We kennen elkaar van de decembermama's en zoals je weet heb ik het heel makkelijk met m'n manneke. Zo makkelijk dat ik aan de kraamdeskundige gevraagd heb of het niet té makkelijk gaat en of ie niet té rustig is ...zij zei dat wanneer het allemaal goed gaat en zowel wij als hij tevreden zijn er helemaal geen strak schema nodig is. Als Stijn 6 uur wakker wordt dan zou ik 'm niet om half 7 weer op bed leggen. Hij was vanmorgen 7 uur wakker, heb 'm de fles gegeven en nog wat gekletst en gelachen met 'm en ik legde 'm half 9 weer op bed en om 10 uur was ie er klaar mee, heb ik 'm mee naar beneden genomen. Hij vindt z'n wippertje geweldig en zakt dan af en toe ook weer weg. Hij gaat zo in bad, krijgt z'n tweede fles en dan leg ik 'm weer op bed en dan kan ie 4 uur wakker worden maar ook 2 uur...zie wel wat de middag brengt. Kijk goed naar Lucas en minder naar schema's van anderen of uit boekjes, dan komt het ritme er vast wel
ik snap je wel. Ik hou zelf ook erg van een ritme en heb ervaren dat mijn meiden het daar goed op doen. ik geef bv dus dat maakt het denk ik net iets makkelijker, omdat daar geen limiet aan zit. Kwam ze dus naar 2 uur al dan voedde ik haar en ging weer verder met het ritme van knuffelen, spelen, voeden. Maar goed dat kan bij jouw dus niet. Misschien is een inbakerdoek een idee, zodat hij toch wat langer slaapt na de voeding. als dat niet bij jullie past kun je hem ook lekker in een draagdoek doen, grote kan dat hij dan ook nog even verder slaapt. Plus jij hebt je handen vrij om nog wat dingen te doen.
@paarse: 8.15 is idd lekker, maar dan ben ik er al wel 2x uitgegaan in de nacht. Hihi. Ik laat lucas bepalen wanneer hij drinkt, maar ik dacht gewoon dat baby's beter sliepen/eten bij een vast ritme...maar als dat niet perse nodig is dan hoeft het van mij niet hoor! ik ben nog 4 maanden vrij dus van mij moet het niet. ik dacht alleen dat het voor lucas beter zou zijn...
Ik kan me wel vinden in je verhaal, hier ook mijn eerste kindje en wou dus ook 'volgens het boekje' een ritme aanleren. Helaas gaat dat niet zo makkelijk als ik dacht Ik ben op verzoek gaan voeden en toen mn meisje op een gegeven moment te vroeg wakker werd voor haar fles heb ik gewoon gewacht, gespeeld, enz.. Ze gaan op een gegeven moment ook minder slapen he Hebben steeds meer behoefte aan 'speeltijd' e.d. Die van mij is nu 3 maanden en slaapt nog hoogstens een half uur tussen haar voedingen, of helemaal niet.. In ieder geval, wat ik wil zeggen; Volg je gevoel! De z.g.n. 'boekjes' zijn richtlijnen en adviezen. Dit geldt niet voor elk kindje.
Onze dochter is nu 6,5 week oud ( maar bijna 2 weken te laat geboren) Hier ben ik ook niet zo van een strak schema (al begint ze zelf wel een goed ritme te krijgen) Ik laat het aan haar over hoe het met de voedingen gaat. Soms zit er 3 uur tussen, de andere keer 4 uur. Haar wakker maken werkt alleen maar averechts waardoor ze minder drinkt. Ze krijgt nu 5 flessen van 120+4. Meestal rond 8 uur/12uur/16 uur/19 uur en 22 uur (die fles drinkt ze meestal niet leeg). Ik merk dat ze 's avonds wat sneller honger heeft en dan ga ik echt niet wachten totdat ze weer 'mag'. Het enige waar ik een beetje op let is dat de eerste en laatste fles rond het zelfde tijdstip zijn. Hier werkt het ook een stuk beter en relaxter om naar Ivy te kijken ivm voedingen en dergelijke en niet naar de klok. 's nachts komt ze rond 5 uur en dan krijg ze een flesje van 60+2. @MMarianne: ik heb je topic gevolgt over je rustige baby. Hier ook zo'n meisje wat weinig slaapt, gerust uren ligt rond te kijken en te lachen. Was blij om te horen zolang ze tevreden is, erniets aan de hand is.
Lucas krijgt nu 6x 150/5. Hij zou wel meer willen maar dat mag niet vanwege het max. Wat dan overschreden wordt. Ik ben van mezelf niet strak in schema, heb vandaag lucas 7 flessen gegeven en dan de ml anders verdeeld. Hij ligt nu heerlijk te slapen, we zijn voor het eerst bij mijn ouders. Was benieuwd hoe het zou gaan, maar hij doet het super! En lacht super veel!
