Hoi allemaal, Met een hele positieve insteek gingen wij op 19 januari onze 20wkn echo in. We zouden het kindje zien en het geslacht horen en daarna zouden we vrolijk naar huis kunnen. Het tegendeel bleek echter waar. Onze kleine meid bleek een groeiachterstand (300 gram en P5) te hebben en ik te weinig vruchtwater. Hier is natuurlijk direct weer onderzoek op verricht en ben nu onder behandeling van een gyn. De groeiachterstand wordt niet veroorzaakt door een infectie, noch door interactie tussen moeder en kind en ook niet door zichtbare uitwendige afwijkingen bij de kleine. Dit is allemaal op zich goed nieuws. Alle organen e.d. zijn zoals ze moeten zijn. Rest nu nog als alternatief dat het kindje wellicht een aangeboren afwijkingen zou kunnen hebben (chromosoon 13 of 18) óf helemaal NIETS NIETS NIETS. Wij worden al 3 wkn helemaal gek door alle onzekerheid! Vrijdag hebben we weer een groeiecho..het blijft dus zeker nog tot het einde vd zwangerschap erg spannend. Is er iemand die hier ervaring mee heeft?
Wat houdt P5 in? Je kindje weegt nu 300 gram? Ik denk dat ze hebben gezegd dat je vooral rust moet houden en niet meer werken enzo? Ik hoop voor je dat jullie kindje vrijdag in ieder geval een stuk gegroeid is! Hoeveel weken ben je nu?
@Mei2009mama: Jawel, maar daarvan is de kans dat het misgaat een stuk groter dan dat ik die chromosoon afwijking zou kunnen hebben. Dat maakt de keuze voor een punctie des te lastiger.
@Uk80: P5 is percentiel 5 en dat is echt de onderste grens waarop een foetus mag groeien. Zodra het daaronder komt kan het complicaties met zich meebrengen. Ze hebben GEEN rust en minder werk voorgesteld. Daarom had ik er nog specifiek naar gevraagd, maar 2 gyn die ik heb gesproken hebben allebei gezegd dat het onzin is en ik gewoon kan blijven werken. Dat doe ik dus ook. Iedere dag met lood in mn schoenen naar werk omdat ik een k*thumeur heb.
Jeetje wat raar zeg! Maar als je je (psychisch) niet goed voelt zou ik op mijn werk aan de bel trekken hoor! Je moet je zelf niet voorbij lopen. Daar heeft je kindje niets aan en jij ook niet. Ik ga voor je duimen dat het kindje alsnog goed gegroeid is. Mijn mannetje is 10.5 weken te vroeg geboren en dus ook klein, maar de artsen kunnen gelukkig heel veel. Hij heeft ook al veel meegemaakt, en is nog lang niet klaar in het ziekenhuis, maar het gaat wel goed komen. Ik had best veel kwalen tijdens de zwangerschap en ook dingen gehad die ik op mijn werk persé niet meer wilde doen en ik ben blij dat ik me daar aan gehouden heb, anders had mijn ventje niet zo'n goed gewicht voor de zw. duur gehad als dat hij nu had. Heel veel sterkte hoor, ik zal je blijven volgen
@UK80: We hebben uiteindelijk toch een punctie gedaan en daarvan hebben we de uitslag vandaag binnengekregen. Onze kleine heeft gelukkig niets. Er zijn géén aanwijzingen voor afwijkingen gevonden! Pak van ons hart. We zijn zó gelukkig!
Fabulous: Dat is echt FABULOUS! Daar doen we een dansje voor Gefeliciteerd met dit goede nieuws, en dan nu maar genieten he? Edit: ik zie trouwens dat je ook uit Haarlem komt!
Wij zitten momenteel met hetzelfde "probleem" Ons kindje is van in het begin van de zwangerschap te klein Op de echo van 16 weken werd er ook gezien dat er zeer weinig vruchtwater was Op de gedetailleerde echo was alles ok, niets te zien dan kan verklaren waarom ons kindje groei achterstand heeft en te weinig vruchtwater heeft! Ze steldden ons de vruchtwaterpunctie voor maar daar er te weinig vruchtwater is opteren ze toch liever voor een vlokkentest. Ik ben zo bang voor de uitslag en zie alles slecht aflopen. Weg roze wolk, weg optimisme, ... Graag had ik jouw ervaring tot nu toe gevolgd. Hoe is het nu bij jullie
Jee dat is wel even koud op je dak dan he. Ik heb alleen mijn eigen ervaring die ik met je kan delen en misschien geeft dat je moed. Wij krijgen een kindje met trisomie 13 en dat was echt heel duidelijk te zien op de echo, ik denk dat als alle organen goed zijn, dus ook het hartje dat je er redelijk gerust op kunt zijn, een punctie zou ik inderdaad niet doen omdat dat meer risico's met zich meebrengt. Ik kan me wel voorstellen dat je echt niet meer geniet van je zwangerschap en dat je je ernstig zorgen maakt. Heel veel sterkte de komende tijd en ik hoop op een mooi gezond kindje. Hier loopt het helaas niet goed af en word ik morgenmiddag ingeleid en moet ik nu al gaan bevallen van onze kleine, de afwijkingen die er te zien waren zijn niet verenigbaar met het leven (o.a. flinke hartafwijking) Nicole
Hoi Nicole Hier denken ze nog aan een chromosoom afwijking en vandaar deze test. We gaan hem echt laten doen of ik doe gewoon geen oog meer dicht! Ik durf er echt niet gerust in zijn, onze dokter was er ook vrij eerlijk in dat dit wel eens slecht kon aflopen. En als die vlokkentest in orde geeft dan is nog de vraag dat ons kindje overleeft in dat weinig water en met dat gestalte! Morgen gaan we ook vragen hoever ons kindje achter zit! Als ik nog kan volgen zo'n 3-4 weken? Ik weet het niet precies. Ik ben wel zeer bedroeft jouw situatie te lezen Nicole. De grootste nachtmerrie voor iedere zwangere vrouw. Veel sterkte morgen meisje! Lucht je hartje hier flink, we zitten spijtig genoeg hier allen een beetje in dezelfde situatie en je kan enkel voor elkaar hopen op een goede afloop Zoiets wens je echt niemand!
