Hoi allemaal! IK hoorde dit weekend een verontrustend verhaal. Een vriendin vertelde namelijk dat ze iemand kende die een kindje had gekregen. Zij had tijdens de zwangerschap niet gerookt, en was ook al een paar maanden voor de zwangerschap gestopt. Maar toen het kindje geboren was, kon de verloskundige aan de placenta precies zien dat het nog niet zo lang geleden was, dat ze was gestopt. Met de zwangerschap erbij misschien een jaar ofzo. Omdat de placenta dus gedeeltelijk niet goed doorbloed was (dan wordt ie dus blijkbaar een beetje grijzig...) En nou vroeg ik me dus af, of iemand weet hoe lang na het stoppen met roken het kleintje in je buik er écht geen last meer van heeft?? Ik heb vroeger namelijk ook wel gerookt en nog niet zo heel lang geleden ook nog wel eens (hoewel ik nu alweer goed gestopt ben, maar goed, misschien is het voor een kleintje dus blijkbaar alsnog schadelijk??) Anyway, ik heb op internet geprobeerd te zoeken, maar ik vond alleen informatie of roken tíjdens de zwangerschap, en dat dat schadelijk is, dat wist ik dan weer wel Maar ben blij met iedereen die me wat kan vertellen over de effecten van roken vóór je zwanger wordt! Dankjewel vast Liefs, Bosuiltje.
Ook als je niet rook als je zwanger bent kan je placenta verkleurden door de rook van anderen! Iedere 4 sigaretten die er gerookt worden waar een zwangere vrouw bij is krijgt zij (de zwangere) 1 hele sigaret binnen!!! Dus stel je bent op een verjaardag waar 10 rokende mensen zijn die allemaal 4 sigaretten gerookt hebben waar jij bij zit krijg je 10 sigaretten binnen! Heb ik laatst gelezen, was er erg van geschrokken!!!!!!
Hoi, ik wil je vertellen dat er genoeg vrouwen zijn die hun hele zwangerschap door roken en een gewoone placenta hebben. Soms gebeuren dit soort dingen nou eenmaal en als ik jouw was zou ik me er niet zo druk om maken. Ik ken er ook een die 2 zwangerschappen door gerookt heeft en 2 gezonde kinderen heeft. Ik die braaf stopte had een kind met een open hoofdje en tja het kwam echt niet door het roken, maar door een foutje van moeder natuur.
@mamaprinses: wow, dat wist ik niet! Wel dat meeroken niet goed is enzo, maar elke vier sigaretten telt alsof je er zelf een rookt.. @angel19: tsja, iedereen (vooral rokers ) kent ook wel iemand die tachtig is en zijn hele leven gerookt heeft.. maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het niet gewoon ontzettend slecht is! En uiteindelijk wil je je kindje toch de allerbeste kansen geven die er zijn, ook, of misschien wel zeker, als het nog in je buik zit
Rook zelf en voor mn zwangerschap (wist niet dat ik het was) ook gerookt, gestopt toen ik wist dat ik zwanger was. Tijdens zwangerschap is mn beste vriend overleden, door stress weer begonnen, rookte af en toe een sigaret als ik t niet trok en na de geboorte van mn zoontje zei de verloskundige, jij bent geen roker zo´n mooie placenta!!...Wel dus...Zoonlief zit hier kerngezond te spelen.. Nu ben ik op zich ook tegen roken voor, tijdens of na zwangerschap maar goed, je bent maar verslaafd of niet bestand tegen stress...is slap excuus maar het hoeft dus zeker niet per se schade aan te brengen. Het is en blijft altijd beter niet te roken.....
Ik ben meteen gestopt toen ik positief testte. Had een prachtige placenta toen onze dochter na 41 weken werd geboren.
Bij mijn eerste heb ik 10 sigaretten gerookt hele zwangerschap, keurige placenta. Nummer 2 niet gerookt, placenta totaal op.