16 en zwanger?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Ladyblondy, 6 jul 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ladyblondy

Ladyblondy Nieuw lid

6 jul 2012
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    ik ben 16 bijna 17 en zwanger.. erg schrikken maar zeker niet minder
    ik ga einde van dit jaar trouwen met de vader van het kindje dus dat zit goed.
    nu heeft hij goed werk etc, maar hoe zit het met de toeslagen en met de bijslag?
    heb ik daar ook recht op?
    en weet iemand hoe het met jeugdzorg zit? ze kunnen me toch niet het kindje zomaar afpakken omdat ik jong ben?
    ik start namelijk gewoon mijn opleiding ik heb alles geregeld met oppas etc,
    weet iemand hoe het zit??

liefsz

2. Mismama

Mismama Lid

21 jun 2012
    69
    0
    6
    NULL
    NULL
    Gefeliciteerd!
    Ze nemen je kindje niet af zolang je er maar goed voor zorgt natuurlijk.
    Een vriendin van mij was ook 16 toen ze haar dochtertje kreeg en ze heeft ook gewoon haar vervolg opleiding afgemaakt. Haar dochtertje was dan bij opa en oma.

3. Beckje

Beckje VIP lid

12 jul 2010
    8.652
    4
    36
    gefeliciteerd!
    jeugdzorg weet ik niet, maar kinderbijslag word vanzelf geregeld als je je kind aangeeft bij de gemeente geloof ik. je moet volgens mij wel kindgebonden budget zelf aanvragen. bel anders even je gemeente hoe dat bij jou is geregeld :)

4. Gefeliciteerd met je zwangerschap en voorgenomen huwelijk. Wanneer begint je opleiding?
    Kinderbijslag heb je gewoon recht op en kindgebonden budget hangt af van de hoogte van jullie inkomsten.
    En jeugdzorg moet een goede reden hebben om je kindje mee te nemen. Dat zal niet zomaar gebeuren als jullie goed voor de kleine zorgen.

5. missiej

missiej Fanatiek lid

25 jan 2012
    1.232
    0
    36
    NULL
    NULL
    kinderbijslag moet je volgens mij ook zelf aanvragen... kan pas na de geboorte ... dus ff in de gaten houden/googlen... gefeliciteerd!

6. Popkoorn

Popkoorn Niet meer actief

gefeliciteerd ! onder de 18 jaar mag je volgens mij alleen niet trouwen ? en onder de 21 heb je volgens mij toestemming nodig van je ouders,

mijn vader is getrouwd toen hij 17 was en heeft hiervoor toestemming moeten vragen aan de koningin !

ze kunnen je iig je kindje niet afpakken als jullie daar geen reden toe geven,

ik vind het iig knap van je/jullie dat jullie er voor gaan ! geniet lekker van de zwangerschap !

7. Tamara2703

Tamara2703 Actief lid

14 dec 2011
    492
    0
    0
    NULL
    NULL
    Gefeliciteerd!

Ik ben getrouwd toen ik net 18 was.. zonder toestemming.. dat is geen probleem.
    Onder de 16 mag het alleen als je zwanger bent (nou dat zit goed)
    en ik geloof dan idd alleen met toestemming.

8. Tamara2703

Tamara2703 Actief lid

14 dec 2011
    492
    0
    0
    NULL
    NULL
    Onder de 18 bedoel ik (A)

9. Crazy angel

Crazy angel Bekend lid

13 jan 2008
    794
    0
    0
    gefeliciteerd :) vriendin van me beviel ook op haar 17e, voogdij gaat dan dacht ik wel eerst naar jou ouders of
    als jullie dan al getrouwd zijn, naar je man als die dan 18 jaar of ouder is.

maar dat gaat automatisch naar jou/jullie weer als je 18 geworden bent!

10. Nicklebackk

19 dec 2011
    73
    0
    0
    Huishouder
    Brabant
    ik was 17 toen ik me zoontje kreeg, jeugdzorg kwam aan de deur, en heeft door mijn ouders me zoontje afgepakt.

Ze gaan met je ouders praten, wat hun er van vinden etc. Zodra je ouders ook maar iets verkeerds zeggen, gaan ze al maatregelen treffen. Kinderbijslag etc word allemaal geregelt,

11. Crazy angel

Crazy angel Bekend lid

13 jan 2008
    794
    0
    0
    is dat zo? kan ik me zo NIET voorstellen dat het zo makkelijk gaat.
    tenzij er echt iets ernstigs aan de hand moet zijn hoor.