Hallo dames, Ik ben nieuw op dit forum en hier terecht gekomen door te googelen op weinig vruchtwater en groeiachterstand. De reden: vandaag heb ik de 20 weken echo gehad en is gebleken dat de baby een groeiachterstand heeft, weinig vruchtwater heeft, zich weinig bewoog en er sprake was van een placenta die aan de voorkant (buik) ligt. Dat laatste had ik al verwacht omdat ik veel minder beweging voel dan bij mijn eerste zwangerschap (dit is mijn 2e). Van de groeiachterstand weet ik niet precies hoe groot die is. Ik ben nu precies 21w, en op de beelden van de echo zag ik aanduidingen als 19,0/19,3 en 19,5. Maar de echoscopist heeft daar verder niets overgezegd, alleen dat het onder de onderste groeilijn zat. Omdat er ook weinig vruchtwater was en weinig beweging moet ik morgen naar de hoofdlocatie van het echobureau om met een beter apparaat nogmaals een echo te ondergaan. We weten dus eigenlijk niet veel, maar zijn wel ongerust. Gelukkig mogen we morgen al en hopelijk weet ik dan wel iets meer.... Groetjes, Jenneke
Hallo Jenneke dit heb ik ook gehad bij de eerste en bij de 2de bij de eerste stond ik onder de verloskundige en die had dit niet door , door dat ons 1ste kindje in het vruchtwater had gepoept moest ik in het ziekenhuis bevallen hij was 2310 gram en 48 cm met 41weken en 2dagen Bij ons 2de kindje stond ik al onder de gynaecoloog ik heb meerder malen een groeiecho gehad en ze hielden de groei heel goed in de gaten toen ik rond de 35 weken was kreeg ik weer een groei echo en toen bleek dat ons kindje bijna tot niet meer groeide ik moest toen in de thuismonitoring dan komt er elkedag een verpleegster van het ziekenhuis van de kraamafdeling bij je langs en die gaat dan ctg's maken met banden om je buik en kijken of alles nog goed is en ze meten om de zoveel tijd je bloeddruk ik moest ook bedrust hebben en mocht niet meer het huishouden doen enz als ik me er niet aan hield werd ik opgenomen in het ziekenhuis ! ook moest ik elkedinsdag vanaf die tijd groeiecho's maken in het ziekenhuis eerst moest ik elkedinsdag naar de kraamafdeling daar hadden ze een aparte kamer daar kreeg ik een ctg en dan moest ik naar beneden voor de echo waar ook mijn gynaecoloog bij was ons 2de kindje is met 39weken geboren ik ben ingeleid omdat hij het toch wel best zwaar kreeg hij was 2520 gram en 46 cm met de geboorte hij is helemaal gezond ! ondertussen is ons ventje 7maand en is hij rond de 10 kilo Liefs Maria
Hoi Jenneke Deze extra echo werd bij ons ook gedaan. Daar werd niets speciaal als reden gevonden dus vandaar dat ik die punctie heb moeten laten doen. Daar krijg ik vandaag tussen 15-17u de uitslag voor 90% van. Het is een zware tijd en misschien zal die voor ons nog zwaarder zijn indien het selcht nieuws is. Ook al vinden ze bij ons geen afwijkingen, dannog is de vraag, waarom te weinig vruchtwater en waarom die groei achterstand! Veel succes!
Hallo allemaal. Wij hadden gelukkig een goede tweede echo. Het kindje blijft aan de kleine kant, zit op de onderste groeilijn. Maar geen reden voor ongerustheid meer, er was geen echte achterstand op deze echo te zien. Verder ze de echoscopist die we nu hadden dat er voldoende vruchtwater was en dat de baby genoeg bewoog. We zijn dus voor niets ongerust geworden. We zijn erg opgelucht en blij. Voor wie dit ook allemaal meemaakt, heel veel sterkte gewenst, zeker als het niet zo goed afloopt als bij ons. Jenneke
De uitlsag van de vlokkentest is al voor 90% positief. Het groei probleem en het weinig vruchtwater zal nu extra opgevolgd moeten worden! Tzal bang afwachten blijven zeker?
Als ik de berichten zo lees komt het toch vaker voor dan ik dacht. Mijn uitslag hebben jullie al eerder op dit forum kunnen lezen. Na een positieve punctie zou ik me echt niet veel zorgen meer maken dames. Ikzelf had er in eerste instantie niet voor gekozen, maar de punctie vind ik in dit soort situaties echt een aanrader. Het maakt meteen korte metten met de onzekerheid. Bij mij is inmiddels de hoeveelheid vruchtwater als gemiddeld bevonden. Het ga jullie goed dames. Heel veel sterkete.
ik heb mijn gyné gebeld, ze moet nu met die prenatale diagnostiek dokter praten, er is niks te zien in de chromosomen, er kan nog iets zijnmet de nieren of andere organen... Ik vroeg of ik nu de enige was die dit had voorgehad en ze zei neen, sommige kindjes maken ineens een groei spurt en sommigen iets met niertjes of iets anders dus kweet nog niks tot ze iets zien op de echo dus!