Schoonmoeder wil vast komen oppassen welke afspraken zouden jullie maken?!

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door Florabella, 8 mei 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Florabella

Florabella Fanatiek lid

8 dec 2010
    4.323
    0
    0
    Juf!
    Limburg
    Hi meiden

Mijn schoonmoeder heeft aangegeven graag 1 dag in de week op haar toekomstig kleinkind te willen passen. Ze wonen in Rotterdam en wij in Limburg dus ze wil dan de avond van te voren al komen. Ik vind het een ontzettend gul en vriendelijk aanbod maar....

Ik zie een aantal voordelen
    Kindje 1 dag extra in eigen omgeving
    Minder hoge kosten opvang
    Kans om voor mijn kindje om meer met oma te zijn en andersom

Maar ook een aantal nadelen
    Mijn schoonmoeder wil graag helpen met alles (klussen, huishouding), ik ervaar dit vaak als vervelend (meer omdat ik het graag zelf goed wil doen, mijn leven, mijn huis etc)
    Ze is er dan elke week, ga ik dit handelen?
    Hoe is haar visie op opvoeden en regels.
    Wie zijn regels hanteren we?

Ik zou graag van ervaringsdeskundigen horen wat jullie ervaringen zijn en of jullie afspraken hebben gemaakt op voorhand.

Ik wil graag voor iedereen een optimale situatie creëren en evtuele ruzie voorkomen.

2. Rosado

Rosado Niet meer actief

Mijn moeder past 1 dag in de week bij ons thuis op Ayla. Ze hanteert onze regels (lijkt me ook niet meer dan logisch, aangezien het ons kind is...). Maar in de praktijk komt dat er meer op neer dat ze zo'n beetje Ayla's ritme wat ik hanteer ook hanteert en verder...tja, zijn er niet echt regels waarvan ik graag wil dat ze zich aan houdt. Vaak draait mijn moeder wel een wasje (of 2) en vouwt ze ook was die nog op zolder ligt op en ze stofzuigt altijd beneden. Dit zijn verder geen afspraken die we hebben gemaakt, maar iets wat mijn moeder eigenlijk zelf een beetje is gaan doen. Ik heb daar verder geen problemen mee.

Nu is het bij ons ook zo dat het voor mijn moeder de dingen die wij vanzelfsprekend vinden eigenlijk ook zo ervaart. En mocht ze er anders over denken dan respecteert ze hoe wij er over denken en zal ze het op onze manier doen.

Als jij op voorhand al problemen met je s.m. voorziet is het misschien wel wijs om er goed over na te denken of je dit echt wilt. Besluiten jullie inderdaad dat ze een dag in de week mag oppassen dan zou ik daar wel, met z'n 3-en, goede afspraken over maken. En óók afspreken dat jullie haar erop aan kunnen spreken als je toch het idee hebt dat bepaalde zaken niet helemaal naar wens verlopen.

3. Florabella

Florabella Fanatiek lid

8 dec 2010
    4.323
    0
    0
    Juf!
    Limburg
    Thanx voor je reactie, Het stomme is dat ik het van mijn Rien moeder heel goed zou kunnen hebben , het "probleem" ligt dus ook bij mij.

4. misa

misa Niet meer actief

Lief dat ze dat wil doen. Ik zou er alleen wel goed over nadenken, ivm de afstand.

Ik zou een keer een gesprek aan gaan met haar en jullie en dan duidelijk aangeven wat voor jullie belangrijk is. En je zou desnoods kunnen zeggen dat jullie het eerst 1, 2 of 3 maanden op proef doen en dat beide kanten dan zonder scheve gezichten het mogen stoppen.

En ik zou met een schriftje gaan werken. Daarin opschrijven hoe dingen gaan, wat je wilt hoe het schema/ritme van je kindje is en zodat ze een verhaaltje terug kan schrijven.

Mijn moeder past ook op. Het gaat prima, ze doet erg haar best, maar ik merk dat ik soms wel eens baal van hoe ze dingen doet of wil doen. Ik zeg er dan wel subtiel wat van, maar hou soms ook mijn mond. Omdat het soms mijn eigen probleem is en dat Simon er vaak geen last van heeft. :)

5. jada08

jada08 VIP lid

14 jan 2009
    7.567
    332
    83
    Praat er eens goed over met elkaar. Vraag hoe zij het ziet en leg uit hoe jij het voor ogen hebt.

Zit je niet over de reistijd in? Heb je eventueel een oppas achter de hand? Wintertijd bijvoorbeeld kan wel eens lastig zijn om zoveel km's af te leggen inverband sneeuw/ijzel

6. Florabella

Florabella Fanatiek lid

8 dec 2010
    4.323
    0
    0
    Juf!
    Limburg
    Daaro wil ze ook de dag van te voren al komen, aan slaapruimte bij ons geen gebrek.