Lady blondy, zou me er niet te druk over maken hoor, je bent bijna 18 als de kleine er is...... wat kunnen n paar maandjes nou schelen.

12. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Gefeliciteerd! Goed om te lezen dat jullie ook de verantwoordelijkheid nemen en gaan trouwen, dat lees je niet al te vaak meer.

Een vriend van mn man is ook jong papa geworden, hij was 18 en zn vriendin was toen 16. Ze zijn ook getrouwd - met toestemming geloof ik - en hebben wel veel hulp nodig gehad van zijn ouders. Jeugdzorg pakt niet zomaar je kindje af hoor, bij hun waren er namelijk heel wat zorgen om de opvoeding ( extreem prematuur kindje bij 27 weken geboren, ze gingen vaak stappen en kwamen dan dronken thuis, lieten de baby dan soms gewoon thuis zonder oppas! ) Ze hebben wel toezicht etc gekregen en het CB hield ze goed in de gaten. Maar na heel wat jaren hebben ze toch de kindjes niet bij ze weggehaald, alleen moesten de ouders veel bijspringen omdat ze er beiden echt nog niet aan toe waren.

13. Suzannes

Suzannes Fanatiek lid

20 nov 2009
    1.130
    3
    36
    Wat een onzin! Jeugdzorg plaatst niet ''zomaar'' een kind uit huis.

14. Nicklebackk

19 dec 2011
    73
    0
    0
    Huishouder
    Brabant
    #14 Nicklebackk, 7 jul 2012
    Laatst bewerkt: 7 jul 2012
    Dus wel hoor, heb het toch zelf meegemaakt? terwijl ik ook een opleiding had, en een baan? Maar zodra je ouders iets verkeerds zeggen, gaat het berg af waards. Ik was voor mijn zoontje zelfs gestopt met me opleiding en baan, om er voor hem juist te zijn! Nee, volgens de gezinsmedewerker was dat niet goed genoeg!! Ik heb het zelf meegemaakt, en nog steeds. Jeugdzorg is gewoon een klote organisatie, want ik ben zelf perfect in staat om voor me zoontje te zorgen, altijd al.

En zeg niet wat een onzin, want jij hebt het denk ik niet meegemaakt dus weet er niks vanaf.

Aan de topicstarter, ik wil je absoluut niet bang maken!Maar ik heb het zelf meegemaak, en het is een hel. Zorg er voor dat je ouders niks verkeerds zeggen, dan komt alles goed:)

15. Kwabbernoot

Kwabbernoot Fanatiek lid

18 apr 2010
    3.248
    2
    0
    n.v.t.
    Omdat je minderjarig bent zitten er wel een aantal haken en ogen aan hoor, ook aan de kinderbijslag omdat je ouders in principe voor jou ook nog kinderbijslag kunnen krijgen.

Het beste kan je naar de kantonrechter om je meerderjarig te laten verklaren en daarna kan je volledige voogdij krijgen, zo heb ik het toen gedaan. Om te trouwens moet je je toch ook eerst meerderjarig laten verklaren?

Ik denk dat je met deze vraag misschien even het juridisch loket moet bellen want er is wel het eea wat je moet regelen voor je officieel voogdij hebt en recht hebt op bepaalde gelden.

Oh en over jeugdzorg, ik was 15 toen ik zwanger was en 16 toen mijn jongste geboren was. Ik kreeg een maatschappelijk werker die af en toe op de koffie kwam en kwam vragen hoe het was, vond ik wel prettig hoor. Daarnaast een onderzoek gehad ivm meerderjarig verklaring en voogdij, ook alleen maar positief. Ze zijn toen op school gaan navragen en in mijn directe omgeving en natuurlijk aan mij. Ik ben altijd heel erg gericht geweest op onze toekomst, dus idd met school bezig, fijne opvang, mijn eigen ideeën over opvoeden maar wel achtervang van "volwassenen" mocht ik het nodig hebben. Als je er zo in staat pakken ze echt niet zomaar je kindje af hoor, dit zeg ik dus ook uit ervaring. Kijk vooruit en zorg goed voor je kindje, ga vooral wel naar school en regel de opvang, zorg voor een basis voor jezelf(je ouders, ooms of tantes een goede kennis ofzo) waar je terecht kan met je vragen naast het CB en het komt goed!