Wat fijn. Het klinkt als voeden op verzoek, maar dan met de fles. Niks mis mee volgens mij. Ik denk zelf weleens dat schema's gewoon bedacht zijn door mensen zonder kinderen ofzo. Kinderen hebben helemaal geen besef van tijd tot hun derde jaar. Een beetje voorspelbaarheid kan heus geen kwaad, maar die klok bekijk ik niet te vaak.
Hier is er ook vanzelf een soort schema ingekomen. Alleen het tijdstip van wakker worden varieert nogal. Maat dat schema was er pas toen we begonnen met pap als ontbijt en er al een fruit en groentehap werd gegeten en dan gaat het langzaam lijken op 3 maaltijden. Overigens ook niet op gestuurd hoor, gebeurde gewoon. Slapen gaat trouwens nog steeds niet op schema maar als ze het zelf aangeeft, ze gaat namelijk altijd in haar ogen wrijven.
Mijn zoontje is 3 maanden ouder en komt nog voor 2 nachtvoedingen. En tussendoor mag ik er ook nog uit voor hem. Mijn oudste komt vaak ook nog 2x per nacht (nachtmerries). De dag begint hier om 06.15 en als ik moet werken om 05.00. Dus 08.15 opstaan is echt een luxe hoor ! Lekker dat je zolang vrij bent! Kun je lekker van hem genieten .
Even nog een vraagje: zijn er ook meiden die hun kindje dat juist na de fles in bed leggen? Hier was het dus eerst wakker worden en dan meteen flesje, maar dat is eigenlijk verschoven meestal dan, naar spelen-flesje en dan naar bed...
TJa, je hoort vaak dat er vanzelf ritme in komt. Dat je kindje dat zelf aan geeft, maar hier niet echt hoor, haha. Het ritme veranderd hier nog steeds elke paar weken, pfffff. Maar ja, dan heeft hij weer een sprong, en dan weer een groeispurt en dan weer een fikse verkoudheid of een buikgriepje... Ik ben ook erg van de rust en regelmaat. Maar ook een lastige slaper, dus als hij eerder wakker wordt (zoals meestal) dan mag hij eerst spelen bij mij of in de box. Wordt hij weer moe, dan gaat hij terug naar bed (soms doet hij dus 2 slaapjes tussen de voedingen). Lukt dit niet, dan betekend het hier meestal dat hij of gewoon geen zin heeft om te slapen (weet niet of dat kan, maar daar lijkt het hier soms op) of dat hij toch al wat te hongerig is om te slapen. Hier lijkt het of de kleine alleen kan slapen met een volle maag, dus niet nog 1 uurtje voor voedingstijd. Dus dan kijk ik of hij nog even wil spelen als dat niet is, dan krijgt hij de fles eerder. Ik denk ook dat als ze meer wakker zijn ze eerder honger hebben, klinkt logisch toch. Ik vraag me ook ooit af hoe ik het red maar wonder boven worden komen we 's-avonds altijd rond dezelfde tijd uit, en dat terwijl ik dus regelmatig flessen eerder geef en de eerste fles tussen 5 en 7.30 is, haha.... En de fles van 23u eerder geven maakt hier niets uit wat betreft slapen, en als hij toch slaapt rond die tijd kan ik idd met deze fles rekken, dus als hij de fles om half 6 heeft gehad red ik het ook tot half 23 of 23 uur. En anders lekker wandelen, dan kan de kleine toch wat slaap pakken en anders rust hij iig nog wat. En dan kun je ook wat rekken indien nodig! Het komt echt goed! En anders voorlopig nog maar iets meer flesjes, of op sommige dagen 1 flesje extra. En ik weet niet vanaf welke leeftijd ze ook al water mogen (maar misschien wel altijd) maar anders kun je wat water aanbieden voor het slapen gaan in de hoop dat hij nog een (kort) slaapje doet voor voedingstijd.
Nee dat denk ik dus ook niet...maar soms weet ik gewoon niet zo goed wat ik moet doen... Bijv. vandaag: Vanmorgen om 7 uur meldde meneer zich. Fles van 150/5 gegeven, heeft hij 40 cc van laten staan.. 8.15 uur gaf hij aan dat hij moe was, oogjes wrijven, gapen e.d. Dus terug naar bed gebracht. Om 9.20 wordt hij wakker. Ik probeer hem met een speentje te sussen en nog even te laten slapen, maar hij gaat dan gewoon steeds harder huilen/ krijsen totdat ik weer kom. Maar het is dus nog geen half 10. Eigenlijk zou hij rond 11 uur pas zijn fles mogen, maar ik kan hem nu niet anderhalf uur ophouden en dan pas zijn fles geven, dan is hij doodmoe en moet hij direct met een sloot melk in zijn buikje naar bed.... Dat is dus mijn dilemma....en de reden dat ik deze vraag in eerste instantie geplaatst heb!! En ik weet dat ik echt niet de enige ben die hier tegenaan loopt... Ik ga hem er nu uithalen en geef dan maar een fles van 120/4 en kijk dan bij het volgende slaapje of hij het langer vol houdt....
