Ik heb vandaag de uitslag van het baarmoederhalskankeronderzoek gehad.. Er zijn lichte afwijkingen geconstateerd en moet over een half jaar opnieuw onderzocht worden.. Wij willen nu graag zwanger worden (4e ronde), zaterdag nod, maar wat betekent deze uitslag hiervoor?? Moeten we eerst dat half jaar afwachten? Kunnen we doorgaan? Iemand hier ervaring mee?
Welke afwijking had je precies? En wat is er in het ziekenhuis over gezegd? Ik heb een half jaar geleden de uitslag pap2a, dus ook een lichte afwijking. Mij is nooit verteld dat ik niet zwanger mocht raken. Sterker nog, ik loop bij een fertiliteitsarts en heb aan de clomid gezeten de afgelopen maanden. Mijn arts zei dat het meestal vanzelf weer weggaat en dat ik het inderdaad een half jaar erna nog een keer moest laten testen. Maandag heb ik de uitslag pap1 gekregen. Niets aan het handje dus! Afhankelijk van jouw uitslag, zou ik me er nog niet al teveel zorgen over maken..
Denk dat je al verder bent dan je pap gehalte of niet beachlover? Ze controleren nu welke hpv cellen je hebt neem ik aan? Volgens mij hoef je je niet druk te maken. Er zijn een klein aantal afwijkende cellen die baarmoederhalskanker kunnen veroorzaken. Dit gaat echter zo traag qua ontwikkeling, dat de medische wereld er ruim om tijd bij kan zijn om de plek waar die cellen zijn geconstateerd te behandelen. Hiervoor zijn verschillende behandelingen mogelijk dat is per persoon afhankelijk. Ik spreek uit gedeeltelijke ervaring. 7jaar geleden is bij mij voor het eerst pap3a geconstateerd. Niks rampzalig als dat een keer voor komt. Maar bij mij bleef dat voorkomen en werd er verder getest op hpv virus. Van de 118 soorten hpv virussen zijn daarbij een 5tal die baarmoederhalskanker kunnen veroorzaken. Helaas had ik die ook nog. Schrik alom, wat deed ik met mijn stomme kop internet afstruinen. Nou.. Als je bang wil worden moet je dat doen. Besef dat goede verhalen niet vermeld worden (deze dan wel). Maar goed. Ik had doe verkeerde cellen in mijn baarmoederhals. Daar is een halve centimeter rondom weg gelaserd. Ieder jaar blijf ik onder controle. De ene keer is het er wel, de andere keer niet! De laatste keer was het er niet, en nu ben ik zwanger.. Wel zonder hpv denk ik.. De gyn wilde niet testen, was niet nodig eerst lekker zwanger zijn volgend jaar gaan wij pas weer testen na de bevalling. Het hele proces van hpv tot baarmoederhalskanker gaat 10 jaar overheen als je het niet weet en er dus niet voor behandeld wordt. Succes en sterkte. Heb je verder nog vragen stel ze gerust in een pb!
Aster en Joes ontzettend bedankt voor jullie berichten! Vannacht echt nachtmerrie erover gehad. Ik heb de brief gister gekregen en ga zo de huisarts bellen om te vragen welke pap ik heb.. Op de informatiesite van de overheid staat dat je moet overleggen of het nu wel verstandig is om zwanger te worden. Maar ik wil echt geen half jaar wachten!! Ik ben nog niet ongesteld geworden, wacht in spanning af maar voel verder niks meer (heb innesteling op de vijfde dag denk ik wel gevoeld) dus afwachten. Iedere keer denk ik dat ik ongesteld wordt maar is gelukkig nog niet zo! Gefeliciteerd met je zwangerschap Joes!! Geniet er van!