabant
    Even een vraagje; mag je paardrijden als je zwanger bent?
    Zo nee, waarom niet?
    Zo ja, tot wanneer wel en waar moet je op oppassen??

(Kan ik er vast over nadenken!)

2. Vanilla

Vanilla Fanatiek lid

10 jul 2006
    1.373
    0
    36
    Aangezien ik zelf fanatiek paardrij heb ik dit onlangs aan mijn huisarts gevraagd. Voglens hem kan het rijden opzich geen kwaad (zolang het goed voelt) maar zit het risico hem meer in het vallen. Aangezien ik de kans op vallen bij mijn paard niet zo groot acht rij ik gewoon nog. Ik ben echter wel veel voorzichtiger als voorheen, als ze een beetje fris is sla ik een dagje over ;)

3. jippiejee

jippiejee Fanatiek lid

15 jan 2010
    3.045
    0
    0
    Ja hoor! gewoon lekker rijden als en zolang je je goed voelt! Kan geen kwaad, vruchtje valt er echt niet uit!
    Denk wel dat je moet uitkijken bij bekkeninstabiliteit en dat soort onaangename dingen! Maar dat is voor jezelf, niet voor't kindje!
    Ik zal ook gewoon blijven rijden tot ik echt niet meer op mijn paard kom....:p
    Ik zal niet op een wild paard rijden want dan zal ik bang zijn om te vallen, wat te breken en geopereerd moeten worden!

4. shenoby

shenoby Niet meer actief

zoals al eerder gezegt kan het geen kwaad.
    ik zelf voelde me er in het begin direct niet meer prettig bij.
    later in de zwangerschap wilde ik wel even weer
    rijden.maar mijn vader wilde dit absoluut niet hebben!
    haha ik mocht zelfs de alle aller allergrootste goedzak niet van stal halen. bij mij begonnen de grootste problemen eingelijk na de bevalling.1 keer een goede bok en ik heb dagen niet kunnen lopen.

5. Jeem22

Jeem22 VIP lid

12 nov 2009
    7.203
    0
    0
    Den haag
    ik rij zelf bijna 5x per week en idd mijn HA zei ook dat het geen kwaad kan alleen het vallen idd...

En tegen mij werd er gezegd dat je er alleen op het einde wat last van kunt krijgen:D

6. Chikai

Chikai Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.265
    0
    0
    juf!
    Noord-Brabant
    Fijn! Het lijkt mij wel lekker, lekker buiten en in beweging.
    Op zich rijd ik ook op brave paarden (ben in 3,5 jaar tijd nog nooit gevallen), maar dat blijft wel een angstig punt denk ik, dat vallen... Het kan natuurlijk altijd gebeuren dat ze ergens een keer van schrikken. Hoe goed je dan blijft zitten, is de vraag..
    Misschien ik t.z.t. inderdaad maar aangeven niet op een fris of zenuwachtig paardje te willen rijden!
    Bedankt voor jullie reacties! :)

7. odet

odet Niet meer actief

ik heb tijdens mijn vorige zwangerschap tot de 6e maand nog lekker buitengereden in de bossen hoor.
    goed voor de ontspanning

8. Timiris

Timiris Bekend lid

6 jul 2006
    739
    0
    0
    van alles met paarden
    Doetinchem
    Tijdens mijn eerste zwangerschap ben ik meteen gestopt.
    Dit was meer omdat ik bezig was mijn paard (dekhengst) in te rijden, dus ik vond het risico op een valpartij te groot.
    Later kreeg ik BI , daarvoor was het goed geweest om te gaan rijden,maar de combinatie met dreigende vroeggeboorte zorgde ervoor dat ik enkel op bed mocht liggen.

In deze zwangerschap ben ik van plan door te rijden op het paard van mijn vader,dat is zo'n bomproof tinkertje waar ik al tien jaar op rijd,en nog nooit wat mee heb gehad.
    Hem vertrouw ik , maar zodra het voor mij niet meer goed voelt stop ik ermee.