Het schriftje en de "proeftijd" vind ik voor beide wel een goed idee ook met het oog op de afstand en haalbaarheid voor haar!

7. tanjax11

tanjax11 Niet meer actief

Hier gaat Finn 1x per week naar mijn schoonouders. Opzich gaat dat goed. Finn heeft het er erg naar zijn zin...alleen merk ik ook wel dat ik af en toe wil dat iets anders gaat of anders gedaan moet worden.
    Wij vinden het allebei erg lastig om er dan iets van/over te zeggen...zou inderdaad goede afspraken maken, en je bedenken dat als je eraan begint het lastig is om er weer mee te stoppen...

8. Florabella

Florabella Fanatiek lid

8 dec 2010
    4.323
    0
    0
    Juf!
    Limburg
    Bedankt voor je ervaring, ik kan het me goed
    Voorstellen dat je er niet makkelijk meer mee stopt. We moeten er van te voren dus goed over na denken!

9. Bri

Bri Niet meer actief

Mijn schoonmoeder heeft een hele poos iedere week een dag opgepast op onze oudste. Het is ons ontzettend goed bevallen.
    Ze kwam 's morgens rond 9.30 binnen (met OV had ze er dan een reis van dik 1,5 uur op zitten) en ging tegen 16.30 weer weg. Mijn vriend werkt vanuit huis en zorgde ervoor dat hij op die dag geen afspraken buitenshuis had in de randen van de dag, zodat hij de overdracht kon doen. Mocht oma een keer echt niet kunnen, of helemaal vast zitten met het OV, dan kon een van ons het wel regelen met het werk om een dagje vrij te nemen.

Ik heb een schat van een schoonmoeder, waar ik het goed mee kan vinden. In het begin vond ik het nog wel eens moeilijk dat ze van alles in ons huis wilde doen, maar nu neem ik al haar hulp met beide handen en met grote dankbaarheid aan. Het went dus ;) Ook al doet ze de dingen anders dan ik ze zou doen. Maar goed, ik ben niet zo'n pietje precies, dus ik zit daar niet mee.

Ik ben heel blij dat zoonlief zo'n goede band met deze oma heeft. Toen dochterlief zo klein was, ging ze alleen naar het kdv, dus geen oppasdag van oma. Het heeft tussen hen heel wat langer geduurd om elkaar te leren kennen, dat verschil was en is heel duidelijk. En misschien wel een beetje jammer zelfs. Maar nu voelt die zich inmiddels ook goed op haar gemak bij oma, dus dat is wel goed gekomen hoor.

Zolang je niet enorm hecht dat alles precies op jouw manier gaat, zou ik het zeker overwegen, zo'n vaste oma-dag. Maar als je nergens in wilt afwijken van jouw regels, dan zou ik er nog eens heel goed over nadenken. Het kan dan tot spanningen in de familie gaan leiden en dat is zonde.
    Wees duidelijk over de dingen waar je echt aan vast wilt houden (in mijn geval was dat voornamelijk voeding) en laat de rest een beetje over aan oma's beoordelingsvermogen. Je man/vriend is toch ook door haar opgevoed, dus ze zal er wel iets van kunnen.

10. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Mijn schoonouders passen al ruim 2,5 jaar iedere week op bij ons in huis en dat bevalt prima. Wat hebben wij afgesproken:

- ons huis, onze regels (waar mag je niet aankomen etc)
    - opa en oma passen op dus op hun manier
    - de verzorging (dus regels ten aanzien van eten en slapen) van ons
    - er worden geen klussen in huis gedaan (hooguit een vaatwasser uitgeruimd) behalve in overleg (niet schilderen, harken, strijken etc)

Het is belangrijk om het wel een beetje los te laten. Opa's en oma's doen het wel een beetje anders en dat is ook goed. Een kindje kan niet vroeg genoeg leren dat het niet overal hetzelfde gaat (ook papa's doen dingen anders!). Maar de regels van verzorging zijn wel 'strikt'... dat was dus met de babies heel belangrijk (tijden van eten en slapen etc)

Als ze echt een dag eerder moet komen dan zou ik afspreken dat ze na het eten komt. Anders zit je standaard één avond in de week met je s-mama op de bank en dat lijkt me erg veel. Uitzonderingen kun je natuurlijk altijd maken (bijvoorbeeld zodat jullie een keertje lekker uit eten kunnen als ze en dan toch is). Ook goed afspreken hoe laat ze weer naar huis gaat. Blijft ze eten etc.
    Heel belangrijk is om te blijven praten en te vertellen waarom je bepaalde dingen wilt afspreken.