16. raspberry

raspberry Niet meer actief

De voogdij van je kindje moet geregeld zijn, en die moet bij een meerderjarige liggen. Ik weet niet of je vriend meerderjarig is, dan zou het gewoon zo geregeld kunnen zijn.
    Anders kun je als minderjarige ook aanvragen dat jij toch de voogdij toegewezen krijgt en meerderjarig verklaard wordt: dat komt dan voor de rechter en die beslist of jij bekwaam genoeg bent om je kindje op te voeden.
    Jeugdzorg kan je daar alle info over geven en nee: die nemen niet zomaar je kindje van je af. Hun uitgangspunt is nog altijd dat daar waar een kind bij de biologische ouder(s) kan wonen, dat altijd het beste is.

17. Esmaralda

Esmaralda Fanatiek lid

8 nov 2009
    4.023
    10
    38
    Vrouw
    Somewhere
    Wow respect voor jullie dat jullie er zo goed mee omgaan!

Wat betreft praktische zaken:

Als jullie samenwonen/getrouwd zijn (straks) regel dan dat jullie toeslagpartners van elkaar worden. Dit moet bij de belastingdienst. Als jullie toeslagpartners zijn bekijken ze jullie gesamelijke situatie voor de huurtoeslag, zorgtoeslag (word op 1 rekening gestort dan) en kindgebonden budget. Je kunt ook voor je kindje kindgebonden budget krijgen. Dit moet je ook aanvragen bij de belastingsdienst.

Wij wisten niet dat wij toeslagpartners van elkaar moesten worden en zijn dat jaren niet geweest. Het gaat niet automatisch namelijk als je gaat samenwonen of trouwt. Toen we trouwden begon iemand (een kennis) hierover en ik heb dit laten veranderen bij de belastingdienst. Dit geintje koste ons bijna 4000 euro wat we terug moesten betalen, omdat de huur en zorgtoeslag verkeerd berekend was. Dus een tip, regel dit, het scheelt een hoop geld :)

Ik kan je geen tips geven over jeugdzorg. Maar het lijkt me sterk als jullie alles op orde hebben dat ze je kindje afpakken.

Heel veel succes en een fijne zwangerschap toegewenst! Oh en nog gefeliciteerd met je zwangerschap :)

18. Deerne85

Deerne85 Fanatiek lid

10 mei 2012
    1.681
    0
    0
    Oh wat erg dat je dat mee moest maken!!
    Het kan wel degelijk mis gaan door anderen, al heb je zelf echt alles wel goed geregeld voor je kleintje... Ik heb er gelukkig geen ervaring mee, maar weet dat jeugdzorg in zo'n situatie je hele omgeving af kan kammen op zoek naar ook maar iets wat niet goed zit!

Een vriendin van me is op die manier haar kindje 3 jaar lang kwijtgeraakt omdat een aangetrouwde neef die al jaren niet meer bij haar of haar ouders was geweest drugs gebruikte... Ze hadden al jaren geen contact meer met die man! Maar hij was nou eenmaal familie dus kindje kon niet bij haar blijven...

Als je googeld op "jeugdzorg" kom je de meest vreselijke verhalen tegen, nu weet ik ook wel dat de positieve dingen niet zo gauw in de spotlights staan, maar al met al vind ik het een hele enge organisatie... :(

@ TS; gefeliciteerd!! Zo te lezen ben je al een heel eind op de goede weg om alles goed geregeld te hebben, petje af!!!

19. Ladyblondy

Ladyblondy Nieuw lid

6 jul 2012
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    dat zit dan wel goed, ik heb een supermama, en ik ben zelf al volwassener dan mijn 16 jaren, ik heb toestemming van de koningin herzelf om te trouwen, omdat ik zwanger ben;) dus einde dit jaaer komt alles wel goed;)

dankjewell voor alle liefe reacties

20. toetie

toetie Fanatiek lid

14 dec 2010
    2.310
    7
    38
    noord brabant
    petje af hoe je het doet kan het niet anders zeggen.

qua jeugdzorg het is een rot instatie maar op het moment dat ze je niks kunnen/willen maken en je alles gewoon normaal doet is er niks aan de hand.

Deel Deze Pagina