Mijn vk rijd zelf ook, en zij zegt dat veel vrouwen baat bij paardrijden hebben. Je blijft los en ontspannen,je traint je bekkenbodemspieren en de kans op BI is kleiner.
    Het enige jammere is natuurlijk het risico van het vallen , maar dat kan op een fiets ook...

9. ilse11

ilse11 Nieuw lid

7 jan 2009
    3
    0
    0
    Ik heb ook gewoon door gereden tot ik 16 wkn zwanger was.
    Ben toen gestopt want heb nog al een heet en sensibel paard ook begon ik al een flinke buik te krijgen waardoor het niet meer fijn was om te rijden helaas! Als ik had gekund had ik graag langer door gereden en volgens de verloskundige kan dit ook geen kwaad.

Nu nog 3 wkjes tot uitgerekende datum en kan niet wachten om weer op mijn paard te stappen!!

10. Springboon

Springboon VIP lid

9 okt 2006
    8.278
    1.834
    113
    Vrouw
    Zorg
    Waar mijn liefjes zijn
    Bij mijn oudste dochter op mijn draver gereden tot ik ongeveer 20 weken zwanger was.
    Toen kwam ik er niet meer op.
    Ben destijds hoogzwanger er nog 1x opgetild.. aangezien ik het rijden miste.

Nu rij ik al 7 weken niet.
    Bak is niet te rijden, en het weer laat het niet toe (hebben een buitenbak nl.).
    Zodra het weer wat beter gaat, en ik van de harde buiken af ben/minder wordt , wil ik er wel weer op.

Heb mijn draver bijna 5 jaar, 1x vanaf gevallen (eigen schuld destijds), en vertrouw hem blindelings..
    Zelfs straks de eerste keer weer dat we erop gaan (ik en bijrijdster) stap ik er als eerste op.. heerlijk..

11. Danjay

Danjay Fanatiek lid

3 dec 2009
    1.407
    1
    0
    smurfenland
    bij de eerste zwangerschap heb ik tot 25 weken gereden en bij de 2e tot 20 weken, toen kreeg ik last van mijn bekken.

12. kappiegirl

kappiegirl Bekend lid

5 jan 2010
    523
    0
    0
    Bij mijn zoontje ben ik blijven rijden tot bijna 20weken toen kreeg ik zulke erge BI dat ik gewoon niet meer kon. Vond het heel jammer en heb echt even een andere hobby moeten zoeken omdat ik de tijd niet gevuld kreeg.

Met mijn dochtertje heb ik tot 8maanden door gereden had een paard dat op een luie stoel leek en kon met haar heerlijk door de duinen en over het strand stappen en rustig draven ze vond het heerlijk en was zelf ook drachtig en hebben samen heel veel lol gehad en lekker gehobbeld.

Dit keer weet ik niet tot hoelang ik kan rijden. Mijn huidige paard staat tekoop ze is groot en gooit hoog op dus rijden met haar is niet zo fijn nu al voor mij. Misschien dat ik een ander paard heb en daar lekker op kan rijden en anders word het longeren en buitenritjes stappen en stukje draven ofzo. Al hoop ik dat er iemand is die haar voor die tijd wel wil kopen omdat ze toch wel veel kwaliteit heeft en ik dat zonde vind om haar dan maar als fokmerrie te gebruiken omdat ik niet lekker kan rijden op haar en een ander waarschijnlijk wel.

13. Timiris

Timiris Bekend lid

6 jul 2006
    739
    0
    0
    van alles met paarden
    Doetinchem
    En hoelang na de bevalling zaten jullie er weer op?

Ik had voor het eerst in mijn leven 9 maanden niet gereden,wat resulteerde in dat ik 10 dagen na de bevalling weer op de knol zat... Alles was een beetje onwennig maar het ging prima.

Ik hoop echt dat ik deze keer langer door kan rijden.