Spreek een proefperiode af (bijv 6 maanden) zodat jullie BEIDE kunnen bekijken hoe het bevalt. Dit geeft ook een mooi moment om het even te 'evalueren'...

Oja, het schriftje was hier ook een hot item.. hartstikke handig

en nog een nabrander... wij hebben (hoewel dit waarschijnlijk volledig overbodig was) toch één keer heel duidelijk verteld dat het disciplineren van onze kinderen door middel van slaan, tikken etc absoluut niet aan de orde is! Opa en oma vonden dit heel logisch maar snapten gelukkig goed waarom we het een keertje echt gezegd wilden hebben.

11. Bammetjebam

Bammetjebam Niet meer actief

Die afstand lijkt mij wel het grootste probleem eigenlijk. Wat doe je als je schoonmoeder niet kan komen? De wegen kunnen in de winter echt onbegaanbaar raken, en je schoonmoeder kan ziek zijn, of haar auto doet het niet.

Een KDV kost dan wat, maar in dit geval is het wel de meest betrouwbare optie.

12. Lonit27

Lonit27 Actief lid

24 sep 2008
    478
    0
    0
    Persoonlijk ben ik er niet zo voor. Van tevoren goede afspraken maken is belangrijk en zou kunnen helpen, maar ik denk dat je je vooral moet afvragen: durf ik assertief te zijn en grenzen aan te geven op het moment dat ik dit nodig acht?

Mijn vriend en ik hebben heel bewust voor de creche gekozen. Wij zagen het niet zitten om een soort van zakelijke overeenkomst met familie aan te gaan. En oh, wat ben ik daar dankbaar voor! Alleen al bij het incidenteel oppassen hebben we al een aantal keer op onze strepen moeten staan. Zo wilden mijn ouders onze dochter overal mee naartoe slepen terwijl ze ziek was. Toen ik aangaf dat ik dit niet wilde en ik een andere oplossing zou zoeken, was het mokken geblazen. Mijn schoonmoeder is helemaal stronteigenwijs en flikt de gekste dingen: zo heeft ze zonder onze toestemming de haartjes van onze dochter geknipt tijdens het eerste logeerpartijtje :$ en ook wat voeding betreft houdt ze zich totaal niet aan onze wensen. Zelfs in ons bijzijn negeert ze onze verzoeken om geen zoetigheid te geven etc. Ik moet er echt niet aan denken dat de opa's en oma's structureel zouden oppassen en dat ik mijn schoonmoeder wekelijks in huis zou hebben. Maar goed, ik baseer dit uiteraard puur op mijn eigen ervaring :)

Wat BammetjeBam heel terecht opmerkt: de afstand.
    Mijn ouders wonen slechts een kwartier verderop, maar we hebben het al een aantal keer gehad dat ze er bijna een uur over deden om bij ons te komen vanwege slecht weer of omdat er file was. Dat kan behoorlijk wat stress opleveren als je op tijd op je werk moet zijn.

13. Florabella

Florabella Fanatiek lid

8 dec 2010
    4.323
    0
    0
    Juf!
    Limburg
    Hi dames

Bedankt voor jullie tips!!

Als we het aangaan dan zullen we het kdv waar we drie andere dagen gebruik van maken als backup hebben. Ook zouden we beide thuis kunnen werken, dus dat is op te lossen. De avond tip onthoud ik zeker!!!

Thanx meiden!

14. butterfly83

butterfly83 Fanatiek lid

14 feb 2008
    2.047
    46
    48
    friesland
    ls je een beetje met je schoonmoeder door één deur kan lijkt het me een geweldige oplossing. Volgends mij is het best gezellig als ze een avond van te voren komt (zou inderdaad wel na het eten doen) en super handig dat je de kinderen niet weg hoeft te brengen en iets minder kwijt bent aan kdv. Daarbij is het echt heel fijn om te zien dat je toekomstige kindje een hele bijzonder band opbouwd met je sm en andersom. Juist door de afstand is dat wel bijzonder. En dan ze klusjes gaat doen, ik zou afspreken wat ze wel en niet kan doen, (hier doen mijn moeder een wasje draaien, ophangen en opvouwen) en aangeven dat de dag vooral bedoeld is om gezellig met je kindje om te gaan, dit voorkomt misschien ook dat je sm zich verplicht voelt om de bij wijze van de badkamer te moeten schoonmaken!

Succes en gewoon proberen!

15. Bri

Bri Niet meer actief

En weet je.... misschien is het oppassen wel zwaarder/vermoeiender dan ze denkt, en heeft ze helemaal geen puf meer om nog iets in je huis te doen ;)

16. Florabella

Florabella Fanatiek lid

8 dec 2010
    4.323
    0
    0
    Juf!
    Limburg
    Haha

Deel Deze Pagina