Ik gaf vanaf het begin 2 borsten per voeding... Een borst volledig en de ander als toetje. Deze werd toch nog best goed leeggedronken. Nu had ik veel melk en mijn zoon had er best moeite mee.... Verslikte zich vaak en ik hoorde dat hij gewoon moeite had. Dit besprak ik met de mevrouw van het cb, ze zei dat ik anders eens 1 borst moest gaan proberen. Ik dacht dat dit idd misschien wel zou kunnen helpen. Maar nu vraag ik me af of die theorie wel ergens op slaat? Want ik heb nu het idee dat hij niet genoeg melk binnenkrijgt en ik vindt mijn borsten minder vol aanvoelen. Dus ik heb al besloten om gewoon weer 2 borsten per voeding te gaan aanbieden. Ik dacht ook dat die vette achtermelk zo belangrijk was, tenminste dat je die op de manier van een borst aanbieden meer binnen zou krijgen. Nu las ik net ergens dat dit helemaal niet waar is. Dus wie kan me uitleggen hoe het nu zit, is bij veel melk hebben het eigenlijk zinvol om dan 1 borst te gaan aanbieden of maakt dat helemaal niks uit. En hoe zit het met het binnekrijgen van die vette achtermelk. En is het gewoon niet beter om 2 borsten aan te bieden altijd...
Mij werd uitgelegd dat de kleine zelf kan aangeven wanneer hij genoeg heeft gehad. Als hij dus nog wel wil drinken aan de 2e borst, lekker doen... En bij mij is het 's ochtends vaak zo, dat ze aan 1 borst genoeg heeft en later op de dag wil ze nog wel graag wat meer drinken. Maar bedoel jij met verslikken dat de melk achterin zijn keel spuit? Of dat het te hard voor hem gaat? Dan kun je proberen om eerst een klein beetje te kolven, zodat de melkstroom niet zo hard achterin zijn keel schiet. Ik had begrepen dat de eerste melk wateriger is en de achtermelk inderdaad meer vet bevat. Dit zou ervoor zorgen dat je kleine zich vol gaat voelen en ik dacht ook dat hier meer calorieën en dus goed voor je kleine, maar dat weet ik allemaal niet zeker... Ik wil ook nog even toevoegen dat ze bij het cb vaak niet heel veel verstand hebben van bv. Als je echt zekerheid wilt hebben, kun je het beste contact zoeken met een lactatiekundige.
Maar als je eerst teveel melk had en nu voelen je borsten minder vol aan, dan is dat toch goed op zich? over voor en achtermelk staat hier eea uitgelegd: https://www.lalecheleague.nl/borstvoeding-abc/artikel/85/voor-en-achtermelk Probleem is een beetje wanneer je nu moet wisselen van borst. Ook in dit artikel staat dat de baby de borst eerst goed leeg moet drinken.. maar ja wat is leeg? Borsten zijn toch nooit leeg? En wanneer hij loslaat.. tja mijn baby is nu verkouden en laat regelmatig los om even te hoesten of extra adem te happen . Als mijn kindje heeft losgelaten probeer ik toch nog een keer dezelfde borst aan te bieden. Pas als hij dan ook snel weer loslaat ga ik naar de volgende borst.
Idd ik weet dat het cb vaak verkeerde adviezen geeft Hier merk ik nu gewoon dat hij opeens vaker en sneller weer wilt eten... Dat had hij van te voren niet. Dus ik denk dan, krijgt hij te weinig binnen? Cowgirl ja is ook wel zo dat er dan nu tenminste minder voeding is maar ik was een beetje bang dat de productie nu te snel achteruit is gegaan. Nu kan ik dat zo weer opkikker natuurlijk... Over het van te voren kolven, dat zou ook nog kunnen... Al heeft hij nu iets minder moeite dan hiervoor
Klinkt idd allemaal heel erg logisch wat ze in die link schrijven.... En ook idd wat jij zegt, wanneer is een borst leeg? Maar dat zou wel na een tijdje kunnen misschien als de productie volledig is afgestemd?
hier had ik ook een flinke productie, maar ik heb altijd zoveel borsten aangeboden als hij wilde (en dat resulteerde in 2,7kg groei in de eerste 2 maanden). Als je echt merkt dat hij er niet fijn bij voelt zoveel melk of te snel komen, kun je eerst wat kolven, anders zou ik lekker 2 borsten doen.
Ja hier was hij in een week 500+ bijgekomen .... Dus wat dat betreft Ik ga gewoon weer eens kijken of hij nog een toetje wilt. Hij krijgt eerst dezelfde borst nog eens aangeboden en daarna mag hij nog de andere....
Ik heb alle 3 mijn kinderen altijd maar 1 borst per voeding gegeven omdat zij (meestal) geen behoefte hadden aan de tweede. Mijn derde kindje is de eerste 8 weken zelfs bijna 3,5 kilo gegroeid, terwijl hij maar 1 borst per voeding kreeg. Als hij klaar is met 1 borst en laat merken dat hij nog wil, zou ik de 2de borst aanbieden, en anders het gewoon bij 1 borst laten.
Ik heb altijd maar 1 borst gegeven, dan waren ze tevreden dus waarom dan de andere borst ook geven? De kraamhulpen hebben me wel altijd geadviseerd om 2 borsten per keer te geven, maar aan het einde van de kraamweek zagen ze ook wel dat het op mijn manier prima ging . Met 8-9 maanden dronk Eva wel eens 2 borsten, omdat ik wat minder melk had (werd toen ook ongesteld) en ze nog niet tevreden was.
Raketje drinkt meestal maar 1 borst per keer. Heel af en toe wil ze de andere ook. Ze zit hoog op de curve. Het kan dus heel goed! Het kan zijn dat je kindje aan het clusteren is. Dat is niet erg, dat is juist goed! Zo blijven vraag en aanbod in balans. Overigens hoeft het ook niet zo te zijn dat minder vol aanvoelende borsten geen/weinig melk bevatten. Twijfel je toch of het wel goed gaat zo, praat dan met een LK (de meesten doen ook telefonische consults) en niet met het CB. Want het CB staat helaas niet bekend om hun deskundigheid op het gebied van borstvoeding.
mijn lactatiedeskundige adviseerde om de eerste druk eraf te kolven en daarna aanleggen. mijn toeschietreflex is ook heel snel waardoor hij de hele tijd losliet waardoor er een kloofje ontstond, hij zich verslikte met krampjes tot gevolg. nu geen last meer van.