Hoeveel flessen krijgt je kindje op een dag en wat zijn de hoeveelheden? Wat voor voeding geef je? Als hij 2,5 uur na de fles weer honger heeft zou je weer een fles kunnen aanbieden. Wat gebeurt er als je hem een flesje geeft wanneer hij erom vraagt? Ik probeer even met je mee te denken .
Dat vind ik idd wel eens het proberen waard! Hier zit er de ene keer ook nog geen 3 uur tussen en de andere keer 4 uur. Toch kom ik iedere dag 's avonds rond hetzelfde tijdstip uit!
Fijn dat jullie willen meedenken! Ik zal hieronder even een beetje aangeven hoe en wat. Morgen moet ik ook naar het CB dus dan vraag ik het daar ook. Ik ben pas sinds 5 weken op flesvoeding dus ik ben nog erg aan het zoeken. Toen Lucas uit het ziekenhuis kwam (4 weken geleden) kreeg hij 5x120/4. Hij woog toen al over de 4 kilo dus dat vond ik eigenlijk erg weinig. Ben dus toen naar 6x120/4 gegaan, want hij redde het sowieso niet met 5 flessen (in het ziekenhuis wel maar daar sliep hij heel erg veel). Sinds 3 weken ben ik de flessen van de avond naar 150/5 gaan verhogen. En sinds 1,5 week geef ik hem 6x 150/5. Hij krijgt in iedere fles één schepje Nutriton en hij drinkt uit een Dr.Brown fles met speen 1 (geadviseerd vanuit het zkh vanwege verb.reflux). Hij doet gemiddeld 30 minuten over een fles, maar in de nacht soms ook nog wel langer, omdat hij vaak half in slaap valt. Alleen als hij echt honger heeft is de fles in 20 min leeg. Hij redt het niet met 5 flessen, althans niet met deze hoeveelheid. Lucas kan zeker wel 3 uur tussen de voedingen in laten zitten, 4 uur vind hij nog lastig. Hij sliep vorige week steeds van ongeveer 20 uur tot 2 uur 's nachts, echter de laatste twee dagen komt hij 's nachts stipt om de 4 uur....ik weet niet of het een sprong of groeispurt kan zijn?? Lucas woog op 31 jan. 4880 gram maar hij zit nu volgens mij ruim boven de 5 kilo, aangezien ik hem bijna met de dag zie groeien hihi! Als ik nu hieronder de tijden zet vanaf gisterennacht tot en met nu, misschien dat jullie dan nog tips hebben voor mij? In ieder geval fijn dat jullie willen meedenken! 12-2-2012 (ik heb de gewoonte nog om alle tijden op te schrijven voor mezelf ) Slapen Eten 23.00-3.45 (4.45 u) 3.45 150/5 (60 cc laten staan) 4.15-7.15 (3 u) 7.15 150/5 7.45- 10.00 (2.15 u) 10.45 150/5 11.45 - 13.15 (1.30 u) 13.30 150/5 1 uur in MC (onderweg auto) 16.30 120/4 17.15 - 20.00 (2.45u) 20.00 150/5 13-12-2012 (vandaag) Slapen Eten 00.00 150/5 00.30 - 3.45 (3.15u) 3.45 150/5 4.30 - 7.00 (2.30 u) 7.00 150/5 (50 cc laten staan) 8.15 - 9.30 (1.15 u) 10.00 120/4 11.15 - ..... Hij ligt nu dus vanaf 11.15 te slapen. Maar zoals je ziet is het heel wisselend....op de momenten dat hij melk laat staan, komt hij sneller, logisch natuurlijk, maar op dat moment wil hij gewoon echt niet meer drinken....En juist omdat hij laat staan, denk ik dan flessen van 180 nog te veel zijn. Bovendien mag ik die dan echt maar 5 geven vanwege de hoeveelheid. Ik heb anderhalve week geleden een speen 2 geprobeerd, toen had hij de fles van 120 in 10 min op en was daarna zeer ontevreden. Mochten jullie nog tips hebben, graag!!
ow ik zie dat het een beetje door elkaar staat, de tijden van eten en slapen...ik had het netjes getypt maar dat pakt hij niet goed, even kijken of ik het kan aanpassen! dat lukt niet....de eerste tijden zijn zijn slaaptijden met tussen haakjes hoe lang hij slaapt. De tijd die daar achter staat is de eettijd en de hoeveelheid melk...hopelijk is het een beetje leesbaar!
Ik heb overigens net geprobeerd een fles te geven van 150/5 met een speen 2. Hij deed er 16 minuten over (zonder boeren) en gaf bijna geen melk terug. Is het dan beter dat ik met speen 2 verder ga?? Want met speen 1 doet hij er ruim 30 minuten over...