Mijn temperatuurkaartje kent flinke pieken en dalen . Heeft de borstvoeding die ik geef aan mijn 14 maanden oude dochter daar invloed op?
Lijkt me sterk. Misschien eerder de temperatuur die schommelt van het weer, of je een extra laken neemt of niet, hoe laat je wakker wordt, of je wederhelft er bij ligt of niet, of je veel gedraaid hebt in bed, dat soort dingen. Borstvoeding kan voor een mini kort piekje in je prolactineniveau zorgen (of een verhoogd niveau als je nog niet lang voedt) en dat kan je LH lager houden, maar LH is dan "constant lager" en niet de ene dag veel meer dan de andere. Tenzij je kindje de ene dag niet en de andere wel drinkt, lijkt het me erg sterk dat bv de oorzaak is.
tsja, om even een heeeeeele aparte zijweg te nemen: melk koeien produceren dermate veel meer warmte dat daar echt rekening mee moet worden gehouden, als je dat vergelijkt met bv vleeskoeien. Dat zeg ik ff als dierenarts ergens zou het wel steek houden als borstvoeding meer warmte produceert bij de moeder. Misschien dat bij 14 maanden dit minder is dan bij de pasgeborene, maar bij elk stofwisselingsproces komt warmte vrij en reken maar dat melkproductie energie kost. Maar goed, theorie en praktijk lopen wel vaker uiteen en ik heb in de 13 maanden dat ik borstvoeding gaf mijn temp nooit gemeten.