Hallo, Ik ben inmiddels 10+5 wk zwanger. En een aantal maanden geleden heb ik me opgegeven voor hart veilig wonen. Dit houdt in dat als er in de buurt van mijn woning een reanimatie plaats moet vinden, ik opgeroepen kan worden om alvast te beginnen totdat de ambulance komt. Maar.... Kan ik het nog? Ik bedoel i.v.m de adrenaline die dan vrij komt, je weet ook niet wat je aantreft, of je de patient nog van een bed/bank op de grond moet verplatsen enz enz. Kortom, ik vind het nu wel een beetje eng en weet niet zeker of het nu zo verstandig is. (let wel, het is niet verplicht en het is maar even totdat de ambulancepersoneel aankomt en het overneemt) Wat adviseren jullie??
Ik zou zeggen dat je dit gewoon kunt blijven doen, totdat je het fysiek niet meer aankunt (met name het verplaatsen van iemand kan wel eens te zwaar worden als je wat verder bent). Voorlopig lijkt dit me geen probleem. Ik zou het wel melden bij de organisatie dat je zwanger bent. Ik had hier trouwens nog nooit van gehoord, vind het wel super zo'n groep vrijwilligers die opgeroepen kunnen worden.
Ik zou even overleggen met de instantie. Maar ook met je VK of gyn! Je schrijft dat je het maar even hoeft te doen tot de ambulance er is, maar ik weet dat dat soms echt lang kan duren. Een vriend van mij doet dit namelijk ook (voor een groter gebied) en wordt bijna wekelijks wel een keer opgeroepen. Hij is een volwassen man met 20 jaar ervaring en moet soms wel 20 minuten reanimeren tot de ambulance er is. Hij is dan helemaal kapot daarna en de dag daarna mega spierpijn. Zelf heb ik mijn bhv diploma en mag dus reanimeren (hoop het nooit te hoeven doen!) maar ik vind het ook zwaar hoor! We moeten 1x per jaar ongeveer 10 minuten op een pop oefenen maar dan ben ik al kapot daarna. Ik vind het overigens wel echt SUPER van je dat je dit doet!!!
ja kan wel hoor. ik werd zelf met bijna 11 weken zwangerschap opgeroepen voor reanimatie en ben gegaan. je zet op dat moment zo erg je verstand op nul dat die fysieke reactie bij mij eigenlijk uitbleef. nu met 37 weken sta ik wel op pauze, na de bevalling sta ik weer klaar maar nu even niet
Ik ken het principe. Maar als ik naar mezelf kijk nu met 35 weken, zou ik het lichamelijk niet meer kunnen, en dan al geruime tijd niet. Ik heb vorig jaar (niet zwanger) samen met mijn collega iemand moeten reanimeren en vond het vooral fysiek (we werken als praktijkondersteuner/doktersassistente) heel zwaar. Ik ben zelf de rest van de dag van de kaart geweest en zij ook (terwijl zij ook op HAP werkt en wat meer gewend is). Zou het overigens zo weer doen.
Geen enkel probleem, werk op zelf op de ambulance en kom dus vaker in aanmerking voor die adrenaline shots en heeft geen enkel effect gehad op m'n oudste en verwacht dat ook niet bij deze. Wel moet je je natuurlijk zelf goed voelen. Loop je tegen het eindje dan zou ik evt een vervanger zoeken. Succes!