Ik heb altijd een bloedgroepkaart (pasje van Sanquin) bij me met daarop dat ik rhesus negatief ben en antistoffen bij me draag. Op dat kaartje staat dat je die altijd bij je moet hebben voor het geval je een bloedtransfusie nodig hebt. Bij bloed prikken maken ze er ook altijd een kopietje van. Nu ben ik dat pasje dus kwijt en snap er niks van. Heb em altijd bij de autopapieren en rijbewijs inzitten. Die heb ik gewoon dus ben hem niet verloren. Het lab in het ziekenhuis heeft niets gevonden daar ben ik 1,5 week geleden geweest en heb hem toen nog afgegeven voor een kopietje. Maar wie weet waar ik die opnieuw aan kan vragen? Ik kan op internet niets vinden erover en vind alleen telefoonnummers van de donorlijn van sanquin. Wie heeft ook zo een kaartje en kan voor mij kijken of er een nummer opstaat?
Kan je niet gewoon het hoofdkantoor bellen? Staat gewoon op de site: 020-512 30 00 Maar ik ben ook donor en heb zo'n pasje niet. Het is niet verplicht ofzo.
Ik bedoelde inderdaad het hoofdkantoor. Of bij de personen waar je het kaartje van kreeg, die weten dat toch ook wel. Ik geloof dat jij een reden hebt waarvoor het belangrijk is toch, vanwege die antistoffen?
Precies. Als ik een ongeluk krijg en ik heb bloed nodig moet ik dat kaartje bij me dragen. Ze kunnen me namelijk niet meer zo een bloedgroep geven doordat ik antistoffen heb aangemaakt. Ben er inmiddels achter dat het bij mij een transfusiekaart heet. Een donorkaart is als je bloed geeft maar dat ben ik dus niet. Dat mag ook niet meer Al tig keer doorverbonden en nummers gekregen haha. Zo weer verder bellen.
Nou hehe 2 uur verder met bellen maar het is gelukt. Via sanquin, naar de huisarts naar tien afdelingen in het ziekenhuis, naar weer sanquin etc etc etc. Krijg binnen een week een nieuwe opgestuurd. Nummer gelijk maar opgeslagen je weet nooit
Maar als ze je bloedgroep niet weten, krijg je toch altijd O negatief bloed? Volgens mij is het sowieso nooit de bedoeling dat iemand met negatief bloed positief bloed krijgt.
Op internet kom ik dit tegen dus heb toch liever het kaartje bij me dan... Mogelijke problemen bij bloedtransfusie: Indien een persoon met antistoffen tegen een bepaalde bloedgroep een bloedtransfusie nodig heeft, zal zorgvuldig passend bloed geselecteerd moeten worden. Bloed met een niet passende bloedgroep kan versneld worden afgebroken. Niet alleen heeft een transfusie dan weinig nut, de afbraak kan ook gepaard gaan met bijverschijnselen zoals koorts en geel worden.
Maar O- is altijd goed. Maar het is altijd wel handig om zo'n kaartje te hebben, ik heb er 1 van het laboratorium. Al heb ik ook weleens gehoord dat ze voor een bloedtransfusie toch altijd de bloedgroep bepalen voor de zekerheid. Bij echte spoed wordt er volgens mij altijd O- gegeven.