14. kappiegirl

kappiegirl Bekend lid

5 jan 2010
    523
    0
    0
    haha ik heb de eerste keer na 14dagen weer gereden en de 2de keer heeft mijn instructriese mij na 8dagen van mijn paard(1.57m) af getakeld mocht nog niet rijden ivm ks maar moest gewoon even voelen even stappen haha maar kraamhulp was me kwijt en toen mijn instructriese me zag zitten was ze boos... Daarna mocht ik pas weer na 6weken rijden helaas. Ach had even me damentje gevoeld en vooral mijn wond gevoeld.
    Nee is niet aan te raden na een ks meteen weer op je paard te stappen. Maar oh wat had ik het gemist.

15. Springboon

Springboon VIP lid

9 okt 2006
    8.278
    1.834
    113
    Vrouw
    Zorg
    Waar mijn liefjes zijn
    Er wordt aangeraden pas na 6 weken weer te gaan rijden.
    Mijn eigen VK. rijdt ook paard, en die had al gezegd: vanaf 6 weken na de bevalling mag je rijden.. Zijn de wonden geheeld, en voel je je fitter

16. Timiris

Timiris Bekend lid

6 jul 2006
    739
    0
    0
    van alles met paarden
    Doetinchem
    Dan denk ik dat ik gewoon een vlotte was...
    Na 13 dagen seks, na 10 dagen paardrijden.
    Ik moet ook wel eerlijk bekennen dat ik geen hechtingen had. :)

17. Chikai

Chikai Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.265
    0
    0
    juf!
    Noord-Brabant
    He Loran, dat is naar dat je verplichte bedrust hebt vanwege harde buiken!
    Wij hebben hetzelfde probleem, ik les bij iemand die ook alleen een buitenbak heeft, dus we zijn pas vorige week vrijdag weer begonnen (het heeft vanaf ong. 15 december stil gelegen). Maar gelukkig helemaal geen spierpijn!

O Ilse, dat wordt spannend, nog 3 weekjes!

18. Springboon

Springboon VIP lid

9 okt 2006
    8.278
    1.834
    113
    Vrouw
    Zorg
    Waar mijn liefjes zijn
    Hoe het vandaag gaat denk ik niet dat ik nog in deze zwangerschap mijn paard op kan.
    Vandaag weer enorm veel harde buiken, denk dat ik echt rust krijg tot de bevalling :(

Hoop dat mijn paard overigens binnen 2 weken weer lekker gelongeerd kan worden in de paddock. Paddock dient nu plaats om de benen te strekken overdag

19. Chikai

Chikai Fanatiek lid

28 dec 2009
    3.265
    0
    0
    juf!
    Noord-Brabant
    Leuk om zo de verhalen van jullie te lezen!
    Ik rijd voorlopig nog heerlijk door, ben wel benieuwd hoe het zal gaan als ik zwanger ben; ik lees al stappen en draven nog redelijk te doen, galop lees ik al niet meer :):)
    We hebben gelukkig ook een aantal heerlijk rustige paarden, dus hopelijk kan ik er tzt nog lekker lang mee door gaan!

Wat voor paarden hebben jullie / rijden jullie?
    Ik rij op fjorden, en dan variërend van kleine fjordjes (wel heerlijk lekker brutaal), tot schofthoogte bijna paard.

Kappiegirl; leuk dat je zo lekker hebt gereden als zwangere op een drachtige merrie!

20. cyntje78

cyntje78 VIP lid

11 nov 2008
    6.297
    3
    0
    Genieten van ons ventje!
    Ik rijd op iemand zn ijslander. Dus heerlijk klein en mét een comfortabele tölt. Heel braaf paard en niet snel onder de indruk van iets. Nu is ze zelf met drachtig dus het is nu rustig stappen door de bossen. Binnenkort mag ze met verlof.

Het is dus even afwachten tot wanneer ik zwanger word.

Deel Deze Pagina